Martijn z'n V70 classic 2.5 10v MT

Gestart door Martijn-V70, 16-12-2016 16:30:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vulk

Citaat van: Martijn-V70 op 06-02-2017 17:12:18
Een vermelding waard, vind ik, WAT een verschil maakt het als je bougiekabels van '96 en een bobinekabel van '95 vervangt door een set verse. Aangevuld met de bobine, verdeelkap en rotor. Van die laatste 3 kan ik niet vaststellen wanneer en of ze eerder zijn vervangen maar het blokje is van een rommelend tuffend en hortend en stotend ding ineens een zijdezacht lopend strijkorkest geworden (met een flinke contrabas-partij uiteraard). Ongelooflijk zeg wat voor een verschil dat maakt. Hij pakt bij het wegrijden vanuit stilstand ook veel lekkerder op en is een stuk soepeler en vergevingsgezinder in de lage toeren.

Wat verder nog bijdraagt aan de blijdschap is dat het koelvloeistof-verbruik nihil is (5000 km). Olieverbruik hebben we het later nog weer eens over, eerst die PCV maar eens fixen... ;D

En zo maak je je auto beter en beter door telkens dergelijke kleine klusjes te doen.
Ik denk bijvoorbeeld aan de lambdasonde, motorsteunen, verse bakolie, ... Stuk voor stuk eenvoudige en relatief goedkope klusjes waardoor de auto pakken beter wordt. Mijns inziens zorgen dergelijke zaken voor meer rijplezier dan pakweg een gechipte ECU.

Martijn-V70

Citaat van: Vulk op 06-02-2017 18:40:27
En zo maak je je auto beter en beter door telkens dergelijke kleine klusjes te doen.

En het levert een heel tevreden gevoel op... ;D

T5-4life

Citaat van: Martijn-V70 op 06-02-2017 17:12:18
Een vermelding waard, vind ik, WAT een verschil maakt het als je bougiekabels van '96 en een bobinekabel van '95 vervangt door een set verse. Aangevuld met de bobine, verdeelkap en rotor. Van die laatste 3 kan ik niet vaststellen wanneer en of ze eerder zijn vervangen maar het blokje is van een rommelend tuffend en hortend en stotend ding ineens een zijdezacht lopend strijkorkest geworden (met een flinke contrabas-partij uiteraard). Ongelooflijk zeg wat voor een verschil dat maakt. Hij pakt bij het wegrijden vanuit stilstand ook veel lekkerder op en is een stuk soepeler en vergevingsgezinder in de lage toeren.
Mooi omschreven  :D
C70 T5 coupe LPI 1998 392 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

Martijn-V70

Zo, ik weet inmiddels al een tijdje dat de carterventilatie klus er aan zit te komen. Nu heb ik al gedacht over het laten doen, doen met hulp, en helemaal zelluf doen. Ik heb zelfs stiekem al eens een paar keer met een klein zaklampje onder de motorkap gekeken of ik alle verschillende onderdelen een beetje kan lokaliseren. Ook heb ik met veel interesse het blog van "stuuraandeverkeerdekant" gelezen, en zo nog een paar. Nu heb ik zelf een 10v en dat betekent dat de verschillende beschrijvingen en foto's in de verschillende blogs niet altijd overeenkomen, simpelweg omdat het een ander motortype betreft. Nu zijn er bij mij inmiddels een aantal vragen gerezen, namelijk:

1. Moet de koelvloeistof er uit bij deze operatie, en zo ja, waarom?
2. Ik lees her en der over brandstofleidingen, lopen deze bij mij, als ik onder kap kijk links op het blok (zwarte leidingen) naar de injectorrail?
3. Welke dingen heb ik nodig naast de onderdelen, ik lees over dingen als remmenreiniger, carburateurreiniger, en soortgelijke goedjes. Nu heb ik geen kast vol van zulke spullen, dus welke "extra handigheden" heb ik nodig bij deze klus?
4. Wat zijn de bekende "Do's en Dont's"?

