hendel van de schakelstangen vast in de versnelling(m56 bak)

Gestart door Robby95, 05-09-2017 20:19:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robby95

Hallo

Ik heb een probleem met mijn versnellingsbak en ik vroeg me af of 1 van jullie nog een suggestie heeft??

De hendel van de schakelstangen kan ik niet bewegen omdat hij waarschijnlijk nog in de versnelling staat maar daar krijg ik hem niet weer uit, terwijl bij een andere bak veert hij weer terug in de vrij. 

al verschillende dingen geprobeerd maar nog geen beweging gekregen.

(PS:De versnellingsbak is goed en is goed gedemonteerd en gemonteerd.)

Gr Roderick Jansma
Volvo 850 2.3 t5 r uitgevoerd verkocht
volvo 850 2.5 20v - verkocht
volvo v70 2.4t AWD verkocht
Volvo 480 1.7 turbo
Volvo 854 2.3 t5 Brick orange

arjenT5R

#1
Staat dus druk op 1 van de schakelvorken, is het spul al helemaal gemonteerd? Vertel het hele verhaal eens? heb je een bakwissel gedaan?

Koppeling goed gecentreerd?

Heb je een ombouw van automaat naar handbak gedaan?

Aan het prise as lager gedacht?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Robby95

oke nou ik heb een auto gekocht zonder motor maar wel met versnellingsbak, nu zei de vorige eigenaar nog dat hij er mee gereden heeft en de versnellingsbak nog goed is en die heb ik er bij gekregen, het leek ook allemaal goed. heb hem dus niet zelf gedemonteerd maar mag je er vanuit gaan dat het allemaal goed verlopen is, nu heb ik zelf de motor en versnellingsbak weer gemonteerd, alles zit goed, alles ontlucht nu ben ik bijna weer aan het moment gekomen om te kijken of hij ook wil lopen, maar voor dat kan heb ik eerst alles gecheckt en nu bleek dat ik de hendel van de schakelstangen niet kan bewegen omdat hij nog in een versnelling staat.

gr
Volvo 850 2.3 t5 r uitgevoerd verkocht
volvo 850 2.5 20v - verkocht
volvo v70 2.4t AWD verkocht
Volvo 480 1.7 turbo
Volvo 854 2.3 t5 Brick orange

arjenT5R

#3
Alle bouten van de bak lossen een paar slagen
en een beetje ruimte tussen bak en blok maken dat ie zeker een stukje vrij is en dan nog eens proberen.

Was de motor een van een automaat of handbak?

Heb je geprobeerd de koppeling in te trappen? Heb je de juiste vliegwiel en koppeling set?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342


arjenT5R

Heb t zo goed en zo kwaad als t ging nog eens bestudeerd met wat google plaatjes.
Maar het lijkt er echt op dat het lagertje/bus voor de koppelomvormer een andere diameter heeft dan het lager/bus voor de handbak priseas.

Dus als je een motor van een automaat hebt gebruikt heb je kans dat je dat busje had moeten wisselen.

Misschien dat iemand hier er verder uitsluitsel over heeft? Vida ofzo?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Jeroentjuh

#6
Citaat van: arjenT5R op 05-09-2017 22:18:04
Misschien dat iemand hier er verder uitsluitsel over heeft? Vida ofzo?

Handbak Automaat - 3507190 (€10,15 excl. btw / Zweden)
Automaat Handbak - 1397077

arjenT5R

#7
Citaat van: Jeroentjuh op 06-09-2017 11:27:52
Citaat van: arjenT5R op 05-09-2017 22:18:04
Misschien dat iemand hier er verder uitsluitsel over heeft? Vida ofzo?

Handbak - 3507190 (€10,15 excl. btw / Zweden)
Automaat - 1397077

Bedankt! Dit is nuttige info! Ik hoop dat TS nog terug komt met uitsluitsel.


Handbak



Automaat, zo op het oog significant kleiner qua binnendiameter dus.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Als je een tool hebt gebruikt voor het centreren van de koppelingsplaat, zou je hier dan niet achter zijn gekomen?

Ik kan me de bus herinneren van de 740: Daar was het met bus voor AT en zonder bus voor MT. De 850 zou ik zo niet weten.

dielie850

Ik heb de V70R omgebouwd van automaat naar handbak.
Ik heb toen van Arjen ook dat busje voor in de krukas meegekregen maar die paste niet en er zat al een soort van busje in en die zat vast.
Gewoon de handbak er achter gebouwd en rij er al 2 jaar zonder problemen mee.
De 240 heeft er een lagertje in zitten en die was bij mij kapot gelopen.
Bak schakelde verder boterzacht maar gaf een hoop kabaal met de koppeling ingedrukt.
Lijkt mij toch niet dat als je dit busje niet er in hebt je niet meer kan schakelen ???

arjenT5R

#10
Citaat van: dielie850 op 06-09-2017 13:45:18
Ik heb de V70R omgebouwd van automaat naar handbak.
Ik heb toen van Arjen ook dat busje voor in de krukas meegekregen maar die paste niet en er zat al een soort van busje in en die zat vast.
Gewoon de handbak er achter gebouwd en rij er al 2 jaar zonder problemen mee.
De 240 heeft er een lagertje in zitten en die was bij mij kapot gelopen.
Bak schakelde verder boterzacht maar gaf een hoop kabaal met de koppeling ingedrukt.
Lijkt mij toch niet dat als je dit busje niet er in hebt je niet meer kan schakelen ???

De hendel verbonden aan de schakelvork kan niet worden bewogen, dit kan alleen als er spanning op staat doordat er bijvoorbeeld een tandwiel tegenaan duwt.

Hoe krijg je dit voor elkaar? Als er iets tegen de prise-as duwt bijvoorbeeld?
Hoe kan er iets tegen de prise-as duwen? Dat gebeurt als er iets in de weg zit en je toch de bouten van de bak aantrekt.

Dit is mijn gedachte gang, de prise-as steekt een stukje voor de koppeling heen en zit normaliter (zoals bij je 244) in een lagertje of een bus.

Stel dat de binnendiameter van de Automaatbus nu kleiner is dan die van de Handbak bus, dan past een automaat wel achter een handbak blok (even daargelaten of t goed is)
maar een handbak niet achter een automaat blok (lees niet zonder aanpassing van de bus).

Let op, ik heb t al eerder gezegd dit zijn aannames ik kan niet even naar de schuur lopen om het te checken.
Maar gezien de onderdeel nr's en de plaatjes er bij zit ik wel heel erg dicht in de buurt van de werkelijkheid.
Er kan eventueel nog verschil in bouwjaar zitten ook, de koppelomvormer van een V70R is significant anders dan van de andere modellen.

Misschien heeft TS wel twee busjes in de krukas weten te frommelen? Of er is iets heel anders aan de hand?
Helaas is de glazen bol nog steeds weigerachtig.

Misschien had jij wel geluk ;)

Edit:
Nog even een aanvulling op dit verhaal, er zit zover ik weet een veer-ring achter het busje.
En dus zit er achter de bus weer ruimte.
Je hebt dus kans dat jij met aantrekken van de bak de bus naar achteren hebt geduwd.

In dat geval heb je dus mazzel.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Robby95

#11
het motorblok was inderdaad eerst voor een automaat, lever dat mij die problemen op, dat zou toch niet uitmoet maken?? dit was de eerste keer dat ik zoiets heb omgewisseld namelijk??
Volvo 850 2.3 t5 r uitgevoerd verkocht
volvo 850 2.5 20v - verkocht
volvo v70 2.4t AWD verkocht
Volvo 480 1.7 turbo
Volvo 854 2.3 t5 Brick orange

arjenT5R

Citaat van: Robby95 op 06-09-2017 14:12:57
het motorblok was inderdaad eerst voor een automaat, lever dat mij die problemen op, dat zou toch niet uitmoet maken?? dit was de eerste keer dat ik zoiets heb omgewisseld namelijk??


Ik ben bang van wel maar als je nou even alle bouten van de bak een aantal slagen los draait en een beetje ruimte maakt en dan probeert dan weet je snel genoeg.

Ik denk dat je zelfs de motor niet meer gedraaid krijgt nu!

Proberen te starten of te draaien levert directe lagerschade op dus niet doen!

Ja dit maakt dus wel uit zie plaatjes en verschillende onderdeel nummers!!!!!!!!!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Johann

Citaat van: Robby95 op 05-09-2017 20:19:34

(PS:De versnellingsbak is goed en is goed gedemonteerd en gemonteerd.)

En toch doet ie 't niet?

En wat bedoel je precies met schakelstang?

Robby95

Heb van iemand gehoord dat als je een motorblok hebt wat orgineel bedoeld was voor een automaat dat je dan wel een handbak er zo op kan drukken, maar als je een motorblok hebt wat origineel voor een handbak is en dan een automaat er op wil zetten dat het helemaal niet past. dus wat ik u gedaan heb kan gewoon en je hoeft verder niks aan te passen, maar hoe jij het zo uit legt met die ringen, kan ik het ook wel weer begrijpen, dus ik weet het niet meer.

Motor gaat gewoon rond, met de hand dan he, heb hem nog niet gestart
Volvo 850 2.3 t5 r uitgevoerd verkocht
volvo 850 2.5 20v - verkocht
volvo v70 2.4t AWD verkocht
Volvo 480 1.7 turbo
Volvo 854 2.3 t5 Brick orange