Dazzle's V70 2.3 T5 NBP

Gestart door Dazzle, 23-12-2020 12:54:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ries van de Zilverschuit

'k Zou niet weten hoe je koppeling in zou moeten rijden. Extreem langzaam op laten komen en de platen lekker laten slippen... Lijkt mij niet, ben je over 23k Km weer aan de beurt.  ;D

Weet je zeker dat indertijd de koppelingsplaten wel echt vervangen zijn? Volgens mij kan het gewoon niet dat die zo snel versleten zijn.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Lijkt me eerder een probleem met de drukgroep geweest te zijn, was die nieuw? Of dat ze de koppelingsplaat verkeerd om gemonteerd hebben?

Overigens vind ik die plaat op de foto niet dramatisch versleten.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Dazzle

Platen waren toen door Dennis erin gezet dus neem aan wel oké gedaan. Wellicht was t doorslippen combi olie en platen. Geen idee..... t rijdt nu weer erg fris overigens. Ik voel wel dat er nu meer druk is bij bijv langer ingedrukt houden bij n stoplicht. Kan dat aan de versterkte versie liggen ? Ik wen r overigens wel aan hoor....

Dazzle

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 28-01-2022 15:29:27
'k Zou niet weten hoe je koppeling in zou moeten rijden. Extreem langzaam op laten komen en de platen lekker laten slippen... Lijkt mij niet, ben je over 23k Km weer aan de beurt.  ;D

Weet je zeker dat indertijd de koppelingsplaten wel echt vervangen zijn? Volgens mij kan het gewoon niet dat die zo snel versleten zijn.
wat ik lees over inrijden is eerste x km rustig aan, snel doorschakelen etc. Niet vol vermogen etc etc...., waarvan de een zegt 100-150km en de ander gaat naar 1000. Maar tussen dat en geheel niet is best groot verschil.

Dazzle

Helaas was de pret van korte duur.  Van de week op snelweg een korte ( maar best rustige) inhaalactie, auto bokte 2 keer en daarna een luide ratel hoorbaar. Vrees het ergste.  Helaas lukt t me niet om n geluidsfragment hier te plaatsen, maar dit klinkt niet als een klepstoter.
Ratel verhoogt beetje met toerental, maar blijft continue aanwezig, wordt iets minder bij ingetrapte koppeling, maar wordt zeker niet minder bij warme motor. Misschien drijfstanglagers.....  Sjips zeg.  Net flinke rekening mbt lekkage oplossen en die koppelingsplaten...... en dan ( nu al) dit weer. Daar word je moedeloos van, zeg....

Maar ja en dan..... wegdoen? heb er al een hoop in geinvesteerd en zal qua onderdelen misschien beetje opleveren. En wat dan terugkopen.....?
Tis een 2.5t, met de bekende reputatie, dus exacte diagnose laten stellen en dan verder kijken is ook zonde, want blijft t heel op termijn?
Motorswap naar T5 is dan zinvoller., denk ik.  Ben al beetje ah orienteren, maar daar staan ook weer een hoop kosten tegenover. Dan heb je wel, zeker als die is gereviseerd, weer een fris blok, die duurzamer zal zijn.....  Maar weegt dat op tegen...... En de swap zelf doen zal m niet worden. 
Velen zijn mij hierin voorgegaan en alle info/adviezen zijn hier te vinden, maar als je er dan zelf mee geconfronteerd wordt, dan is t best een lastig iets.... 

T zal wat slapeloze nachtjes betekenen..... :(



MikeyQR

Aai dat is zuur zeg.

Hoop voor je dat het mee valt.

Mocht het toch je blok zijn en je overweegt een T-5 swap?, ik heb een 2.3 T-5 motor staan deze komt uit een C70 van 1998, ik ga er denk ik niets meer mee doen.

Ries van de Zilverschuit

Ik zou eerst maar een goede diagnose (laten) stellen. Een 2.5t heeft zeker een reputatie, maar de bron daarvan hoor je echt niet.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Menno3274

#52
Citaat van: Dazzle op 03-02-2022 19:19:12
auto bokte 2 keer en daarna een luide ratel hoorbaar. Vrees het ergste.

Dat is vervelend. :(
Bij mij gebeurde ongeveer hetzelfde. Ik denk een kromme drijfstang of ook de lagers. Adriaan gaat hem dit jaar open trekken, dus wordt nog vervolgd wat het uiteindelijk was.

Edit: bleken de lagers. Blok gaat in een 240 gebouwd worden. ;D

Dazzle

Zo, we zijn intussen paar weekjes verder.
Besloten om toch een swap te gaan laten doen, naar een 2.3 T5-blok.
Contact gehad met Arjen850.  Hij heeft het blok, wat MikeyQR nog had liggen, opgehaald en there we go.....

