Zin en onzin van een Billet compressor wheel in stock Turbo

Gestart door de Boeing, 30-08-2020 16:09:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vasquez


Is een tijd geleden ook een hele discussie over geweest op FaceBook n.a.v. een dynosessie met een Hybrid K24.
Bleek toen dat er in Nederland veel meer Hybrid K24's rondrijden met mappings van verschillende tuners.

Zou gewoon ff rondkijken en vragen naar echte ervaringen en vooral cijfers met die dingen van verschillende turbo-aanbieders ;)

arjenT5R

#16
Het 9 blads turbinewiel is pas sinds vorig jaar op de markt ik had de eerste. (edit februari 2019)
Kan hem opzoeken als je wil, daarvoor gebruikte ze geclipte turbinewielen.

Dat is het standaard 12 blads turbinewiel dat ze dan wat bewerken met een frees zodat het wat meer open wordt.
Maar ook dat is natuurlijk niet ideaal.
Die 9 blads is een hele vooruitgang.

Maar ook daar zoals in mijn relaas ook aangegeven het heeft allemaal zijn beperkingen, jij bent op zoek naar veel vermogen dan is een echt grotere turbo een echte oplossing.
De meeste zijn toch op zoek naar bolt on oplossingen want dat is wat men tegenwoordig wil. Dan is dit de beste bolt on oplossing die er is.
Wil je er een grote garret, EFR of holsettie aan knopen dan sta je wel voor eea verbouwingswerkzaamheden en niet iedereen zit daar op te wachten.

Maar lees mijn verhaal zoals je het wil lezen hoor, maar eigenlijk zeg ik exact hetzelfde als jij ;-)

Het is alleen met welke bril lees je het en wat is je doel... wil je echt 500pk pk op de bank draaien? Dan ga je niet meer met kinder-turbo's aan de gang.
Heb je zo'n turbinehuis wel eens bekeken van een td04 of een k24? Hoe nauw dat slakkenhuis is... leuk voor spool maar voor echte pk getallen gewoon te klein.

Wil je een bolt on bommetje... een aangename verassing die ook nog eens flink wat meer vermogen levert dan std ;D dan wil je een hybrid.

Het is gewoon hoe verkoop je het product, wat zijn je wensen en je verwachtingen etc etc.

edit: ik zet nog even door hoor...

Kijk of je nu je std 19T of K24 helemaal maximaal laat oppompen of je koopt een dikke garret turbo... dat zal elkaar nog niet eens zoveel maken qua kosten.
600 ish voor een K24 on steroids? Nou daar koop je iig ook wel een dikke holset voor. Ja dat is waar...

Maar dan.... Olie aanvoer, olie retour, koelwater aanvoer, koelwater retour. Aansluiting op het uitlaatspruitstuk, aansluiting van aanzuig lucht, aansluiten van compressor op IC buizen...
Vergeet niet nog even je downpipe aan te passen...

Het is vaak een hele tour om zoiets pas te krijgen... kost weer een hoop tijd en geld en als je het niet zelf kan is zoiets al haast niet te betalen.
Dus ik snap de wens naar bolt on pk's echt heel goed en daarom zijn dit soort dingen zo interessant.

Haalt het het bij een GTX 3076 of bij een HX35 een borgwarner 7076 oid... nee nooit....
Maar het is wel voor een paar honderd euro een pak meer lol dan het lullige standaard turbootje  ;D

En zo moet je het zien en niet als vergelijk, je moet het zien als upgrade tov std niet als vervanging voor een monster achtige turbo met mega huizen en kogellagers etc etc  ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

vasquez

Dat (Hybrid) K24/TD04 niet geschikt zijn voor veel vermogen lijken wij het eens ja.

Zou alleen mooi zijn als aanbieders van die dingen daar ook transparant over zijn, vaak worden potentiele kopers verleid met een lulverhaal dat verre van realistisch is....aanbieders denken vooral kassa
De wens naar bolt-on-pk's, daar maken sommigen  misbruik van...

Mijn punt is ook niet zo zeer dat een Hybrid niet geschikt is om veel vermogen te draaien.
Ik bedoel juist dat een potentiele koper zich moet afvragen wat een dergelijke upgrade daadwerkelijk gaat brengen,  ze namelijk niet gratis zijn....kosten, tijd, baten dingetje dus. Meest gunstige geval geeft het je iets meer NM en een iets andere koppelkromme, dat moet je de moeite vinden.

Vooral dat exprimentele moet men zich van bewust zijn, er zijn 15 smaken compressorwielen op de markt, allerlei varianten voor turbinewielen en dan nog allerlei nabewerkingen die 'makers' van turbo's 'aanraden'.
Geen enkele is hetzelfde gemaakt of eigenlijk aangepast....En dat alles onder de noemer "het doet veel en is veel beter" :D

Yep, het kan in theorie je max koppel en koppelkromme best leuk beinvloeden, is vooraf alleen onbekend hoe, dus je moet maar hopen dat het niet te piekerig word, je geen torenhoge EGT's krijgt en ga zo maar door.
Expriment aangaan op risico van een mismatch, dat moet je vooraf weten en willen.

De maker vande turbo kan vooraf niet aangeven hoe het gaat werken en 3 grootste Volvo tuners hier in NL beginnen al te fronsen zo gauw er weer iemand meteen Hybrid op de stoept staat, dat moet al te denken geven :D

Ik zeg niet dat het waardeloos is, maar wel dat je een expiriment aangaat en je de aanbieder van de turbo niet op zijn blauwe ogen moet geloven.


Maar goed, stilstand is achteruitgang en iets anders proberen is soms best vermakelijk :D

arjenT5R

Jaweh op zich hebben we best wel leuke resultaten gehaald zijn ook wel wat filmpjes van ... maar ze moeten steeds de boel slopen voor het op de bank gaat ;D

Maar zo anti als jij bent ben ik ook weer niet. Het is best leuk maar je moet de beperkingen begrijpen.

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

vasquez

Ben niet anti

ik zou mij de volgende keer alleen afvragen of ik de stap van stock K24 naar Hybrid K24 de moeite vind qua kosten en inspanning.

Brengt in de praktijk weinig, verschil is weinig schokkend, paar NM,  een halve wagenlengte van 100-200 ..., wie zal het zeggen?!

Ik zou het dan liever bij een stock K24 houden, scheelt kosten en ook beter voor mijn eigen gemoedsrust :D


Als je toch al moet reviseren en wil exprimenteren, doen!!

vasquez

Bedenk mij net....

Je Bestie heeft een Hybrid K24 en een Garrett in de familie  ;D

Pa rijd in een V70 B244T5 met hybrid K24 en hij in een S60R met B244T5 met Garrett  :eusa_boohoo:


V70R^2

Inmiddels zitten we in 2020 en is die K24 zodanig bestudeerd dat deze enorm veel meer kan leveren dan een bolt-on welke jij hebt gehad. ik heb er echt al 10+ laten behandelen en de resultaten spreken voor zich.

Uiteraard moet je je geen illusies maken en zijn er voor de échte vermogens (indien je 500pk ambieert) realistischere opties want dat gaat een K24 niet geven.

Maar zit het er al op en wil je niet €4000-5000 spenderen voor een complete nieuwe setup dan is een K24 met 9-blads en leuk billet wiel IDEAAL. (en nee, niet stock gaan, ga niet te gek maar natuurlijk wel een paar mm meer anders doe je jezelf extreem tekort).

NinaPaul

Niet vergeten dat het ene blok het andere niet is, de ene testbank de andere niet.

Zelf heb ik ooit een turbo setup van de ene auto (schade), naar een andere (zelfde motorblok en uitvoering) gezet (ongeveer gelijke km stand).
Zelfs na tunen op maat op dezelfde bank was er 8% minder vermogen (~ 20pk) en de koppelkromme veel minder "strak".

Zeker als we het hier hebben over wagens met 3 ton en meer op de klok, je kan zo al 40pk missen als startpunt.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

vasquez

Citaat van: V70R^2 op 01-09-2020 02:24:23
Inmiddels zitten we in 2020 en is die K24 zodanig bestudeerd dat deze enorm veel meer kan leveren dan een bolt-on welke jij hebt gehad. ik heb er echt al 10+ laten behandelen en de resultaten spreken voor zich.

Uiteraard moet je je geen illusies maken en zijn er voor de échte vermogens (indien je 500pk ambieert) realistischere opties want dat gaat een K24 niet geven.

Maar zit het er al op en wil je niet €4000-5000 spenderen voor een complete nieuwe setup dan is een K24 met 9-blads en leuk billet wiel IDEAAL. (en nee, niet stock gaan, ga niet te gek maar natuurlijk wel een paar mm meer anders doe je jezelf extreem tekort).


