The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: Vulk op 01-11-2016 07:52:39
Knap werk! Je leert snel. :o
Dank je!

Ik merk dat de buren mijn sleutelervaring voornamelijk aflezen aan de hoeveelheid onderdelen die voor het huis liggen. En gezien de hoeveelheid troep die ik maak hebben zij t idee dat ik dit al heel lang doe  ;)
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

elianmars

Mooi verslag en leuk dat je bij Dirk bent geweest :)

razorx


Ewout Schalkwijk

Leuk gedaan zo. Nu zijn alle startproblemen als sneeuw voor de zo'n verdwenen?
Die nieuwe accu was soswieso hard nodig.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: elianmars op 01-11-2016 09:29:49
Mooi verslag en leuk dat je bij Dirk bent geweest :)
Citaat van: razorx op 01-11-2016 11:12:38
Mooie howto!  :eusa_clap:
Dank! Dank!

Ben altijd erg blij als ik een goeie how to van een klus tegenkom die ik nog wil doen, en deze leek er nog niet op te staan. Bij deze!

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 01-11-2016 11:52:17
Nu zijn alle startproblemen als sneeuw voor de zo'n verdwenen?
Die nieuwe accu was soswieso hard nodig.
Hij start weer als een, ja, als iets dat heel goed start! Je wilt niet weten hoe vaak ik gister opnieuw moest starten nadat het slangetje van de MAP eraf was. Bij elke bocht en elke keer dat ik het toerental iets liet zakken sloeg ie af. Onhandig rijden, maar het starten verliep ging heerlijk!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

En Elian, ik las ergens dat jij ook een tweeling hebt... Nog advies qua kinderstoeltjes? Wellicht al lang geleden deze fase. 

De mijne zijn nu nét 1 jaar en te groot voor de bakjes waar ze nu in liggen. We zoeken naar stoeltjes die naar achteren gericht zijn ivm veiligheid. Nog tips op dit gebied??   ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

leons850

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-11-2016 15:15:13
En Elian, ik las ergens dat jij ook een tweeling hebt... Nog advies qua kinderstoeltjes? Wellicht al lang geleden deze fase. 

De mijne zijn nu nét 1 jaar en te groot voor de bakjes waar ze nu in liggen. We zoeken naar stoeltjes die naar achteren gericht zijn ivm veiligheid. Nog tips op dit gebied??   ;D

Hij heeft vast nog wel tips, maar hij heet gewoon Marcel. ;)
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

stuuraandeverkeerdekant

Haha! Ingewikkelde profielnamen ook altijd!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Blok70

Fijne howto! Het begint erop te lijken dat je écht sleutelen kunt ;)
En mooi dat je buren het ook gaan denken....totdat ze je gaan vragen om die van hen te gaan doen...

Zelf heb ik ook al eens 2 forummers (ongelijktijdig hoor datwel!) in het écht ontmoet, viel mij inderdaad óók reuze mee.....
Die van mij beten niet eens!

stuuraandeverkeerdekant

#429
Citaat van: Blok70 op 01-11-2016 15:52:40
En mooi dat je buren het ook gaan denken....totdat ze je gaan vragen om die van hen te gaan doen...
Dat zou wat zijn ja! Dan stuur ik ze weg met een los MAP slangetje. Veranderen ze vast snel van gedachten wat betreft mijn sleutelervaring  :P
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

Beetje bijscholing voor mijzelf. MAP sensoren en check engine lights: https://youtu.be/5WnM_NsOtd8
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#431
Afslaan van motor en check engine lampje, een hypothese

Na het zien van beide filmpjes (uit mijn vorige berichtje) heb ik het idee dat dit de reden is van het check engine lampje en het afslaan:

Door het loshalen van de MAP sensor slang creeer je een lek in de motor. Hierdoor komt er meer lucht binnen dan de computer doorheeft en de motor loopt dus 'leaner'. De Short Term Fuel Trim gaat compenseren door meer benzine toe te voegen. Bij een hogere RPM is het lek minder een probleem want de gasklep is dan open en het lek is percentueel gezien kleiner (grootste gedeelte is dan lucht dat binnenkomt via de gasklep). Wanneer je de RPM abrupt laat zakken wordt het lek percentueel gezien weer groter en gaat de motor dus heel plotseling veels te 'lean' lopen waardoor ie afslaat.

Na een tijdje zo rijden gaat de Long Term Fuel Trim de waarden van de STFT overnemen en wanneer deze boven de 25% komt gaat het check engine lampje aan.

Nu het slangetje erweer in zit zal de STFT en later ook de LTFT ondercompenseren en het euvel (en dus het lampje) uiteindelijk weer corrigeren.

De reden van het vertraagd reageren op het intrappen van het gaspedaal heeft natuurlijk ook te maken met het 'lek' omdat er lucht kan ontsnappen en er dus geen 'directe' link is tussen gaspedaal en motor.

De reden dat hij soms ook afsloeg tijdens het gasgeven komt dan ook omdat de motor al heel erg 'lean' liep en er plotseling teveel lucht bijkreeg waardoor ie weer afsloeg.

Klopt dit een beetje?

Het is natuurlijk allemaal al opgelost, maar ik vind het leuk om te begrijpen wat er nou precies gebeurde.
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

BBS

Hele bekende kabels en dito accuklemmen. :D Mooi werk Thijs dat je dit zelf gedaan hebt.  Leuke how-to om de ventilator er uit te wippen, daar kan ik in de toekomst ook nog wel eens wat aan hebben :eusa_clap:
Volvoloos....

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: BBS op 01-11-2016 18:00:45
Hele bekende kabels en dito accuklemmen.
Ja hè! Was in eerste instantie wat huiverig voor de pluskabels (hebben we t al over gehad) maar is eigenlijk heel goed te doen. Ben er wel ruim vier uur meer bezig geweest en daarna nog een uur om erachter te komen waarom de motor zo slecht liep. Dus voor degene die dit ook voor t eerst gaan doen wel handig om er wat tijd voor uit te trekken.
Maar bedankt nog voor het laten inzien dat ik ook de pluskabels moest doen! Goed gevoel dat ze nu niet meer warm worden en dat er 0.00 volt weerstand tussen de dynamo en de accu zit  :eusa_clap:
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

)()()sT

Leuke en duidelijke beschrijving! Hulde daardoor :)