Fout in motorelektronica

Gestart door BobaFett, 25-03-2005 22:18:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BobaFett

Heb ik vanmiddag lekker vrij genomen, ga ik eerst nog even tanken op weg naar huis.... verschijnt er toen ik bij het tankstation weg wilde rijden een waarschuwingslampje!

Het "labda" teken ging en bleef branden. Thuis even opgezocht.... "fout in de motorelektronica" (arghh). Wat had Agnetha nu weer in petto voor me?

Dus ik toch maar naar de plaatselijke dealer gereden (Volvomafia kon me in eerste instantie niet helpen, toch bedankt!) en de boel laten uitlezen. Na 30 minuten kreeg ik van een behulpzame dame te horen dat de melding gereset was en ik het in de gaten moest houden. Het bleek om melding "EFI 121 - signaal te laag" te gaan. Ze hebben de stekker(s) schoongemaakt en "geoptimaliseerd" (whatever).

EFI.... electronic fuel injection? Slecht contact.... teveel weerstand.... hmmm.... volgende keer zelf doen? Is het dan nodig/eenvoudig om de melding/lampje te resetten?

Is het uitlezen van signalen niet iets wat zelf te doen is? En zoja, hoe dan? Ik vrees dat ik dan (kostbare) meetaparatuur fabrikaat Volvo voor nodig heb? Kunnen we (hetzij in clubverband of forumverband) hier iets mee doen? Let wel.. dit zijn zomaar wat losse gedachten. Zou in de toekomst (ALS het nog eens voorkomt) voorkomen dat ik weer naar de dealer moet...

Overigens, met melding reed Agnetha zo goed als vanouds... gas en gaaaaaan.
Wel klonk ze wat ongeduldig ("typisch een vrouw" denk ik dan). En nee, da's niet vrouw-onvriendelijk... Agnetha weet wie het zegt.  ;D  ;D

thuur

Stekker van de Lambda sonde wil wel eens niet goed vastzitten of de kabel vlak ervoor kapot gaan (isolatie smelt wegens contact tegen de uitlaat, dat zullen ze wel verder uit de buurt hebben gelegd onder het mom van 'optimaliseren' of een simpele draadbreuk).


Ik heb een pdf online gezet waarin staat hoe je zelf ODBII kunt uitlezen. Echter nog geen bereidwillige ziel gevonden om dit te proberen. Zie de draad 'mini meeting automaat flushen'.

Vwb "vage" storingen: sommige draden kunnen interfereren op elkaar (elkaars signaal oppikken). Om de boel "EMC" te krijgen: zorg dat de draden elkaar zoveel mogelijk kruisen en niet langs elkaar lopen. Daarmee bedoel ik de bedrading per sensor: iedere sensor heeft een aantal draden, deze in geheel moeten niet langs de bedrading van andere sensors of hoog voltage draden lopen (ontsteking) maar zo veel mogelijk kruisen.

En uiteraard alle massa-contacten schoon en heel houden! Aan het motorblokje zitten 2 massa-aansluitingen (weet niet of dat ook voor de diesel geldt). Je ziet vaak dat 1 van deze 2 gescheurd zijn. Levert geen fouten in het elektronisch circuit op, kan wel leiden tot storingen (pieken worden niet afdoende afgevoerd, er zitten niet voor niets 2 draden!). En de massa-rails proper houden! De belangrijkste zit achter je linkerkoplamp (nummer 31/44). Maar er zitten ook distributiepunten naast je linkerschoen als je rijdt, in je relaiskast en nog 4 in je motorruimte. Maar let op: Ook een slecht massapunt bij je achterlichten kan tot een storing leiden. De stroom zoekt zich altijd een weg (wel eens een kermisachterlicht gezien bij het stoplicht, de hele handel knippert in 'willekeurige' volgorde? Dat is 1 (!) los of slecht massacontact. Werkt ook door in je instrumentenpaneel). Waarom: De ontwerper heeft uitgerekend waar welke massa aangesloten moet worden om optimaal storingsarm alle stormen af te voeren. En aan die punten moet je je houden. Als de stroom via een ander punt weg moet leidt dit onherroepelijk tot stoorsignalen op "onverklaarbare" plekken. Zelfde effect: als je de ruitewissers of knipperlichten hoort storen in de radio.

Je begrijpt dat ik meestal niet zo onder de indruk ben van 'elektronische storingen' ;D ;)


Gr 8)

denkweb

Is de opening van je EGR-afdichting wel goed vastgezet?

Als deze toch kans ziet om lucht aan te zuigen in het vacuĆ¼mslangetje dan kan dit ook een lambda-fout geven.

Kortom: even kijken of het slangetje van de EGR wel goed dichtgemaakt is!

b0nkolok

Hallo daar,
Krijg ik vandaag ook een leuk lambda lampje brandend. Qua rijden, stationair en optrekken als op de snelweg geen enkel verschil te merken. Tor loopt rustig in alle toeren en zoals altijd. Starten en brandstofverbruik ook normaal.
Heb forum doorgelezen hierop en het kan dus van alles zijn. Ik vermoed valse lucht omdat ik op de sleuteldag de aanzuigbuis naar het luchtfilter los had. Zal ook bedrading nazien en contacten reinigen. Moet het ding 'gereset' worden voordat het lampje uitgaat of gaat het na correcties vanzelf uit?
Wie heeft nog een ander idee.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

BobaFett

Citaat van: b0nkolok op 23-04-2005 20:58:44Zal ook bedrading nazien en contacten reinigen.

Lijkt me niet verkeerd, aangezien de dealer dat ook deed (tegen vergoeding... grrmlbl)

Ik kreeg te horen dat ze het systeem/melding gereset hadden...

thuur

Inspecteer de bedrading maar goed. Kan flinke corrosie optreden daar, uitlaat kan snel de 650 graden C halen. Goed opletten dat de bedrading zo ver mogelijk van de pijp verwijderd is. De isolatie smelt zo weg met alle gevolgen van dien.


Gr 8)

reneetje

Citaat van: b0nkolok op 23-04-2005 20:58:44
Hallo daar,
Krijg ik vandaag ook een leuk lambda lampje brandend. Qua rijden, stationair en optrekken als op de snelweg geen enkel verschil te merken. Tor loopt rustig in alle toeren en zoals altijd. Starten en brandstofverbruik ook normaal.
Heb forum doorgelezen hierop en het kan dus van alles zijn. Ik vermoed valse lucht omdat ik op de sleuteldag de aanzuigbuis naar het luchtfilter los had. Zal ook bedrading nazien en contacten reinigen. Moet het ding 'gereset' worden voordat het lampje uitgaat of gaat het na correcties vanzelf uit?
Wie heeft nog een ander idee.

Haal de accupolen er maar even af , dan is het lampje ook weer uit.
Auto loopt daarna ff als een dronken aardbei, maar herstel zich zo.
Mocht de fout er nog wezen , dan gaat je lampje zo weer branden.

Rene ;)