Zorro - Volvo 850 T-5R MT

Gestart door TBoss3, 19-08-2018 17:37:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BBS

Stuurhuis kan je ook gereviseerd kopen bij Ihrlenkungspecializt.de
€220 excl statiegeld voor de oude, stuurkogels kan je ook zo omzetten.
Stuurhuis die je daar krijgt is een origineel gereviseerd exemplaar. Viel ons met het monteren gewoon op.
Als je in de buurt van Winterswijk woont kan je hem ook halen, bedrijf zit in Coesfeld.
Volvoloos....

Miyel

Potver.. Ik woon in Winterswijk! Tip van de dag!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

TBoss3

Citaat van: Miyel op 26-10-2019 10:36:48
Stuurhuis vervangen is inderdaad wel zelf te doen, maar ook een van de grootste *%$&# klussen. Hierbij heb je er echt profijt van als je de auto mooi hoog op kunt krikken (of een brug natuurlijk) en je er goed onder kunt liggen (niet in de regen) en weg kunt komen als de ATF in je gezicht begint te lekken.
Oh ja.. en omdat je je armen in onmogelijke posities moet kunnen krijgen om overal bij te komen (stuurstang gewricht, moeren stuurolie leidingen etc).

Volvo adviseert om het subframe alleen achter iets te laten zakken. Nou, ik ben hiermee aan het moggelen geweest om het stuurhuis er aan de zijkant uit te schuiven; Je kunt beter het hele subframe laten zakken/verwijderen.

Eerst het motorblok ophangen met een motorbalk. Deze heb ik eenmaal gehuurd, maar de huur werd al snel hoger als aanschaf. Kosten geen drol.

Als je het subframe er onder uit haalt inderdaad meteen ook de motorrubbers en subframe rubbers vervangen. Nu ligt het toch los en ga je echt merken.
Stuurkogels kun je ook meteen vervangen, dit wordt meestal meteen gedaan omdat;
- Je hebt ze toch los gehaald.
- auto moet uitgelijnd worden, moet je volgend jaar 1 kogel vervangen mag je weer opnieuw.
- je kunt oude en nieuwe stuurhuis mooi naast elkaar leggen en de lengte gelijk maken (stel je in met stuurkogels).
Bekijk de draagarmrubbers ook van te voren even goed, ook deze haal je los (als je het subframe helemaal weg neemt) en uitlijnen moet je toch al. Dus beter meteen ook doen ipv over een tijdje.

Stuurhuis heb ik ook bij EstateServices besteld toen, revisiedeel. Dus originele kwaliteit en statiegeld op je oude stuurhuis welke je na de reparatie terug stuurt.
Ohja; gebruik fatsoenlijk materiaal, Febi of OEM gelijkwaardig. Laat je niet overhalen tot Scanpech of ProPrutSweden (Estateservices huismerk) want ik heb na 1 jaar al deze rubbers toen weer kunnen uitwisselen voor goed spul.

Succes!  ;)



Bedankt voor deze uitgebreide reactie!
Is het ook mogelijk om motorblok op te krikken (in plaats van op te hangen)? Ik had begrepen dat dat wel moet gaan met een plank onder de carterpan.

Vergeten te vermelden met de vorige update, maar de remklauw rechtsachter zit redelijk vast. Dit had ik al eens gemerkt bij hard remmen op de snelweg, waarna alles enorm begint te trillen en het is nu ook wel te zien aan de schijf. Dus nu wil ik ook de hele remmerij achter gaan vervangen (blokken zijn ook behoorlijk op).

Nu heb ik wat rondgekeken, en ben de website polar-parts.de tegengekomen. Hier hebben ze mooie sets voor remmen:
En voor het stuurhuis dit: https://www.polar-parts.de/steering_suspension/steering_/power_steering_rack/power_steering_rack__2_x_tie_rod_end_i117_3202_0.htm

Nu ken ik deze webshop verder niet, en staat er bij geen van alle vermeldt welk merk het is... Hebben jullie hier ervaring mee? Is dit een goede webshop die OEM (of vergelijkbaar) spul levert?
Ik hoor het graag!
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Miyel

Blok opkrikken kan, maar dan krijg je 1. Het subframe niet onder de auto weg en 2. Er is geen plaats meer voor jou zelf onder de auto.

Webshop ken ik niet, maar E-marke klinken niet als A- merken!
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

BlackPearl


Webshop ken ik niet, maar E-marke klinken niet als A- merken!
[/quote]

Bestel al jaren alles voor mijn Volvo's op Polar-Parts  ;) Prima onderdelen voor nette prijzen, E-Marke heeft niets te maken met A-Merken  ;D Google maar eens even, gaat er om dat de onderdelen aan de juiste richtlijnen voldoen en goed zijn getest.

https://translate.google.com/translate?hl=nl&sl=de&u=https://de.wikipedia.org/wiki/ECE-Pr%25C3%25BCfzeichen&prev=search

BBS

#95
Polar parts is diezelfde meuk scanpech meuk.
Wij -Arjen en ik- hebben mijn stuurhuis ook vervangen en het blok ophangen en de onderkant vrij maken door het subframe weg te halen is 10x maal makkelijker....
Je hebt dan echt een zee van ruimte om het stuurhuis rechtstandig in de lengte te laten zakken en om de boel weer in de vertanding te krijgen heb je ook ruimte.

Via de onderkant is echt veruit de beste oplossing!

Edit:
Me bad, ik meende echt dat polar parts scanpech is maar dat blijkt dus pro-parts te zijn.......
Volvoloos....

jellejas

Ik heb het blok eruit gehaald maar dat was omdat ik ook bij de koppeling moest. Als ik jou was zou ik het ook via de onderkant doen.
Mijn stuurhuis heb ik bij Estateservice gehaald en dan een nieuwe gekocht met inruil van de oude. Daar rij ik nu al 2 jaar mee zonder problemen en ben er erg tevreden mee. Ook voor de prijs. Een Polar Parts stuurhuis zou ik ver van weg blijven.
BRAAAAAAAP STUTUTU

elianmars

Citaat van: BBS op 27-10-2019 17:32:27
Polar parts is diezelfde meuk scanpech meuk.


Pro Parts = Scantech

BBS

Citaat van: elianmars op 27-10-2019 18:36:36
Pro Parts = Scantech
Tnx, ik meende dat polar-parts spanpech was maar dat is dus pro-parts....
Me bad....
Volvoloos....

)()()sT


TBoss3

Ik ben nog op zoek naar wat advies, wat ik zit te twijfelen:
Ga ik voor een nieuw stuurhuis of voor eentweedehandse?
Is het zo dat een stuurhuis 'altijd wel eens gaat lekken op den duur', of dat met meer incidenteel is? Wat zijn de ervaringen met een tweedehands stuurhuis?
Nieuw stuurhuis is leuk, maar de Volvo zal er niet echt meer waard van worden of beter van gaan rijden.
Daarnaast zitten er wat andere dingen aan te komen (motorsteunen, remklauwen achter, schijven & blokken achter) waardoor het dan wel een groot kostenplaatje wordt.
Ik hoor graag wat jullie denken
'94 - Volvo 850 2.5 20V MT - Black Stone - verkocht
'95 - Volvo 850 T-5R 2.3 MT - Black Stone - 360.000 km

Miyel

Zo te horen ga je hem sowieso vervangen.. ik zou voor een revisie deel gaan.
Een 2ehandse kan namelijk elk moment gaan lekken. Dit gaan ze sowieso allemaal een keer doen door slijtage. Bij een 2ehandse kan dit snel zijn of lang duren. Dat is een gok.
Tot zover niets nieuws voor jou; die gok overweeg je juist.
Totdat je het ding vervangen hebt en denkt 'dit nooit weer!'. Dan ben je blijer met de zekerheid een goede gemonteerd te hebben..


850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

BBS

#102
Uit ervaring: Een tweedehans stuurhuis zet je ongeveer 150 euro achteruit. Reken voor het vervangen van het stuurhuis 2 dagen voor 1 man.
Een beetje zoeken leert dat een nieuw gereviseerd stuurhuis je 220 achteruit zet, excl wat statiegeld voor het oude stuurhuis. Reken voor het vervangen ook hier 2 dagen voor 1 man. Stel dat het gebruikte stuurhuis na verloop ook gaat lekken, want hoe lang heeft dat ding droog op de plank gelegen zonder olie? Geen olie drogen de keerringen uit en kun je nog een keer.
Voor netto 7 tientjes ging ik niet eens nadenken en gewoon een nieuw gereviseerd exemplaar erin......
Edit: het vervangen van een stuurhuis waarbij je het subframe verwijderd is zeer zeker te doen, maar het blijft gewoon een dikke puist werk met veel uren.
Volvoloos....

volvobug

2 dagen voor 1 man is wel erg ruim, misschien dat dit voor een AWD complexer is? Maar bij een FWD staat me bij dat ik een stuurhuis samen met forumgebruiker Lammert op een zaterdag in een uurtje of 4-5 vervangen heb.
Subframe hoeft ook alleen aan de achterkant los.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

KIM

Ja een AWD is rampzalig slecht toegankelijk. Voor elk wisssewasje moet de HO eraf en de tussenas los.