The Beginners Guide to owning a V70

Gestart door stuuraandeverkeerdekant, 14-07-2016 01:39:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stuuraandeverkeerdekant

Over die negatieve waarden heb ik ook nog zitten nadenken. Nu de injectoren schoner zijn kan er dus nog meer brandstof doorheen en zouden de waardes dus nog verder naar beneden gecorrigeerd moeten of kunnen worden. Als de injectoren helemaal schoon zijn kan dat niet meer de reden van de correctie zijn. Dus wellicht dat er dan te weinig lucht binnenkomt?

Wat betreft die -8%, een lek bij de eerste injector zou ook een optie kunnen zijn - had ik nog niet aan gedacht. De oude ringetjes zitten er nog om maar alles is schoongemaakt en ingevet, dus dat zal helpen om het beter af te sluiten. Nieuwe zeefjes hebben we er trouwens niet ingezet. Mijn injectoren zagen er net anders uit dan degene waarvoor Miyel zeefjes had, en daarnaast zagen ze er nog erg netjes uit.

Bij het terugplaatsen in de rail hebben we ze niet precies op dezelfde plek terug gezet. Dat maakt op zich niets uit voor het rijden, maar voor het uitvogelen hoe het nu met die -8% is afgelopen zou het wel leuk zijn om te weten welke injector dat ook alweer was.

Vandaag leek de auto inderdaad weer even bezig met zichzelf te leren kennen, het toerental bijvoorbeeld, dat eerst even op de 1000 bleef liggen voor het naar de 900 zakte. Ben benieuwd na hoelang hij het weer allemaal op een rijtje heeft. Dit weekend maak ik een ritje naar Amsterdam dus maak in ieder geval genoeg kilometers voor de ECU om wat vergelijkingsmateriaal te verzamelen!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

stuuraandeverkeerdekant

#676
De carterventilatie vervangen

Mensen met smetvrees kunnen deze post beter overslaan. Voor eenieder ander, lees en huiver rustig door.

De carterventilatie vervangen is een klusje dat ik al in de eerste maand na aankoop in het vizier had. Maar ook een klusje waar ik lange tijd tegenop keek. Het leek me allemaal nogal ingewikkeld voor iemand met zo weinig ervaring. Maar, zo heb ik gemerkt, aan auto's klussen is net zoals zwemmen in de zee. Richting het open water zwemmen tot je zenuwachtig wordt en dan snel terug zwemmen. Maar elke keer wanneer je het doet durf je iets verder uit de kust te zwemmen. En verder. En verder. Tot je van Dover naar Calais zwemt.

Maar terug naar de Volvo.

De twee voorgaande klusjes waren een goede voorbereiding op vandaag. Ook vandaag mocht gasklephuis en de injectorrail weer los. En dat gaat een tweede keer toch altijd wat rapper.

Toen ik afgelopen woensdag samen met Miyel de injector rail loshaalde, hadden we de druk van de leiding gehaald door de brandstof uit het ventiel te laten ontsnappen. Gisteravond in Vida had ik echter een mooie tip gevonden. Simpelweg de auto starten en dan het relais 103 eruit halen. Na iets van 20 seconden houdt ie er vanzelf mee op. De auto nog een keer starten (wat ie natuurlijk niet wil) en de druk is er echt wel vanaf. Wanneer je dan het ventiel indrukt komt er nog maar een heel klein beetje uit. Scheelt toch weer aan de pomp  ;)

Naast de injectorrail en het gasklephuis mag eigenlijk alles eruit wat met een boutje vastzit. Of nou ja, alles. Gewoon, lekker ruimte maken. De accu. Luchtfilter, buis en snorkel. De bak waarin de luchtfilter licht.

Voor het loshalen van de push-lock fitting op de brandstoftoevoer heb je trouwen het speciale tooltje van Miyel nodig. Zo ziet dat er ongeveer uit.



Werkt prima!



Daarna de bovenste bouten van het inlaatspruitstuk eruit. De lastigste zit links van degene waar ik nu mee bezig ben. Met een beetje pielen en een verlengstukje kun je onder de koelwaterbuis door en krijg je hem eruit (succes alvast!). De drie bouten die vlak onder deze bouten zitten hoeven maar een klein beetje los, want die gaan niet door het spruitstuk, maar dienen slechts als steuntje.



Wanneer dit allemaal los zit voel je dat het spruitstuk ook los zit. Hij kan er echter nog niet uit want de ventilatieslang die er doorheen loopt moet eerst uit de weg. Hier de plek waar de slang zat op het kleppendeksel. Een eerste indicatie van wat er komen gaat en waarom ik ook alweer aan deze klus begonnen was...



Die ventilatieslang kun je gewoon buigen, dus dat is geen probleem. De brandstoftoevoer is meer gedoe om ertussenuit te krijgen.



En dan hier een mooi plaatje van het oude spul met gehavende pakking en stoffige slangen.



Even kijken hoe het met het spruitstuk is gesteld hoor.

Hmmm....



Schoon is anders. Een beetje Dasty en een borsteltje dan maar?



Of deze  ;D



Na behoorlijk wat boenen, remmenreiniger, Dasty, meer boenen, wat carbarateurreiniger en uiteindelijk de hogedrukspuit begon het eindelijk ergens op te lijken. Terug naar de auto om de oude slangen en buizen eruit te halen.

Moest je de koelvloeistof nou aftappen wanneer je de ventilatie vervangt? Van alle blogs en teksten die ik gelezen had kon ik het me niet meer herinneren, maar toen ik het banjoboutje eruit haalde wist ik het weer. Koelvloeistof eruit dus  ;D  

Bij andere modellen is dit wellicht anders, maar ik heb me laten vertellen dat de V70 met het nieuwe type motorblok de meest ingewikkelde ventilatie heeft. De hoofdbuis is ook de duurste van alle modellen en heeft een doorgang voor de carterdampen en eentje voor de koelvloeistof.

En terwijl je daar over nadenkt kan het gebeuren dat je je inbussleutel in een emmer met koelvloeistof laat vallen.



Ondertussen in het schuurtje...



Jaha, dat zijn behoorlijk wat pk's daar op die tafel! Hier is mijn vader bezig de motor van het eendje weer in elkaar te zetten. Mijn zusje helpt ondertussen op beide plekken wat handjes mee. Hartstikke handig zo!

Goed, terug naar mijn eigen stekkie. Het vogelhuisje kan eraf. Met twee boutjes zit hij aan het blok vast. Hier zie je mij met het linker boutje spelen.



Ik was erg benieuwd of deze operatie alleen leuk zou zijn voor mijn eigen leren, of dat het ook nog nuttig voor de auto zou worden. Ik denk dat het beide is geworden. Dit plaatje zegt genoeg.



Ook de ingangen op het blok zelf waren niet meer helemaal lekker. Let ook op het dofzwart rondom de bovenste opening. Allemaal ontsnapte dampen gok ik zo.



Maar vooral het onderste gat was smerig. Op alle mogelijke manier geprobeerd schoon te maken.

Met een schroef pulken...



Met een ragertje...



Een ijzerdraadje en een doekje...



Ook nog flink wat remmenreiniger erdoorheen gejaagd (morgen meteen even de olie aflaten!) maar het resultaat is een behoorlijk nette en vrije doorgang  :D

Tot zover het losdraaien van alle boutjes die ik kon vinden en het lostrekken van slangetjes. Tijd voor het terugbouwen.

Maar eerst een nieuwe proefrit. Niet in mijn eigen auto natuurlijk, want die ligt uit elkaar. Maar in een Peugeot 205. Mijn zusje is nog steeds zoekende (of vindt het gewoon leuk om in heel veel verschillende auto's te rijden) en dit keer hadden we een afspraakje met een wat jonger autootje. Niet zo mooi als de Volvo 340 natuurlijk, maar absoluut niet te duur en hopelijk niet al te onderhoudsgevoelig - want daar heeft ze het eendje al voor  ;)



Daarna weer snel terug om alles weer op te bouwen. Althans, dat dacht ik...

Want, wat heb ik geleerd?? Check altijd of je alle ondedelen die je op je bestellijstje had staan ook daadwerkelijk besteld hebt.

Ik dacht dat ik slim was geweest door dit gisteravond op papier nog eens te checken. Maar papier en praktijk kunnen soms behoorlijk van elkaar verschillen. Zo kon ik nergens een inlaatspruitstukpakking vinden en had ik absoluut wat minder zuinig met de bestelling van mijn slangklemmetjes moeten zijn  :eusa_doh:

Niet helemaal ideaal, maar het vogelhuisje heb ik er nu weer terug op zitten. Met de rest ga ik morgen verder. Maar eerst even langs de volvo dealer voor die pakking en wat extra klemmetjes. En omdat alle auto's uit de running zijn, en nieuwe auto's nog niet gekocht, hebben we gevraagd of we de auto van de buurvrouw even mogen lenen. Nog een soort van proefrit, zeg maar  ;D

Dus dan maar opruimen nu. De koelvloeistof uit de buurt van de katten en het inlaatspruitstuk op een plek waar ie niet meer vies kan worden.



En omdat het sleutelen er voor vandaag op zat zijn we maar dingen gaan doorzagen die we niet meer nodig hadden. Zoals het olievulpotje.



Overigens van een verder heel netjes onderhouden auto met slechts 350.000 km op de teller... Zijn er nu mensen die zich afvragen hoe die van hen eruitziet??   :evil:  :evil:

Tot zover dus. Morgen ga ik verder en beloof ik minder vieze foto's te plaatsen. Morgen hou ik alles netjes en schoon, echt waar.

Vervolg carterventilatie vervangen
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342


big ben

Duidelijke How-to , en tof dat je dit aanpakt !  :eusa_clap: dat kan weer van het lijstje af.

Miyel

Top om te zien dat alles wat je geleerd hebt meteen in de praktijk kan brengen! En nu leer ik ook nog wat (relais 103) !

En nog bij de Wibra geweest ook :D

Met al die zooi en remmen reiniger in je olie moet je deze meteen wisselen en het blok geen omwenteling laten maken. Nu zit de zooi nog onder in het carter en nog (net) niet in de aanzuigbuis van de oliepomp.

Succes verder!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Vulk

Goed bezig! Ik vind het fijn om te lezen hoe je telkens je sleutelgrenzen een beetje verlegd! Nog een beetje en je zwemt tot in New York!

gero


T5-4life

Mooie start  :eusa_clap:
Succes met de 2e etappe!
C70 T5 coupe LPI 1998 394 dkm
C70 T5 cabrio 2000 236 dkm
S80 D5 2005 314 dkm

Martijn-V70

Na deze tutorial, en denkend aan de laatst ergens geplaatste reactie van RazorX:(Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan), zal ik er ook wel aan moeten geloven. Goed voorbeeld doet volgen....  :eusa_angel:

daanium

Mooi omschreven en lekker bezig!
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Jans Duiven

Mooi verhaal met uitleg en leuk die foto's!  :eusa_clap:

henry classic v70

Goed man!!
Inderdaad komt de CV een keer aan de beurt, denk zelf dat elke 200000 km een redelijke interval is  :D
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

razorx

Ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's!
Met iedere klus krijg je behendigheidspunten. Die kan je weer inzetten bij de volgende klus.  :eusa_clap:

Paulsson

Dit blijft toch wel de blog om te zijn voor mooie how to's en anekdotes. Heel erg leuk om te lezen. Jou analogie over zwemmen naar de open zee sluit ook aan met mijn ervaringen.

Mijn enige vraag is: hoe wist je hoe je de carterventilatie moest vervangen/reinigen? Heeft iemand je geholpen? En zelfs als iemand je advies heeft gegeven, hoe onthoud je het totdat je gaat klussen? Lijkt me een flinke uitdaging!


Volvo V70 2.4 170 pk NA MT DOP 'Pablo'
Lees de blog over Pablo hier

marrrcel

Mooie klus. Wat heb je een steile leercurve :eusa_clap:, qua sleutelen.
Die 205'jes blijven sympathieke auto's met hele goede rij-eigenschappen.