Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd.

Gestart door arjenT5R, 11-08-2017 21:06:51

Vorige topic - Volgende topic

Vulk

Citaat van: BBS op 13-08-2017 13:27:22
Dat ik hem heb liggen Yits wil nog niet zeggen dat het er gelijk in moet.
Eerst zorgen dat de wagen weer op de weg komt, dan een poosje genieten en volgend jaar verder. ;)

Voor die 2 tientjes een grotere behuizing kun je beter maar gewoon op de plank hebben liggen...

Bij normale tuningsplannen met normale vermogens zou ik die 20euro gewoon investeren in een tankje LPG.

MrCain

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

arjenT5R

Ben nu wat aan het vogelen met load request map te bouwen.
Er is dus nog geen tool om de TCV duty cycle hierbij kloppen te maken vanaf het begin?
Je moet dus altijd met gelogde waarden komen om er iets uit te vogelen?
Er bestaat geen factor voor duty cycle en load?

Zal hem er in de begin post ook even bij plakken.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

razorx

Heb je mijn tcv calculator al geprobeerd? Een Excel sheet waarmee je binnen drie iteraties een kloppende tcv duty cycle tabel hebt.

arjenT5R

Citaat van: razorx op 13-08-2017 22:32:58
Heb je mijn tcv calculator al geprobeerd? Een Excel sheet waarmee je binnen drie iteraties een kloppende tcv duty cycle tabel hebt.

3 irritaties heb ik wel gehad  ;D

Zit nog aanboord he, dus ik kan niet rijden en loggen ofzo.
Of begrijp ik je systeem verkeerd?

Heb het over deze excel sheet

arjenT5R

Ahja verrek heb er wel iets anders uit gekregen idd cool  :D

Maarten-t5

Je tcv duty tabel is specifiek voor je setup.
De responsie van je wastegate actuator en de staat / het type vd turbo zijn de grootste factoren hierin.
Daarnaast is de berekende load ook afhankelijk van je injectorconstante, wat in mindere mate een rol speelt en nog wat andere dingen zoals kleine afwijkingen in de responsie van je tcv.

Uiteraard is de manier waarop je je load request invult verruit de grootste factor, maar dat zou je nog in een sheet kunnen verwerken. Ik heb een tijd geleden n mod geschreven waarbij de tcv pilot een requested load as heeft ipv een tps as. Dan koppel je hem directer aan je load request tabel. Met die opstelling kun je geinige trucjes uithalen, maar dat is iets waar ik later pas mee verder kan.

arjenT5R

Citaat van: Maarten-t5 op 13-08-2017 23:13:44
Je tcv duty tabel is specifiek voor je setup.
De responsie van je wastegate actuator en de staat / het type vd turbo zijn de grootste factoren hierin.
Daarnaast is de berekende load ook afhankelijk van je injectorconstante, wat in mindere mate een rol speelt en nog wat andere dingen zoals kleine afwijkingen in de responsie van je tcv.

Uiteraard is de manier waarop je je load request invult verruit de grootste factor, maar dat zou je nog in een sheet kunnen verwerken. Ik heb een tijd geleden n mod geschreven waarbij de tcv pilot een requested load as heeft ipv een tps as. Dan koppel je hem directer aan je load request tabel. Met die opstelling kun je geinige trucjes uithalen, maar dat is iets waar ik later pas mee verder kan.

Ik ben nu gewoon wat aan het oefenen  :D maar heb nu de requested load map die ik gemaakt heb er in gefrommeld en hij geeft idd een soort contra achtige grafiek. Wel leuk om mee te rotzooien.
:D

Uiteraard zal eea afhangen van de staat van je spul en welk spul je hebt.
En hij leert zelf toch ook nog wel bij? Heb gelezen over het inleren/inregelen van je tcv na het mappen.

Maarten-t5

Inleren van je tcv gebeurd niet echt bij m44 (das meer iets voor me7). Het is een vrij simpele pi-regelaar die de aansturing doet. Ik heb nergens in die routine een mechanisme daarvoor gezien. Hij corrigeert wel een beetje voor luchtdruk en temp als je die sensoren hebt.

