Mijn tweede (eigen auto) Roffel + het onverwachte project

Gestart door Menno3274, 26-11-2018 22:25:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

Spatlappen achter en verlaagde nivomats vind ik geen succes, bij een estate althans. Na een nachtje hangt de kont behoorlijk naar beneden en bij de eerste de beste drempel schuren de spatlappen al over de grond. Heb ze al een paar keer opnieuw moeten vastzetten. Maar hopelijk valt dat bij een sedan mee. Dat ze er nog steeds opzitten, is puur visueel. Vind het ook mooier.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Menno3274

#196
Ik heb nu nog de originele nivomats (geen sport). Alleen voor is verlaagd. Ik wil achter nog wel iets laten zakken, omdat hij zonder spullen erin nu iets voorover staat. Hij blijft gelukkig nog best lang omhoog staan (zelfs na de overnachting met alles erin/erop stond hij nog prima), dus ik hoop dat hij niet de weg gaat raken. ;D

Jerra

Leuk man! Fijn dat die verder goed bevallen is, ook ik ben benieuwd naar de komende updates :)
En niet zakkende nivomats, wauw ik wist niet dat die nog bestonden.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Menno3274

#198
Afgelopen zaterdag aan het project vliegwiel met koppelingset begonnen. Of beter gezegd, Wilco, een monteur gevonden die het grootste gedeelte voor mij wilde doen.


Ik heb zelf samen met Waylon de laatste 2 subframe rubbers vervangen. De voorste 2 had ik al eerder gedaan, maar aangezien het subframe toch los ging is dat met een pers nu veel makkelijker te doen.

Ik had ook een reserve versnellingsbak gekocht, omdat het bonken uit de versnellingsbak leek te komen. Uiteindelijk goed gegokt volgens de monteur, die ook met enige regelmaat een bak reviseert. De tandwielen waren flink scherp (versleten), dus dat moet straks een stuk beter rijden met de betere tandwielen die gelukkig in de reserve versnellingsbak aanwezig waren. Uiteraard is de Quaife wel mee over gegaan. :)


Helaas klopte de (niet door mij) vooraf samengestelde vliegwiel met koppelingset niet, verkeerde koppeling en het vliegwiel was niet passend aan de drukgroep gemaakt. Waardoor de auto niet afkwam, ik onnodig extra tijd/geld kwijt ben en de brug in de garage langer bezet is. Gelukkig kon Wilco met de machines in de garage op een goede manier de juiste gaten uitmeten/boren in het vliegwiel. Voor mij wel de laatste keer om het op deze manier voor een "leuke" prijs te kopen.




Hopelijk wordt a.s. donderdagavond de auto afgemaakt (ik heb nu in ieder geval de juiste koppeling in handen, dat was met Adriaan zo geregeld) en kan ik weer rijden.


Maar we zijn in ieder geval een (kleine) teleurstelling rijker. Maar het gaat uiteindelijk goed komen en dat is het belangrijkste. :D

Dazzle

Balen als zoiets gebeurt.... Maar wat je zelf aangeeft, uiteindelijk komt t goed. Ben benieuwd wanneer die turbo nou ns gaat blazen  :evil:

Menno3274

#200
Auto rijdt sinds gisteravond gelukkig weer. Koppeling is lekker zwaar. Ik zou aanraden om met zo'n 707 drukgroep een hydraulisch druklager te nemen en niet de mechanische die ik heb. In de eerste plaats omdat ik nu een geluid heb die mijn motorgeluid overstemd (bij stationair in zijn vrij) en twee omdat het met een hydraulisch druklager waarschijnlijk net even iets minder zwaar is om hem in te trappen als dat ik nu heb. Dat wordt het linkerbeen trainen in de files. ;D

Nog maar eens kijken of er echt geen lucht in het systeem zit, want dit rammelende geluid klinkt niet alsof het lang meegaat. :-\


Update: schijnt vaker met een Sachs 707 en 6 puck koppelingsplaat voor te komen. Dat had ik van te voren moeten weten, dan had ik wel voor een andere oplossing gezocht om wat meer nm's aan te kunnen. Nu wellicht toch het spul er maar weer onderuit of toch maar eraan wennen...

Menno3274

#201
Korte update.

Aanstaande zaterdag gaat de 6 puck koppelingsplaat eraf en komt er een R koppelingsplaat met vernieuwde en dikkere voering voor terug. Dan kunnen we weer normaal/soepel wegrijden en door de Sachs 707 drukgroep toch net even iets meer koppel aan. Ook wordt hij van mechanisch druklager naar hydraulisch omgebouwd (+ nieuwe ATE hoofdkoppelingscilinder). Ik ben benieuwd. Kan ik daarna weer eens verder met de tuningsplannen. ;D

Vorig weekend met mijn vader het Monza (half alcantara/leder) interieur ingebouwd. Ziet er niet verkeerd uit voor zijn leeftijd. Wel goed schoongemaakt en geconditioneerd.

Voor


Na



Ook waren eindelijk mijn Volans met winterbanden klaar (2 moesten gericht worden). Nu eindelijk trillingsvrij op pad, rijdt super! :D



Mocht iemand interesse hebben in een zo goed als nieuwe 6 puck koppelingsplaat eventueel met het mechanisch druklager erbij (2000km mee gereden) en/of mijn oude interieur (werkende verwarming voor en achter) laat het weten. :)

Menno3274

#202
Gisteravond de auto naar Tholen gebracht. Vanochtend met mijn vader er naartoe gegaan. Wilco (de monteur) was al bezig met alles loshalen. Alles liep gelukkig goed. Alleen voor de hoofdkoppelingscilinder moest even de rembekrachtiger los, daar had ik even niet op gerekend en in die positie ook niet echt lekker sleutelen.

Maar het is goed gekomen en nu zit er dus een R plaat met nieuwe voering, Sachs 707 drukgroep en hydraulisch druklager onder. Trapt een stuk minder zwaar dan mechanisch druklager met gaffel en door een "normale" koppelingsplaat te gebruiken in plaats van de 6 puck kan ik weer zonder schudden wegrijden (en geen rammels bij stationair onder de motorkap meer). :)

Ook had ik nog een andere versnellingsbak met +- 290 dkm (M56H 4.00) van Adriaan overgenomen (Quaife overgezet), dat rijdt ook weer super. En als laatste via MPRE nog van die schakelbussen met kogellagers gescoord en geplaatst. Schakelt strak, maar wel smooth.

Nu kan ik weer met een glimlach rijden. :D

Voor nieuwe voering:

Na nieuwe voering: