De Spaanse Curry: reconstrucción

Gestart door Vulk, 18-06-2016 14:44:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Bedoeling is om een febi steun  (= origineel)  te bestellen maar de vraag is wat ik effectief ga geleverd krijgen. Voor die 30 euro ga ik mij eens wagen denk ik.

V70geRwin

via Autodoc een lemforder fuseekogel besteld, doosje was geplakt met plakband en moertjes weg.
Retour en het duurt ff maar kreeg eerst tegoed maar op verzoek gewoon teruggestort.
Het duurt allemaal laaaaang maar als je de tijd hebt kan het goedkoop.

razorx

Citaat van: Vulk op 02-11-2017 12:21:33
Bedoeling is om een febi steun  (= origineel)  te bestellen maar de vraag is wat ik effectief ga geleverd krijgen. Voor die 30 euro ga ik mij eens wagen denk ik.
Met Febi heb ik tot nu toe alleen positieve ervaringen.

Vulk

#768
Gisteren nog eens bij ArjenT5R geweest om wat onderdelen op te halen en om een diagnose te stellen van de airco!

Ik wil graag de isolatie van mijn 850 upgraden en Arjen heeft een bijna lege classic uit 2000 staan. Dus gisteren heb ik daar alle isolatiematten uitgetrokken. Ik begin met het goede nieuws...

Achter zit een isolatiemat die 1 op 1 zal passen in de 850 en die heel snel gemonteerd zal zijn. In de versie van de classic hangen zelfs zakjes met (lood?) aan.





In het middenstuk zit ook een stuk isolatie, maar ik weet niet of dat anders is tegenover de 850. Monteren zal ook best meevallen.



Maar dan, de isolatiemat voor. Deze bestaat uit 1 stuk tot bovenaan het schutbord. Om deze te kunnen (de) monteren moeten ondermeer de pedalen, stuurkolom, kachelhuis, ... weg. Foto's zeggen hier meer dan woorden:







Niet echt realistisch dus om deze te gaan inbouwen. Ik ga sowieso hier komende winter eens enkele dagen tijd voor nemen. Op het moment zelf zal ik dan kijken wat haalbaar is. Eventueel een stuk monteren, of helemaal niet. Ik wil de auto iets stiller, een volledige classic moet het ook niet worden... Ik wil dan een andere vloermat monteren ook, de mijne heeft een slijtplek. Mocht er iemand nog een nette mat voor een 850 hebben liggen, dan hoor ik dat graag.

Verder had de sloper nog zeer nette deurrubbers, die heb ik ook meegenomen.

En dan, de airco... Al snel bleek dat het systeem weer leeg was. Ergens goed nieuws aangezien het dus duidelijk een mechanisch probleem is, die zijn normaal eenvoudiger op te lossen dan een elektrische storing waar je niet aan uitkomt.

Aan de aircoleiding die voorheen al was losgekomen (en die zo moeilijk vastgeraakte) hing wat fluor.

Nu waren noch Arjen, noch ik zeker dat dit 'vers' was en dat het niet kwam door de leiding die afgelopen zomer is losgekomen. Alle andere aansluitingen waren droog.



Dus de leiding losgenomen, verse O-ringen gemonteerd en er terug opgezet. De leiding had toch wat speling. Daarna hebben we dezelfde leiding gemonteerd op een testkachelhuis (jaja).



Ook daarop zat er speling. Even vergeleken met de auto van Arjen en daar zaten de leidingen muurvast.
Dus een andere aircoleiding geprobeerd en die sloot wel netjes aan! De leiding ging ook veel gemakkelijker vast.

Daarna afgevuld en hoera, de airco doet het weer!





De compressor slaat ook veel minder lomp in, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met de vernieuwde rotor & verdeelkap. Ik hoop dat de airco het nu blijft doen, maar noch Arjen, noch mezelf zijn echt overtuigd dat dit nu het echte probleem was. We zullen het merken de komende dagen.

