855 R van Chickenthief

Gestart door Chickenthief, 06-12-2019 21:06:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan

Veel succes met de transplantatie, ik hoop dat je R weer snel snel rijdt. Wat is de reden dat je zo'n grote LMM gaat monteren?
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Chickenthief

Citaat van: Stefan op 30-04-2020 17:43:42
Wat is de reden dat je zo'n grote LMM gaat monteren?

Met de 19T setup verwacht ik dat de standaard LMM snel zal gaan "clippen". Met een grotere LMM kan je dit opvangen en dus de lucht massa meetbaar houden bij deze setup.
Wellicht was een LMM van een S90/960 ook wel voldoende geweest maar wat extra DIY kan in mijn ogen nooit kwaad  ;D

Het is ook een soort voorbereiding op de toekomst, mocht ik ooit extremer willen gaan is de auto er alvast op voorbereid.

Chickenthief

Dit weekend weer een stap gezet met de ECU.

Inmiddels heb ik een "flashbak" gemaakt en kan ik communiceren met de ECU via Brickdiag en vol-fcr.
Voor de meesten zijn het een aantal bekende features, veel kunnen leren van ervaringen van anderen.



Bij de lokale auto sloperij een ECU bak en OBD connector weten te bemachtigen. De bak zelf zal niet nodig zijn dus deze mag als eerste aan de kant.






Het aluminium schoon gemaakt, dat ziet er weer fris uit  :)




Het uitzoeken van de benodigde pinnen voor de flashbak




Hier wezen snoeien, zodra ik zeker weet dat de flashbak werkt haal ik alle overbodige draden nog weg.
De overgebleven pinnen kunnen eventueel nog handig zijn in de auto.




Een experimenteer printplaatje geplaatst om de voedingen van af te takken.




Bedrading er bijna in, dit wordt later verder opgeschoont.




Voila, de flashbak is (bijna) klaar. Hij krijgt nog mooie banaan aansluitingen zodat hij makkelijk aan de labvoeding kan en de overtollige bedrading wordt weg gehaald.




Door naar de ecu: een DC-DC booster geplaatst voor de bootmode, bedient door een schakelaar in de deksel van de ecu. Daarnaast een 3mm LED als aanduiding dat boot mode is ingeschakeld.




Daarna ook de boost sensor in de ecu gemonteerd.




Alles netjes afgewerkt en vastgezet, de DC-DC booster ingesteld op 14.5V. Deze wil ik nog even nameten op het moment dat de ecu in de auto zit, zodat ik zeker weet dat de booster niet over de 15V gaat in een andere situatie.




De gemodificeerde ecu in de flashbak, op de flashbak zit een schakelaar tussen +12V en pin A12. Voor zover ik nu getest heb kan ik daarmee de ecu aan/uit zetten zonder steeds de hele flashbak spanningsvrij te moeten maken.




Nog een laatste test voor de eerste poging van het flashen. De ecu is uit te lezen met de tablet.




Flashing completed! Helaas bleek ik bij verder onderzoek de verkeerde chip (CH340) in mijn VAG COM kabel te hebben, dus het wachten is nu op een kabel met de FT232RL chip.
Zodra ik deze binnen heb zou ik als het goed is ook moeten kunnen loggen en weet ik daarnaast ook zeker dat het flashen goed zal gaan.

Weer een mooie stap gezet, hopelijk kan ik binnenkort het blok ophalen!

KIM

Is dat niet een beetje dubbelop: een flashbak en een DC-DC booster?

Piet

#49
Citaat van: KIM op 18-05-2020 08:47:48
Is dat niet een beetje dubbelop: een flashbak en een DC-DC booster?

Mja zo kun zowel "in car" als op de bench flashen, op zich wel handig.

Chickenthief

Citaat van: KIM op 18-05-2020 08:47:48
Is dat niet een beetje dubbelop: een flashbak en een DC-DC booster?

Citaat van: Piet op 18-05-2020 10:42:28
Mja zo kun zowel "in car" als op de bench flashen, op zich wel handig.


Dit is precies wat ik dacht, het is een kleine moeite om nu even mee te nemen.
Zo heb ik beide mogelijkheden en hoef ik ook niet steeds de ECU opnieuw open te maken.
Als het goed is heb ik voorlopig alles erin zitten wat ik nodig heb, eventueel een ostrich zou er nog wel bij moeten passen als ik daar ooit aan wil.

Stefan

Jij laat er ook geen gras over groeien  ;D
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Miyel

Lekker bezig, je pakt het goed aan! Herkenbare werkwijze ;)
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Chickenthief

De nieuwe VAG-COM kabel was binnen gekomen dus ik kon weer proberen een stap te maken.
Inmiddels heb ik de ECU geflashed en de boost sensor geconfigureerd in TunerPro. Nu kan ik dus de boost mee loggen  8)




Verder ben ik maar eens naar de turbo gaan kijken want het zou me niks verbazen als deze zijn einde ook heeft gezien.
De boel uit elkaar gehaald en kom hier en daar wat slijtage tegen. Misschien nog niet eens heel extreem maar we pakken het maar gewoon mee.








