Toorntie's 'nieuwe' Roffel-avontuur

Gestart door Toorn, 11-12-2021 18:31:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Toorn

Na in 2018 m'n laatste V70 verkocht te hebben, heb ik verschillende merken en modellen geprobeerd. De afgelopen 2 jaar heb ik me verplaatst in een V40 van 2003. Geen gekke auto, deed het altijd en redelijk comfortabel.

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. En toen de V40 problemen begon te vertonen ben ik me toch maar weer eens gaan oriënteren op een Roffel ;D.
Na verschillende keren op Marktplaats en Facebook achter het net gevist te hebben stond er vorige week hier in de buurt een donkerblauwe V op LPG te koop.
Een tijdje over en weer gemaild en afspraak gemaakt om de auto maar eens in het echt te bekijken.

Auto heeft iets meer van 485.000 gelopen, dus is inmiddels goed ingereden :D. Voor mij niet de eerste auto met dergelijke kmstanden, de vorige had ruim 530.000 gelopen. Dit is uiteraard aan de buitenkant te zien, krasjes en plekjes zitten er rondom de auto wel. Ook mist er een roostertje uit de voorbumper, doet de cruisecontrol het niet en weigert 1 raam om open te gaan.
Maar over het algemeen viel het mij 100% mee.

Dus uiteindelijk de auto gekocht en meegenomen naar huis. Wat een genot en wat een verschil t.o.v. de V40, vooral op de snelweg. Wat heb ik dit gemist!
Deze blijft voorlopig, dat is zeker.

De komende tijd zal vooral in het teken staan van km's maken. Binnenkort word hij even nagekeken, onder het motto better safe than sorry. Daarnaast wil ik even de vloeistoffen en filters vervangen zodat hij er weer fris bijstaan.

Eerste projectje zal de cruisecontrol worden, want dat is toch een gemis. Komende week maar even de sensoren nakijken en de bekabeling rond het stuur.
Daarnaast wil ik even kijken wat de beste optie is om Bluetooth te streamen in de auto. Zit momenteel de orignele radio nog in, maar het geluid is niet helemaal je-van-het. Weet niet of dit aan de speakers ligt of de radio, dus dat ook maar even controleren.

volvobug

Welkom terug bij de roffelclub. Zo'n V70 met die km stand moet motorisch nog wel even meekunnen. Vaak koop je wel het achterstallig onderhoud van een ander aan met name het onderstel, dus remmerij, wielophanging demping etc. Hoop dat dat meevalt maar hou er een beetje rekening mee.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

henry classic v70

Welkom weer natuurlijk
Wat betreft bluetooth streamen, ik heb er een HU1205 in zitten met een bluetoothmodule van Doeke Dobma (is actief op het V70forum)
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/autoradio-s/m1714188662-volvo-bluetooth-audio-carkit-s40-v40-s60-v70-xc70-s80
Gaat via de uitgang van de cd-wisselaar, werkt prima en is plug&play
..of het bij andere (oudere) type radio's werkt weet ik zo niet maar daar kun je hem altijd voor bellen  ;)
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Toorn

Citaat van: volvobug op 11-12-2021 21:50:05
Welkom terug bij de roffelclub. Zo'n V70 met die km stand moet motorisch nog wel even meekunnen. Vaak koop je wel het achterstallig onderhoud van een ander aan met name het onderstel, dus remmerij, wielophanging demping etc. Hoop dat dat meevalt maar hou er een beetje rekening mee.

Komt goed, gaat binnenkort even de brug op om het een en ander even na te kijken.. Vermoed dat de vering linksachter binnenkort wel aan vervanging toe is. De remmerij en verdere vering lijkt me aardig in orde verder gelukkig.. Ook op klinkerweggetjes en drempels verder geen rare geluiden..

Toorn

Citaat van: henry classic v70 op 12-12-2021 09:44:03
Welkom weer natuurlijk
Wat betreft bluetooth streamen, ik heb er een HU1205 in zitten met een bluetoothmodule van Doeke Dobma (is actief op het V70forum)
https://www.marktplaats.nl/v/auto-diversen/autoradio-s/m1714188662-volvo-bluetooth-audio-carkit-s40-v40-s60-v70-xc70-s80
Gaat via de uitgang van de cd-wisselaar, werkt prima en is plug&play
..of het bij andere (oudere) type radio's werkt weet ik zo niet maar daar kun je hem altijd voor bellen  ;)

Top, ga eerst de huidige radio even nalopen, merkte gisteren dat niet alle schuifjes e.d. meer goed reageren en fader (voorste en achterste speakers) nog wel eens een eigen leven wil leiden. Heb in m'n oude auto nog een goede JVC zitten, wellicht die maar even overbouwen, dan heb ik alles weer op de rit. Originele radio is voor mij geen pre :-).

