Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

rjverbrugh

Heb er een rechthoekige van Bosal (318-261 of 263?) op zitten, nadat de ovale er af was gerot. Vind het niet verkeerd staan.

)()()sT

Gewoon die dikke eronder laten, inkorten en hoger hangen :)
Lekkere dikke pot, niet zo'n ielig dingetje joh ;D

TBoss3

Dussss, dit weekend aan de slag gegaan met de uitlaat. Afspraak gemaakt bij Johan van BadDecisionWorks om een "gaasje of "zeefje" in de uitlaat te lassen. Dat zou volgens verschillende bronnen moeten helpen om het gedreun/brom tegen te gaan.

Vrijdagavond eerst het laatste gedeelte van de uitlaat gedemonteerd:

Zaterdag deze naar Johan gebracht, en hij heeft het volgende erin gemaakt:

Het gaasje heeft hij vast gezet vóór de laatste demper.
Daarnaast ook het laatste gedeelte, met sierstuk eraf geslepen. Die gaan we volgend weekend er opnieuw aanzetten, maar dan nieuw sierstuk en direct 100% goed hangen.

De beugels waar het laatste deel van de uitlaat waren harstikke rot, dus die heb ik nieuw besteld en komen van de week binnen. Omdat ik echter wel naar huis wilde rijden, heb ik het tijdelijk teruggehangen aan de oude beugels.

Dus toen op de terugreis de vuurproef.... Maar helaas  :( Het gedreun / de brom is er nog steeds. Het volume is wel wat afgenomen, dus het heeft enigszins geholpen, maar de brom zelf zit er nog steeds in...

Aangezien ik volgende week terug zou gaan om het sierstuk er aan te lassen, wil ik wel een oplossing bedacht hebben. Komende week even goed nadenken en/of rondbellen. Of nog een extra roostertje erin zetten, ná de demper, helpt betwijfel ik.

Zijn er mensen hier die ervaring hebben met een soortgelijk probleem, en vooral dan de oplossing? ??? Hoor het echt super graag!

En nog wat leuke plaatjes... Zorro kan eindelijk binnen staan! Alle zooi is uit de carport dus de auto kan er mooi onder  :D

'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

MichielM850

Nice! Z'n eigen Zorro grot...  :eusa_dance:
'96 - Volvo 850 R - Dark Grey Pearl - 316.000km
'96 - Volvo 850 2.5 10v- Dark Olive Pearl - 616.000km

Jerra

Super zeg zo'n glazen carport afscherming! Goed schoon houden :) Dan kan iedereen Zorro zien shinen!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

)()()sT

Let wel, met sierstuk wordt ie nog wat stiller. Zelfs de hoeveelheid dat ie uitsteekt kan al verschil maken ;)

V70geRwin

Is het een ferrita zeker. Na de laatste pot gaat het zeker werken, ik had er zelf ook zoiets in gemaakt en werkt perfect. Was heel provisorisch toen en werd er later weer uitgeblazen maar werkte goed.

TBoss3

Citaat van: V70geRwin op 04-10-2021 10:48:07
Is het een ferrita zeker. Na de laatste pot gaat het zeker werken, ik had er zelf ook zoiets in gemaakt en werkt perfect. Was heel provisorisch toen en werd er later weer uitgeblazen maar werkte goed.

Not sure of het een ferrita is, geen merknamen of iets kunnen vinden. Zeg jij het maar...

Maar, een gaasje de laatste demper zou dus beter moeten werken volgens jou? Dat is natuurlijk relatief eenvoudig te proberen.

Als dat niet werkt, of daar slechte verhalen over zijn, zit ik te denken om zo'n "no drone" demper eronder te zetten: https://jmtuning.nl/demper-rvs-ovaal-(no-drone)-635-mm-25-inch.html Maar dat is natuurlijk wat meer werk, dus liever met de huidige setup een oplossing vinden.

)()()sT

Qua dempers en het verloop van de uitlaat lijkt het op een ferrita :)

V70geRwin

Ja, na de laatste pot werkt zeker, mijne had ik in het laatste stuk van de uitlaat zitten, dus vlak voor het eindstuk zeg maar.
Ik had een dunner stukje uit een oliefilter geknipt maar die zat niet goed vast bleek later en is er uit gekomen maar werkte idd goed. Leek heel erg op wat jij er nu in hebt gedaan.

Heb toen als test eerst een knoedel kippengaas op dezelfde plek er in gevrot en dat werkte ook. Is niet heel duurzaam maar toonde toen voor mij aan dat het werkte.

Ik zou hem als het nog makkelijk kan dus verplaatsten, en idd schuiven met de lengte van het eindstuk kan ook veel uitmaken.

