De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: StefanCJ op 27-08-2017 20:53:51

Wat vond je van Born to run? Ik heb het boek al even liggen maar kom er vanwege praktische redenen niet aan toe. Ik lees vaak in bed (donker) en heb geen lampje naast bed, ik gebruik dan ook altijd een e-reader, dat leest heerlijk.

Goed eigenlijk. Het leest best vlot en je krijgt (nog) meer respect voor wat die man gepresteerd heeft. Uiteraard is het geen spannend boek om te lezen, maar toch had ik telkens zin om verder te lezen. Dus koop jezelf een lamp of kijk eens een weekje geen TV...

Wat de vloeistoffen van de auto betreft... Het oliepeil staat sinds de oliewissel (en na +- 2500km gereden te hebben) nog een halve liter boven het minimum. Dus op die 2500km heeft hij ongeveer 250ml verbruikt, zeker niet slecht.

Het koelwater is marginaal gezakt. Ik schat een 2-3mm water dat weg is in het tankje. Na inspectie van de leidingen zag ik dit roze spoortje aan de slang die vastzit aan het tankje.



Het klemmetje kon nog een volledige slag vaster dus ik vermoed dat ik de oorzaak gevonden heb. Het duurt sowieso nog een hele tijd voordat ik een eventueel effect hiervan merk. Is dit een slang waar er druk op komt te staan? Ik heb ze nog nooit vervangen en zal ze op de todolijst zetten samen met twee nieuwe klemmetjes.

Verder heb ik deze morgen al de lichten opnieuw laten afregelen. Klaar voor de winter.

Een dergelijke vakantierit doet me altijd nog eens goed nadenken over de auto en over wat ik er wil gaan aan doen. Vorig jaar hebben we de Seat MII erbij gekocht voor het woon-werkverkeer en de korte ritjes en voorlopig bevalt dat goed. De auto heeft afgelopen week een beurtje gekregen (olie + filter, luchtfilter, brandstoffilter, bougies, interieurfilter, ...) dus we kunnen weer een jaartje vooruit (voor 140 euro...). Dus de MII en de 850 blijven nog even naast elkaar in deze opstelling. Stiekem kijk ik af en toe naar een V60, maar deze zijn hier amper te vinden in benzine-uitvoering. Ik denk dat iets is voor binnen een jaar of twee. (in plaats of bij de MII dan, zeker niet in plaats van de 850).

Het komend jaar wil ik het wat rustig aan doen met de 850. Eerst en vooral ga ik de gordel fiksen en ga ik verder met de airco. De gastank moet gekeurd worden dus van die gelegenheid ga ik gebruik maken om een grotere te monteren (als de kosten wat meevallen). Verder wil ik de komende winter de velgen laten hercoaten (tips welkom) en een hoogteslag laten verwijderen uit één velg. De koplampwisser aan de bestuurderskant zou ik ook graag terug 100% werkend hebben.

Ik voelde tijdens het rijden op de cruise control af en toe een miniscuul hikje desondanks de nieuwe bougies. Een blik op mijn xls-sheet leert me dat de rotor en verdeler er ook alweer 45.000km in zitten, deze mogen dus ook vervangen worden.

Verder heb ik voorlopig geen grote plannen. De hemelbekleding laat los dus deze ga ik vervangen. Ik ga er een hemel (met bijhorende handgrepen etc...) van een classic in monteren omdat deze een stuk beter zou geïsoleerd zijn. De vloermat heeft ook een slijtagevlek dus daar zou ik ook graag een net exemplaar in monteren van een late 850. Lijkt me ook een mooi winterklusje... Een gelegen moment om de zitting van de bestuurdersstoel te vernieuwen.

En uiteraard ga ik een verdienstelijke poging wagen om de problemen uitdagingen op te lossen die de auto me uiteraard wel weer zal aanbieden het komende jaar.

yannickdv

Mooi verslag van zo te zien een lekkere vakantie.

Wat betreft het koelslangetje, ja daar staat druk op. Net zoals de rest van het koelsysteem. Slangetjes worden oud, zeker als er olie op lekt is het snel gedaan. Die van de turbo is al eens gedaan zo te zien, die naar het reservoir nog niet. Kost de kop niet, gewoon doen.

Zijn de lichten bij een 850 niet gewoon omhoog te draaien met een lange schroevendraaier net als bij een x70?
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

de Boeing

Heerlijk vakantie verslag (die zwembadfoto  ;D ;D)

Raar van die gordel, 1ste keer dat ik het hoor voor een 850?! (en dat onbehagelijk gevoel van zonder gordel rijden herken ik ook helemaal,  1000 wat km zonder rijden zou niet goed zijn voor mijn gemoedstoestand...)