Hij bouwt wel een correctiemap voor de ontsteking op in het geheugen op basis van steeds terugkerende knock. Daar kun je merkbaar vermogen door verliezen na een tijd rijden.

razorx

Dat laatste is een door IPD geintroduceerde mystificatie en onwaar. Centjes ;)

razorx

arjenT5R

Heb t wel ergens op de begin paginas van tuners rejoice voorbij zien komen maar is dus kolder  ;D

Maar je zegt dat als ie z'n load niet haalt met de dutycycle die er bij hoort dat ie dan toch gaat aanpassen om dit te halen?
Verder slaat ie die aanpassing niet op dus?

En nu zat ik met m'n geyle tune al op een load van 11  ;D
Maar kan de ontstekings map loopt maar tot een load van 8.

Heb wat zitten rommelen maar die kan ik dus gewoon aanpassen dat er meer rijen/kolommen bij komen.
Werkt dit ook dusdanig? Of is dat alleen op het scherm?  ;D

Nog even voort op de TCV deze heeft 3 aansluitingens
1 naar wastegate
1 naar aanzuigbuisch
1 naar compressor.

100% duty cycle is dus (theoretisch) alles naar de aanzuigbuis? (dus wastegate dicht)
0% is vol naar wastegate? (dus wastegate vol open?)
Of is het juist andersom?
Ik weet dat 0 en 100 niet bestaan. Maar als zijnde theorie...  ;D

Ik weet dat t klepje alleen open dicht doet en dus een soort druk opbouwd aan de wastegate kant aan de hand van de hoeveelheid dutycycles (keren schakelen per....) Die druk bepaald hoe ver de wastegate open is dus minder turbodruk.

razorx

Stapje voor stapje Arjen. ;)
Moet universeel en leesbaar blijven.

arjenT5R

Citaat van: razorx op 14-08-2017 00:40:55
Stapje voor stapje Arjen. ;)
Moet universeel en leesbaar blijven.

jij begrijpt mij niet, ik wil alles tegelijk  ;D

Piet

Nou vooruit dan, omdat je zo ongeduldig bent  ;D

Citaat van: arjenT5R op 14-08-2017 00:28:08
Maar je zegt dat als ie z'n load niet haalt met de dutycycle die er bij hoort dat ie dan toch gaat aanpassen om dit te halen?
Verder slaat ie die aanpassing niet op dus?

Yep, als de turbo buiten adem is blijft de ECU hem toch de zweep geven en laat de TCV naar 100% gaan. Zonder succes uiteraard, want de turbo kan gewoon niet meer.
Of eigenlijk: jij via de loadrequestmap vraagt teveel.
TCV waarden die blijken bij een bepaalde load te horen worden inderdaad niet opgeslagen.
De TCV tabel is feitelijk dit geheugen, alleen moet jij die als tuner invullen.
De ECU heeft hier geen leerroutines voor.

Citeer
En nu zat ik met m'n geyle tune al op een load van 11  ;D
Maar kan de ontstekings map loopt maar tot een load van 8.

Heb wat zitten rommelen maar die kan ik dus gewoon aanpassen dat er meer rijen/kolommen bij komen.
Werkt dit ook dusdanig? Of is dat alleen op het scherm?  ;D

Nee dat werkt zeker niet zo.
De tabel opgeslagen in de eeprom van de ECU  heeft een bepaalde grootte, de tabel in tunerpro moet daar een representatie van zijn.
Maar je kan de assen via tunerpro wel rescalen om toch een hogere load te kunnen bedienen, je levert dan wel iets op de resolutie in, maar zeker bij standaardturbo's is dat niet echt een probleem.
Als je de tabel kwa kolommen en/of rijen groter wil maken moet je dat dus in de ECU doen, maar dat houdt wel in dat er flink aan de software gesleuteld moet worden.
Er moeten hele nieuwe lookuproutines geschreven worden.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat een hele klus is.
(Maar het is me wel gelukt in de vorm van de extended tabellen mod  ;D )
Is dit voor de meesten zinvol... nee. Bij de standaardturbo's niet, die gaan meestal niet verder dan een load van 12ms, daar werkt simpel rescalen goed genoeg bij.
Zinvol wordt het pas bij de echt grotere turbo's met een load van 15, 16 of nog wel hoger, om nog voldoende resolutie te willen houden.
.