Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

TBoss3

Ondanks dat de 850 nog steeds geschorst is, heb ik wel een leuke toevoeging.

Afgelopen weekend een houten stuur kunnen overnemen van iemand. Dit vond ik vanaf het begin al mooi, zeker in combinatie met de houtinleg van het dashboard. Het oude (leren) stuur zag er nog goed uit, maar dit vind ik toch wel heel gaaf!

Hieronder wat foto's, maar helaas was het al bijna donker. Op sommige foto's lijkt het stuur daardoor meer oranje/lichter van kleur dan dat het eigenlijk is.

Volgens de planning nu blijft de 850 geschorst t/m januari i.v.m. studie. Daarna ben ik van plan er weer flink van te genieten.

PS. Heeft iemand ervaring met een afgaand alarm wanneer je de accu terug plaatst? Ik heb deze ontkoppeld en binnen gezet aan de druppellader. Toen ik de accu weer aansloot ging het alarm af. Na ~10sec ging het alarm weer uit en was er niks aan de hand. Ik heb een guard I alarm
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

arjenT5R

Ja is vet! Staat echt heel chique :)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

knip

TBoss3

UPDATE:
14 maart eindelijk een afspraak ingepland voor de APK! Yay! Kijk er erg naar uit om weer te gaan rijden.
Afgelopen weekend weer gestart en na 5 minuten flink dampen kon je niet meer merken dat hij bijna 5 maanden heeft stilgestaan.
Behalve dat de ECC helaas 0,0 respons geeft. Blower doet niks, geen van de knopjes reageert. Hier moet ik (of bij de APK) dus naar gaan kijken. Heeft iemand ervaring hiermee? Tips hoor ik graag.

Na een wasbeurt zag het er niet slecht uit. De lak was al wel wat verweerd (dat is er niet beter op geworden) en er zitten was krassen in, dus ik wil hem binnenkort laten kleien en/of polijsten en waxen.

Daarnaast ook nog even in een Tesla Model 3 gezeten: wat een verschil zeg! Welke zouden jullie kiezen?  ;)

Of toch

Off-Topic:
Aankomende donderdag ga ik met een paar vrienden op elektrische roadtrip naar de Poolcirkel. Voor de geïnteresseerden: je kunt ons volgen op http://chargingtothearctic.buffelknuffel.nl/
Daar staan dan weer linkjes naar onze Instagram staan voor foto's!

TBoss3

YES, HIJ RIJDT WEER!
Gisteren dan eindelijk de APK gehad. Nadat ik terug was van mijn vakantie (check www.instagram.com/chargingtothearctic) zo snel mogelijk naar de garage geweest voor de APK. Ik had zelf wel weer erg veel zin om te gaan rijden.

Bij Mol Car Service geweest. Vorige keer goede ervaring, dus nu weer die kant op gereden. Beide deltalink as steunen vervangen, die waren best gaar.

Helaas bleek dat de remslang rechtsvoor gescheurd was, dus deze moest ook vervangen worden.
De ECC is echter wel weer gaan werken, lekker spontaan natuurlijk.

Omdat de auto toch zeker wel 4,5 maanden heeft stilgestaan, ook maar even de olie vervangen.
Verder ben ik op zoek naar een poets/detail/polijst bedrijf voor de 850. De lak was al niet heel goed meer, en het stilstaan heeft hem geen goed gedaan.
Kent er iemand een goed poetsbedrijf in de omgeving van Eindhoven?! Ik hoor het graag!

Daarnaast ook een 850forum sticker geplakt, dus jullie kunnen mij vanaf nu herkennen!
Dit topic wil ik ook weer wat nieuw leven inblazen door hier updates te blijven posten  :)

Benny850

Over het poetsen zou ik zeggen koop zelf een DAP900 en je staat versteld wat je zelf kunt omdat het een excentrische machine is kun je zelf eigelijk geen schade toebrengen. Excentrisch wordt veel minder snel warm op dezelfde spot als een roterende.

Je kunt hem natuurlijk wel naar een poetsbedrijf brengen maar die zijn denk ik ook best duur. Na een jaar heb je er toch wel weer krasjes en swirls in na het gebruik en het wassen van de auto.
Goede wax/sealant nadien erop en je kunt er weer even tegen.

de Boeing

Leuke trip!, de i3 staat niet echt bekend als super capabel in de kou (range/accu) maar toch gelukt dus?

Qua interieur wint de 850 toch ruimschoots! geinig zo'n ipad, maar om in te rijden?  ;D

ECC, geeft idd vaak storingen die dan ook weer tijdje weg (kunnen) gaan. Kan van alles zijn, servomotortjes die niet meer op hun gewenste positie komen (sleepcontacten besmeurd met hard vet), interieursensoren achter handgrepen die vol vuil zitten, weerstand fan stuk, fan die moeilijk loopt (kan je smeren),...

Merk je verschil met nieuwe deltalinks? (hoofdrubbers van achteras wel nog ok?)

TBoss3

Citaat van: de Boeing op 16-03-2019 11:33:20
Leuke trip!, de i3 staat niet echt bekend als super capabel in de kou (range/accu) maar toch gelukt dus?

Ja was echt super gaaf! De uitdaging van het elektrisch rijden maakte het spannend, maar de achterwielaangedrieven i3's waren zeer vermakelijk in de sneeuw. Met de tractiecontrole aan deden ze het erg goed op de sneeuw/ijswegen. Op een gegeven moment kwamen we 3 Nederlanders tegen in een V70 TDI. Zij vertelde dat ze op sommige stukken maar 40 km/h konden rijden, terwijl wij gewoon 80/100 km/h door konden rijden (helaas moesten wij dan weer laden...). De hoge snelheid kwam door de goede tractiecontrol/stability control/etc. en de smalle bandjes.

Citaat van: de Boeing op 16-03-2019 11:33:20
Merk je verschil met nieuwe deltalinks? (hoofdrubbers van achteras wel nog ok?)

Ik moet zeggen dat ik er weinig van merk eigenlijk, minimaal betere wegligging.

Verder ben ik aan het kijken of ik de trekhaak kan verwijderen. Ik gebruik hem nooit, en sleep toch wel altijd dat gewicht van de trekhaak & bevestiging mee. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van een trekhaak?

de Boeing

Leuk!

Ja ik heb mijn trekhaak ook om die rede eronderuit gegooid (scheelt 14kg dacht ik, en wat past er nu niet 'in' een estate 8) ). Dacht wel dat je dan (voor de mooi) ook even je achterbumper moet loshalen om de montage plaatjes in de kokerbalk eruit te halen.
Neem je bumper af ook al preventief even 2 nieuwe achterbumpersteunen bestellen, want die zijn gegarandeerd gaar...

TBoss3

Vandaag 2 veerpootbruggen (voor & achter) gemonteerd.
Deze kon ik overnemen van koen.s en de deal was zo geregeld, super.

Bij rotondes en op/afritten van snelwegen merk ik toch echt wel verschil. Stuk minder overhellen en dus met hogere snelheid door de bochten. Ik ben er blij mee  ;D

Ik heb ook onder de auto gekeken voor het verwijderen van de trekhaak + balk. Aan de kant van de uitlaat vermoed ik dat de uitlaat of de beugel waar die aan hangt in de weg gaat zitten bij demontage van die balk. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Died850

Mooie uograde. Vaak is het genoeg om je sieretuk weg te halen voor ruimte.

blauweroffel

Trekhaak verwijderen een paar weken geleden nog gedaan. Schaf wel nieuwe bumperophangbeugels aan.........

1. achterwielem er even af
2. popnagels van binnenscherm (zit vast aan bumper) uitboren
3. onderzijde bumper links en rechts twee bouten losdraaien (zit vaak erg vast, iml kruipolie doet wonderen)
4. bumper recht naar achteren trekken
5. meestal restanten bumperophanging verwiideren.....
6. nu kun je bij alle bouten van de trekhaak
7. links zit beugel waar uitlaat aan hangt, deze beugel ook losdraaien (kan terug geplaatst worden als trekhaak er onder weg is)
8. let op : zit ook bout in de koker li en re, moet ook los
9. stekkerdoos inclusief kabel verwijderen (binnenzijde wrschlk met stekkerverbinding, even zoeken)
10. alle bouten los: trekhaak er onder uit.