Adriaan, schattig hoor maar dit spelletje met beweringen duurt al jaren :D

Vergeet 400-500pk even en richt je op het kwantificeren van verschil tussen stock en hybrid, niets meer, niets minder.

Wat jij zegt klinkt misschien redelijk, maar daadwerkelijke resultaten benoem je nooit en nog steeds niet, je kwantificeert niets, daar overtuig je mij echt niet mee  :eusa_naughty:

Beter dan wat?! Kom eens met feiten en cijfers, wie stelt bewijst!

Jij hebt het over resultaten, toon ze dan!

Objectief vergelijk tussen stock K24 en hybrid K24 of TD04, dus gegevens van een dyno, logdata met voldoende parameters, verschillende koppelkrommes, beetje fabrikant van hybrids levert flowdata before/after (ik kreeg ze iig wel...), wees creatief, maar kom dan iig met iets  :eusa_wall:


Eerlijk vergelijk met feiten en zonder vage beweringen, dat is wat wij willen zien, heeft iedereen iets aan  ;D

vasquez

En voor de duidelijkheid, vraagstelling van TS ging hier over een Hybrid, geen machined Hybrid waarvoor het compressorhuis moet worden uitgedraaid.

Enige die hier ooit met eerlijke meetgegevens (tussen stock en hybrid) is gekomen is Piet, verder nooit wat gezien en de verhalen worden steeds groter  ;D

de Boeing

Ik moet zeggen dat ik graag ook meet data zie, liefst zou ik heel de range aan beschikbare wielen ff op een testbank willen gooien en kijken wat de verschillen zijn. Wellicht onbetaalbaar  ;D en dan idd ook nog eens oneindig veel mogelijke configuraties in de auto...

op internet vind ik idd niet veel meetgegevens icm. de K24 en allemaal al enkele jaren oud:

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/171627-k24-power-limits/page/2/
https://www.toyotagtturbo.com/community/index.php?threads/billet-compressor-wheels-6-6-vs-7-7-vs-11-blade.109631/

Vond dit nog wel een duidelijke uitleg:
http://turbolabofamerica.com/turbo-upgrade-2/#comment-709

En inderdaad, de boel gaan uitboren gaat mij wat te ver...



vasquez

#26
Dat is nou precies de discussie die steeds terugkeert.
2 jaar geleden n.a.v allerlei niet te staven beweringen zou er omwille van transpantie een dyno-sessie om verschillen in kaart te brengen komen.
Niks wetenschappelijks, maar gewoon om vage beweringen uit te sluiten en elkaar als kerels een hand te kunnen geven  ;)

Is er nooit van gekomen, niet erg ook, maar de beweringen blijven komen en vaak met een hoog WC-eend gehalte.

Alleen een anders gevormd compressorwieltje, doet dat echt zoveel of voelt het anders en wordt dat maar geroepen?!
Potentiele koper weet eigenlijk niks en wat voor de een prima vind is voor de ander wellicht niet eens de moeite.

Prima hoor, maar zelf geld verdienen aan Hybrids, roepen dat er 10+ rondrijden, resultaten voor zich spreken en termen als "IDEAAL" gebruiken, dan impliceer je dat mensen betalen voor iets dat aantoonbaar beter is.

Nou, show us, zou wel zo eerlijk zijn, van die 10+ moet er toch wel 1 zijn met relevante data  ;D
Stadium van verbetering benoemen met een butt-dyno zijn wij ondertussen wel voorbij mag ik hopen.

NinaPaul

Ik ben het eens met de "data" maar ben bang voor de relevantie ervan. (Zoveel factoren die meespelen)

Butt-dyno is awesome! Die registreert zelfs de kleinste aanpassingen, die anders verwaarloosbaar zijn :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

vasquez

Ik vermoed geneuzel in de marge, maar Adriaan doet steeds voorkomen alsof het een wereld van verschil is en een absoluut gegeven.

Hij weet schijnbaar iets dat wij niet weten of misschien nog niet begrijpen   ???
Nou, ben wel benieuwd naar zijn onomstotelijk bewijs dan  ;D

Misschien moet ik ook wel aan zo een ding  :eusa_shifty:

Stefan

Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd wat die resultaten dan zijn.
Een concreet vergelijk wat qua PK/NM er mogelijk is t.o.v. de benodigde investering lijkt mij zeer interessante informatie  8)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)