Citaat van: razorx op 02-11-2017 16:32:31
Citaat van: Vulk op 02-11-2017 12:21:33
Bedoeling is om een febi steun  (= origineel)  te bestellen maar de vraag is wat ik effectief ga geleverd krijgen. Voor die 30 euro ga ik mij eens wagen denk ik.
Met Febi heb ik tot nu toe alleen positieve ervaringen.

Op de site van estate services staat er bij "als origineel". Soit ik heb de steun besteld via autodoc en ga zien of ik de juiste steun geleverd krijg.  Het zal me benieuwen. ;D

UserID6342

De voorste isolatie mat is niet zo moeilijk te monteren, snij hem in de lengterichting door net onder de tunnelbak (waar de handrem zit, die moet er even uit. Dan kun je ze zo in 2-en eruit halen en terug monteren.  De naad zal nu precies in het midden van je tunnelbak liggen, goed stuk dacktape erover en het ligt muurvast en komt nooit meer los.  Vervolgens je eigen vloerbedekking erover heen en klaar is het weer....

Vulk

Citaat van: Dirk342 op 02-11-2017 19:05:23
De voorste isolatie mat is niet zo moeilijk te monteren, snij hem in de lengterichting door net onder de tunnelbak (waar de handrem zit, die moet er even uit. Dan kun je ze zo in 2-en eruit halen en terug monteren.  De naad zal nu precies in het midden van je tunnelbak liggen, goed stuk dacktape erover en het ligt muurvast en komt nooit meer los.  Vervolgens je eigen vloerbedekking erover heen en klaar is het weer....

Ik denk dat slechts een begin zal zijn. Als je goed naar de mat kijkt, dan zie je dat er 8 doorvoeren door de mat zitten. Enkele zijn eenvoudig (denk aan de voetsteun naast de pedalen), maar het gat voor de stuurkolom is iets minder evident. Ik ga sowieso moeten snijden om op die manier rond de juiste onderdelen te gaan. Het zal me benieuwen hoe ver ik kom.
Sowieso ben ik vandaag begonnen met het schoonmaken van de isolatiedelen (lees = ik heb ze gestofzuigd). Ze zijn nog niet helemaal droog, maar het gaat de goeie kant uit. Morgen maar eens kijken of ik de (schimmel)vlekken eruit krijg.

Verder vandaag de deurrubbers gemonteerd (die die aan de auto vastzitten). Eerst goed schoongemaakt en behandeld met rubberspray. De sponing zelf uiteraard ook even netjes gemaakt. Ik ben zeer blij met deze rubbers, nergens een scheurtje en ze hebben ook nergens droogtescheurtjes. Deze zien er echt als nieuw uit.
Voor het rubber rond de deur heb ik eerst nog enkele clipjes nodig, ik ben begonnen met een lijst van clipjes die ik nodig heb, eens de lijst af ik plaats ik in één keer een bestelling.

De airco doet het voorlopig nog prima en er is nog geen fluor te bespeuren aan de koppeling van de aircoleiding en de verdamper. Hopelijk is het opgelost.

Ik kreeg overigens vandaag al een verzendbevestiging van autodoc voor de motorsteun, het zal me benieuwen.

Even geen foto's vandaag, de werkzaamheden zijn niet zo spannend dat ze foto's vereisen (had er ook geen zin in). Als ik komende winter begin aan mijn interieur-overhaul, dan zal ik jullie wel bestoken met bergen aan foto's. Dat is beloofd.  8)

big ben

Uit de manier van schrijven maak ik er op uit dat je er plezier in hebt! Dit is vooral met dit soort klusjes niet onbelangrijk  ;).
Misschien een prettige bijkomstigheid dat het geen daily is. Die clipjes.... Heb je daar ook een bestelnummer van?

Vulk

Citaat van: big ben op 04-11-2017 17:31:18
Uit de manier van schrijven maak ik er op uit dat je er plezier in hebt! Dit is vooral met dit soort klusjes niet onbelangrijk  ;).
Misschien een prettige bijkomstigheid dat het geen daily is. Die clipjes.... Heb je daar ook een bestelnummer van?

