Waar heb je je vandaag over verbaasd?

Gestart door rob850/480, 28-06-2018 18:11:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc O.

Tot op zekere hoogte wel eens met wat Piet zegt, maar dat kunnen we niet alléén in Nederland doen. Althans niet zonder de industrie de tijd te geven om te innoveren en nieuwe oplossingen te zoeken zodat zij geen concurrentienadeel hebben ten opzichte van de omringende (of verder weg gelegen) landen. Überhaupt heeft dit alles weinig zin als NL hier (wederom) het braafste jongetje wil spelen. Daarvoor zijn we te onbetekend in de wereld. Prima om een signaal af te geven, maar dan moet er wel een vorm van zekerheid zijn dat andere landen dat signaal oppakken.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Marc O.

Overigens zag je dit al een tijdje aankomen. Voor mij de bevestiging dat ik (net op tijd) de juiste keuze heb gemaakt door een electrische auto te kopen. Begrijp me goed: Daarmee juich ik dit alles niet toe, in tegendeel. Ook heb ik de 'mazzel' in een huis te wonen zonder gasaansluiting. Keerzijde is echter dat we een peperdure aansluiting hebben op het warmtenet van de (kolengestookte   :eusa_wall:) Amercentrale. De kosten daarvoor dreigen nu al onbetaalbaar te worden, dus ik zit te overwegen om de woning middels warmtepompen en warmtepompboiler te gaan verwarmen, eventueel gevoed door zonnepanelen. Dat zou het nodige moeten besparen, totdat de overheid belasting gaat heffen op de opbrengst van je zonnepanelen of (zoals men nu al in België doet) op het vermogen van de omvormer van je zonnepanelen. Linksom of rechtsom, ik denk dat we de komende jaren flink geplukt gaan worden, dus daar dien je je op voor te bereiden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Spin!

Wij zijn het probleem niet. Ik las onlangs een stuk van een Zweedse professor die aantoonde dat het biologisch voedsel verbouwen schadelijker is voor het milieu dan de industriële wijze. Voor biologisch voedsel is veel meer grondoppervlak (tot 70%) nodig waardoor meer ontbossing plaats vindt. Minder bomen betekent meer Co2.

Maar zoals gezegd, wij zijn het probleem niet. Het grote probleem zit in Afrika en Azië. In Afrika stoken ze alles op om het warm te krijgen (ja ook daar kan het knap koud zijn). In Afrika hebben ze geen milieu eisen. Simpelweg omdat ze daar niet (altijd) duurzaam denken en letterlijk schijt hebben aan de toekomst. Wat na hun leven gebeurt is niet belangrijk. Er is ook geen geld voor 'duurzame oplossingen'.

Het grootste probleem is Azië, het land en de buren van de rijzende zon plasticsoep fabrieken. Het is aangetoond dat al het plastic in de oceanen voor 95% daar afkomstig is. De bevolkingsdichtheid is er ook enorm. Autootjes, scooters allemaal stuk voor stuk Co2 fabriekjes. Daar zit het grootste probleem. Massaproductie, afvalverbranding etc etc etc.

Terugkomende op het feit dat er voor biologisch voedsel te weinig oppervlak is om alle mondjes te voeden is eigenlijk de conclusie dat er teveel mensen op aarde zijn. Nou wisten we dat natuurlijk al lang, maar wat ik me dan afvraag is waarom wij hier een speldenprik moeten uitdelen waar een burger enorme financiële bijdrage aan moet leveren. Hier zit het probleem niet, het zit aan de andere kant van deze planeet. Dat de overheid dan bepaalde maatregelen wil gaan nemen, daar snap ik weinig van. Of er is iets aan de hand waar wij allemaal niet over geïnformeerd zijn.

Ik wil over een paar jaar zeker wel naar een elektrische auto. Puur omdat het zuiniger is. Zo'n XC90 T8 mogen ze hier best neerzetten. Maar...pas wanneer ik er klaar voor ben. Niet eerder. Daarnaast zijn er veel aanpassingen op stapel waar we de komende 20 jaar nog niet klaar voor zijn:

- van het gas af, miljoenen huishoudens gaan dit financieel niet bolwerken.
- elektrisch rijden, ik vraag me af in combinatie met bovenstaande of het überhaupt mogelijk is zoveel energie op te wekken. (wij wonen in een bosrijke omgeving, zonnepanelen zijn hier niet rendabel. Bomen kappen? He wacht...). Dan nog, ik ken genoeg mensen die simpelweg geen geld hebben voor een switch met alle benodigde aanpassingen die nodig zijn.

Ik zeg je...het gaat allemaal niet gebeuren


www.vm-parts.nl

)()()sT

... maar ons financieel (daarvoor) uitknijpen zeker wel.

henry classic v70

Citaat van: )()()sT op 22-12-2018 11:43:06
... maar ons financieel (daarvoor) uitknijpen zeker wel.