Qua koelwater ook eens goed kijken/luisteren naar je groene dop, die van mij siste heel ligt (en ik zag ook dan mijn temp niet op 87C kwam). Na montage van andere dop is het sissen weg en kan er dus ook geen druk (met waterdamp) ontsnappen.

ben benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe hemel, ik wil mijn 850 ook wel wat stiller krijgen...


Vulk

#633
Citaat van: yannickdv op 28-08-2017 11:08:50
Mooi verslag van zo te zien een lekkere vakantie.

Wat betreft het koelslangetje, ja daar staat druk op. Net zoals de rest van het koelsysteem. Slangetjes worden oud, zeker als er olie op lekt is het snel gedaan. Die van de turbo is al eens gedaan zo te zien, die naar het reservoir nog niet. Kost de kop niet, gewoon doen.

Zijn de lichten bij een 850 niet gewoon omhoog te draaien met een lange schroevendraaier net als bij een x70?

Ik heb quasi alle slangen gehad ja. Die van de turbo, de kachelslangen, die van de radiator. Het verbaast me dat ik deze over het hoofd heb gezien.

De lichten zijn gewoon omhoog te draaien, maar in de garage zetten ze de auto voor zo'n apparaat waar je het lichtbeeld perfect kan afstellen.

Citaat van: de Boeing op 28-08-2017 11:19:18
Heerlijk vakantie verslag (die zwembadfoto  ;D ;D)

Raar van die gordel, 1ste keer dat ik het hoor voor een 850?! (en dat onbehagelijk gevoel van zonder gordel rijden herken ik ook helemaal,  1000 wat km zonder rijden zou niet goed zijn voor mijn gemoedstoestand...)

Qua koelwater ook eens goed kijken/luisteren naar je groene dop, die van mij siste heel ligt (en ik zag ook dan mijn temp niet op 87C kwam). Na montage van andere dop is het sissen weg en kan er dus ook geen druk (met waterdamp) ontsnappen.

ben benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe hemel, ik wil mijn 850 ook wel wat stiller krijgen...



Ik vond het ook niet fijn om te rijden zonder gordel, zeker niet in combinatie met de slecht afgestelde lichten, maar je moet wat. Gelukkig was het mijn gordel en niet die van mijn vrouw of één van de kinderen, want ik denk niet dat ik dan zou gaan rijden zijn.
Ik heb hier een klein archief liggen met 850 onderdelen die wel eens kapot gaan, maar wat je typisch niet nieuw koopt. Daar zat uiteraard geen gordel bij, want die gaan niet kapot. Ik geloof dat ik ik er nog één heb weggegooid enkele jaren terug.

Dat van die groene dop is een goeie, ik zal er eens op letten, maar het is me alvast nog niet opgevallen. Mijn temperatuursmeter komt wel netjes op 3u, maar het "verlies" valt wel onder de hoeveelheden die je beschrijft. Bij mijn vorige auto moest ik consequent elke 6 maand terug bijvullen van minimum naar maximum en de oorzaak daarvan heb ik ook nooit gevonden.  :eusa_think:

Sbv

Gaat een V70 hemel passen ? Mogelijk dat deze fractioneel anders is staat mij bij.
Bij een sedan past een S70 hemel niet in een 850 sedan ivm 3e remlicht

Vulk

#635
Citaat van: Sbv op 28-08-2017 12:28:46
Gaat een V70 hemel passen ? Mogelijk dat deze fractioneel anders is staat mij bij.
Bij een sedan past een S70 hemel niet in een 850 sedan ivm 3e remlicht

Zou moeten passen normaalgezien. De constructie van de koffer van een 850 is alvast identiek aan die van een classic (interieurpanelen enzo). Maar ik ga het alvast nog eens goed bekijken vooraleer ik er aan begin.

arjen850

Citaat van: yannickdv op 28-08-2017 11:08:50
Mooi verslag van zo te zien een lekkere vakantie.

Wat betreft het koelslangetje, ja daar staat druk op. Net zoals de rest van het koelsysteem. Slangetjes worden oud, zeker als er olie op lekt is het snel gedaan. Die van de turbo is al eens gedaan zo te zien, die naar het reservoir nog niet. Kost de kop niet, gewoon doen.

Zijn de lichten bij een 850 niet gewoon omhoog te draaien met een lange schroevendraaier net als bij een x70?

Slangetje wat je hier ziet is niet van de turbo. De andere slang heeft idd al wel een mooi kraagje, Is nog gewoon nieuw leverbaar.