Ik heb er zeker plezier in. Een namiddagje op deze manier bezig zijn kan mijn hoofd echt leeg maken. Normaal zou ik nu keihard met de tuin bezig zijn, maar de tuinaannemer heeft enkele weken vertraging vandaar dat de 850 nog wat extra aandacht krijgt.

Ik heb nog geen moeite gedaan om artikelnummers op te zoeken, maar het gaat voorlopig om deze dingen:

Clipje B-stijl, is afgelopen zomer gesneuveld op vakantie toen de gordel kapot liep.



Clipje die het plastieken stuk vasthoudt die tegen het deurruber ligt. Is een wit clipje, ik ben er nog nooit in geslaagd om dit in 1 geheel uit een sloper te halen dus dat wordt sowieso nieuw.



Clipje van de portierverlichting is afgebroken. Deze heb ik voorlopig gelijmd.



Het windgeruis is nog steeds niet 100% weg. Dit rubber wil ik vervangen (is merkbaar soepeler dan de andere), daar zitten ook twee clipjes in.



Zeker niets schokkends dus.
Als ik aan het interieur begin zal ik zeker nog dingen tegenkomen. Ik heb nog geen idee of het dealer wordt, de bekende webshops of een sloper, maar het zal vast allemaal wel te vinden zijn. Alleen die vloermat is nog zo evident niet zo blijkt.

classicT5

Bij het demonteren van die isolatiemat uit een sloper hebben kornelis en ik ik flink wat werk aan gehad, vond het best tegenvallen. Airco moet los (en dus leeg). De onderkant is niet zo lastig, bovenkant bij alle leidingen, stuur etc.

Kan me voorstellen dat monteren dan nog grotere uitdaging is.

de Boeing

Amai, die airco saga moet zo onderhand toch wel op zijn einde gaan lopen! hulde voor het doorzettingsvermogen.

En het verhaal van de isolatiemat ga ik even goed volgen, hier ook al eens een keertje mee bezig geweest (maar niet verder mee gegaan). Zelf heb ik ook nog een plastiek afdekplaat voor onder in het subframe uit een tdi gescoord, deze binnenkort eens monteren en kijken of dit verschil maakt. Want een iets stiller volf zou wel fijn zijn als daily!

Vulk

Citaat van: de Boeing op 04-11-2017 20:45:13
Amai, die airco saga moet zo onderhand toch wel op zijn einde gaan lopen! hulde voor het doorzettingsvermogen.

En het verhaal van de isolatiemat ga ik even goed volgen, hier ook al eens een keertje mee bezig geweest (maar niet verder mee gegaan). Zelf heb ik ook nog een plastiek afdekplaat voor onder in het subframe uit een tdi gescoord, deze binnenkort eens monteren en kijken of dit verschil maakt. Want een iets stiller volf zou wel fijn zijn als daily!

Heb je daar een foto van?

de Boeing

(nog) geen eigen foto, wel een www-plaatje:

http://www.skandix.de/en/spare-parts/body/body-parts/panelling/engine-protection-plate/1021497/

hij lijkt te passen alleen moet ik nog even goed kijken of ik deze kan bevestigen


Vulk

#777
Afgelopen dinsdag wou de MII 's morgens niet starten (2 graden vorst) dus was ik genoodzaakt om de 850 te nemen. De accu laden van de MII hielp niet dus een nieuwe accu besteld die gisteren geleverd werd. Vandaag wou ik deze monteren en merkte ik dat ik de verkeerde accu ontvangen heb. Soit niet zeer boeiend ,maar dat betekent da de 850 tijdelijk mijn daily driver is geworden.

Het goeie nieuws is dat de airco het al 11 dagen en 500km goed doet. De aircoleidingen blijven ook mooi droog. Hopelijk is dit probleem nu definitief van de baan.   :eusa_pray:

Wat er minder droog blijft is de garagevloer.