Arjen heeft meteen vervangen wat vervangen moest en kon worden. In kader van gewoon geen risico en nu is er prima de mogelijkheid voor.
Daar mijn eigen set-up al zowat bijna een T5 was, kon hij vele randdelen direct overzetten.
Uiteraard wel distributie en waterpomp vernieuwd en de nodige pakkingen, keerringen, o-ringen, multiriem, thermostaat, koelwatertemp sensor, etc met originele Volvo-onderdelen.

Hij heeft me van de vorderingen mooi op de hoogte gehouden en n hele collage aan foto's ervan gestuurd (kan mooi in mijn plakboek  :) ). Erg fijn dit.
Wel bleek dat de bougies, die er net een paar weken in zaten, helemaal zwart waren. Das natuurlijk niet goed. Blok was duidelijk opperdepop.

Intussen met ArjenT5R contact gehad voor een mooie Zeemanstuning.
Bij hem alvast een geflashte ECU opgehaald met de juiste software, zodat ik na de swap in ieder geval even veilig kan rijden ( zonder in te hoeven houden).
Op zijn advies op zoek gegaan naar een grotere LMM ( van een S90, Das best een joekel trouwens tov standaard). Deze via MP gescoord.
Contact gehad met Adriaan voor andere luchtslang en deksel. Hij had tevens nog een goeie 302-setup liggen, dus ook meteen maar meegenomen.

Uiteindelijk was het afgelopen zaterdag dan zover en kon ik m ophalen. Altijd spannend zoiets.
Arjen heeft ook nog even die 302-setup erop gezet. Lekker  :eusa_dance: Nogmaals bedankt voor de broodjes kroket  :eusa_drool:

En dan huiswaarts. Rustig aan gedaan natuurlijk. Volgende dag controle op de vloeistoffen. Koelvloeistof bij moeten vullen. Dag erna ook nog, maar uiteindelijk bleef t niveau zoals t hoort. Dus zaten wat luchtbellen in, denk ik zo.
Moet zeggen dat ie met de nog standaard software best wel pit heeft. Onderin even op gang komen tov de 2.5T, maar dan gaat ie ook en blijft maar gaan. Waar ik eerst met 5500tpm klaar was gaat deze nog efkes door. Dat belooft wat....  gelukkig kan ik tanken in Belgie ( dus t lachen vergaat me nog niet).

Vd week ook even de airco geheel opnieuw laten vullen, dus dat is ook wel fijn met dit huidige weer ( kosten vielen overigens erg mee. Was met Eur 60,-klaar. Moest 750gr in dus  ::).....)

Vh weekend even kijken of ik de remklauwen kan voorzien van een likje verf.  Heb gekozen voor matzwart, dus ben benieuwd hoe dat staat.

Blij met de gemaakte keuze in ieder geval en hulp van de verschillende forummers hier  :eusa_clap:

Hieronder nog paar plaatjes vh gebeuren.

Ries van de Zilverschuit

Mooi werk weer. Leuk ook dat je het verschil in karakter van blok en turbo zo goed heb gemerkt. Hopelijk nu veel zorgenvrije kilometers.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

DBJoran

Goed bezig!

Waarom ga je voor een grotere LMM? Is de standaard niet voldoende met een 16T?

Kan je niet gewoon beter je remklauwen niet wassen? dan worden ze ook lekker matzwart van het remstof  :P

arjen850

Fijn dat hij goed loopt man, was weer een leuke klus. Leuk om te zien hoe je zelf ook bezig ging smiddags. Zonder goede maagvulling, geen arbeid he ;D

Menno3274

Klinkt goed veel plezier, ook straks met meer vermogen :)

Dazzle

Citaat van: DBJoran op 25-03-2022 22:23:33
Goed bezig!

Waarom ga je voor een grotere LMM? Is de standaard niet voldoende met een 16T?

Kan je niet gewoon beter je remklauwen niet wassen? dan worden ze ook lekker matzwart van het remstof


Had dezelfde vraag en had me daar nog niet in verdiept. In de blog van ArjenT5R "Tuners deugd" staat het eea duidelijk uitgelegd.
Lmm vergroten
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,85362.msg1738616.html#msg1738616

En over dat alternatief om ze matzwart te krijgen?  Had ze net helemaal geborsteld, gepoetst enzo..... had dat eerder gezegd :eusa_wall:   ;D



Dazzle

#59
Vandaag de remklauwen voorzijde dus een likkie verf gegeven.  Voor een eerste keer best een mooi karweitje. Nog ns schoonmaken, afplakken etc
T was zalig weer dus prima uit te houden.  Resultaat valt me alleszins niet tegen, al zeg ik t zelf  :eusa_whistle:  Wel netter dan remstof, toch?  ;D
Achterzijde doen we vh voorjaar.....