Mijn tweede (eigen auto) Roffel + het onverwachte project

Gestart door Menno3274, 26-11-2018 22:25:29

Vorige topic - Volgende topic

Menno3274

De 850 is in november 2019 verkocht. Door met een S70, wel een merkbaar verschil van een 2.0 10V naar 2.3 T5 ;D (vanaf pagina 5). Nog wel een laatste (mooie) foto:

Ik ben Menno (23 jaar) uit Heinenoord, studeer op dit moment nog BIM op de Hogeschool Rotterdam (4de jaar).
Ik heb sinds februari 2018, mijn eerste auto, een rode Volvo 850 sedan 2.0 10v uit 1995.
Deze heb ik van mijn oom overgenomen, die heeft er iets meer dan 1 jaar mee gereden. Daarvoor stond hij 10 jaar stil.

In de tussentijd heb ik wel wat dingen veranderd. Ik zal een kleine samenvatting geven:

In het begin eerst een Sony radio ingebouwd, mijn oom haalde zijn radio eruit. Daarna cruise control en centrale vergrendeling (afstandsbediening + kastje) ingebouwd.
Hier wat foto's met het bovenstaande al ingebouwd (niet gewassen):
- foto's zijn weg -

Daarna de ontsteking vervangen (bougies, kabels, rotor en verdelerkap).
Ook het grote deel van de vacuümslangen vernieuwd en gasklep gereinigd.

De gastank en dergelijke heeft mijn oom er uit laten halen.
Er zat nog bekabeling en een computer in de auto, deze heb ik op het gemakje volledig verwijderd.
Was even spannend maar de auto startte na alles aangesloten te hebben.

De bijbehorende trekhaak kogel gevonden (blijkt achteraf van een station, uitkijken met parkeren dus) met 13-polige kabelset.
Een boordcomputer set op de kop getikt en uiteraard vrij snel ingebouwd.
Elektrische antenne gekocht, schoof helaas niet meer helemaal uit. Nieuwe antenne gekocht (erin gezet) en deze werkt weer.
Ook originele speakers in de achterdeuren gemonteerd, dus overal de speakers waar ze horen.

Daarna ineens een geklapper achterin tijdens het rijden over klinkers etc.
Gebroken schokdemper plaat, beide kanten gelijk vervangen.

Toen kwam de zomervakantie eraan, ik zou met mijn vaders auto gaan maar die was een paar weken voor ik naar Kroatiƫ zou gaan verkocht.
Dat werd dus even spannend met de 850 zonder werkende airco en voor het eerst alleen (met vriendin) op vakantie.

Heenreis verliep prima (verbruik rond de 1 op 12,5). Het was nog redelijk leeg op de camping in het begin.

De terugreis verliep helaas wat minder. Kapotte koppelingscilinder..
Stil komen te staan midden in de tunnel in Oostenrijk, dat was flink spannend met het drukke verkeer.
Ging gelukkig allemaal net goed. :)
Dag erna laten maken in Oostenrijk, fijn zo'n ANWB, daarna ging schakelen in zijn 3 niet fijn meer (kraakte bij inschakelen).

Na een paar weken thuis eens een spulletje (Nanolex Trim Rejuvenator) geprobeerd op de bumpers, best goed gelukt:

Ook de achterklep een beetje geprobeerd te poetsen, niet helemaal de juiste middelen beschikbaar op dat moment:

Ik had een originele versterker gevonden, Helaas is het nog niet gelukt om hem goed werkend te krijgen.
Mijn vader had de kabel in elkaar geknutseld en het werkt wel, alleen krijg ik ploppen door de speakers in combinatie met de Sony radio. Bij in- en uitschakelen van de radio en switchen naar usb, radio, cd, etc. Dus de versterker is nu niet aangesloten.

Andere versnellingsbak (M56H 4.45) eronder laten hangen met een nieuwe koppelingsset (LUK). De eerste paar kilometer zat het aangrijpingspunt heel erg laag, daarna verplaatste het weer naar zijn oude plek bovenin. Ik merk nu alleen dat als ik wat langer rij, de 1 lastiger gaat en ik een kraak hoor/voel in het pedaal. Druklager wellicht droog en/of opnieuw laten ontluchten?

Snelheid weer terug gekregen door het forum. :)

Het laatste op het moment is een leder armsteuntje met bekerhouder geplaatst (via forum bemachtigd).

Op dit moment nog op de to-do lijst:
- Poetsen van de auto
- Net lederen stuur monteren
- Koni schokdempers met voor (originele) sport veren en achter station veren monteren (via forum bemachtigd) + veerpootbrug en daarna uitlijnen
- Mistlamp gaten maken en lampen ophangen
- Winterbanden monteren (na puntje 3)
- Eventueel nog een Ferrita einddemper eronder, mocht dit niet te luid zijn en iemand ervan af wilt
- Stoelen (niet doorgezakt) met stoelverwarming vinden (knopjes zitten er al een tijdje in)
- Koelvloeistof temperatuursensor en thermostaat vervangen (komt niet goed op temperatuur en hoog verbruik)
- Columba velgen
- Comets met goede zomerbanden eromheen
- Motorolie en filter vervangen
- Nokkenaskeerring bakzijde vervangen (achter rotor)
- Tankslangetje(s) vervangen, want deze zijn lek. Bij een volle tank -> plas onder de auto en hij stinkt in en om de auto naar benzine, na het tanken
- Airco lek gevonden

Ik ben geen schrijver, maar het lijkt me leuk om toch een (klein) blogje bij te houden, wanneer er iets gedaan is.