Dat is voor mij een reden om dit soort uitknijperij mee te nemen in de schadeclaim van mijn letselschade...
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

V70R^2

Net even de vernieuwde regels omtrent EV's, subsidies belastingen en bijtelling doorgenomen.

Klein positief puntje, vooralsnog blijft de youngtimerregeling ongemoeid!

The Demon


Wouter1973

Citaat van: V70R^2 op 22-12-2018 13:21:06
Net even de vernieuwde regels omtrent EV's, subsidies belastingen en bijtelling doorgenomen.

Klein positief puntje, vooralsnog blijft de youngtimerregeling ongemoeid!
En terecht. Een youngtimer op lpg is misschien wel een van de meest duurzame oplossingen op dit moment.

peteRRR

Voor school moet je je best doen en als beloning krijg je een diploma want je kan iets,je hebt het je eigen gemaakt kan je zeggen.
Als dit niet lukt moet je een jaar over doen en het diploma opnieuw halen, net zolang dat je het wel lukt.
En dit systeem zit als je wat wil bereiken in veel dingen verwerkt,en het werkt.

Maar wat als het in de veredelde Politieke schoolbanken verkeerd gaat,....welke wetmatigheid houdt daar de boel op ( laat maar zeggen ) Niveau?

Nu haasje rep aan de warmte pompen,..terwijl een 10 jaar geleden ( ofwel langer nog ) er mensen waren, echte mensen in levende lijven die aan het klagen waren
( zo werd dat gezien toen ) omdat hun huizen aan het schuren waren met een reden die voor hun bekent was maar nog met de nodige bewijzen op papier
gezet moesten worden volgens de geleerde,....dat is een geintje waar je al 10 jaar mee had kunnen winnen in de overlapping,s tijd om van het gas af te gaan.

Oh k*t dan maar een spijtbetuiging er tegen aan gooien en het openbaar maken.

Nu is het echt te hopen dat die zelfde regering met een plan komt waar de mensen niet zo nodig hun gekoesterde spaarcentjes aan moeten gaan zitten spreken
om een fuking lening aan te moeten gaan voor warmteplan wat nog ergens in de kinderschoenen staat.
En waar dienen die opgebouwde buffers dan toe van de energiemaatschappijen?

De soep wordt nooit zo heet gegeten als die wordt opgediend, maar ondertussen hebben er al aardig wat echte mensen hun bek verbrand.

Groet




Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

classicT5

Zit sowieso praktische uitdaging aan. Als nu de helft van de nederlanders met een elektrische auto zou rijden, dan ligt ons grid plat. Die stroomvoorziening is er (nog??) niet.

Belgie wil je helemaal niet denken aan meer elektrische autos. Daar hebben ze al probleem om de huidige elektrische behoefte bij elkaar te krijgen.

Benieuwd wat voor plannen er zijn om het grid voor elkaar te krijgen?

elmarconi

Citaat van: classicT5 op 22-12-2018 18:04:55
Zit sowieso praktische uitdaging aan. Als nu de helft van de nederlanders met een elektrische auto zou rijden, dan ligt ons grid plat. Die stroomvoorziening is er (nog??) niet.
Belgie wil je helemaal niet denken aan meer elektrische autos. Daar hebben ze al probleem om de huidige elektrische behoefte bij elkaar te krijgen.
Benieuwd wat voor plannen er zijn om het grid voor elkaar te krijgen?

Beetje tankstation langs de snelweg: zeg 20 laadplekken (Je hebt m.i. meer laadplekken nodig dan tankplekken, omdat laden langer duurt?), elk 50-100kW?
Dat is 1 tot 2 MW elektrisch vermogen. Dan mogen ze nog flink gaan kabels graven aankomende jaren...

Zo'n elektrisch ding lijkt me voor de dagelijkse stadsauto ritjes helemaal prima, thuis weer aan de lader. Moet je bij een gemiddelde torenflat wel voldoende laadplekken hebben...
Maar als je toch een paar 100 km per dag moet doen en ik lees dat snelladen ong. 100 km/10 min laden oplevert...
--
Autogas Inside . . .

Marc O.

Citaat van: classicT5 op 22-12-2018 18:04:55
Zit sowieso praktische uitdaging aan. Als nu de helft van de nederlanders met een elektrische auto zou rijden, dan ligt ons grid plat. Die stroomvoorziening is er (nog??) niet.