Ik ben benieuwd of jullie me een beetje op de goede weg kunnen brengen. ;D

stuuraandeverkeerdekant

Heel herkenbaar, dat stiekem met een zaklampje onder de motorkap kijken om de onderdelen te lokaliseren  ;D 

1. De reden dat bij mij de koelvloeistof eruit moest is omdat ik een 'dure' buis heb waar twee slangen doorheen gaan, eentje voor de ventilatie en eentje voor de koelvloeistof om hem op temperatuur te houden. Hierzo zie je een foto van deze buis. Het metalen uiteinde links en het kleine busje rechts zijn voor de koelvloeistof. De andere is voor de ventilatie.
Zoals ik het begrijp hebben de oudere modellen alleen een buis waar de ventilatie doorheen loopt en hoeft de koelvloeistof er niet uit. Maar als je een mailtje met je kenteken naar Estate Services stuurt dan kunnen zij je precies vertellen welke onderdelen je nodig hebt en kun je de grote buis eens op het internet opzoeken.

2. Als je niet zo'n stalen pijpje heb dat een U bocht maakt zoals te zien bij mij dan zullen ze waarschijnlijk links en ergens links van het midden zitten. Eentje voor toevoer en eentje voor retour. Maar daar kan iemand met eenzelfde type auto je vast meer over vertellen.

3. Remmenreiniger kun je voor iets van 1.50 bij de Action halen. Het is een spuitbuis met een chemisch goedje dat goed schoonmaakt. carburateur reiniger is hetzelfde alleen aggressiever. Naast de onderdelen die je moet bestellen (vergeet de pakking niet  :eusa_shifty:) zou ik bij de gamma ook wat schuurpapier met fijne korrel kopen. Je hebt bijvoorbeeld een setje met 240, 400 en 600. Daarmee kun je oppervlakte onder de pakking schoon krijgen. Verder een doppenset en wat knietjes en verlengstukjes en je komt er volgens mij wel uit. Op zich zit het allemaal logisch in elkaar daar onder die motorkap en als je de tijd neemt dan begin je die logica te zien en wijst het zich vanzelf.

4. Do: van tevoren een hoop filmpjes kijken (zoals deze) en blogs lezen (zoals deze hier). Don't: haast hebben.

Maar mocht je het leuk vinden dan ben je ook altijd welkom in Brummen hoor. Niet dat ik jouw type auto ooit gezien heb, maar daar komen we vast wel uit en ik vind het wel leuk om er nog eens eentje onder handen te nemen. Wat overigens niet betekend dat ik denk dat jij het niet alleen kan hoor! Komt volgens mij helemaal goed.

Enjoy!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Martijn-V70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 28-02-2017 21:36:59
Maar als je een mailtje met je kenteken naar Estate Services stuurt dan kunnen zij je precies vertellen welke onderdelen je nodig hebt en kun je de grote buis eens op het internet opzoeken.

Zojuist maar eens een berichtje naar Estate Services gestuurd, eens kijken met wat voor een lijstje ze komen. Dat filmpje wat je stuurt is wel erg handig trouwens. Hij is alleen wel sneller klaar dan ik denk ik.  :eusa_whistle:

Het stukje blog waar je naar verwijst laat zien dat ook ringen en rubbers van de injectoren worden vervangen, dat heb ik in de video niet gezien en bij jou in je blog ook niet. Dat is dan een extra handeling die je alleen doet wanneer dat nodig blijkt?

stuuraandeverkeerdekant

Ik had een paar dagen ervoor net de injectoren gereinigd dus die ringetjes hadden we toen al bekeken. Aangezien die er nog goed uitzagen hebben we alleen met een beetje vaseline ingespoten en weer terug gezet.

Maar alle ringetjes en slangetjes van rubber die je ziet zou je kunnen vervangen. Ik heb voor de zekerheid ook het ringetjes van de peilstok vernieuwd, degene die onderaan zit waar hij het carter ingaat. Leek me ook wel eens tijd. 

