CC: werkt wel of niet

Gestart door ris, 18-10-2023 11:50:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ris

Ik heb een Volvo V70 1999, automaat, type motor B5244S2 en een cruise control.

Heerlijke auto. Sinds kort een probleem met de cruise control. Werkt altijd maar valt uit na 5-10 minuten. Ook als je in die periode niet gas geeft of remt.
Wie kan mij een tip geven?

RemkoT5

#1
Dat is storend ja.
Kun je wat meer info geven.
En wat heb je al gecontroleerd?
Is het een elektronische CC of een CC met balgjes en slangetjes.
heb je de stuurhendel al gecontroleerd of er een los contactje is in het stekkertje aan de stuurkolom?
Wanneer je de CC met balgjes hebt, heb  je de slangetjes en het vacuumpompje (zit onder de accu bak) al eens bekeken en de contactpuntjes van de stekkertjes...

Misschien heb je dit allemaal al gecontroleerd maar met wat meer info kunnen we beter helpen.

Er is ook een relais 101 102. iig bij de CC met balgjes.

Ik heb zelf een volvo 850 uit 1995 dus is mogelijk bovenstaande niet meer op jou wagen van toepassing.

ris

Ha Remko,

Veel goede vragen, maar ik kan niet overal antwoord op geven.
Wat ik wel kan uitsluiten is dat de aansluitingen van de vacuumslangen goed zijn.
De stuurhandel heb ik nog niet gecontroleerd maar omdat ik in die 5-10 minuten dat de CC wel werkt niet aan de rem-, gas- en stuurhendel kom, verdenk ik dit niet als eerste.

Haynes geeft summiere informatie.
Ik begrijp als ik de auto laat uitlezen dat er meer gerichte info kan vrijkomen. Vermoed dat ik dit binnenkort ga laten doen.

pcpg.janssen

De B5244S2 heeft volgens mij al een elektronisch gasklephuis en daarmee dus ook een elektronische (en niet vacuüm gestuurde) cruise control. Ik zou beginnen met uitlezen, liefst van live-data. Mogelijk zie je iets wat ervoor zorgt dat de CC uitgeschakeld wordt.

Je kunt het overigens ook makkelijk zien aan je gaspedaal en je gasklephuis: als er een staalkabel tussen die beiden loopt, heb je het ouderwetse systeem dat met vacuüm werkt.

Zonder uit te lezen, zouden mijn eerste verdachten de schakelaars op de rem- en koppelingspedalen zijn. De bekabeling in de hendel langs je stuur komt op de 2e plek. Die heeft bij mij ook al eens klem gezeten, waardoor het soms wel en soms niet werkte.
Maar mijn ervaring is dat cruise control ook niet werkt als er problemen met de motor zijn: ik had wat olie in de luchtmassameter gekregen en om de haverklap stopte m'n cruise control ermee. LMM schoongemaakt: probleem opgelost  ???

ris

Ik heb een elektronische gasklephuis. Dus weet ik nu dat ik een elektronische cruise control heb ;-) 
Eerst maar eens naar de schakelaars van de pedalen kijken. (Ik rij in een automaat) Ook al raak ik tijdens het uitvallen van de CC niets aan, merk ik wel dat bij een minimale aanraking van het rempedaal de cruise control direct reageert. Uitlezen is de volgende stap. Ik las ergens (waar of niet waar?)  dat een niet goedwerkende gasklephuis ook dit probleem zou kunnen veroorzaken. Een leuk zoektochtje dus.

ris

Gisteren de vacuumslangen nog een keer nagelopen. Ik zag dat bij de aansluiting op het inlaatspruitstuk een klein scheurtje zat. Slang iets ingekort. Tot nu toe geen problemen meer gehad. Hopen dat dit de boosdoener was.