850 T5, 2.3i 20V motor valt uit tijdens rijden

Gestart door michel850T5, 29-01-2016 22:16:28

Vorige topic - Volgende topic

michel850T5

Intro:
Na mij voorgesteld te hebben in de "wie ben ik" tread ga ik hier de storing aan mijn Volvo 850 T5 2.3i 20V Automaat proberen op te lossen met hopelijk wat tips and tricks van forumleden. De auto is gechipt (naar het schijnt) naar 300 pk. Wagen is uit 1994, goed onderhouden, motor revisie gehad en 375000 op de teller.

Probleem:
Je bent lekker aan het rijden met (net) warme motor en het kan dus zijn dat de motor plots uit valt. Alle lampen op het dashboard gaan aan zoals dat ook gebeurd als je op het punt staat de motor te starten als je in stapt (contact aan).
De motor hapert/stottert niet als de storing in wil treden, het is opeens. Ja deze storing kom je overal tegen op het internet en iedereen heeft zijn mening en ideeën. Oplossingen die hebben gewerkt worden vaak niet meer vermeld of ze zijn verschillend van elkaar. Op A7 heb ik storingscode 122: "Sensortijd motortemperatuur te
lang". Voor de rest geen storingcodes. Op de B bank heb ik wel een aantal codes echter zal ik die later posten maar dit zijn codes van extra opties, lijkt mij niet iets waar de motor van uit kan vallen. Na een paar keer het contact aan/uit gezet te hebben start de motor weer gewoon. storingscode A7: 122 is dat heftig? kan hij daarop uitvallen?

Aanvalsplan :-)
- brandstof pomp en bijbehorend relais controleren.
- Na de storing de druk op de rail controleren, weg ja/nee?
- startonderbreker wordt per ongeluk in werking gesteld? Zit of heeft er een alarm in gezeten? Ik heb begrepen dat er 2 typen relais zijn en dat er wat door te lussen valt, maar wat?? bruin=alleen startonderbreking, zwart=icm alarm ? betreft relais 210-211. ideeën?
- ontsteking valt weg (bobine slaat door?)
- ik lees ook wat over de krukaspositiesensor? maar daar kan de motor toch niet van uitvallen? Hij dient dan in noodloop te gaan lopen, toch?

Vragen:
- Heeft deze Volvo 1 of 2 brandstofpompen? En draait deze continue?
- Als de motor is uitgevallen worden er geen codes opgeslagen mbt brandstofsysteem, dus lijkt mij niet een brandstofdruk probleem (druk wordt toch ook in de gaten gehouden?)
- wat zijn de zogenaamde overload relais? 2/30 en 2/6??

En de hamvraag: op welke fouten kan de motor uitvallen? In mijn opinie geen 1!. Als de brandstof druk wegvalt dient er een storingscode opgeslagen te worden en dat is niet het geval. En bijvoorbeeld als er een sensorfout is dan moet je dashboard lampje gaan branden en mag de motor niet uitvallen. Ook een krukaspositiesensor fout moet er een lampje zijn lijkt mij en mag de motor toch niet uitvallen?

Ik denk zelf iets in de startonderbreking....de ontsteking valt gewoon weg.....??
Ik ga sowieso een draadje op de + van de brandstofpomp op een lampje zetten en kijken of dat lampje uitvalt bij de storing.

Ries van de Zilverschuit

Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

classicT5

Zelf gehad en dat was relais 103. Is de meest makkelijke ook mee te beginnen, kun je overbruggen, heb je alleen een draadje en 2 stekkers nodig.

Mbv zoekfunctie kun je plaatje vinden hoe te overbruggen.

Ludo

Relais 103 en nokkenassensor zijn het meest voorkomend.

Code 122 op A7 is trouwens standaard, hoef je niks mee te doen dus...

michel850T5

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-01-2016 22:23:55
Is het je contactslot soms?

Dat dacht ik eerst ook idd; na wat rommelen en tikken aan de sleutel bleef het ok. Als ik tijdens het rijden de sleutel naar I draai gaan er storingslampjes branden, zet ik hem dan snel weer op II dan draait hij weer.

michel850T5

Citaat van: Ludo op 29-01-2016 22:32:02
Relais 103 en nokkenassensor zijn het meest voorkomend.
Ok, nooit geen kwaad om dat eens te vervangen, maar ik snap iets niet; als het brandstofdruk of nokkenassensor is die niet goed is of hapert, dan moet er toch een storingscode zijn? En het lijkt mij ( ik weet ook niet hoe het allemaal werkt in de ecu) dat de motor niet uit mag vallen daarop....is er geen noodloopprogramma ofzo?

UserID6342

Relais 103 geeft zowiezo al nooit een storingscode !  De nokkenassensor kan een code geven maar meestal niet.  Bij een haperend 103 relais krijgt de motor gewoon geen brandstof en slaat af.  Daar hoeft geen storingscode voor te gaan branden want hij krijgt geen brandstof.

Noodloop zal hij nooit ingaan met een defecte sensor.  Het is een auto uit de jaren '90 en toen zat er die electronica nog niet eens in.

jeroen74

Brandstofdruk wordt niet gemeten, dus de ECU weet dat niet. Brandstofdrukregelaar op brandstofrail houdt het drukverschil constant.

