Volvo 850 T-5 Dionvr / Oude bak open FOTO'S!

Gestart door Dionvr, 23-02-2016 21:05:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dionvr

Hierbij dan de eerste post van mijn weblog, ik zal proberen alle werkzaamheden bij te houden, en als het mee zit ook nog te documenteren met foto's.

De werkzaamheden die ik er tot nu toe aan heb gedaan heb ik niet volledig gefotografeerd, maar om toch een indruk te geven wat er is gedaan hieronder een kleine tijdlijn;
In de eerste 4 maanden al ruim 15.000km gereden, gaat hard dus. Op naar de 500.000  :eusa_shifty:

407.000   Aankoop
411.000   Olie verwisselen, olieplug + ring, filter
411.000   Olie 8liter
411.000   Winterbanden monteren
412.000   Koelvloeistof vervangen (8L)
413.500   LPG installatie
413.500   Bougies
415.000   Rotor, verdeelkap, bougiekabels, luchtfilter
423.127   Waterpomp, Distributieset
423.127   Riemspanner, Olie 8liter (Shell), Oliefilter
425.523   Vacuumslangen + Bougies
425.523   Vacuumslang klemmen
426.000  Remblokken rechts achter
427.000   Lambdasonde, motorsteun distr., interieurfilter
430.000   Handremschoenen + veertjes + Olie 9 liter (na 7k al, Shell olie beviel niet)
438.500   2x ATE remschijf, 2x wisserblad Bosch voor
438.500  Achteras + alle rubbers achteras + Injectorrail + injectoren (gebruikt)
440.000   Veerpootbrug + kleinmateriaal achteras
440.000   Bougies
442.000   4x Titans 17''
442.000   4x Hankook V12 banden 215/45/17
442.000   Banden omleggen
442.000   Uitlijnen
443.000   Bobine
443.000   Interne BOV vervangen (bedankt Marcel :eusa_clap:)
448.000   PU Motorsteunrubber (subframe-automaat)
451.000   Olie 10 Liter
451.000   OIiefilter
451.500  Schutten Tuning  :police: :evil:
452.000   10 Liter ATF olie (Automaat spoelen)
454.000  Versnellingsbak gesloopt

*kilometerstanden zijn afgerond, vaak is de KM-stand het moment van aankoop. Montage KM-stand wijkt hooguit circa 500km af.


Dionvr

#1
423127 Distributie vervangen

Onderdelen
30751700 waterpompset
30758260 tandriemset
22143 Febi Bilstein spanner (staat ASIN op de spanner, zelfde als origineel)


Nadat ik hier op het forum een aanvraag had gedaan of iemand mij zou willen helpen met het wisselen van de distributie, reageerde SB T5-R dat hij dat wel zou willen doen. Super natuurlijk, aangezien ik deze klus nog nooit had gedaan, maar het wel graag "zelf" zou willen leren.

Gisteren was de dag dat we de distributie gingen wisselen, er zat nog wat speling m.b.t. de maximale kilometers, de riem was eigenlijk al overtijd. Dankzij het forum alle onderdelen besteld en 's ochtends om 9.00 richting Sandor gereden. Daar aangekomen de auto binnen gezet en opgekrikt. Wiel eraf, modderkuip los, koelvloeistof eruit laten lopen. Sandor heeft ondertussen de kap om de distributie gedemonteerd, ik hou me ondertussen bezig met de nokkenas-sensos, rotor, luchtfilterhuis etc.. Vervolgens de spanner + rollen losgehaald, dit ging allemaal boven verwachting makkelijk los. Ook de waterpomp kwam er inclusief de volledige pakking zo af, even het oppervlakte op het blok glad/schoon gemaakt en verder geen oude pakking eraf gehaald.

Daarna ging het helaas wat minder soepel, blijkbaar zat er achter de krukaspoelie een gek rubberen ringetje, waardoor je met geen mogelijkheid de nieuwe riem er achterlangs kon krijgen. De enige optie is dus om de krukaspoelie los te halen. Makkelijker gezegd dan gedaan... Aangezien het een automaat is, en we de krukas dus niet op die manier konden blokkeren hadden we hiervoor een speciale sleutel nodig om deze te blokkeren. Gelukkig konden we deze even van een bekende van Sandor lenen. Waar wij (wat voorbarig) dachten dit wel even in een ochtendje te doen, was het ondertussen al 14:00 geweest. Met wat brute kracht uiteindelijk de moer los gekregen en vervolgens dus ook de krukaspoelie. Vervolgens de waterpomp weer gemonteerd inclusief spanner en rollen.

