Vliegwiel afdraaien

Gestart door zwabbert, 31-12-2020 00:36:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwabbert

Dag

Ik ben van plan om in de toekomst de versnellingsbak van mijn t5 te vervangen voor een gereviseerde versnellingsbak met quaife lim slip dif. Nou heb ik ook gelezen dat het laten afdraaien van het vliegwiel zorgt voor een sneller op toeren komen en daarmee sneller accelereren van de auto en aangezien ik er bij kan wanneer ik de bak ga wisselen wou ik ook kijken naar het laten afdraaien van het vliegwiel. Dus ik zou graag willen weten
of er mensen die toevallig een lichter vliegwiel hebben geïnstalleerd en of dit het wel of niet waard is. En hoeveel merk je er ook daadwerkelijk van. Tot welk eind gewicht kun je afdraaien voor een straat auto zonder dat de auto stationair uitvalt
Of zijn er mensen die een lichter vliegwiel van vivaperformance hebben gemonteerd

Michaell

Ik heb dit nog nooit eerder gedaan, dus helaas kan ik je geen verhaal vertellen wat op mijn ervaring is gebaseerd, maar dit is wat ik ervan weet kwa theorie. :)

Het vliegwiel heeft een reden dat het zwaar is. Het zit direct aan de krukas aan de bakzijde en is voor de motor een van opslag voor energie.
Dankzij de centrifugaalkrachten van een draaiend wiel draait de motor stabiel. Dit gewicht is door de engineurs berekend voor het type motor en voor wat voor doeleinde de motor gemaakt is. B.v. in dit geval het trekken van een personenwagen.
Het vliegwiel draait dus altijd op dezelfde snelheid als de motor.

Is een lichter vliegwiel dus raadzaam?
De voordelen zijn gelijk als het vervangen van elk willekeurig onderdeel van je auto. Je verlies gewicht, dus je hebt minder energie nodig om de boel in beweging te krijgen. Dus dit bespaard ook iets brandstof. Tevens zal je motor sneller op toeren komen, dus je gas geeft, zal je dat wel gaan merken. Je hebt iets meer trekkracht!
Dit is fantastisch als je eenmaal aan het rijden bent!

Maar! Elk voordeel heeft ook zijn nadeel. ;)
Het nadeel zal zijn de rijbaarheid van de auto. Je gaat achterruit kwa comfor.
Het zwaardere fliegwiel kan veel meer energie opslaan. Dus je hebt een betere buffer. In het geval van een handbak zal een lichter vliegwiel resulteren in dat de motor sneller zal afslaan als je een keer de koppeling verkeerd bedient of verkeerd schakelt. Nou zal dit bij een ervaren chauffeur zelden voorkomen, maar toch. Je motor heeft minder energie in zijn buffer voor dit soort foutjes.
Dit zal ook betekenen dat je iets meer gas moet geven bij het laten opkomen van de koppeling. Je auto gaat wel dergelijk anders reageren tijdens het schakelen.

Ook zul je waarschijnlijk merken dat op het moment je de koppeling intrapt de motor kwa RPM sneller in elkaar zakt. De motor zal hierdoor minder comfortabel aanvoellen tussen het schakelen en als het vliegwiel te licht is, kan de motor zelfs afslaan. Hierdoor krijg je overigens ook een zwaardere belasting van je aandrijving/bak op het moment dat je de koppeling weer laat aangrijpen, waardoor het een en ander eerder stuk gaat.

Het zware vliegwiel zit er dus zeker niet voor niks op! de auto is immers ontworpen als een gezinswagen en geen racewagen. ;)
Het gewicht is ook niet gegokt, maar exact berekend. Voor de beste prestaties's moet je ook niet gaan gokken kwa gewicht als je een lichter vliegwiel plaatst. Dit zal het rijgedrag erg negatief kunnen beïnvloeden. Je hebt dan wel iets meer power, maar wat heb je daaraan als de auto vervolgens (in de woorden van onze Dirk) rijdt als een natte krant.

Dus van wat ik ervan weet:
Als je graag wil racen en sneller power wil hebben, ga je voor een lichter vliegwiel. Wil je toch meer comfort in de auto en zal dat kleine vermogensverschil je daardoor een zorg wezen. behou je zware vliegwiel.

Heb je een automaatbak, dan gelden deze verschillen trouwens ook. Zij het een stuk minder, omdat de computer het schakelgedrag dan bepaald. Daarom verwacvht ik dat je in theorie nog minder zal merken van de voordelen van een lichter vliegwiel, omdat de computer gewoon zijn standaard schakelgedrag zal blijven aanhouden.
Dus in dat geval zou ik ook een tune aanraden van je ECU en bakcomputer, wil je er wat van gaan merken.