Krukassensor geeft zodanig belangrijk signaal dat je zonder niet de motor op een zinnige manier kan laten lopen; zonder dat ding heeft de ECU werkelijk geen idee wat de krukashoek is en is er geen zinnig ontsteekmoment of inspuitmoment te bepalen. En de nokkenassensor is te grof, die dient alleen om te bepalen of de krukas tussen 0-360 of 360-720 graden staat.

michel850T5

Citaat van: jeroen74 op 30-01-2016 18:04:37
Brandstofdruk wordt niet gemeten, dus de ECU weet dat niet. Brandstofdrukregelaar op brandstofrail houdt het drukverschil constant.

Krukassensor geeft zodanig belangrijk signaal dat je zonder niet de motor op een zinnige manier kan laten lopen; zonder dat ding heeft de ECU werkelijk geen idee wat de krukashoek is en is er geen zinnig ontsteekmoment of inspuitmoment te bepalen. En de nokkenassensor is te grof, die dient alleen om te bepalen of de krukas tussen 0-360 of 360-720 graden staat.

Ok; wat ik ga doen is een het relais 103 er uit trekken en op de contacten een draad vastzetten en naar binnen leiden met een schakelaar er tussen. Tijdens het rijden ga ik de schakelaar omgooien en kijken of de klacht hetzelfde aanvoelt.

Zo nee, dan ga ik ipv van de schakelaar een multimeter er tussen zetten op stroomstand uiteraard. Als de pomp draait uiteraard stroom. Dan ga ik rijden en kijken hoeveel stroom er loopt als de klacht op kom zetten. Zal anders ook even kijken of ik op het ventiel een manometer kan zetten en naar binnen kan leiden.

Die krukas sensor; ik kan toch ook testen als de motor stationair draait de stekker los te gooien van de krukassensor wat er dan gebeurt. Heeft iemand dat wel eens gedaan?

Tevens met de nokkenassensor de stekker losgooien met draaiende motor. Maar als die zo grof signaal geeft is die wel van uitermate belang dan?, bij lostrekken gebeurt er dan wel wat?

gisteren had ik wel de kap van waar het relais zit er af gehaald en wilde ik het relais lostrekken maar kreeg het niet zo 1-2-3 voor elkaar, kon er niet lang naar kijken want het begon keihard te regenen en vandaag is het oog bagger qua regen, maar iemand nog tips?

UserID6342

Als je met lopende motor de stekker van of de krukassensor of de nokkenassensor lostrekt, zal de motor gewoon afslaan.  Niets meer en niets minder.  Het verhaal met de schakelaar naar binnen en aangesloten op relais 103 lijkt me totale onzin !  Relais 103 verbind alleen door en zorgt dat de brandstofpomp stroom krijgt.

Het makkelijkste wat je kunt doen, om relais 103 uit te sluiten, is om er ven een kabel tussen te prikken zodat de pomp continu stroom krijgt.

michel850T5

Citaat van: Dirk342 op 01-02-2016 06:20:06
Het verhaal met de schakelaar naar binnen en aangesloten op relais 103 lijkt me totale onzin !  Relais 103 verbind alleen door en zorgt dat de brandstofpomp stroom krijgt. Het makkelijkste wat je kunt doen, om relais 103 uit te sluiten, is om er ven een kabel tussen te prikken zodat de pomp continu stroom krijgt.

Dat bedoel ik ook; Waar het relais normaal ook doorverbind een draad tussen om door te verbinden zodat er een gesloten circuit ontstaat. Als ik daar een schakelaar tussen zet kan ik simuleren wat er gebeurt als de stroom naar de pomp onderbroken wordt en kijken of het hetzelfde aanvoelt.

michel850T5

Citaat van: jeroen74 op 30-01-2016 18:04:37
Krukassensor geeft zodanig belangrijk signaal dat je zonder niet de motor op een zinnige manier kan laten lopen; zonder dat ding heeft de ECU werkelijk geen idee wat de krukashoek is en is er geen zinnig ontsteekmoment of inspuitmoment te bepalen.

Ik wil niet bijdehand doen maar dat is bij deze motor niet geheel waar. Deze motor heeft geen elektronische ontsteking zoals we die kennen in moderne motoren (lees: aangestuurde bobine door ecu). Op deze motor zit een ouderwetse verdelerkap en statische bobine zodat het ontsteekmoment er altijd wel zal zijn. Echter zal de vervroeging in de verdelerkap aangepast worden.
Correct me if i'm wrong.

classicT5

De ECU stuurt je ook je ontsteking aan, dwz vervroeging. Zonder input (sensoren), zal die m.i. weinig doen.

Vervroeging zit niet in verdelerkap.

Vwb relais 103, overbruggen is veel makkelijker dan met schakelaar het opwekken. Als je dat doorverbind en je storing is weg, heet proefrit, ben je toch klaar? denk dat je het moeilijker maakt dan het is.

michel850T5

Hoe werkt de startonderbreker bij deze Volvo? Wordt bij deze startonderbreker de ontsteking weggehaald (en kan je startmotor wel inschakelen) of kan je de startmotor in zijn geheel niet aanslaan? Misschien ook wel beide? Dit is belangrijk om de startonderbreker uit te kunnen sluiten. Ik kan namelijk direct na de storing wel de startmotor rond-krijgen echter slaat de motor niet aan.

hilko73

Stop nou met alles tegelijk te doen... Eerst relais 103 uitsluiten (en ik geef 10 tegen 1 dat dat het is), dan het volgende enzovoorts.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)