Nokkenas timing/blokkeer tool

Gestart door Lex!, 08-09-2017 08:52:22

Vorige topic - Volgende topic

SB T-5R

Overweging waard om de klepseals te vervangen met de cilinderkop gewoon op de motor?
Het is eenvoudiger, sneller, goedkoper en een kop die er niet persé af hoeft lijkt me ook een voordeel.

KIM

En ook daarvoor heb ik spullen liggen als je toch de timing tool komt lenen

V70geRwin

Citaat van: SB T-5R op 17-11-2020 12:57:47
Overweging waard om de klepseals te vervangen met de cilinderkop gewoon op de motor?
Het is eenvoudiger, sneller, goedkoper en een kop die er niet persé af hoeft lijkt me ook een voordeel.

Eerlijk twijfel ik daar idd nog over. Heel soms loopt mijn koelvaatje een beetje over. Althans, ik vind er af en toe een beetje opgedroogde vloeistof. Verbruik geen vloeistof. Al had ik van de zomer in de file met dik 40 geen enkel probleem. Zou ook graag de kop even zien, kleppen enzovoort, maar qua loop van het blok is er eigenlijk geen enkele reden voor.

Het gaat me vooral om de seals (olieverbruik en walm na lang stationair) en de riem die moet op tijd (juni 2012 maar nog niet aan de km). En we stoppen gelijk een nieuw draaiend gedeelte in de turbo.

Dus er is zeker iets voor te zeggen om de kop er wel op te laten zitten...

Graag jullie advies hoor!

Stefan

Het scheelt natuurlijk een berg tijd, en het maakt de klus ook een stuk minder risicovol, lijkt me.

Als je feitelijk geen aanleiding hebt op de kop eraf te trekken...."if it ain't broke, don't fix it" zou ik dan zeggen  8)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

V70R^2

Achja, als de kop er af is, is de carterpan ook niet veel moeite meer en kan je het blok intern gelijk helemaal aanpakken, de kosten zijn het niet, maar is wel een flinke berg (schoonmaak) werk.

Eigeijk deel ik het altijd in in wel of geen turbo motor, geen turbo, kop lekker laten zitten en alleen de deals met distributie doen.

Wel een turbo, gelijk onderblok en kop fris maken met H-profiel drijfstangen, een 2.5t kan je meteen preventief shimmen.

V70geRwin

Carterpan en Internals blijven lekker zitten en daar is ook geen enkele reden voor om die na te lopen ondanks de 377K.
Het is ook een automaat en de 16T schuin met 3 inch DP loopt prima zo.

KIM

Kop hoeft er niet af voor klepseals.
Ik heb van de XC de seals vervangen toen ik kleppen moest stellen. Zelf wat tooltjes gemaakt om dit mogelijk te maken.
Wel moet het kleppendeksel eraf en moeten de nokkenassen eruit.

Verbruik van de XC is na dit onderhoud terug gegaan naar minder dan een liter per 15.000 km.