De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

#1050
Heb merkt het verschil best goed ja. Subframe moet niet zakken.
De distributiesteun losmaken en het blok opkrikken is net voldoende.

Vulk


Vulk

Citaat van: arjenT5R op 24-06-2018 11:30:27
De steunen zakken over de jaren flink in heb ik wel gemerkt. Heb bij mij nu de distributiesteun vervangen en nu staat de motor dus aan die kant zichtbaar hoger ;D


Klopt. Zie ook hier:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,81154.msg1749506.html#msg1749506

Vulk

Net een paar logs gaan maken met de vernieuwde vacuümslangen en aan Arjen bezorgd. Ik ben benieuwd hoeveel er moet bijgestuurd worden.

Het viel me wel op dat als ik een bocht naar links neem EN ik geef behoorlijk gas, dat ik rechtsvoor een geschuur/gekraak hoor.
Ik vind ook dat het blok veel speling heeft in de motorruimte, veel meer als voor de wissel van de motorsteunen. Ik kan me voorstellen dat dit normaal is doordat alle steunen nu goed hun werk kunnen doen. Maar ik heb de indruk dat het blok ergens tegenaan komt?

KIM

Ik zou eerst kijken naar de rechter motorsteun.

Vulk

Citaat van: KIM op 27-06-2018 11:25:53
Ik zou eerst kijken naar de rechter motorsteun.

Dat was ook mijn reflex, maar die is nieuw sinds oktober. Kan toch bijna niet dat daar nu weer iets extreems mee mis is?

KIM

Toch wijzen de symptomen er wel op. Misschien zit ie toch niet helemaal goed nu je de andere steunen hebt vervangen.

Vulk

#1057
Citaat van: KIM op 27-06-2018 12:58:16
Toch wijzen de symptomen er wel op. Misschien zit ie toch niet helemaal goed nu je de andere steunen hebt vervangen.

Zal het straks even nalopen, maar als de vier bouten vastzitten en het pennetje zit op zijn plaats, dan kan er volgens mij niet zoveel fout mee zijn...  :eusa_think:

Edit: het blok beweegt bijna niet vooruit-achteruit als je er aan trekt, maar links/rechts des te meer.

Vulk

Net even gecontroleerd, de steun onder de distributie ziet er goed uit. Door te trekken aan het blok kan ik het geluid niet opwekken. Ik zie ook nergens schuur/wrijfplekken. Ook de veer is niet tegen de carrosserie aangekomen.



Daarna even 'gevoeld' met een breekijzer of er niets overmatige speling had, maar ik zie niks abnormaals.

Ik kijk er maar even tegen aan.

Vulk

Arjen heeft intussen de logs bekeken.

Op benzine blijkt er wat knock gedetecteerd te worden, op lpg is het beter, maar daar kan de lpi-installatie niet volgen bij volgas. De auto is momenteel ook een stuk sneller dan toen ik nog de vacuümlekken had. Ik dacht dat ik net minder vermogen ging hebben (valse lucht aantrekken), tot Arjen me er op wees dat bij boost er lucht lekt ipv aangezogen wordt...

Blijkbaar heeft het vacuümlek een behoorlijk impact gehad tijdens het tunen.  Ook de TCV-duty cycle klopt niet helemaal meer, maar dat is minder afwijkend dan verwacht.

Dus nu wordt de load wat teruggeschroefd en de TCV-duty cycle wordt bijgestuurd. In afwachting doe ik het maar rustig aan met de auto.

Vulk

Intussen zijn we al twee revisies verder qua software. Auto loopt al geweldig, maar Arjen wil hier en daar nog wat bijsturen. Hij komt het vast nog uitleggen.

Vandaag ook de twee continentals laten verwijderen en er zijn in de plaats 2 Michelins Pilot sport 4 gemonteerd. Zo heb ik er intussen vier onder de auto. Eén van de oude conti's doet nu dienst als reservewiel (ipv een spaanse barum die leegloopt).

Vulk

#1061
Een dikke week geleden werd ik gecontacteerd door mensen van productiehuis Shelter. Deze zijn momenteel bezig aan de opnames van een nieuwe televisiereeks die gaat over de beginjaren van de eerste Vlaamse commerciële zender. Begin de jaren '90 dus. Ze vroegen of ze mijn auto mochten gebruiken als figurant.. Uiteraard zag ik dat zitten en afgelopen dinsdag vertrok ik samen met een vriend voor dag en dauw naar Antwerpen linkeroever...