Ik was het geklooi met die dreun zat en heb er weer een originele onder gezet.

TBoss3

V70geRwin, super bedankt! Het heeft gewerkt!!!

Vorige week eerst zelf een beetje lopen beunen. Gaasje eruit geslagen en ná de demper terug proberen te plaatsen. Natuurlijk is de buis daar wat smaller omdat voor de demper de verdikking zit om over het andere deel te schuiven, dus dat paste niet  ::) Met een beetje beun werk had ik dit ervan gemaakt:

Natuurlijk bleef de alu tape voor 5km zitten en toen hing hij alweer los, maar dat was genoeg; de brom was zo goed als weg!

Dus afgelopen weekend weer naar Johan van BadDecisionWorks gegaan om het klusje goed af te maken.
Leuke oprit ook  :-*

Johan heeft het gaasje afgedraaid zodat het wel in de buis ná de demper past, en daarna hebben we samen een ander sierstuk erop gezet. Het oude sierstuk had wel wat geleden (ook flink wat drempels gezien omdat hij zo laag hing...) dus ik wilde er een nieuwe op.
Op advies van jullie hier, maar vooral van Joost  ;) toch een groot sierstuk van 100mm rond erop gezet. En nu hij goed hangt moet ik zeggen dat het er erg mooi uit ziet!

Er is nog een heel lichte brom rond 2500rpm, maar zeker niet meer irritant. Bij alle andere toerentallen is de brom zo goed als compleet verdwenen, super nieuws dus!
En daarnaast ben ik ook blij dat de uitlaat er weer mooi onder hangt. In het echt hangt hij zelf nog wat mooier dan op de foto's.

Nu dat is afgerond ga ik Zorro klaar maken voor APK  8) Die is officieel 12-11 (precies over 1 maand realiseer ik me nu) maar dan zit ik in IJsland, dus ik wil het ergens in de komende paar weken doen. Ben benieuwd hoe dat gaat lopen...

)()()sT

Netjes!
Krijg je nu bij de apk wel nog de uitlaatgasmeter erin? Daar zat ik toen bij m'n V70 ook mee...
Mooi sierstuk! 8)

TBoss3

Weer een grote update! Best wat gebeurd de afgelopen tijd.

Als eerste het laten opknappen van de set Titans die ik van de sloop (Venyard) had gepikt. Die waren behoorlijk toegetakeld; stoeprandschade overal rondom, her en der plekjes op de spaken, roest rondom ventielen. Om ze op te laten knappen heb ik ze naar Wheelcare in Zeeland gebracht, en beelden zeggen meer dan woorden:

Echt prachtig! Super blij mee. Rene heeft echt mooi werk verricht. Ben er super blij mee.
Heb ze zelf daarna nog in de wax gezet zodat vuil niet zo goed hecht.

Klein verschil met de huidige set, iets lichter en meer naar origineel toe.

Daarna er een nieuwe set banden omheen laten leggen. Uiteindelijk zijn het de Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 geworden, maat 215/45 r17. Met deze maat zit er mooi een rand om de band heen die de velg beschermt tegen stoeprandjes, maar niet zo dat het te opvallend is:

Onder de auto ziet dat er dan zo uit:

Vandaag ook de APK en beurt gehad. APK was meteen goed, geen opmerkingen. Dat is de eerste keer voor mij  ;D
Ging vlekkeloos. Van te voren had ik al wel de USA knippers vervangen voor de originele. Ook het koplamphoogte-verstelling knopje even eruit gehaald, want daar zit stiekem geen stekkertje achter. Moet nog even uitzoeken hoe dat precies zit.

Géén olie gewisseld deze keer. Ik heb al een tijdje last van tikkende kleppen, als de motor koud is tikt het behoorlijk hard. Daarvoor hebben we er nu een bepaalde reinigings goedje erin gegooid waar ik 1000km mee moet rijden. Dan olie verwisselen en mogelijk helpt het, ben benieuwd.

Daarnaast afgelopen week een erg leuke auto kunnen rijden:

Heel anders rijden, stuk afstandelijker maar wel meer relaxed met alle hulpmiddelen. En nondeju, wat snel! Dat is wel erg gaaf.
Maarja, m'n liefde voor de T-5R is ondertussen alleen nog maar groter geworden, zeker met plaatjes als deze:

gero

De velgen zijn mooi geworden :eusa_clap:, een Polestar , heb je de 400 pk uitvoering gereden? en dan electrisch, gelijk de koppel erop bij het optrekken, gaat als de brandweer, dat houden wij niet bij met onze  R ;D

Dionvr

Erg gaaf zo met de verse titans! Prachtige bolide!