Het oliepeil zakt de laatste weken ook iets te snel en deze morgen moest ik 125cc koelwater bijvoegen. Tijd om eens een inspectie uit te voeren onder de auto.

Dus de 850 maar opgekrikt:



En de windgeleider gedemonteerd. Er ligt wat vettigheid in, maar niets dat al door het gat is gelopen. (windgeleider is een maandje terug schoongemaakt).





De versnellingsbak, het carter, de achterkant van het blok en de olieretourleiding van de turbo zijn allen kurkdroog.









De enige plaatsen waar olie hangt is aan de onderste intercoolerbuis. Die was goed vettig en er hing een dikke druppel aan.



Verder hangt de gebruikelijke druppel olie aan de turbo. De turbo is verder droog, alleen de slang bovenop de turbo is ook goed vettig.



Na deze inspectie heb ik alle schoongespoten en de auto laten draaien. Nergens zag ik olie komen op deze punten (wat me stationair ook logisch lijkt), en nergens kon ik lekkend koelwater ontdekken.

Maar goed, wat betekent dit nu? Qua koelwater ga ik beginnen met een andere dop te monteren, aangezien de huidige vorige week nog wat siste. Ik heb er nog twee liggen, één die rammelt en één die niet rammelt. Welke neem ik? ;D

Het forum leert me dat olie in de intercoolerbuizen 3 oorzaken kan hebben: een verstopte carterventilatie, een defecte turbo of een versleten motor.

De carterventilatie heb ik zelf even getest.

https://youtu.be/eoXGzd8z17M

Ik zag de dop even bewegen, maar niets spectaculairs. Daarna even de test gedaan met een latex handschoen en deze werd zowaar bijna naar binnen getrokken. Dus ik vermoed dat de carterventilatie (en de gezondheid van de motor?) in orde zijn.

Blijft over: de turbo. Hebben beide olielekkages dezelfde oorzaak?
Ik lees wel vaker dat quasi elke (T-5)(R) die druppel olie aan de turbo heeft hangen en dat je je maar zorgen moet maken als hij er niet hangt. Dat het niet zo ernstig is wil ik best geloven, maar het hoort gewoon niet. Mijn vorige turbo was kurkdroog met 345.000km ervaring. Als ik de turbo vervang, ben ik dan van beide lekkages af? Kunnen er nog oorzaken zijn, zie ik iets over het hoofd?

Ik heb ook de achterste motorsteun even gecontroleerd. Visueel ziet deze er goed uit, voor zover je dat kan zien.



De motorsteun die ik via autodoc heb besteld is nog niet binnen, maar volgens de track & trace code zou deze maandag binnenkomen. Het zal me benieuwen.

StefanCJ

Als het pakket onderweg is volgens de t&t dan zul je het maandag wel mogen ontvangen.

De info van Autodoc, autoonderdelen24 (en alle andere sites van dezelfde organisatie) over verzenden moet je met een korreltje zout nemen. Het zal allemaal best verzendklaar binnen 24 uur zijn, alleen wachten ze vervolgens gerust een week om het over te dragen aan de vervoerder. MrAuto levert dan wel weer vrij vlot.

Vulk

Citaat van: StefanCJ op 11-11-2017 19:07:01
Als het pakket onderweg is volgens de t&t dan zul je het maandag wel mogen ontvangen.

De info van Autodoc, autoonderdelen24 (en alle andere sites van dezelfde organisatie) over verzenden moet je met een korreltje zout nemen. Het zal allemaal best verzendklaar binnen 24 uur zijn, alleen wachten ze vervolgens gerust een week om het over te dragen aan de vervoerder. MrAuto levert dan wel weer vrij vlot.

Dat weet ik, maar het is een track en tracé van gls en het pakje is sinds gisteren in België. Vandaag is hier wel een feestdag dus het wordt inderdaad maandag.