laadstroom lamp knippert.

Gestart door bert850, 06-10-2016 16:03:08

Vorige topic - Volgende topic

bert850

Hallo,
Bij mijn xc70 uit 99 knippert sinds gisteren het laadstroom lampje, maar dan wel af en toe en blijft ook niet branden.
Heb net wat nagemeten, accu geeft 12.48 is goed volgens mij.
Bij draaiende motor is het 13.5, moet boven 14 zijn.
Nu verdenk ik dan de dynamo, maar vind het raar dat lampje dan niet constant Brand.

Bert

V70geRwin

Citaat van: bert850 op 06-10-2016 16:03:08
Hallo,
Bij mijn xc70 uit 99 knippert sinds gisteren het laadstroom lampje, maar dan wel af en toe en blijft ook niet branden.
Heb net wat nagemeten, accu geeft 12.48 is goed volgens mij.
Bij draaiende motor is het 13.5, moet boven 14 zijn.
Nu verdenk ik dan de dynamo, maar vind het raar dat lampje dan niet constant Brand.

Bert

Bij draaiende motor hoort de dynamo 13,9 volt te halen.
Mijn dynamo onlangs ook vervangen, haalde keurig 13,9 volt maar nog maar 3 ampère.

Voor de volledigheid ook je massakabels even nalopen, van je accu min pool naar chassis en naar het blok.
Die corroderen vaak en geven dan teveel weerstand met spanningsverlies als gevolg.

bert850

Loop dit weekend de contacten wel even na.
Even schoonmaken, hopelijk helpt dat.
Anders achter andere dynamo aan en vervangen.

Peultje

Misschien ten overvloede maar wel even een beetje toeren maken anders haalt ie de 13,9V niet. Dus niet bij stationair meten.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

V70geRwin

Citaat van: Peultje op 06-10-2016 16:49:34
Misschien ten overvloede maar wel even een beetje toeren maken anders haalt ie de 13,9V niet. Dus niet bij stationair meten.

mijne wel, zowel de oude als de nieuwe...

V70geRwin

Citaat van: bert850 op 06-10-2016 16:36:28
Loop dit weekend de contacten wel even na.
Even schoonmaken, hopelijk helpt dat.
Anders achter andere dynamo aan en vervangen.

Het is vooral de aansluiting direct na de klemmen, je het vaak groen uitslaan aan de buitenkant.
Eigenlijk is vervangen de enige juiste methode, je kan niet in de kern kijken en de kabel is toch al een paar jaar oud.

bert850

hoeveel volt moet je meten als alle verbruikers aanstaan?
is natuurlijk ook een goed meetpunt als ik er mee bezig ga.

cornelis-b

Citaat van: bert850 op 06-10-2016 17:57:09
hoeveel volt moet je meten als alle verbruikers aanstaan?
is natuurlijk ook een goed meetpunt als ik er mee bezig ga.

13,8 / 13.9 bij stationair
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

clk-p

Multiriem niet te slap gespannen toevallig?

volvobug

Leg maar vast een reserve dynamo klaar, grote kans dat de spanningsregelaar aan het overlijden is en/of de koolborstels op zijn.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

BBS

Citaat van: Peultje op 06-10-2016 16:49:34
Mijn dynamo haalt de 13,9V sowieso niet.... Bij 2500 toeren haalt 'ie net de 13,5V. En toch zit de accu telkens goed vol, na 2 weken korte stukjes rijden is met de acculader de accu vol in 30 minuten :D
Mijn ALM meter geeft elke 10 minuten de accuspanning weer, daardoor krijg je mooi inzicht wat de wagen doet :D

Die 13,9V of 14V zegt mij eigenlijk dus niet zo heel veel.
Volvoloos....

leons850

Voor de motorwissel had ik ook max 13.5V.
Bij de motorwissel heb ik een nieuwe dynamo gemonteerd van de dealer en nieuwe kabels gemaakt en gemonteerd. Het verschil is er zeker wel!
Wat het weer ook is altijd 1.5slag en hij loopt, ook bij -20 in Oostenrijk.
Maar tijdens het rijden zie je het ook aan de verschillende verlichting bij zware verbruikers dat het allemaal gewoon strak blijft. Dus nu altijd tussen de 14 en 14,2V.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

bert850

Ziet er dus uit dat er een nieuwe, gereviseerde, dynamo moet komen.
Zal eerst stekker verbindingen controleren, hoop dat het daar in zit.
Eigenlijk al veel teveel uitgegeven aan alle problemen die deze auto had/heeft.

BBS

Tja, ook een wagen van 1998 wordt al 18 jaar oud en daar krijg je wel eens wat mee.
Dat je een heel fijn rijdende 2,5T hebt met AWD helpt ook niet echt mee met goedkoop auto rijden. ::)

Gewoon een goede afweging maken en zoals ik je al eens heb gezegd, ga naar Dirk342 toe in Nijmegen en laat die er eens goed naar kijken. Weet je waar je aan toe bent en of je toch verder wilt gaan met deze wagen....
Volvoloos....

bert850

Het duur rijden is wel ingecalculeerd, rijdt al jaren volvoer en saai.
Niet de goedkoopste auto's qua vaste lasten en onderhoud.
Problemen die ik had zijn opgelost,  maar wel vervelend dat dit er nu direct achter aan komt.
Weet zien wel even,
Bert.