Verder nog iets geks tegen gekomen, ik probeerde een rebuild kit te vinden voor dit model turbo maar het typenummer en modelnummer op de turbo lijken niet overeen te komen.



Zoals op bovenstaande foto te zien is het ingeslagen modelnummer TD04H-19T en het part nummer 49189-01370.

Volgens onderstaande link staat 49189-01370 voor een TD04HL-18T/7
https://www.turbomaster.info/eng/catalogs/model.php?base=mitsubishi&pagina=TDO4H

Dit dus nog even goed uitzoeken voordat ik een rebuild kit bestel (of complete cartridge) en misschien ook maar gelijk een billet compressor wiel als het toch open ligt...

arjenT5R

Er zijn verbeterde lager setjes te krijgen die hebben meer oppervlak.

Rolf ter Stege kan je in principe overal wel aan helpen lijkt me :)

Dat compressorhuis met die manier van nummeren herken ik wel dat is imitatie spul.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Chickenthief

Citaat van: arjenT5R op 01-06-2020 08:15:01
Er zijn verbeterde lager setjes te krijgen die hebben meer oppervlak.

Rolf ter Stege kan je in principe overal wel aan helpen lijkt me :)

Dat compressorhuis met die manier van nummeren herken ik wel dat is imitatie spul.

Thanks Arjen, dat is een antwoord op een vraag waar ik al een paar dagen mee bezig was. In eerste instantie dacht ik zelf ook aan imitatiespul maar na een telefoongesprek met een turbo revisie bedrijf en ook MHI dealer dacht ik daarna toch dat het allemaal wel zou kloppen.

Ik denk dat ik dan nu beter af ben om op zoek te gaan naar een complete genuine turbo. Hoe goed sommige imitatie producten ook kunnen/mogen zijn, ik zie het zelf niet zitten om dit opnieuw te gaan gebruiken.
Blok is twee maal stuk gelopen en dat hoop ik toch voorlopig niet nog een keer mee te hoeven maken.

Al met al is er in het verleden toch aardig gebeund aan deze wagen, mooie kans om dit nu allemaal recht te trekken.

arjenT5R

Op zich kan er aan een compressorhuisje natuurlijk niet zoveel stuk...
Maar je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een nieuwe 19T chra?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Chickenthief

Citaat van: arjenT5R op 01-06-2020 16:14:49
Op zich kan er aan een compressorhuisje natuurlijk niet zoveel stuk...
Maar je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een nieuwe 19T chra?

Goed punt, dat is eigenlijk een prima optie om voor te gaan. Thanks!

Goed nieuws: Het T3 blok wat ik heb laten controleren blijkt een goede basis voor de rebuild, de H-profiel drijfstangen kunnen hergebruikt worden en geen kromme krukas!
Moet nog wel even wat meer geduld hebben, het revisiebedrijf heeft het momenteel erg druk.
Gelukkig komt mij dat financieel gezien helemaal niet verkeerd uit, met dank aan Covid-19 en de "verboden" evenementen zit ik al een tijdje thuis zonder werk. Gelukkig mag ik volgende week beginnen bij mijn nieuwe baantje  8)

arjenT5R

Citaat van: Chickenthief op 13-02-2020 20:55:48
Zo, we zijn inmiddels al weer een tijdje verder maar ik heb de laatste tijd een paar dingen kunnen doen aan de R.
Na het lopen op vier cilinders heb ik een compressietest gedaan, hier werd snel duidelijk dat de meest linker cilinder geen compressie gaf.
Daarna besloten om de boel maar los te halen en te kijken wat er allemaal aan de hand is in de motor.

Wat foto's van de klus, zo worden dingen snel duidelijk voor de meelezers.


Het verwijderen van de rand zaken was vrij snel gedaan, een hoop onderdelen gemarkeerd zodat bij de terugbouw alles weer duidelijk is.


Binnen twee uurtjes was de cilinderkop al weg van de motor, met een beetje hulp van een handleiding is dit allemaal echt prima te doen.


Bij het weghalen van de cilinderkop werd er al snel duidelijk waarom er één cilinder geen compressie gaf.


Ook de cilinderwand heeft aardig wat schade opgelopen, ik weet nog niet of dit te redden valt maar daar gaan we tzt ook wel achter komen.

Al met al toch weer een flinke schade maar we gaan aan de slag om de boel weer mooi voor elkaar te maken.
Ik ben zelf niet goed genoeg met auto's (lees, motoren) om dit allemaal zelf aan te gaan pakken dus ik zal ergens een keer een hulplijn moeten gaan inschakelen.

Bruur zitten er nou zaagblaadjes van een recipro zaag tussen de cilinderbussen?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

freefall

Tell me....droom ik of is dit serieus?
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am