Luchtslang ontbreekt na onderhoud?

Gestart door Amar737, 17-10-2015 09:34:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amar737

Goedemorgen allen  :)

Ik heb mijn auto laten onderhouden bij Nordicar en de APK laten doen (Volvo S70 10v 1998). Toen ik thuis was keek ik onder de motorkap en ik zag dat een bepaalde luchtslang ontbrak.
Mijn vraag is, kan dit kwaad? of zou dit met een bewuste reden gedaan zijn?

Thanks alvast


EdenAli


BBS

Zit gewoon niet terug gemonteerd op die zwarte doos linksonder op de foto... Werkje van nog geen 2 tellen en waarschijnlijk vergeten/over het hoofd gezien door de monteur.
Is geen kwade opzet geweest ;)
Volvoloos....

glenfiddich1983

Dit is een foto van internet, dus het gaat niet om die losse ecu luchtslang vooraan lijkt me?
Hoofdauto: Volvo V70 2.4D (2010, Diesel, 207.000 km)
2e auto: Volvo 940 Turbo (1991, Benzine, 300.000 km)

EdenAli

Als ik nou verder kijk bedoeld ie misschien de luchtslang naar het luchtfilterhuis kan geen kwaad lijkt mij ik heb 'm ook niet erop

Amar737

#5
Citaat van: BBS op 17-10-2015 09:46:54
Zit gewoon niet terug gemonteerd op die zwarte doos linksonder op de foto... Werkje van nog geen 2 tellen en waarschijnlijk vergeten/over het hoofd gezien door de monteur.
Is geen kwade opzet geweest ;)

Nee dat impliceer ik ook niet :D Ze hadden hun handen vol aan de auto dus.. ;D

De foto is trouwens inderdaad van internet als snel voorbeeld. Bij mij ontbreekt dus die zilveren slang met ribbels.
Wat doet die slang eigenlijk?

rpakuypers

Citaat van: Amar737 op 17-10-2015 10:03:53
Citaat van: BBS op 17-10-2015 09:46:54
Zit gewoon niet terug gemonteerd op die zwarte doos linksonder op de foto... Werkje van nog geen 2 tellen en waarschijnlijk vergeten/over het hoofd gezien door de monteur.
Is geen kwade opzet geweest ;)

Nee dat impliceer ik ook niet :D Ze hadden hun handen vol aan de auto dus.. ;D

De foto is trouwens inderdaad van internet als snel voorbeeld. Bij mij ontbreekt dus die zilveren slang met ribbels.
Wat doet die slang eigenlijk?

Die zorgt ervoor dat er zo snel mogelijk warme lucht wordt aangevoerd die rechtstreeks de warme van de uitlaat haalt. Ik heb hem destijds bewust verwijderd omdat ik op LPG ging rijden. Bij mijn 740 met carburateur heb ik een huis-tuin-keuken slang gemonteerd omdat anders in de wintermaanden de carburateur bevriest.

Groet,
Roger

j3r03n

Waarom verwijderd omdat je op lpg ging rijden? Ik haal hem in de zomer los en in de winter koppel ik hem aan zodat hij sneller warm wordt. Ofdat ook echt werkt heb ik niet getest.
Volvo V70 2.5 10v MT Vialle LPI Nautic Blue '98/MY99 - 281K km

rpakuypers

Citaat van: j3r03n op 17-10-2015 21:53:44
Waarom verwijderd omdat je op lpg ging rijden? Ik haal hem in de zomer los en in de winter koppel ik hem aan zodat hij sneller warm wordt. Ofdat ook echt werkt heb ik niet getest.

Ik heb in de (wat wij winter)maanden nog nooit gemerkt dat het nadelige gevolgen heeft en ik heb gewoon geen zin om elke keer de slang los te halen of eraan te zetten. Als ik het dorp uit ben (doorgaans 4 minuten) dan rijdt hij al op LPG en als ik op de provinciale weg ben dan is het al behaaglijk in de auto.

Groet,
Roger

jeroen74

Ik heb die slang er ook niet zitten. Volgens mij mag ie er wettelijk ook helemaal niet meer zitten als je op LPG rijdt. Iets met mogelijk gloeiende deeltjes die van de uitlaat kunnen komen en ontploffingsgevaar.

Wellicht alleen van toepassing op verdamper + mengstuk systemen en niet de moderne injectiesystemen.

portlock

Die slang voert warme lucht aan naar je luchtfilterhuis, uitlaat spruitstuk word warm en die warme zuigt hij aan.

Onderste deel van je luchtfilter zit een Y stuk, 1 kant gaat er een buis naar voren, en de andere is die jij 'mist'. In dit Y stuk zit een klep, met een soort thermostaat en een vacuum nippel, dat wanneer hij warmer word, de klep draait en de 'warme' kant dichter gaat, en dus meer koude lucht aanzuigt.

Toen de auto in de jaren 90 nieuw was werkte dat, maar nu zou ik die 'warme' kant lekker afdoppen want de werking van die klep is toch verrot
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

Ludo

Zoals eerder genoemd is/was dit voor een snellere opwarming.
Vooral toegepast op, zoals Jeroen schrijft, verdampersystemen.
Een verdamper onttrekt veel warmte uit het koelsysteem.