MikeyQR

Citaat van: Vulk op 28-08-2017 12:33:14
Citaat van: Sbv op 28-08-2017 12:28:46
Gaat een V70 hemel passen ? Mogelijk dat deze fractioneel anders is staat mij bij.
Bij een sedan past een S70 hemel niet in een 850 sedan ivm 3e remlicht

Zou moeten passen normaalgezien. De constructe van de koffer van een 850 is alvast identiek aan die van een classic (interieurpanelen enzo). Maar ik ga het alvast nog eens goed bekijken vooraleer ik er aan begin.

Hemel past ook gewoon van een v70 in een 850.
Had er 1 van Mario850 gekocht en in mijn ex 850 T-5 gemonteerd.
En kwa isolatie is deze het zelfde alleen zijn ze lichter van kleur.

yannickdv

Klopt sorry, dacht even van onderuit te kijken maar we kijken van bovenaf.


@koplampen. Was het niet fijner geweest ze ff op het gevoel af te stellen  :eusa_shifty: Beter dan grootlicht haha, zeker zonder gordel. Dat gevoel van zonder gordel rijden kan ik overigens heel goed in komen. Net zoiets als in de bus (lang geleden maar goed)..
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

rob850/480

Gordel heb ik ook gehad.
Nog geprobeerd deze te maken maar is niet gelukt dus toen maar eentje van de sloop gehaald.

arjenT5R

Hoe nu verder met je Airco dan Thomas? ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: arjenT5R op 28-08-2017 14:03:53
Hoe nu verder met je Airco dan Thomas? ;D

Eerst ander aircopaneel testen. Als dat niet de magische oplossing is, druk laten meten en vermoedelijk orifice laten vervangen.

ron paul

Zitvlak van de stoel wordt nog vernieuwd dus gewoon herhaaldelijk ice bucket challenge achter het stuur denk ik :) of is dat de reden voor het vervangen? :)

Vulk

#643
Citaat van: ron paul op 28-08-2017 14:21:13
Zitvlak van de stoel wordt nog vernieuwd dus gewoon herhaaldelijk ice bucket challenge achter het stuur denk ik :) of is dat de reden voor het vervangen? :)

Nee er zit zo'n typisch kuiltje in de zitting van de bestuurdersstoel. Aan de bijrijderskant is de stoelverwarming defect. Ik zou ook graag een dikkere vloermat monteren en er moet nog een deukje uit de bodemplaat gemept worden. Redenen genoeg om de boel even te demonteren dus een gelegen moment om alles te fixen (doorzakkende zitting, stoelverwarming, vloermat, deukje uit vloerplaat halen, bekleding eens fatsoenlijk behandelen, ...)

Vandaag was mijn rug al marginaal beter dus heb ik een ander ECC-paneel gemonteerd. Helaas waren de symptomen hetzelfde. Om 100% zeker te zijn de 4.3 ECU gemonteerd, maar ook daar zijn de symptomen identiek. Intussen heb ik van ArjenT5R het aanbod gekregen dat hij eens naar het systeem wil kijken. Daar ga ik dus graag op in. Sowieso wordt het orifice en de droger nog vervangen. De droger is pas in april gedaan, maar aangezien het systeem intussen open is geweest voor de verdamper neem ik geen risico en neem ik die mee. Dat zal een klusje voor oktober worden.

Nadat ik de klem van de waterslang aan het tankje heb aangedraaid lijkt het daar mooi droog te blijven. (ik heb het kraagje schoongemaakt en dat lijkt niet terug te komen). Slangetje is intussen besteld via Thuur. Kan mooi samen met twee klemmen en een 'nieuwe' gordel opgestuurd worden. Ik ga eerst het koelsysteem eens flushen alvorens ik het slangetje vervang. Dan heb ik alles wat slijt van het koelsysteem nieuw. (kachelslangen, radiatorslangen, kachelradiator, slangetjes rond de turbo, tankje, leidingen rond het tankje, radiator en alle klemmen).

Verder viel het me dit jaar alweer op dat de motor nog een stuk rustiger loopt na de vakantierit. Dat was me vorig jaar ook al opgevallen. Nochtans rij ik zelden tot nooit korte stukjes en rij ik vaak tot 500km op één dag. Kennelijk houden die blokken van ECHT lange stukken te rijden.

Citaat van: Sbv op 28-08-2017 12:28:46
Gaat een V70 hemel passen ? Mogelijk dat deze fractioneel anders is staat mij bij.
Bij een sedan past een S70 hemel niet in een 850 sedan ivm 3e remlicht

Na wat hierover gelezen te hebben blijkt het te passen, maar de kabelboom moet overgezet worden. Ik vermoed dat dit voor de interieurverlichting is. Zou dit ook nog nodig zijn als je alles (zonnekleppen, handgrepen, ... van een V70 monteert?)

yannickdv

Eventueel ook te maken met temp sensoren voor ECC van een 850?
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green