Het lijkt mij simpeler en goedkoper door gewoon iets anders uit je auto te halen voor hetzelfde gewicht verlies.  :eusa_angel:

Dit is echter wat ik ervan weet kwa theorie.
Ik ben benieuwd naar de verhalen van de echte ervaringsdeskundigen hierover. Want theorie en praktijk willen nog wel eens verschillen.




KIM

Goed verhaal Michaell.
1 kanttekening echter: Door het afdraaien van het vliegwiel zul je niet meer vermogen gaan krijgen. Een lichter vliegwiel levert alleen een motor op die sneller op toeren is.

Michaell

Bedankt Kim!
En inderdaad. Je hebt gelijk! Ik moest er ff over nadenken. Je krijgt natuurlijk niet meer vermogen hierdoor, maar je bent iets eerder op je vermogen.  :eusa_angel:

V70R^2

Zeker doen, dat merk je wel en rijd erg fijn, het slome karakter verdwijnt.

Mocht je een motor gaan prepareren, de krukas van na 2000 is (grofweg) 21kg ipv 25kg, ook een fijne upgrade.

Ik heb zelf een origineel vliegwiel laten afdraaien en een aftermarket gehad van 5kg.

Het originele vliegwiel moet je een beetje mee oppassen,  maar 2,5kg kan er eenvoudig vanaf

Maestro12

Heb ooit een Opel Manta opgevoerd (nokkenassen opgelast, zuigers uitgebalanceerd, krukas uitgeboord enz.) en ook een afgedraaid en uitgeboord vliegwiel in combinatie met een vingerplaten koppeling en sterkere (maar lichtere) drukgroep.
Je merkt het zeker, de motor reageert vlotter op het gas (zeker als je onbelast gas geeft), met rijden is het relatief omdat natuurlijk ook de massa van de auto in beweging gebracht moet worden, maar ook dan merk je het wel.
Let wel op, te licht rijdt niet echt met lekker bij cruisen, iedere halve misslag van de motor voel je direct, dus als je veel lange afstanden wilt rijden, maak hem niet te licht.
De ergernis over de slechte kwaliteit duurt langer dan de vreugde over de lage prijs!
V70, 1999, 481481km
7700 pk en 300.000 nm, is dat wat?

Lukaz

Ik rijd als zeker 7 jaar met een afgedraaid vliegwiel en dat bevalt prima.
Zoals al gezegd, je moet er niet teveel afhalen. Dan heb je ook geen last van onregelmatig lopen als een cilinder een keer niet mee doet.
Ik neem aan dat je, gezien de quaife lim slip dif, ook op zoek gaat naam meer prik in het blok?
Monteer dan meteen ook een verzwaarde Sachs koppeling als je de zaak toch uit elkaar hebt liggen.
En vervang het druklager, zo duur zijn die niet.
Je wordt namelijk niet blij als de zaak daarvoor later opnieuw uit elkaar moet.
Succes met je verbouwing!
Groet, Gerko.


zwabbert

lukaz

het blok is al van 2.0 naar 2.3 gegaan en heeft al verstevigde drijfstangen, glt nokkenas en de cilinderwanden zijn geshimmed (met dank aan v70R^2)
er zit een nieuwe koppeling in van een R
18T turbo
alu intercooler en radiator
groene injectoren
rip kit
3 inch downpipe met 3 inch duplex simons uitlaat.

dit is eigenlijk het laatste wat ik er aan wil doen. aangezien het meeste al gedaan is


Stefan

Citaat van: zwabbert op 04-01-2021 18:18:36
lukaz

het blok is al van 2.0 naar 2.3 gegaan en heeft al verstevigde drijfstangen, glt nokkenas en de cilinderwanden zijn geshimmed (met dank aan v70R^2)
er zit een nieuwe koppeling in van een R
18T turbo
alu intercooler en radiator
groene injectoren
rip kit
3 inch downpipe met 3 inch duplex simons uitlaat.

dit is eigenlijk het laatste wat ik er aan wil doen. aangezien het meeste al gedaan is

Soow, jij bent wel serieus bezig met je roffel  ;D
Op hoeveel koppel/vermogen denk je uit te gaan komen?

Enne, kek kleurtje trouwens :eusa_clap: erg cool dat licht blauw 8)
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)