De projecten van Jerra

Gestart door Jerra, 18-01-2021 12:04:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

Nu ik iets meer dan een half jaartje op het forum aanwezig ben, en ondertussen dan ook al een half jaar een rijdende roffel heb, wordt het denk ik tijd om af en toe wat verslaglegging te plaatsen :)
De titel is waarschijnlijk een placeholder (tenzij ik niets beters weet te verzinnen) en in het begin zal het uitsluitend gaan over de RijdendeRoffel.
Aangezien ik geen werkplaats heb blijft de Rooie in project stand opgeslagen.

Met de rijdende zijn we ondertussen toch zo'n 6000km verder sinds aanschaf, niet gek voor corona tijden, en meer dan ik had verwacht.

Ik heb in de tussentijd (sinds mijn "even voorstellen" post) het volgende gedaan/verzameld;
- Alle lambda problemen (tot nu toe) opgelost
- koplampverstelling gerepareerd vóór de APK
- Tellerwerk tandwieltje repareren
- gerepareerde teller goed zetten
- Sony DoubleDin Navi/Multimedia oplossing ingebouwd.
- Leren inleg deur kaarten (zwart) voor two-tone tintje
- R voorbumper gekocht
- Spoiler gekocht
- Houten stuur en pookje gemonteerd
- Dashboard speakers upgrade

De auto staat nu geparkeerd met deels opengemaakt dashboard, aankomende vrijdag ga ik ermee verder en bouw ik het nieuwe dashboard bovendekje in.
Ook vervang ik dan de niet werkende lampjes in de schakelaars, en monteer ik de gekochte R bumper om te kijken of die helemaal goed past.
Dan schuif ik er ook nog even een andere ECC unit in om te kijken of die minder storingen heeft.

Dan gaan binnenkort de bumper en de spoiler naar de spuiter.
Binnenkort wil ik het interieur eruit halen zodat ik de beige vloerbedekking kan vervangen voor grijze vloerbedekking.
Verder is de carterontluchtingset binnen, zodat ik die in januari/februari ook kan vervangen.

Qua looks kom ik nu wel op het eind van de investeringen die ik wil doen, ik blijf rustig kijken naar een nette achterbumper, en wil nog mooie velgen eronder zetten.
Hierna zal ik me weer wat meer focussen op het onderhoud, en ga ik me inlezen in de leuke aanpassingen.
Bijvoorbeeld het verbruik mag nog wel om laag, nu zo 10,3l/100km volgens de BC maar volgens mijn spreadsheet zo'n 11l de 100km...
Vooral het geluid van de auto zou nog wel wat mogen verbeteren, er is nu nauwelijks een roffel, die er met een 10V/20V N/A veel meer is.
Een 3" downpipe zou hier veel voor doen, maar dat wil ik eerst eens in het echt ervaren.

Veel foto's heb ik tot nu toe niet gemaakt, dit zal ik ook wat meer gaan doen zodat dit dagboek wat interessanter wordt.
Veel dank aan de behulpzame reacties op dit forum en de PB's die ik tot nu toe ontvangen heb.


'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

de Boeing

Leuk!

ik blijf het herhalen maar als je dashboard los ligt, denk even na over extra verstevigingen. De 4 plastieken ophangpunten door het schutboard gaat uiteindelijk (vrees ik) bij alle 850 stuk wegens broos worden van het plastiek. Je kan onder de klokkenwinkel het dashboard nog eens extra verankeren aan de vaste stuurkolom met een tyrep.

Kijk even in mijn blog: https://volvo850forum.nl/index.php/topic,70606.msg1794585.html#msg1794585

Verbruik van T5 automaat en kleine stukjes zal nooit super worden vrees ik, nieuwe bosch lambda/LMM en temperatuursensor (volvo) gaat het verbruik meestal wel wat verlagen, Om een idee te geven: ik rij met mijn R automaat (meestal lange afstanden) rond de 9.2/100km (nieuw type motor!)

Jerra

Zo ver heb ik het dashboard niet los liggen, alleen het bovendek is eraf en de schopplaten.
Maar die tie-wrap zal ik zeker weten wel preventief gaan aanbrengen.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Vrijdag en vandaag weer verder gegaan met de rijdende, tellerbak teruggebouwd en bovendekje geprobeerd.

Airbag overzetten en maar eens proberen;
Plastic wigje waarvoor ik gewaarschuwd was breekt natuurlijk alsnog af, weer terug, beugeltje maken, lijmen etc. Dat lag dus verder even stil vrijdag (drogen)
Auto verder opgepoetst met polytrol, eerste ronde is al heel erg veelbelovend!
Even een blokjesgrille geplaatst maar deze past niet goed helaas.

Nieuwe wigje voor het bovendekje zat strak! ... pats... toch niet...
Hopelijk kan ik na de lockdown een keer met iemand erna kijken die hier ervaring mee heeft.

Tellerbak mocht er weer uit, waren ineens nog 3 lampjes defect gegaan, waarvan één nieuwe?
En de lampjes die ik preventief had vervangen bleken ook defect. Gelukkig waren daarvan er nog 2 heel en zat er nog één reserve op plek 10 (onder het benzine niveau).
Konden we het toch verder dichtbouwen vandaag.
Verder werkt de kilometerteller weer zoals het hoort!

ECC vervangen (door een met defecte lampjes, binnenkort vervangen) en naar de interieurradiator gekeken. Ik verlies namelijk ergens wat koelvloeistof.
De radiator was wel licht vochtig, maar geen druppels.
Ga nu een tijdje rondrijden met een stukje keukenpapier eronder.

Nu kan ik in ieder geval weer rijden, dashboard is netter maar het is erg jammer van die wijkende plek.
Zal straks een foto toevoegen van wat ik bedoel.
Voor het eerst kunnen sturen met het nieuwe stuurtje, voelt wel erg lekker!

We zijn nog even naar de rooie gegaan in de stalling, toch maar even op assteunen gezet en wat voorbereidend werk gedaan.
Bumper eraf, radiator en koelfan binnenkort ook.
Zodat we bij alle kapot gedraaide bouten kunnen om de kop een keer los te trekken.

Wordt vervolgd :)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

De uploadmap zit vol dus foto's volgen later
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

volvobug

Citaat van: Jerra op 24-01-2021 19:21:45
.... en naar de interieurradiator gekeken. Ik verlies namelijk ergens wat koelvloeistof.
De radiator was wel licht vochtig, maar geen druppels.
Ga nu een tijdje rondrijden met een stukje keukenpapier eronder.
....

Hoe heb je hier naar gekeken?

Licht vochtig hoort niet, vervangen dus voordat hij klapt. Als hij bovenaan lekt zal het papier eronder ook niet nat worden. De vloeistof wordt er pas als het systeem opgewarmd en onder druk is uitgeperst en verdampt voordat hij als druppel beneden aan zou komen.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

#6
Ik heb met mijn hand onder de radiator gevoeld of hij ooit gelekt had, maar er lag geen kvs op de grond.
Vervolgens de aansluitingen, maar daar ook droog (nouja drupje condens maar dat was echt water)
Alleen aan de rechter onderkant van de radiator voelde ik wel wat nattigheid en had ik rode vloeistof op mijn vingers.

Heb een Nissens 73640 besteld bij Carondo.com, tip uit jouw blog :)
Geen idee hoe het vervangen in zijn werk gaat maar heb hier nog een Haynes boek liggen, leesvoer voor de komende tijd dus.

Edit: dat blijkt dus echt een simpel klusje te zijn, dat gaat volgend weekend nog wel lukken denk ik. Beter niet te lang mee wachten... (Verklaard ook de waas op de voorruit zo af en toe...)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

#7
Foto's kunnen weer, toegevoegd aan de post van zondag en nog een paar bij deze :)

Kijk ook hoe veel verschil de polytrol heeft gemaakt (post zondag passing met rode bumper, foto van vrijdag) en de foto's in deze post (zondag, 2 dagen na behandeling).

Zojuist nog even een foto gemaakt wat er is misgegaan met het dashboard.
En wat lampjes vervangen, dimmer is nog een to do.

Hoort de automaat Econ/Sport schakelaar ook licht te geven?
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

cornelis-b

 :eusa_clap: Ziet er netjes uit met die polytrol
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

de Boeing

Goed bezig!

Ja dat hoekje op het dashboard bij een 850 blijft een dingetje ja... Er komt daar zo veel spanning op te staan (en dus je metalen lipje heeft ook niet gehouden?). Ik heb er al aan zitten denken om het plastiek van het dashboard zelf wat in te zagen (in lengterichting met de auto en uiteraard aan de binnenkant zodat het van boven/buiten niet zichtbaar is) om de spanning wat uit die hoek te halen (waardoor dat lipje dus telkens afbreekt).

Jerra

Ja klopt, heeft het helaas ook niet gehouden, ik zou nog kunnen kiezen voor een langer beugeltje waardoor de hefboomwerking meer verspreid wordt.
Nu had het metalen beugeltje niet genoeg oppervlak en werd de lijm van het bovendek afgescheurd.
Of ik zou een pinnetje met kop uit het dashboard laten steken, en een sleufje aan het bovendek maken.
Dat je hem om de kop van het pinnetje kunt schuiven en er zo dus minder kracht op komt te staan. Hij trekt dan aan het pinnetje wat in het dashboard geschroefd zit, en dat is dan de sterkste richting.

Wanneer ik een goede oplossing heb gevonden zal ik die plaatsen :)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

De boordcomputer was weer zo vriendelijk om aan te geven dat het wel koud is om buiten te klussen  ;)
Dat kon ik aan het ijs op de ramen ook wel zien.

Maar het bleek een leuk klusje, moest wel even het volvo "ding" aan de kant zetten.
Maar het beugeltje zat nauwelijks vast, en de interieur radiator is zonder problemen verwisseld door een nieuwe.

Even proefgereden en geen geurtjes of walmpjes meer en de auto verwarmd en koelt nog prima dus ik denk dat het gelukt is  :)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

En het mysterieuze kastje blijkt geen carkit te zijn maar het alarm.
Na even googlen op het nummer wat erop staat: https://www.volvopartswebstore.com/products/Volvo/Relay/1243403/9184945.html
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

V70geRwin

Altijd fijn weer droge voeten en geen vette ramen meer  :eusa_clap:

Jerra

Het was een beetje koude maar vooral zeel zeer leerzame dag vol voldoening :)

De RijdendeRoffel heeft een verse set carterventilatie gekregen!
En de overdruk is netjes verdwenen, daarnaast wat losse slangetjes gevonden en de staat van de vacuüm slangen geïnspecteerd.
Compressietest niet gelukt want had niet de passende bougiesleutel.

Het was een leuke klus en goed te doen in een middag met een paar extra handen.
Blijkbaar zijn de twee linkerhanden van Toyota rijders erg bekwaam ;)

Verder lekker wezen toeren met de Starlet en de 850.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR