Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 09-05-2023 19:05:09Het is geen moeilijke klus, wel een vrij bewerkelijke. Wel zaak om het potje en de leidingen onder het spruitstuk op de goede manier vast zetten. Anders kan de boel weer los. Vraag me niet hoe ik dit weet...
Ik weet niet hoe handig je bent, maar trek er gerust een middagje voor uit ;D
Dit filmpje denkt de lading vrij aardig, dan kun je zelf inschatten of je hier aan wilt beginnen of niet

850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

DJ--NeO--

toen ik mijn V70N kocht was dit de eerste klus welke ik eraan moest doen, slang welke naar boven ging was een dunne plastic variant en op meerdere plaatsen vergaan, was goed zelf te doen mits je er rustig de tijd voor neemt, zou me er in ieder geval niet door uit het veld laten slaan. Succes  ;D
My Car: Volvo XC60 D4 AWD Summum GT6 (14) | Panorama Sunroof | Bliss | Sensus Connect | Adaptive CC |  ABL Bi-Xenon
Her Car: Ford C-Max 2.0 Duratec automatic (07) | Ghia | Kenwood DNX9260BT | Other options are coming

TBoss3

Bedankt allen! 3 juni gaat het gebeuren, dan ga ik ermee aan de slag. Samen met de koelventilator vervangen want die heeft toevallig vorige week de geest gegeven...

Daarna hopelijk fris en fruitig voor een roadtrip die gepland staat in Juli, we gaan naar Oostenrijk/Slovenië/Italië! Weer zin in.
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Vorig weekend de carterventilatie vervangen! Via-via een mooi setje originele onderdelen aan kunnen komen voor een net prijsje. Dealer prijzen waren hier wel echt te gortig...

Uiteindelijk een prima klusje om te doen! Omdat het inlaatspruitstuk eraf moet was ik wat huiverig, maar met hulp van YouTube filmpje van FCP en gezond verstand prima te doen.



Vorige potje was al eens aan gekit, lekker beun:


Slangen waren ook behoorlijk gaar. De lange slang die om je blok gaat (waar 2 kleine in samen komen) was er 1 van afgebroken letterlijk. Dat was ook de oorzaak van het flinke vacuüm lek.



Gelukkig is alles nu weer nieuw en vers, kunnen we er weer even tegen aan. In totaal ongeveer 5 uur sleutelen, maar wel rustig aan gedaan. Leuk klusje om te doen.

Daarna tijd voor een wasje. Al even geleden en auto zat lekker onder de pollen en stuifmeel.


Verder nog een uitlaat-wissel gedaan met Jelmar. De Ferrita die eronder zat dreunde enorm bij 2000-2500 rpm. Dit is schijnbaar veelvoorkomend i.c.m. 3" DP en racekat, precies wat ik dus ook heb. Gelukkig hebben mensen daar iets op gevonden, soort anti-dreun delete:




Erg tevreden mee! Werkt super, dreun is verleden tijd en ik kan weer lekker rijden. Jelmar had ook leuke 850's staan, een T-5R en een R, beide DOP:

De T-5R (meest rechtse) is te koop trouwens, erg nette auto voor een nette prijs. Automaat en LPG dus bedoeld voor degene die veel KM's maken.

Al deze werkzaamheden aan Zorro zijn ter voorbereiding van een roadtrip komende zomer. Vriendin en ik gaan richting Slovenië en zullen de omliggende landen ook wel aandoen. Zin in!

Echter kwam het lambdasonde lampje al snel terug.... Carterventilatie vervangen heeft niet geholpen helaas. Het gaat om foutcode P0505 (EFI-233) met beschrijving "Idle air trim exceeds control limit"

Verder weinig gekke symptomen. Stationair loopt hij goed, soms duurt het ff voordat hij terugzakt naar 800-900 rpm. Dan blijft hij even hangen rond 1100-1200 rpm.

Wel wil ik graag het lampje weghebben, foutcodes BAH. Wie weet waar ik zou moeten zoeken? Heb de IAC al schoongemaakt en gasklephuis ook. Vacuümlekkage verder niet te detecteren met rookmachine. Wat zou het nog meer kunnen zijn?
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Ries van de Zilverschuit

Andere stationair regelaar al geprobeerd?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

TBoss3

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 13-06-2023 12:29:24Andere stationair regelaar al geprobeerd?

Nee nog niet, heb ik niet zo maar liggen. Iemand zo'n unit liggen die ook naar het treffen in Best gaat? Daar uitwisselen zou makkelijk zijn!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

TBoss3

Oke misschien is het probleem verholpen (met dank aan Koen)  :eusa_dance:

Tip gekregen dat het mogelijk de afstelling van het gasklephuis zou kunnen zijn. Deze heb ik gisteravond opnieuw afgesteld m.b.v. deze mooie uitleg: https://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/Adjustments.pdf

Na afstellen was het stationair toerental zeker wat lager. Voorheen was het 950-1000 maar zit nu mooi rond de 850rpm. Slechts klein stukje gereden om te testen, dus ga komende tijd zien of de foutcode nog terugkomt!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Died850

Lekker bezig geweest Teun, Dat doet de T-5R goed  8) .

pcpg.janssen

Citaat van: TBoss3 op 13-06-2023 12:03:53Verder nog een uitlaat-wissel gedaan met Jelmar. De Ferrita die eronder zat dreunde enorm bij 2000-2500 rpm. Dit is schijnbaar veelvoorkomend i.c.m. 3" DP en racekat, precies wat ik dus ook heb. Gelukkig hebben mensen daar iets op gevonden, soort anti-dreun delete:




Erg tevreden mee! Werkt super, dreun is verleden tijd en ik kan weer lekker rijden. Jelmar had ook leuke 850's staan, een T-5R en een R, beide DOP:

Ik ben erg benieuwd wat de theorie hierachter is, want ik wil op zich ook wel wat meer vermogen en een wat vlotter spoelende turbo, maar ik heb geen zin in een lawaaige auto. Heeft Jelmar daar toevallig iets over gezegd?

Menno3274

Citaat van: pcpg.janssen op 16-06-2023 23:36:11Ik ben erg benieuwd wat de theorie hierachter is, want ik wil op zich ook wel wat meer vermogen en een wat vlotter spoelende turbo, maar ik heb geen zin in een lawaaige auto. Heeft Jelmar daar toevallig iets over gezegd?

Volgens mij is het idee van deze "no-drone" demper hetzelfde. https://rvsuitlaatdelen.nl/product/demper-rvs-ovaal-no-drone-o-63-5-mm-2-5-inch/ (zie laatste foto)
Google anders eens op j pipe resonator.

volvobug

Is de pijp open na die extra krul of gesloten? Kan het niet zo goed zien.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Maestro12

Die zou dicht moeten zijn, de terugkerende drukgolf uit dat stukje pijp, in de eigenlijke uitlaat zou de dreun de nek om moeten draaien
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

TBoss3

Correct inderdaad, die pijp is gewoon dicht. Wat Maestro12 zegt klopt, soort van anti-geluid dus haha. Met open pijp zou het ook wel lekkere herrie worden...

Tot nu toe erg blij mee!! Rijdt zo veel meer relaxed.

Van het weekend weer goed gewassen en gewaxed:


Dit alvast ter voorbereiding van het VolvoDrive Treffen van volgende week, maar ook dat we de week erna met de Volvo weer op roadtrip gaan! Deze keer richting Slovenië. Mochten mensen nog tips hebben...
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Jelmar

Dat is mijn hobby werkje ja.

Wilde het toch proberen, en na wat wis & natuurkunde er op los gelaten te hebben is de dreun verdwenen.

De no-drone demper van JM-tuning werkt 100% met hetzelfde principe, de helmholtz resonator.
Of hij bij de 850 hetzelfde effect heeft als dit.. dat weet ik niet.

De buis die er aan gemaakt is, is ruim een meter lang.  ;D Maar filtert exact de juiste frequentie weg (uit m'n hoofd iets tussen de 100-125Hz, kan het nazoeken.)
850R

Maestro12

Ha, geluid, mijn oude stiel
CiteerToepassingen


   -In luidsprekerboxen wordt de helmholtzresonator toegepast om het weergavebereik naar de lage tonen uit te breiden, dit worden basreflexboxen genoemd. Bij de meeste basreflex boxen is V gelijk aan de totale inhoud van de luidsprekerkast. Maar in bijvoorbeeld de Elipson 1303 luidsprekerbox wordt voor de Helmholtzresonator een aparte ruimte binnen de luidsprekerbox toegepast.
    -Helmholtzresonantie is ook werkzaam bij de klankkast van snaarinstrumenten. Bij de viool wordt de laagste resonantie A0, die gelegen is rond de 270 Hz, veroorzaakt door de combinatie van de ingesloten lucht in de klankkast en de beide ∫ \int-openingen in het bovenste klankbord. Deze resonantie benadrukt de geluidssterkte van de laagfrequente trillingen van de snaren G en D.[4] Andere resonanties bij de viool worden veroorzaakt door staande golf resonanties in de klankkast en resonanties van het achterblad.
    -Ook de ocarina werkt met een resonantieholte.
    -De Helmholtzresonator wordt ook toegepast in akoestische filters zoals geluiddempers. In bijgaande tekening zorgen twee resonators aan beide zijden van de uitlaat van een verbrandingsmotor voor de demping van het geluid welke zich uitstrekt over een frequentieband van meer dan één octaaf aan beide zijden van de resonantiefrequentie.[5] Hetzelfde principe wordt ook gebruikt in zogenaamde knalpotten.


Helmholtzresonators gekoppeld aan de uitlaat van een verbrandingsmotor
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?