Verlichting

Gestart door Aad, 17-01-2003 06:21:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raf

#15
CiteerFeit blijft:
a) reflectors en glaasjes moeten in orde zijn
b) afstelling moet kloppen
c) lampjes moeten er goed in zitten (gaat blijkbaar vaak fout)
Als aan bovenstaand is voldaan dan kan er weinig meer verkeerd gaan lijkt me :)

daar heb ik ook problemen mee gehad.
ik had de auto net gekocht en vond dat de verlichting zeer pover was. De lampjes nagezien en ja hoor, er zat er een verkeerd. nu ben ik eigenlijk best tevreden over de voorlichten.

Raf
De gustibus non disputandum est!

denkweb

#16
Ik heb nu van die dubbele lampen (modeljaar 97) met het grootlicht apart, ik duw er binnenkort ook weer wat ultrawhites in. De levensduur wordt met name bij de modellen GLT en GLE van voor 1994 vaak verkort door loszittende veertjes, zelf ook last van gehad (dure hobby, die lampjes). Daarbij geven de Philips Vision lampen niet MEER licht, ze verspreiden de kleur blauw in de lichtbundel waardoor deze optisch meer licht geven, een hogere LICHTOPBRENGST dus. Alles wat wit is steekt beter af tegen de achtergrond. Een leuk voorbeeld van een product waarin blauw als kleurversterker gebruikt wordt is waspoeder, zitten niet voor niets blauwe puntjes in!!

Groet,

Daan

Aad

#17
Heren,
Ik lees over lampjes die verkeerd om zitten??? Ik heb H1, die kan je toch maar op 1 manier monteren.
Dan lees ik als de afstelling maar goed is?? Hier gaat het nu om, diverse "zogenaamde techneuten" zijn er al mee bezig geweest maar al wat het wordt is dat ik wel licht heb maar rechts waaiert deze sterk uit.
Dan lees ik ook over apart groot en dim lichten, Die heb ik ook, tenminste 1 lamp maar wel gescheiden modules.
Mijn vraag was of de bundel van een lamp eventueel te verstellen is en niet de hoogte want daar ben ik ook wel achter dat deze goed moet zijn.
Wel ben ik wijzer geworden over de lampjes, Het maakt feitelijk niet zoveel uit welke White versie ik neem als het "veertje" maar goed strak zit....
Maar ik begrijp dat hier nog lang over ge-discuseerd kan worden.
Dank voor jullie adviezen en opmerkingen.

Groeten
Aad

Reitse

#18
Je kan toch een beetje richten van links naar rechts?

ed

#19
Volgens mij zit het probleem in de eerdere modellen omdat daar van H4 hallogeen gebruik wordt gemaakt. Dit zijn dan ook de zogenaamde enkele koplampen. Hierin wordt één grote reflector gebruikt voor de gehele koplamp. In dat ene lampje zit dan naast het dimlicht ook het grote licht verwerkt (2x55 watt dus). Bij inschakelen van groot licht wordt het dimlicht uitgeschakeld, omdat de boel anders te heet wordt.
Bij de nieuwere typen (bij mijn 95-er bijv) worden dubbele koplampen toegepast met H1 lampjes. Een H1 lampje bevat maar één spiraal. Deze 2 lampen zitten naast elkaar, elk in een aparte unit met reflector. Bij inschakelen groot licht blijft het dimlicht ook branden, en heb je twee maal 55 waat is 110 watt op de weg schijnen per kant.
Voor de H1 variant zijn ook meer alternatieven verkrijgbaar dan voor H4, bijvoorbeeld lampje met een hoger vermogen, bijvoorbeeld 80 of 110 watt, en ook in allerlij kleurvarianten. Onnodig om te zeggen dat deze lamjes korter meegaan dan de standaard variant, en ze kosten nog eens de hoofdprijs (tot wel 50 euro.
Bij mij is in een jaar nog geen koplamp stuk gegaan, terwijl er bij H4 toch zeer regelmatig een lampje moet worden verwisseld.
Ik vermoed dat de omschakeling van H4 naar H1 met de introduktie van grote naar kleine koplampen is gemaakt in '95 bij introduktie van  hetnieuwe model.

Misschien geeft dit wat "licht in de duisternis".

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Reitse

#20
Ed, wat noem jij regelmatig verwisselen?
Ik roffel nu zo'n 12 dkm op 1 set lampen voor.

denkweb

#21
klopt wel aardig. Ook zijn de veertjes van de oude modellen (H4 lampies) niet zo denderend.

ed

#22
Volgens was H4 de eerste hallogeen standaard geworden. Dat daar nadelen aan kleven is dus bekend geworden. Met de nieuwe varianten heeft met getracht dat op te lossen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Frans Harkema

#23
Nog even iets over de lampen met hoge lichtopbrengst.

Ik heb een artikel in de ANWB Kampioen opgezocht (12-2002) wat ging over de H4 en 7 lampen. In de H4-test waren  de Osram Bilux en de Philips Vision Plus de twee beste. De lichtopbrengst was voor beide lampen zeer goed te noemen, maar de prijs per 100 branduren lag bij de Philips op 16 euro en bij de Osram op 8 euro.

Bij de H7 lampen kwamen de Philips Vision Plus en de Osram Silverstar zeer goed uit de bus qua lichtopbrengst. De Philips kost per 100 branduren: 21 euro en de Osram 8 euro.

Ik heb enkel en alleen naar lichtopbrengst en prijs per 100 branduren gekeken, er zijn natuurlijk meer testpunten geweest, maar die heb ik hier voor het gemak even buiten beschouwing gelaten

Frans

ed

#24
Zo'n test is niet echt objectief. Ze gaan denk ik uit van een bepaalde levensduur. Bij sommige koplampunits worden de lampjes nu eenmaal te heet, en zijn ze eerder stuk. Dan gaat die prijs per 100 branduren niet meer op.
Het lijkt erop dat de H4 lampjes zwaarder belast worden dan de H1 variant. De kosten per 100 branduren kan wel eens helemaal anders komen te liggen.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!