Toorn

#5
Inmiddels toch de vertrouwde JVC er weer in, alleen de microfoon van de carkit weer even aansluiten en wegwerken.. Werkt toch het prettigst, ben nou eenmaal een gewoontedier  ;D.

Zit alleen even met het gat onder de huidige radio, bij m'n vorige zat daar een bakje. Maar deze kan ik nergens online vinden voor deze modellen...

Iemand een tip waar deze wel te verkrijgen zijn? Gebruikt of nieuw maakt niet zoveel uit.. :eusa_whistle:

De eerste 1000km er ook opzitten inmiddels en dit valt me geenzins tegen.. De bougies en eventuele verdere aanverwante delen lijken me aan vervanging toe, rond de 2700 toeren is een lichte hik waarneembaar. Eigenlijk niet noemenswaardig, maar bij betere temperaturen in het voorjaar wel een pré om even te vervangen. Tegelijk maar even de filters en verdere vloeistoffen vervangen tegen die tijd. Verbruik is iets hoger dan mijn V40, maar dat was te verwachten na de overgang van een 1.8 naar een 2.5.. Het verschil is overigens miniem, en het rijcomfort maakt het alleszins goed  ;D

volvobug

Bakje voor onder de radio zit vast nog wel ergens in een sloper, en anders heb ik er denk ik nog wel een liggen. Het is ook handig om even in je profiel de woonplaats (of regio) op te nemen, voor tips over slopers en ander aanbod in de buurt.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

Mocht je in de buurt van Haarlem wonen dan zou je deze verkoper kunnen cotnacteren;
https://www.marktplaats.nl/v/auto-onderdelen/dashboard-en-schakelaars/m1787687407-1-din-opbergvakje-volvo-850

Is een forumgebruiker volgens mij.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Toorn

Citaat van: volvobug op 22-12-2021 09:33:43
Bakje voor onder de radio zit vast nog wel ergens in een sloper, en anders heb ik er denk ik nog wel een liggen. Het is ook handig om even in je profiel de woonplaats (of regio) op te nemen, voor tips over slopers en ander aanbod in de buurt.

Effe aangepast. Bedankt voor de tip! :-)

Heb er via Facebook eentje gevonden, daar 2e kerstdag even langsrijden.

Toorn

Inmiddels de 488.888 gepasseerd, op naar de 499.999 (en de magische 500.000 uiteraard :eusa_dance:)

Auto bevalt nogsteeds prima, wel wat aandachtspuntjes maar dat mag te verwachten zijn bij deze kilometerstanden en leeftijd.
Van het voorjaar even een beurt uitvoeren bij schoonvaders in de garage, voormalig automonteur die nog aan deze (en vooral de 850) gesleuteld heeft.. Dus dat moet wel goedkomen  ;D ;D

Af en toe hoor ik een vreemd geluid bij rechts insturen op lage snelheid, het gevoel dat de voorwielen wat wringen.. Is dit een bekend probleem?

850blues

Citaat van: Toorn op 12-01-2022 00:30:37
Af en toe hoor ik een vreemd geluid bij rechts insturen op lage snelheid, het gevoel dat de voorwielen wat wringen.. Is dit een bekend probleem?

Als het alleen bij kouder weer is en bij het wegrijden, dan zou het je band (blokjes profiel) kunnen zijn. Koude band, stugger rubber.
Dat heb ik al jaren met mijn zomerbanden (eerst Dunlop sport response, nu ook bij Vredestein Sportrac 5).

Citaat van: Toorn op 12-01-2022 00:30:37
... een beurt uitvoeren bij schoonvaders in de garage, voormalig automonteur die nog aan deze (en vooral de 850) gesleuteld heeft..

Je kunt het slechter treffen. ;D
2016 => ....      | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016   | 854 2.5 10v '96 | 118dkm --> 249dkm

Toorn

Citaat van: 850blues op 12-01-2022 09:13:52
Als het alleen bij kouder weer is en bij het wegrijden, dan zou het je band (blokjes profiel) kunnen zijn. Koude band, stugger rubber.
Dat heb ik al jaren met mijn zomerbanden (eerst Dunlop sport response, nu ook bij Vredestein Sportrac 5).

Je kunt het slechter treffen. ;D

Ja vooral bij het uitdraaien van een uitrit of parkeerplaats inderdaad.. hou het de komende tijd even goed in de gaten!

Dacht ik ook  ;D
Kwam al vanalles uit de schuur boven water afgelopen oud en nieuw :P