Meestal zijn de kokers van binnen en uiteinden geroest. Ik heb ze schoongemaakt en grijs gespoten met hammerrite.
Ook de ophangbeugel van de trekhaak behandeld en gespoten met hammerite.

terugplaatsen:
ophangbeugels plaatsen op uiteinde koker
bumper op schuiven, evn kijken of die goed aansluit bij klep, anders beugels iets verstellen
bouten door beugel vanaf de onderkant.
binnenscherm weer vastpoppen
wielen terug
klaar

De zijkanten van de bumper haken achter een rond kunststof schijfje. Bij terugplaatsen schuif je de bumper er zo weer op, beetje priegelwerk, maar lukt wel, vooral als je dat met zn tweeen doet.

BR

TBoss3

Citaat van: blauweroffel op 18-03-2019 00:15:24
Trekhaak verwijderen een paar weken geleden nog gedaan. Schaf wel nieuwe bumperophangbeugels aan.........

1. achterwielem er even af
2. popnagels van binnenscherm (zit vast aan bumper) uitboren
3. onderzijde bumper links en rechts twee bouten losdraaien (zit vaak erg vast, iml kruipolie doet wonderen)
4. bumper recht naar achteren trekken
5. meestal restanten bumperophanging verwiideren.....
6. nu kun je bij alle bouten van de trekhaak
7. links zit beugel waar uitlaat aan hangt, deze beugel ook losdraaien (kan terug geplaatst worden als trekhaak er onder weg is)
8. let op : zit ook bout in de koker li en re, moet ook los
9. stekkerdoos inclusief kabel verwijderen (binnenzijde wrschlk met stekkerverbinding, even zoeken)
10. alle bouten los: trekhaak er onder uit.

Meestal zijn de kokers van binnen en uiteinden geroest. Ik heb ze schoongemaakt en grijs gespoten met hammerrite.
Ook de ophangbeugel van de trekhaak behandeld en gespoten met hammerite.

terugplaatsen:
ophangbeugels plaatsen op uiteinde koker
bumper op schuiven, evn kijken of die goed aansluit bij klep, anders beugels iets verstellen
bouten door beugel vanaf de onderkant.
binnenscherm weer vastpoppen
wielen terug
klaar

De zijkanten van de bumper haken achter een rond kunststof schijfje. Bij terugplaatsen schuif je de bumper er zo weer op, beetje priegelwerk, maar lukt wel, vooral als je dat met zn tweeen doet.

BR

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

TBoss3

Fotootje voor de liefhebbers:

Helaas wel wat problemen met ontstekings-/brandstoftraject. Ergens zit er iets fout, stationair loopt hij niet lekker. Vacuümlek of iets met LMM, ben er nog niet uit. Kan wel rijden, dus van het weekend even kijken.
Daarnaast bougies + filters besteld voor een frisse stage 0!

TBoss3

Van het weekend aan de slag geweest. Door gebrek aan tijd helaas alleen lucht- en interieurfilter kunnen vervangen. Bougies en brandstoffilter komen de volgende keer aan de beurt.

Daarnaast ook opzoek geweest naar de oorzaak van het lambdasonde lampje van vorige week. Hierbij begonnen door de LMM te demonteren en schoon te maken. Thanks to Died850 voor de tips.

Zag er van buiten goed uit, maar that's not where the magic happens. Uurtje het sensor-gedeelte laten weken in thinner en daarna gereinigd met contactspray en teruggezet.
Helaas nog steeds een laag stationair toerental (niet bij starten, komt pas na een stukje rijden) en vandaag zelfs weer het lambdasonde lampje (incl. code 1-2-1 op A2) dus dat was balen..

Als het een vacuümlek kan zijn, vermoed ik dat het in het volgende gedeelte zit:

Hier hoor ik een soort gesis wanneer de motor loopt, en het is redelijk vettig op de slangen daar. Ik heb echter niet genoeg verstand om te zeggen of het geluid nou een lek is of niet, of dat het geluid zo hoort. Lastig te horen met een lopende motor.

Kan iemand mij vertellen waarvoor dit dopje is?

Wellicht dat het geluid/lek hier vandaan komt.

Daarnaast een foto van afgelopen weekend, voor de sfeer: