Volvo VCC

Gestart door Hans B6254, 11-03-2003 18:47:08

Vorige topic - Volgende topic

Hans B6254

Volvo VCC

De Versalilit.v Concept Car (VCC) van Volvo is met zijn lengte van 4,92 meter een meer dan imponerende verschijning die behoorlijk wat stijlelementen uit het rijke designverleden van de Zweedse autobouwer in zich heeft. Zo is de opvallend ontworpen achterkant met zijn glazen vijfde deur afkomstig van de uit 1971 daterende Pl8OO ES. Ook de grote grille werd eerder toegepast en wel op de Volvo 164 uit 1968. Volgens José Diaz de la Vega, creatief directeur bij Volvo, speelt deze grille een belangrijke rol in de herkenbaarheid van het merk.
Minder geslaagd vinden we de kleine dubbele verticaal geplaatste koplampen waarbij gebruik wordt gemaakt van een systeem dat ´Static Bending Light´ wordt genoemd. Dit betekent dat drie lichteenheden elk in een andere hoek zijn gericht: de bovenste richt zijn licht vooruit en geeft dimlicht. Gaat de auto links- of rechtsaf, dan zorgen sensoren die met het stuurwiel zijn verbonden ervoor dat achtereenvolgens lamp nr. twee en drie in werking worden gesteld en zo de richting waarin de auto rijdt extra verlichten.
De VCC is Volvo´s slimme kijk op luxe. Hoogwaardige materialen, veel licht en een riant ruimteaanbod moeten voor een ´rijk gevoel´ zorgen.

• De smalle verticaal geplaatste koplampen draaien met de bocht mee.

• Het grote glazen dak van de Volvo VVC loopt tot aan de achterkant door.

De middenconsole is vervaardigd uit geanodiseerd aluminium en is onopvallend in het interieur van de auto verwerkt. De veiligheidsgordels zijn volledig in de stoelen weggewerkt. Door een nieuw ontwerp kunnen in het stuurwiel nu meerdere functies worden verwerkt. Zo is onder meer de bediening van de Automated Shifted Manual versnellingsbak daarin ondergebracht.
Tegen het dak van de VCC, dat met een X-vormig frame is versterkt, bevindt zich een sfeervolle verlichting die wordt bediend door schuitjes in de dakconsole. Het zonnepaneel is semi-transparant en vergroot het gevoel van ruimte en zorgt daarnaast voor de energie van het Volvo Ambiant Air Cleaner-systeem (VAAC). Dat zorgt voortdurend voor schone lucht in de auto, zelfs wanneer de motor niet loopt.
Het conceptmodel is uitgerust met een 2.6 liter zescilinder lijnmotor, die dankzij de turbohulp een vermogen van 250 pk weet te ontwikkelen. Toch gebruikt de VCC volgens Volvo niet meer dan 6,5 liter per 100 kilometer. Een nieuwe en innovatieve transmissietechnologie is verantwoordelijk voor dit extreem lage brandstofverbruik. Deze technologieën zijn nog niet geschikt voor toepassing in productieauto´s, maar binnen nu en tien jaar zullen ze zeker ook in de reguliere modellen worden toegepast. De krachtbron is voorzien van een nieuwe turbo, die een zo efficiënt mogelijke verbranding bevordert. Dit heeft als gevolg dat het rendement van de auto sterk verbetert. De compressieverhouding van de turbomotor is even hoog als bij een motor met natuurlijke aanzuiging.
Een aardige gimmick is de V-Pulse, een apparaatje ter grootte van een forse aansteker, dat de bestuurder voortdurend op de hoogte houdt van de status van de auto. Daarnaast geeft het de automobilist een rustgevend gevoel door simpelweg een kloppend signaal af te geven. Is de auto bijvoorbeeld niet meer afgesloten of is het alarm afgegaan, dan gaat de V-Pulse sneller kloppen en weet de eigenaar dat er iets niet in de haak is. Het apparaat kan dan worden geopend en op de display ziet de bestuurder wat er mis is. Communicatie vindt plaats via het reguliere GSM-netwerk. Zodra de bestuurder achter het stuur zit, plaatst hij de V-Pulse in de middenconsole en kan de motor per knopdruk worden gestart.
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]

Dreamer2

Imposante verschijning met bijzonder lullige koplampjes. Roept bij direct asociaties op met de Ford Scorpio. Die is ook op zijn bek gegaan door oa de koplampen.

Een volvo heeft grote koplampen, punt.

Bovendien uis er achter nauwelijks fatsoenlijk plaats voor een kentekenplaat.  
U wordt bedankt, u kunt wel gaan....

levensnevel

Leuk voor over 10 jaar   ;D
In de tussentijd zullen we ons hier
http://www.vvspy.com/w-agora4/view.php?bn=volvospy_generalubb&key=1047316614&first=1047405262&last=1047228837
mee moeten 'behelpen'
Jippie, komt er toch een V30 ?R?

Levensnevel
levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !

Reitse

Design an sich niet eens zo heel vreselijk maar inderdaad die koplampen.... Ziet er toch niet uit!
Maar een V30 R als VW-gti killer  :D ;D :D

Joris_Scholte

Mwoh, wel aardig. Lijkt onder een bepaalde hoek wel een beetje op een Renault Vel Satis [smiley=cwm8.gif], maar voor de rest. Ik hou toch liever mijn oude trouwe 850. Ik ben dol op die grote lampen en hoekige vorm.

Boom

Je moet dit model zien als een extreme uitvoering van de V90 die zeer waarschijnlijk gaat komen, dus waar dat V30R vandaan gehaald wordt?
V30 is nog kleiner dan de V50 (opvolger S/V40) en deze VCC is 4,92m!
wel een interessante moter! 6-cilinder turbo, 250 pk en 1:15,4!
ben benieuwd wat de toekomst volvo (en dus ons) zal brengen!
Wie remt, verliest...
Liever dood dan tweede...

levensnevel

Boom,

had even de moeite genomen om de URL in mijn reactie van
03/11/03 om 19:08:41 aan te klikken.
Dan had je kunnen weten waar die V30 vandaan komt.
Dat van die V30 R, dat is mijn 'heilige graal'

Levensnevel
levensnevel
a smile every mile and
gammal kärlek rostar aldrig !

Johann

Die bewuste V50 test auto is een 2.5T AWD....

Pim_V70T5

is er al iets bekend over V90? en weet iemand waar ik foto's kan zien.

Deze auto is het niet voor mij ik mis de bumpers en koplampen wijken veel teveel af van Volvo huisstijl.
sneller dan een nieuwe V70R

PieT111

Ik vind hem aan de achterkant super!!
Busje komt zo!

rogier

Dit is geen Volvo, maar een ruimteschip ;D. Ziet er niet uit dit! Doe mij de 850 maar!

Chris850

Begint wel rond te worden allemaal :-[
Doe mij deze dan maar: de PCC

http://www.csi-auto.nl/carshopping/0447/index.html

10 x mooier!!!!

Raf

CiteerBegint wel rond te worden allemaal :-[
Doe mij deze dan maar: de PCC

http://www.csi-auto.nl/carshopping/0447/index.html

10 x mooier!!!!
de eerste keer dat ik de PCC zag was ik er ook niet voor te vinden, net zoals nu met deze VCC.
maar als er nog eens enkele jaartjes overgaan kan dat helemaal omdraaien. zoals bij de PCC/S60R of PCC2/V70R

ik zal nog even moeten wachten voordat ik er een gedacht over kan vormen. en die wagen een keer in het echt zien doet ook veel.

Raf
De gustibus non disputandum est!

Reitse

Die PCC vond ik meteen geweldig, al kwam dat voor een groot deel door de kleur.  :D

Raf

jaaaa...  die kleur is geweldig. dat kan je niet zeggen van de VCC kleur
De gustibus non disputandum est!