Made to be Broken

Gestart door Thijs T5, 25-09-2010 00:14:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjen850

#1200
Citaat van: Stefan op 26-03-2018 21:58:38
en die kunt je openmaken? Ik ken alleen het witte Volvo filter.....

Is een kunststof behuizing die je in zijn geheel van de motor schroeft. Dit is de opvolger van het stalen filter.

Dus los draaien, filter eruit trekken, nieuwe filter erin drukken, grote o ring vernieuwen en weer aan het blok draaien.

Stefan

#1201
mmm, best handig als je dit zo ziet. Is dit net zo duurzaam als het oude stalen filter?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

KIM

Zit gemonteerd vanaf ME7.
Het carter is dan iets anders.

Miyel

Citaat van: Stefan op 26-03-2018 22:01:11
mmm, best handig als je dit zo ziet. Is dit net zo duurzaam als het oude stalen filter?
Milieu technisch zal het wat duurzamer zijn, het is alleen een papieren filtertje wat je vervangt. Maar ja, doordrenkt met olie dus toch chemisch afval.
Ik zie het voordeel niet.. theoretisch is een stalen filter minder geknoei als dat kunststof ding wat je schoon moet maken..
Maar geknoei is het allemaal als je het in je eigen schuurtje moet doen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

NinaPaul

Citaat van: Miyel op 27-03-2018 17:49:03
Citaat van: Stefan op 26-03-2018 22:01:11
mmm, best handig als je dit zo ziet. Is dit net zo duurzaam als het oude stalen filter?
Milieu technisch zal het wat duurzamer zijn, het is alleen een papieren filtertje wat je vervangt. Maar ja, doordrenkt met olie dus toch chemisch afval.
Ik zie het voordeel niet.. theoretisch is een stalen filter minder geknoei als dat kunststof ding wat je schoon moet maken..
Maar geknoei is het allemaal als je het in je eigen schuurtje moet doen.

Ben ik het niet mee eens, beide filters blijven vol olie staan, dus knoeien doe je met beide.
Wat bedoel je met meer geknoei in je eigen schuurtje?

Duurzamer is het door minder gebruik van grondstoffen en veel minder productie energie benodigd. Maar voor de consument zijn de filters ook goedkoper, ik vind het win/win.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Stefan

Vooral het feit dat je kunt zien wat er in het filter zit (en dus door het blok zweefde), spreekt de control freak in mij wel aan  8)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

peteRRR

#1206
Je kan ook magneten op het oude filter of in het nieuwe olie filter plakken om deeltjes op te vangen,...of het wat
uit haalt zal je kunnen uit testen.

Groet

Edit:hier een stukje over de/een praktijk,.https://www.supermagnete.nl/Toepassingen-van-magneten/Oliefilter-voor-Land-Rover
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Miyel

Citaat van: NinaPaul op 27-03-2018 19:07:50
Citaat van: Miyel op 27-03-2018 17:49:03
Citaat van: Stefan op 26-03-2018 22:01:11
mmm, best handig als je dit zo ziet. Is dit net zo duurzaam als het oude stalen filter?
Milieu technisch zal het wat duurzamer zijn, het is alleen een papieren filtertje wat je vervangt. Maar ja, doordrenkt met olie dus toch chemisch afval.
Ik zie het voordeel niet.. theoretisch is een stalen filter minder geknoei als dat kunststof ding wat je schoon moet maken..
Maar geknoei is het allemaal als je het in je eigen schuurtje moet doen.

Ben ik het niet mee eens, beide filters blijven vol olie staan, dus knoeien doe je met beide.
Dat zeg ik.. maar het stalen filter kun je uit laten lekken en in zijn geheel weggooien. Dat plastic ding moet je filter uit halen, ergens neerleggen en dan dat plastic ding schoonmaken en daarna de werkbank omdat de olie uit dat papieren ding blijft lopen..

Citeer
Wat bedoel je met meer geknoei in je eigen schuurtje?
Als je een brug hebt met olie opvang eronder etc.. werkt makkelijker dan op je rug op de tegels.

Citeer
Duurzamer is het door minder gebruik van grondstoffen en veel minder productie energie benodigd. Maar voor de consument zijn de filters ook goedkoper, ik vind het win/win.
Mee eens.. maar ik werk dus liever met een stalen filter door bovenstaande reden. Is mij die paar euro kosten verschil wel waard.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Stefan

Citaat van: peteRRR op 27-03-2018 19:38:27
Je kan ook magneten op het oude filter of in het nieuwe olie filter plakken om deeltjes op te vangen,...of het wat
uit haalt zal je kunnen uit testen.

Groet

Edit:hier een stukje over de/een praktijk,.https://www.supermagnete.nl/Toepassingen-van-magneten/Oliefilter-voor-Land-Rover
Ik vind dit een goed idee; simpel en makkelijk uitvoerbaar
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

freefall

ik heb zo mn twijfels.....hoeveel magnetisch metaal komt er vrij?
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

Stefan

Citaat van: freefall op 28-03-2018 21:24:32
ik heb zo mn twijfels.....hoeveel magnetisch metaal komt er vrij?
Volgens mij zijn alle draaiende delen in het blok (krukas, nokkenassen, lagers ed) van staal....
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

peteRRR

Citaat van: freefall op 28-03-2018 21:24:32
ik heb zo mn twijfels.....hoeveel magnetisch metaal komt er vrij?

En?

Je heb nou 2 uur kennen na denken ;D

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

peteRRR

Het maakt ook denk ik niet zoveel uit als je weet hoeveel er magnetisch is,...tis denk ik belangrijk/er als je
de filtering van de olie wil optimaliseren/verbeteren die magneten kan inzetten,...welke legeringen allemaal magnetisch zijn
weet ik niet,...maar met de koud-start is er wrijving in alles wat nog geen olie film heeft.

En als je door de filmlaag heen gaat met welke reden dan ook.

Die deeltjes vast leggen met een magneet is wel behulpzaam voor/tegen de slijtage,...hoe klein ze ook zijn.
Slijten gaat het toch wel maar het liefst op z'n langggggzaaammmst ;D

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Taranis

Op 1 of andere manier waren mijn notificaties voor dit blog gestopt :eusa_think:

Ik vind die kunststof filterhuizen met inzetfilters juist wel handig maar dan zoals ze later op de N en NN-reeks toegepast zijn: schuin ondersteboven voor op het blok. Je legt een doekje over de dynamo, schroeft de dop los en trekt de hele bende er zo uit. Papieren filter + o-ring wisselen en terug schroeven zonder op je rug onder een auto te liggen knoeien.

Op 1 of andere manier was dat te handig en zijn ze er bij de moderne 2.0 viercilinders weer vanaf gestapt :eusa_wall: De eerste keer olie wisselen bij ma's MY2016 T5 was dan ook een kleine deceptie: ouderwetsch knoeien onder de auto.

Taranis

Hey Thijs, heb je de **-JRJ-* nog? Ik kwam 'm vandaag tegen op de A3 in Duitsland :)