Toen het op tijd zetten van de distributie, hierbij echt mijn complimenten voor de nauwkeurigheid van Sandor, hij doet er liever iets langer over, zodat het goed zit dan dat het er half op zit, prachtig :eusa_clap:. Na dit proces van afstellen een aantal keren te hebben herhaald hebben we alles terug gemonteerd, riem erop en de overige onderdelen gemonteerd. Ondertussen had de hele dag de kofferbak- + portier-verlichting gebrand... ::)

Toen alles in elkaar zat, en het moment van starten daar was, draai ik het contact om, en wat gebeurt er? Niets. Geen lampje, niks. Wij dachten beide dat de accu leeg was door de portier-verlichting. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn, en bleek de accuklem slecht contact te maken. Dit even opgeschuurd met een staalborsteltje, ook hierin zie je de nauwkeurigheid van Sandor terug, meteen even het massapunt onder de accu opgeschuurd om verdere problemen te voorkomen. Accu aangesloten, contact om, starten en direct lopen. Ik had het blok nog niet zo mooi en rustig horen lopen, geweldig.

Toen de laatste dingen gemonteerd, koelvloeistof er weer in en alles dicht geschroefd. Wiel erop en even proefrijden. Ook Sandor heeft er even in gereden, aangezien hij een goed referentiekader heeft met zijn eigen T5-R. Hij ging lekker en alles werkte keurig, het leek er ook op dat het blok daadwerkelijk wat lekkerder draait, dit merkte ik ook vanochtend weer bij een koude start, af en toe klonk die bij de koude start als een rauwe diesel, dit is nu helemaal verdwenen.

Wel interessant als er eens iemand anders naar je auto kijkt, zo dacht ik dat het geluid van de turbo (en het afblazen bij gas los) niet "te" was, ik ga binnenkort toch maar even alle vacuümleidingen vervangen en het intercooler traject nalopen.

Sandor / SB T-5R; nogmaals enorm bedankt voor de hulp  :eusa_clap:! Over de gehele dag hebben we uiteraard nog meer dingen even gecontroleerd en gecheckt, zo kwamen we tot de conclusie dat mijn radiateur wel een beetje op zijn eind is en dat het spoelen van de automaat ook geen kwaad zou kunnen. Ook bleek bij het demonteren van de krukaspoelie dat de motorsteun aan die zijde aardig gaar is. Eerdaags dus maar even bestellen.

Vanochtend weer een 45 minuten richting het werk mogen genieten in de 850, hij doet het geweldig. Het blijft een genot om 's ochtends in deze auto te stappen.


SB T-5R

En ondanks de uitgelopen planning was het wel erg gezellig  ;D
Mooi dat ie zo beter loopt.
Even het vaccuum en lamdasonde nog en dan is ie echt helemaal top.

Lunadust

Soms zit het mee, soms tegen,
Als het dan even tegenzit heb in Sandor een geduldig mens gevonden die lekker doorgaat en in oplossingen denkt.
(en blijft "Willen"  :angel: )

Mooi dat ie weer lekker roffelt. Veel plezier en veilige kilometers gewenst.
Techneut, geen dichter.

Dionvr

425523 Vacuüm slangen vervangen

Zo, 2 weken later en 2500km verder gisteren de Vacuüm slangen vervangen. Prima klusje, geen gekke dingen gevonden. Na het vervangen natuurlijk even proefrijden. Rustig warm rijden en daarna beetje doortrappen. Helaas vanaf circa 3000 (zeker bij het terugschakelen van de automaat) rpm flinke schokken en stoten. Alle slangen nog een keer gecontroleerd en (met behulp van de telefonische helpdesk a.k.a. SB T5-R) wat mogelijke oorzaken besproken en de boel via de OBD-1 gereset.

Sfeerplaatje, wat een bende :eusa_shifty:


Daarna was het probleem op benzine weg, en op LPG nog aanwezig. 's avonds nog even een retourtje Etten-Leur naar het vrouwtje, en trapte lekker door. Ook had ik de wastegate terug gezet naar halve maan (lig rond die koers). Stond anderhalve slag te strak. Hier heb ik al eerder mee geëxperimenteerd, maar wat voelt die dan sloom en loom aan. Dus ga hem morgen toch iets strakker zetten.

Eerdaags komt er een vers setje orig. Volvo bougies in, bijna 15.000 geleden, dus mag wel weer. Ook binnenkort even de olie + filter vervangen. Eind maart mogen we weer lekker een  2500km genieten richting Italië voor een mini vakantie  :eusa_dance:

En ja, zal de volgende keer meer foto's maken  :eusa_doh:


Doorzakken
Het was me al eerder opgevallen, mijn nivomats beginnen wel aardig door te zakken. Dit was vanmiddag op mn werk, is dit normaal na circa een 9uur stilstaan?



Rechts


Links

volvobug

Geen probleem met doorzakken zo te zien, maar dat wil nog niets zeggen over de werking als demper.

Zou eerder eens de banden op spanning zetten  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Dionvr

Citaat van: volvobug op 08-03-2016 21:36:12
Geen probleem met doorzakken zo te zien, maar dat wil nog niets zeggen over de werking als demper.

Zou eerder eens de banden op spanning zetten  ;)

Staan op 2,5 bar. Lijkt denk ik door de ondergrond dat die wat bol staat?

