De ratel

Gestart door Jak, 24-01-2003 22:36:42

Vorige topic - Volgende topic

Jak

Helaas, bij koude start geeft ie steevast kort een ratelend geluid te horen. Dat was er niet toen ik hem kocht, totdat olie is ververst. Kort daarna nog eens laten doen, en nu zelfs FORD-T toegevoegd. Nog niet weg. Mogelijk zat er bij aanschaf al een goedje in?

Wat nu? Iemand raadde aan met motor schoonmaken van binnen, 20 min, laten lopen met soort schuur/schoonmaaak middel. Daar griezel ik van.

Wie heeft ervaring ?

K
Estate `95, 25i-10V, 350k, -3 dB

Roy V70R

Een kort rateltje van de kleppen bedoel je zeker.
Dit kan geen kwaad, als het maar niet te lang duurt.
Hou wel in de gaten dat je de juiste olie gebruikt.
Bij koude temperaturen mag je rustig een 5w40 gebruiken.
Als je iets wil toevoegen kun je Wynn`s klepstoter behandeling nemen.
Blikje van 325ml, te verkrijgen bij de betere automaterialen-
zaken.

Groeten roy.
850 GLT - 855 T5 - V70R

850Joris

Kaj,

Hetgeen je omschrijft komt mij niet bekend voor.  Ik heb er nooit speciale olie of middeltjes in gegooid.  Is het wellicht de startmotor die mee blijft lopen?  Als het ratelende kleppen zijn dan is dit waarsch geen probleem.  Wellicht toch andere olie??

Groet,

Joris

Reitse

Mijn blokkie ratelt ook wat als het koud is, even goed warmrijden en het enige dat je hoort is een prachtige donkere roffel... :D

Jak

Ha die Joris, hoe gaat het met je nieuwe aanwinst? Helpt die veerpotbrug  in het vooronder ?

Zoals je las hoor ik die ratel pas sinds het vervangen van de keering (en distributieriem e.d). Kan daarbij wat misgaan wat tot die ratel leidt? Daarbij is olie ververst. Dacht dat het daar iets mee te maken had, heb daarom na 2000 km wederom de olie + filter vervangen. De ratel duurt maar even, ik vind het wel bere jammer.

Tijd moet leren of dit goedje werkt, en om er nou twee soorten in te kiepen... Eerst maar weer verversen. Of schoonmaken zoals aangegeven, maar durf dat niet zonder ervaringen van anderen te horen..

Valt er evt. wat te sleutelen of vervangen? Het zou zo mooi zijn als ie direct na koude start zo'n roffel laat horen.

K

Joeri

CiteerEen kort rateltje van de kleppen bedoel je zeker.
Dit kan geen kwaad, als het maar niet te lang duurt.
Hou wel in de gaten dat je de juiste olie gebruikt.
Bij koude temperaturen mag je rustig een 5w40 gebruiken.
Als je iets wil toevoegen kun je Wynn`s klepstoter behandeling nemen.
Blikje van 325ml, te verkrijgen bij de betere automaterialen-
zaken.
Groeten roy.

Nou Roy, ik kwam het tegen bij de "betere automaterialenzaak" : De BP
ik heb het maar gelijk meegenomen.

Morgen wordt mijn olie ververst. Daarna ben ik van plan het erbij te gooien. Moet ik nu nog eerder de boel weer laten verversen of kan ik gewoon tot de volgende beurt wachten en het erin laten zitten?

Alavst bedankt, Joeri.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

vinnie

Heb vrijdag ook bij mij wynn's bij de oil gedaan.
Ook mij motor had een ratel alleen die van mij die hield niet op
met ratelen ben naar de volvo gegaan en gevraagd wat ik het beste kon doen mij motor heeft namelijk al 404.000 op de teller.
Volvo monteur zij tegen mij je hoeft niet de klepstoters te vernieuwen want dat komt eigelijk nooit voor dat die stuk gaan ze zijn alleen vuil voeg maar wynn's toe gaat het wel weer weg.
En hij heeft gelijk gehad hoor niks meer heb het zonder de oil te verversen toe gevoegd.
Ga het over 2000 km nog een keer doen maar dan met nieuwe oil er bij.

mvg.

vinnie

Dreamer

CiteerEn hij heeft gelijk gehad hoor niks meer heb het zonder de oil te verversen toe gevoegd.

