Welke olie gebruik jij?

Gestart door Woger, 04-04-2016 11:55:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoFreak89

#150
Goede bronnen, dank, maar alsnog zijn een 10w40 en 5w40 op bedrijfstemperatuur dus even dik. Enkel bij lage temperaturen is 10W dikker, maar sowieso is de olie koud al enorm veel dikker dan warm. 0W koud is ook velen male dikker dan 10W40 op bedrijfstemp. Koud wil je juist dat het dunner vloeit (een lagere W) zodat het sneller is waar het moet zijn.

Als je exht dikkere olie nodig hebt voor een versleten motor, heb je xW-50 of hoger nodig. Of als je racet en je motortemperatuur veel hoger dan normaal loopt.

RemkoT5

#151
Ik gebruik de 5W40 ivm met de tune van ca. 300 pk en de 18T turbo.
Klepseals keerringen ed zijn in orde. Ik verdenkt plakkende zuigerveren met het olieverbruik.
Ik was benieuwd naar jullie mening over de ACEA C3 ipv de A3/B4. Zoals in #145 hierboven gesteld, ivm verkeerde levering.
Ik ben overgestapt van shell helix naar Motul om hopelijk met de 100%  synthetische olie misschien een betere reiniging te krijgen intern van de motor? Baat t niet schaadt t niet, toch?

Ongeacht de 5W40 of 10W40 discussie.
En of er verder ervaring is met Motul en het schijnbaar beter behouden van de oliekleur van deze olie?


RemkoT5

Ik ben eruit. Ik blijf bij A3/B4 5W40 olie, voor nu de Motul 8100 x-cess

En komende olie wissel wederom een kleine spoeling met 200ml ATF vlak voor het drainen van de olie.
Eens kijken of ik dan wat verbetering krijg in het olie verbruik.

Stefan

#153
Citaat van: RemkoT5 op 19-01-2024 16:03:15Ik was benieuwd naar jullie mening over de ACEA C3 ipv de A3/B4. Zoals in #145 hierboven gesteld, ivm verkeerde levering.
De viscositeit (zoals deze wordt gemeten) van ACEA A3/B4 is het zelfde als ACEA C3 en SAE X-W40. De C3 heeft een lager zwavel en fosfor gehalte, wat is ter bescherming van bv een katalysator of roetfilter. De smeer eigenschappen zijn (binnen het zelfde merk) identiek.

Citaat van: RemkoT5 op 19-01-2024 16:03:15En of er verder ervaring is met Motul en het schijnbaar beter behouden van de oliekleur van deze olie?

Als de "oude" Motul olie schoner is dan "oude" Shell Helix olie, neemt de Shell olie dan meer of minder vuil op uit de motor?  ;D

En wat de plakkende zuigerveren betreft, wellicht eens een flushmiddel gebruiken net voor je oliewissel?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

RemkoT5

#154
Ja, ik had m al met ATF behandeld voor de olie wissel. De afgetapte olie heb ik nog niet zo zwart gezien, was echt vies! Mogelijk is toen al zeer veel vuil mee afgevoerd. Met nu 3000 km's kan ik nog niet veel zeggen over de ervaringen. Dus eerst wat verder rijden en de volgende spoeling en olie wissel afwachten. Met de ACEA blijf ik even bij t oude.  De viscositeit is natuurlijk voor 5w40 identiek. Welke ACEA codering je dan ook gebruikt.

Jans Duiven

Je kan altijd wat euro's kapot slaan en de carbon cleaner thuis laten komen.


RemkoT5

#156
Citaat van: Hans Duiven op 22-01-2024 10:00:53Je kan altijd wat euro's kapot slaan en de carbon cleaner thuis laten komen.


Hoi Hans, ja dank voor voor de tip, ik heb wat gevonden en besteld. Kan ik binnenkort eens gaan spoelen. En meteen bekijken hoe de Motul er dan uitkomt.
En of er dan lager olie verbruik merkbaar is.

Mijns inziens is de carbon deposit/koolstof neerslag de meest aannemelijke oorzaak.
De wagen lekt minimaal olie, (druppeltje aan het turbohuis). Keerringen, rubbers, pakkingen lek vrij.
En carterdruk in orde.

En als je de thuisservice bedoelt door een bedrijf... dat wordt bij beperkt resultaat van bovenstaande actie, de volgende stap.