Died850

Leuk om te lezen hoeveel aandacht en energie je in de 854 steekt. Columba's staan nog ergens in het verkoop topic voor geen gekke prijs meen ik inc banden. Zullen m goed staan!

Menno3274

Dankje, zal ik zeker eens even doorspitten :)

Citaat van: Died850 op 26-11-2018 22:43:06
Leuk om te lezen hoeveel aandacht en energie je in de 854 steekt. Columba's staan nog ergens in het verkoop topic voor geen gekke prijs meen ik inc banden. Zullen m goed staan!

Wouter96

Leuke auto! Goed poetsbeurtje en columba's zullen hem goed doen.

Menno3274

Dankje. Ik ga mijn best doen ;)

Citaat van: Wouter96 op 27-11-2018 11:45:09
Leuke auto! Goed poetsbeurtje en columba's zullen hem goed doen.

rjverbrugh

Goed bezig! Als je de airco werkend wil hebben voor langere tijd raad ik je aan het hele systeem te reviseren/ vervangen, zeker na 10 jaar stilstand. Dus nieuwe verdamper ( zit in het kachelhuis, fijne klus), condensor, compressor, orifice, droger,  alle o-ringe en gelijk alle slangen en leidingen controleren. Kost wat en vooral ook tijd, maar dan heb komende jaren koude lucht! Ik heb alles van NRF gemonteerd ( voordelig te koop op autodoc.de) en een o-ringset van ES.

Menno3274

Wordt dan een klusje voor het wat warmere weer. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar hij nu erg op lekt. Maar nu eerst even de koppeling eens goed krijgen..

Citaat van: rjverbrugh op 27-11-2018 13:47:13
Goed bezig! Als je de airco werkend wil hebben voor langere tijd raad ik je aan het hele systeem te reviseren/ vervangen, zeker na 10 jaar stilstand. Dus nieuwe verdamper ( zit in het kachelhuis, fijne klus), condensor, compressor, orifice, droger,  alle o-ringe en gelijk alle slangen en leidingen controleren. Kost wat en vooral ook tijd, maar dan heb komende jaren koude lucht! Ik heb alles van NRF gemonteerd ( voordelig te koop op autodoc.de) en een o-ringset van ES.

Wouter1973

Citaat van: Menno3274 op 27-11-2018 19:42:18
Wordt dan een klusje voor het wat warmere weer. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar hij nu erg op lekt. Maar nu eerst even de koppeling eens goed krijgen..

Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik zou het geen klusJE noemen hoor! ;) Hele dashboard moet los, en er gaan de nodige uren in zitten (als je het zelf doet). Ik heb het laten doen, en reken dan snel op een behoorlijk bedrag.

Menno3274

Ik heb al eens een topic voorbij zien komen, mochten mijn ouders weer een auto hebben kan ik het op mijn gemak gaan doen. Heb nu liever stoelen met verwarming ;). Je moet in ieder geval geen haast hebben, dan lukt het wel :)

Citaat van: Wouter1973 op 27-11-2018 21:44:58
Ik weet niet hoe handig je bent, maar ik zou het geen klusJE noemen hoor! ;) Hele dashboard moet los, en er gaan de nodige uren in zitten (als je het zelf doet). Ik heb het laten doen, en reken dan snel op een behoorlijk bedrag.

arjenT5R

Nice going! doet me denken aan m'n oude rode 2.0 10V estate "de gasserati" .

Die koppelings cylinder zou je inderdaad nog eens kunnen proberen te ontluchten dat werkt het best als je de koppeling cilinder op de bak zo ver mogelijk terug duwt.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Menno3274

Dank voor de reactie, ik zal daar zeker opletten. :)
Ik hoop eigenlijk dat degene die hem eronder heeft gehangen het nog een keer opnieuw wilt doen.
Anders zal ik zelf er naar moeten kijken of even naar Hedel rijden.

Citaat van: arjenT5R op 28-11-2018 00:41:12
Nice going! doet me denken aan m'n oude rode 2.0 10V estate "de gasserati" .

Die koppelings cylinder zou je inderdaad nog eens kunnen proberen te ontluchten dat werkt het best als je de koppeling cilinder op de bak zo ver mogelijk terug duwt.

Menno3274

Weer een mijlpaal erbij  ;D

Helaas foto weg..

V70geRwin

Welkom met je mooie rode  :eusa_clap:

Menno3274

Dankje, volgende week donderdag maar eens aan de poets :)

Citaat van: V70geRwin op 29-11-2018 13:33:09
Welkom met je mooie rode  :eusa_clap:

volvobug

Lekker bezig met die rooie, het glimt alweer!  :D. Aircodelen vervangen is goed te doen, maar zoals je zelf al zegt: geen haastkarwei van maken.

Ik heb er destijds voor de verdampervervanging deze sticky bij gebruikt: https://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=18749.msg343210#msg343210. Weliswaar voor de x70 maar afgezien van een ander bovendek en wellicht wat details op het kachelhuis ook bruikbaar voor de 850 denk ik.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.