SB T-5R

Fijn dat ie weer goed loopt Dion  8)
Nu je lambda sensor vervangen en kijken of het lampje uit blijft.

Enne, de mijne zakt ook door met stilstaan hoor. Als je gaat rijden staat ie zo weer recht.

leons850

Citaat van: SB T5-R op 08-03-2016 22:53:20
Fijn dat ie weer goed loopt Dion  8)
Nu je lambda sensor vervangen en kijken of het lampje uit blijft.

Enne, de mijne zakt ook door met stilstaan hoor. Als je gaat rijden staat ie zo weer recht.

Wat zijn de foutcodes dat je de lambda eerst wilt vervangen?
Nivomats horen een beetje te zakken.

Wel lekker om alles goed op orde te hebben wat betreft vacuüm, ga je ook in de portemonnee voelen.
Lambda sensor is redelijk betaalbaar uit duitsland te halen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

Dionvr

#9
Citaat van: leons850 op 09-03-2016 07:31:12
Citaat van: SB T5-R op 08-03-2016 22:53:20
Fijn dat ie weer goed loopt Dion  8)
Nu je lambda sensor vervangen en kijken of het lampje uit blijft.

Enne, de mijne zakt ook door met stilstaan hoor. Als je gaat rijden staat ie zo weer recht.

Wat zijn de foutcodes dat je de lambda eerst wilt vervangen?
Nivomats horen een beetje te zakken.

Wel lekker om alles goed op orde te hebben wat betreft vacuüm, ga je ook in de portemonnee voelen.
Lambda sensor is redelijk betaalbaar uit duitsland te halen.

Bij aankoop had de vorige eigenaar het er al over, dat af en toe het Lambdasonde (motorstoring) lampje ging branden. Dit komt alleen voor als je (te) lang stationair draait bij bijvoorbeeld een spoorwegovergang of in de file. Kan geen kwaad om deze te vervangen, en zojuist besteld bij auto-onderdelen24 voor een schappelijke prijs.

Pas A2 gereset, krijg alleen nog foutcode 4-1-4, turbo pressure to high. Even in de gaten houden of die terug blijft komen.

Dionvr

426.000 (exacte getal  ???) Remblokken rechts achter

Woensdag avond nog even bezig geweest aan de auto, wordt al langer licht en dat is ideaal om na het werk nog wat te hobbyen. Moest nog even wat halen bij de bouwmarkt en tanken, aangezien hier verderop de LPG prijs best laag is (naja, afgelopen weekend in Belgie 24 cent p/l  ;D). Terugweg beetje sportief gereden, en ineens begonnen de remmen achter wel erg veel lawaai te maken. Even gestopt, gekeken, en verder gereden. Eerst dacht ik dat het de handrem was, aangezien ik die 's middags even had getest (en gemerkt dat die niet werkt...)

Thuis in het half donker snel de krik eronder, rechterwiel eraf, blokken helemaal op :eusa_wall:. Wiel er weer op, en auto aan de kant gezet. Waar haal ik om 20:00 nog remblokken vandaan? Moet er de volgende ochtend toch weer mee naar het werk, nu staat er nog wel een auto, maar toch. 's ochtends net nadat ik wakker wordt bedacht ik me ineens dat ik een prachtige krat vol oude onderdelen heb gekregen van de vorige eigenaar, en hier zaten dus nog nieuw remblokken in  :eusa_dance:. Snel naar buiten, wiel eraf, en even snel de rechter blokken gewisseld, en op tijd op het werk. Binnenkort de linkerzijde dus ook maar doen, om verschil te voorkomen.

426.856 Oliefilter + Olie
Was alweer 15.000 geleden, dus tijd voor een wissel. Deze keer Shell Helix 10W40.
Tot slot nog even wat foto's gemaakt, ook voor een topic dat ik had geopend of het inbouwen van LPG nog rendabel is bij een kilometerstand van 410.000km, hier vroegen ze om wat foto's van de inbouw. Excuses voor het winterstaal... ;)


Dasty ontvetter does the job






Ludo

De inlaatslang drukt je rechtse injector los!.
Kabels ook niet vastmaken aan die buis, kabel beter langs de andere kant naar achterkant motor/schutbord leiden.

Dionvr

Loopt er net langs, je ziet geen slijtage op de slang van de injector. Ik had die leidingen ook liever anders gezien, dit is hoe het is geïnstalleerd, en daar kan ik nu achteraf weinig meer aan doen. Vroeg het me eerst ook af, ze zullen er wel verstand van hebben.

Ludo

Citaat van: Dionvr op 14-03-2016 21:40:37
ze zullen er wel verstand van hebben.

Duidelijk niet dus.

Die inlaatslang, als jij op het rechter pedaal gaat staan, word dubbel zo dik.
Drukt de injector zó om.

Wout309t

Zag ik deze auto bij de spoorwegovergang in Hardinxveld vanmiddag?
2011 V70 2.0T R-Design MT