ecu nr 0261204607 in volvo 850

Gestart door dinky, 30-10-2020 16:17:20

Vorige topic - Volgende topic

dinky

hallo, mijn broer heeft sinds kort nu ook een volvo 850 t5 gekocht.
en we wilden deze uitlezen onder de motorkap met  het knippercode systeem maar dit werkte niet. dus eens gekeken naar de ecu die hier in zit
en staat dan alleen schutten tuning/s70r op, ik dacht meteen aan een m4.4 ecu. nu heb ik deze ecu maar even in mijn auto gedaan om deze te gaan uitlezen
en achter het ecu nr te komen. mits je dit nr googled kom je uit op s70 of c70 dus m4.4. nu rijd hij in een automaat en ik zelf heb handgeschakeld, beide hebben de zelfde turbo, injectoren. ik heb zelf een 3 inch dp. zou ik ook op deze ecu kunnen rijden of moet hierbij het software worden aangepast voor handgeschakeld.
heb al wel een klein stukje gereden, start veel vlotter, rijd soepeler, alleen trekt hij veel later als mijn eigen ecu. heeft dit te maken met omdat hij is afgestemd voor een automaat? misschien wou hij de ecu verkopen, als hij de ecu wil verkopen hou ik mij aanbevolen. maar is het veel moeite om deze aan te passen voor mijn auto? alleen software of nog iets anders.

alvast bedankt voor de feedback
groet Anne

Stefan

Waarom neem je niet even contact op met Schutten? Hij zal het wel weten lijkt me
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

Chris

Automaat is (uiteraard) andere software dan handbak...

Of het eenvoudig aan te passen is? Ja. Toevallig vandaag bij Schutten geweest voor de R. Zoals gezegd even bellen.

arjenT5R

0 261 204 607 is inderdaad een M4.4 ecu voor een T-5 automaat.
Er kan software voor een handbak op een automaat ecu, andersom niet zonder soldeerwerk.

Naar schutten gaan zou ik niet doen, je kan de software gewoon zelf aanpassen.

https://m44.fandom.com/wiki/M44_Wiki

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

dinky

Dit klinkt wel interessant, het zelf veranderen.
Heb dit natuurlijk nog nooit gedaan, komt hier veel bij kijken?
Dus Je kan dan een andere bin file(software) er op zetten voor handbak, is dit dan standaard software voor een t5, of is er ook aangepast software.
Ben geen expert, en wil dan ook niet dat er iets verkeerd gaat. Boostspikes of iets dergelijks.

arjenT5R

Het is allemaal niet heel erg moeilijk nee, een beetje natuurlijke aanleg is wel handig in die zin dat je een beetje begrijpt wat er gaande is.
De bins op de wiki zijn standaard bins en kun je naar wens aanpassen...

Een expert hoef je ook niet te zijn dat wordt je vanzelf... ;-)

Er is al heel veel over geschreven zie ook het topic tuners deugd hier op het forum en hulp is hier ook altijd bereikbaar wat dat betreft :-)

dinky

Is het anders een idee, om bijvoorbeeld naar Rica/ fasttech te gaan of deze de software kan aanpassen
Wat zijn de voordelen van een m4.4 ipv m4.3.
Mijn broer wil hoogst waarschijnlijk zijn m4.4 van hand doen misschien is het wel interessant voor mijn auto.
Groet Anné

dinky

Hierbij een kopie van de mail die ik gekregen heb van rica.

Goedemorgen Anné,

Er zijn geen voordelen aan de Motronic 4.4 t.o.v. de 4.3.
Wij kunnen gewoon de software van de 4.3 aanpassen aan de configuratie van de auto.
Het enige verschil is dat de 4.3 met knipperfoutcodes werkt en de 4.4 met obd foutcodes.

Met vriendelijke groet,

Henk Nijburg

RICA Noord Chiptuning
Hogeweg 40
9472 PC Zuidlaren
‪050-3643501‬

info@ricanoord.nl | www.ricanoord.nl | http://facebook.com/ricanoord

arjenT5R

Haha er zijn uiteraard wel degelijk voordelen waarom zouden mensen anders die overstap maken ;-)

Rica of fasstech of schutting is allemaal het zelfde laeken en pak qua zogenaamde tunings

dinky

Wat zijn precies de voordelen, zelf heb ik al gemerkt: sneller starten (aanslaan) live uitlezen ondersteuning OBD2.
Zelf voel ik mij er niet prettig bij om zelf de ECU aan te passen en ben hier dan ook niet zo in thuis. Ben bang dat er iets niet goed gaat waardoor de motor of de ECU stuk gaat.

Stefan

M.I. is zelf tunen ook niet de beste oplossing voor iedereen, daar komt ook wel wat kennis van zaken bij kijken en die doe je niet zomaar op. Verder kost het veel tijd, en ook dat heeft niet iedereen onbeperkt beschikbaar.

Wat de opmerking over andere tuners betreft; er zijn vele 850 rijders die tevreden zijn met een tuning van Fasttech, Rica of Schutten. Het is ook een beetje afhankelijk van wat je zoekt. Ik denk dat als het wat harder mag gaan dan origineel, of je hebt wat spulletjes geupdate waarvan je het effect wilt benutten, je prima af bent met een van die tuners.

Als je echt het maximale uit je auto wilt halen, dan is zelf tunen wellicht de "last mile" om alles eruit te persen, maar daar horen ook risico's bij en die zijn dan ook voor jezelf.
Vraag anders eens naar de ervaringen die andere 850 rijders hebben met die bedrijven, dan heb je ook wat meer gerichte feedback over elke tuner.

Voor jou specifieke "probleem" zou ik echt even bij schutten beginnen, je tune is door hem geschreven, en alleen je bak is anders. Dat lijkt me geen enorme aanpassing aangezien een handbak niets bijzonders is. Ik verwacht dat dat qua kosten ook niet spectaculair zal zijn. Als je dan niet tevreden bent, kun je altijd nog verder kijken lijkt me.

oja, check ook even of er een aanpassing voor de airco aansturing in die 4.4 ECU zit, anders gaat dat stuk meen ik (als je originele ECU een 4.3 is)

veel succes ermee, en hou ons op de hoogte  8)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)