Mike, it is Amazing!!

hmz, ff serieus hoe klinkt die ratel? Blikkerig geluid, rammelend geluid, of wat? Rijden jullie allemaal LPG of maakt dat niet uit?

Mijn auto maakt koud ook een rammelend geluid onder de motorkap, wat later weggaat. Maar of we het dan over hetzelfde hebben??
Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

vinnie

Het is een tikkend geluid en ja ik rij ook op gas maar denk niet dat dat wat uitmaakt.
Het is niet erg dat als hij koud is tikt.
De kleppen moeten namelijk even vol lopen met oil en dan moet het weg zijn.
Als het blijft of het duurt (langer dan een 5 of 10 min.) te lang zit er te veel vuil in dan moet je het schoon maken met kleppenreinniger van wynn's of een ander merk.

vin ::)

Roy V70R

CiteerNou Roy, ik kwam het tegen bij de "betere automaterialenzaak" : De BP
ik heb het maar gelijk meegenomen.

Morgen wordt mijn olie ververst. Daarna ben ik van plan het erbij te gooien. Moet ik nu nog eerder de boel weer laten verversen of kan ik gewoon tot de volgende beurt wachten en het erin laten zitten?

Alavst bedankt, Joeri.

Je kunt het produkt ook toevoegen zonder de olie te verversen.
Ook kun je het gewoon in de motor houden, het dus niet een spoelmiddel.

groeten roy.
850 GLT - 855 T5 - V70R

Dreamer2

Mijn olieniveau staat vrij hoog, kun je er dan nog wel zonder problemen dat John Wayne spul ingooien of komt dan je olieniveau te hoog? (ik weet niet hoeveel er in zo'n blikje zit?)
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

SIPS Master

Ook een "tijdelijke" remedie, rij eens een kwartier tot 20 minuten rondt de 45/5000 toeren. Je zult er daarna een tijd geen last van hebben.

doe dit wel als de motor warm is. Maar dat zal voor zich spreken.
Up the Irons!

Dreamer2

CiteerOok een "tijdelijke" remedie, rij eens een kwartier tot 20 minuten rondt de 45/5000 toeren. Je zult er daarna een tijd geen last van hebben.

doe dit wel als de motor warm is. Maar dat zal voor zich spreken.

Dat wilde ik vandaag al doen op weg naar huis. Echter omdat ik veronderstelde dat ik dan beter op benzine dan gas kon rijden (ivm smering kleppen) had ik overgeschakeld op benzine. Maar toen kreeg ik spontaan na 5 minuten een brandend lambda-sonde lampje. Dus een probleem erbij....
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

Roy V70R

CiteerMijn olieniveau staat vrij hoog, kun je er dan nog wel zonder problemen dat John Wayne spul ingooien of komt dan je olieniveau te hoog? (ik weet niet hoeveel er in zo'n blikje zit?)

Ja, daar moet je wel even op letten hè.
Teveel olie is net zo slecht als te weinig olie.
Ik dacht da er in een blikje 325ml zat.
Ik zal morgen eens kijken op het werk.
850 GLT - 855 T5 - V70R

Jak

Nou moe  :-/

Het lijkt nu beter te worden, maar ach ik ben zo snel enthousiast. Na de Forte of Ford-T (?) de eerste ritten geen succes, maar na meerdere km's en flink in de toeren doortrekken heeft een nacht staan nu geen ratel meer tot gevolg. Maar eens wachten tot het koud word, en ie langer op stal staat. Alle olie op de bodem, dan zal het wel weer terugkomen gok ik ?

5W40 zei iemand. Loopt dunnere olie niet sneller weg, zodat  het tikken eerder optreedt? Pleit dat niet voor dikkere olie. ?
Hmm begeef ik me op glad ijs ?

In elk geval moet de boel goed schoon zijn dus. Men stelde al eens vast de de carterventilatie dicht zat, wat mogelijk een lekkende keerring veroorzaakte. Begin te denken dat de boel toch maar eens echt schoon moet.

PS het gaat om een estate, benzine, 2.5 10V, 2 ton, 8 jaar.
verbruik 1 op 10.5 en 1-100 km/h in 10 minuten ?? (files :'()

K