De nummerplaat van mijn auto werd aangepast naar een plaat die "period correct" was. Een forumsticker past natuurlijk niet, dus daar hebben ze een VTM-sticker overgeplakt (forumsticker hangt langs binnen).



Eén van de figurantes reed met een zwarte 850 T-5R sedan. Mevrouw was (geschat) 70 jaar en de eerste eigenaar van de auto. Het ding had dik 4 ton gelopen, maar dat zag je er echt niet van af... Binnenkort mag ze er in Antwerpen niet meer mee rijden en dan doet ze hem misschien weg. Ik heb haar maar mijn nummer gegeven. Zij vond mijn auto alvast ook leuk:



De eerste opnames gebeurden terwijl de auto's gewoon op de achtergrond stonden. Best saai en veel wachten, maar boeiend om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat. Nadien volgden er auto's in de spelwagen (bmw) zelf, waar de mijne dus gewoon achter geparkeerd stond.







Hierna volgden rijdende opnames in de BMW. Ik moest tijdens deze opnames er gewoon achter rijden met mijn 850. Leuk om te doen. Er is dinsdag bijna 12u gefilmd en dat zou 3-4 minuten beeldmateriaal moeten opleveren... Ik ben alvast zeer benieuwd, het programma wordt in februari - maart 2019 uitgezonden.

https://www.hln.be/showbizz/tv/ruth-en-koen-herbeleven-beginjaren-vtm-in-studio-tarara~aae7df92/

Gisteren ben ik met de 850 naar AC banden in Echt gereden om de auto te laten uitlijnen na het vervangen van de draagarmen. De achteras stond nog goed, voor moest wel wat gecorrigeerd worden. De auto rijdt beter, maar ik vind hem nog steeds wat "zoekerig" langsvoor. Sowieso blijf ik met een irritante trilling zitten, maar dat zou een velg zijn met een kleine slag in. Tijd om de velgen eens te herwerken denk ik...

Daarna naar Thuur gebold voor wat kleinere klusjes. De olie is gewisseld en daarna zijn we op zoek gegaan naar de bijgeluiden die ik soms hoor. Na wat onderzoek bleek da de downpipe soms tegen de stabilisatorstang komt. Vermoedelijk is dit sinds het vervangen van de motorsteunen.



Zijn er nog mensen met een 3"DP die hier last van hebben? We hebben de uitlaat iets hoger gehangen in de hoop dat het weg is. Na wat inspectie zagen we ook da de spanner van de multiriem tegen één van de aircoleidingen kwam. Deze leiding is nu iets opgeschoven waardoor het hopelijk niet meer gebeurd. Ik hoop dat het hiermee opgelost is, straks maar een stukje binnendoor gaan rijden.

Daarna ook een reuzenupgrade gedaan die al bijna 10 jaar op mijn lijst staat! Een programmeerbaar ruitenwisserrelais geplaatst! Een ideale upgrade in deze periode van extreme droogte.



Verder ging ik de bougies wisselen na 20k (normaal zijn ze dan wel op), maar die hebben we gewoon maar terug gezet. Blijkbaar heeft het lean burning een positieve impact op de levensduur van de bougies.

En daarna mijn licht roestend dakraam vervangen door een slechter dakraam.  ;D De bedoeling is om mijn dakraamcassette te reviseren en dan terug te zetten.

De tijdelijke cassette heeft best wat roestvlekken:



Dus toch maar wat behandeld en uiteindelijk gemonteerd. Ik hoop de komende weken te beginnen aan het andere raam.



Goeie tips voor de afstelling van een dakraam zijn welkom! Moet dat nu effen liggen, iets verzonken, iets boven de carrosserie, voor lager dan achter...?

classicT5

Leuke fotos. Die 944 is ook mooi ;)

Lees blog van Kornelis eens ivm downpipe die rammelt, hij heeft daar een goede oplossing voor

T5-4life

Leuk zo'n filmster hier op het forum ;)

Dit is mij verteld over het dakraam: voor iets boven de rand, achter iets er onder.
C70 T5 coupe LPI 1998 390 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

KIM

Ik had er inderdaad net in mijn blog over geschreven. Nu heb ik het probleem om hij:
A. Onder de XC zit en dus sowieso weinig ruimte heeft
B. Selfmade is en dus misschien daarom een mindere pasvorm heeft.