Wat is je VIN trouwens? Dan zou ik ook eens kunnen kijken welke buis je nodig hebt  ;D
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

Martijn-V70

Na in het blog van Thijs gelezen te hebben hoe hij met een wifi ELM327 dongle zijn auto kon uitlezen heb ik ook zo een ding gekocht. Nu krijg ik dus wel verbinding met de wifi van de dongle maar de apps op mijn telefoon krijgen geen verbinding met de software van de auto. Ik heb hier ook al een kort berichtje geplaatst in het blog van Thijs, maar dacht dat het misschien toch handig zou zijn om dit in mijn eigen blog te plaatsen.

Ik heb, na de opmerking van Yits of mijn auto wel OBDII heeft, het internet eens afgestruind, maar volgens mij heb ik inderdaad OBDII. Het staat op het afdek kapje van de socket voor de stekker, de stekker is een OBDII stekker qua vormgeving, en volgens de gevonden info op het wereldwijdeweb hebben de v70 10v's OBDII. Ik ga er dus maar even van uit.

Als ik de app laat proberen verbinding te maken met de auto, knippert de binnenverlichting tijdens dit proces tot 2x toe. Uiteindelijk krijg ik de melding dat de "communication has failed", juist.... Daar schieten we dus niks mee op.

Nu heb ik wel gelezen dat je een static IP zou moeten invoeren, samen met het subnetmask, maar de wifi verbinding met de dongle is gewoon goed, dus ik neem aan dat daar het probleem niet zit.

Heeft er iemand hier ervaring met deze problematiek bij een '97 er 10v, of ervaring met een andere manier van uitlezen van deze auto's?

Martijn-V70

Citaat van: stuuraandeverkeerdekant op 01-03-2017 21:12:00
Wat is je VIN trouwens? Dan zou ik ook eens kunnen kijken welke buis je nodig hebt  ;D

Lekker late reactie van mijn kant  :angel: Ik heb spullen inmiddels binnen. Estate Services heeft het ook op VIN gedaan omdat het een import auto betreft. De operatie staat inmiddels gepland voor zaterdag 25 maart. Een vriend, die heel toevallig  :angel: van oorsprong ook monteur is gaat me helpen, dus dat gaat helemaal goed komen.  :eusa_dance:

Martijn-V70

Yits, hoe kom ik er achter wat voor ECU ik heb? Ik ben nog een beetje groen op dit gebied  :eusa_whistle:

classicT5

Je kunt hem er even uithalen, kun je het zien. Zwarte kast, rechtsvooraan (bijrijderskant).

Maar je ecu zal wel een siemens zijn, dacht die voor alle 10V hetzelfde is.

stuuraandeverkeerdekant

Citaat van: classicT5 op 07-03-2017 22:39:12
Je kunt hem er even uithalen, kun je het zien. Zwarte kast, rechtsvooraan (bijrijderskant).

Maar je ecu zal wel een siemens zijn, dacht die voor alle 10V hetzelfde is.
In de Haynes handleiding zal het ook wel staan. Handig boek hoor. Een beetje zoals dit forum maar dan met slechtere foto's, minder leuke teksten en wat beknopter.

Succes trouwens, op de 25ste maart!
Amateur by life, expert when I'll die...    Bloggie? hierzo!

UserID6342


Martijn-V70

Citaat van: Dirk342 op 08-03-2017 05:48:18
Die ECU is idd een Siemens.

En betekent dat dan dat ik wel of niet OBDII heb? :eusa_think:

Martijn-V70

Thijs opperde in zijn blog om ook even een andere auto te proberen. Slim idee aangezien onze 2e auto mijn bedrijfsauto is, een Citroën Jumpy 2.0 hdi van 2013. Die zal wel OBDII hebben neem ik aan. Tijd voor een testje vandaag.  :D