Da's een non-issue want half Nederland rijdt nog geen EV. De netbeheerders verwachten ook niet dat het een issue gaat zijn, mits er lokaal geïnvesteerd wordt in verzwaring van het net. Grappig genoeg niet eens zozeer in de steden, maar wel op het platteland waar afstanden van electriciteitsleidingen soms te lang zijn waardoor ze niet de noodzakelijke stroom kunnen transporteren.
...The Nile isn't just a river in Africa...

cornelis-b

Deze komt van een ander forum maar wil hem toch niet onthouden:

Wat hebben alle energie/grondstoffen/afval besparende maatregelen aan de voordeur voor zin als aan de achterdeur de mensen zich maar ongebreideld blijven voortplanten? Ik weet het: hiermee schop ik tegen het heilige huisje aan van "elke kinderwens dient gerespecteerd te worden".
Maar zou je niet eens aan de basis gaan werken in plaats van aan de gevolgen en de bevolkingsgroei gaan inperken? Natuurlijk zal het een paar generaties moeilijk worden om de grijze golf op te vangen, maar dan ben je in een klap van de overbevolking af, zo'n beetje de oorzaak van alle problemen. Bovendien zijn dit soort maatregelen ook in ontwikkelingslanden redelijk haalbaar/af te dwingen, kijk maar naar China. Besparen we heel wat meer generaties in de toekomst en (nog belangrijker) onze aardbol een hoop ellende. Maar, ik weet het, geboortebeperking raakt de mensen zelf en dat is niet bespreekbaar.

Alleen, van ons (tweeverdieners, bewust zonder kinderen) wordt verwacht dat we flink investeren in allerlei energiebesparende of milieuvriendelijke maatregelen zoals een warmtepomp, isolatie en zonnepanelen. Maar verderop werken gezinnen aan een flinke schare nakomelingen. De ecologische voetstap van deze mensen is oneindig veel groter dan die van ons! Wat we ook doen, wij zullen daar nooit aan kunnen tippen. Dat is dweilen met de kraan open.

Trouwens, niemand heeft mij nog kunnen uitleggen:

- Is elektrisch rijden schoner dan rijden op fossiele brandstoffen, als je de opwekking van die elektriciteit ook meerekent? Daarbij niet alleen uitgaan van schone energie (wind, water, zon, evt. nucleair), maar van het huidige wereldwijde gemiddelde aan energiecentrales.

- Wat is het negatieve effect van al die kapitaalvernietiging van installaties die voortijdig vervangen worden door nieuwere, energiezuiniger varianten? Ik denk aan het afstoten van oudere auto's, koelkasten, energiecentrales enzovoorts, voordat ze eigenlijk functioneel afgeschreven zijn. Hoeveel extra afval geeft dat wel niet, hoeveel energie kost die afbraak wel niet, hoeveel vervuiling geeft het wel niet? Hier wordt nooit rekening mee gehouden in alle besparingsscenario's.

-Wat is het negatieve effect van de productie van al die nieuwere, energiezuiniger varianten die die oudere maar nog niet afgeschreven producten mogen vervangen? Dus de vervuiling bij de productie van elektrische auto's, accu's, koelkasten, zonnepanelen, energiecentrales enzovoort. Denk ook weer aan de energie die deze productie kost en de afvalproducten ervan.

-Hoe ver kun je gaan met het gebruik van zonnepanelen op daken van huizen en bedrijven als er nog geen opslagmogelijkheid is voor al die energie die nodig is voor de tijd dat de zon niet schijnt? Nu is dat probleem niet zichtbaar omdat er teruggeleverd wordt aan de energiebedrijven, maar die hebben die opslagmogelijkheid ook niet. Hoe jammer ook, ergens kan ik me daarom goed voorstellen dat met het toenemen van het aantal zonnepanelen de salderingsregeling steeds magerder wordt en uiteindelijk verdwijnt. De energiemaatschappijen kunnen de teruggeleverde energie straks ook niet meer kwijt, want iedereen wekt straks overdag zijn eigen energie al op. Zouden de centrales dan alleen nog maar 's nachts rendabel kunnen zijn? Dan wordt de door hen geleverde energie nog duurder.
Energieopslag is momenteel nog ontoereikend, ineffectief, duur en bijvoorbeeld accu's zijn niet erg milieuvriendelijk. Vind daar eerst maar eens een oplossing voor.

Copyright:  DonCamillo
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Marc O.

Citaat van: cornelis-b op 22-12-2018 18:34:00

Trouwens, niemand heeft mij nog kunnen uitleggen....


.....hoe die Google moet gebruiken? Sorry, maar op veel van die vragen is gewoon antwoord te vinden hoor ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Helaas niet het ultieme antwoord.
Er is geen overtuigend bewijs wat de fossiele auto tov de elektrische auto cradle to cradle doet. Overal zijn maar halve bewijzen te vinden.

Er gaat zich overigens nog een ander probleem voordoen: Als er niet snel andere typen batterijen worden ontwikkeld, zullen er onvoldoende grondstoffen voor het huidige type batterijen ontstaan.