De projecten van Jerra

Gestart door Jerra, 18-01-2021 12:04:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Died850

#135
Citaat van: Jerra op 05-03-2023 21:24:25
Dag allemaal,

Even kijken of het lukt om een filmpje te delen:
https://www.icloud.com/iclouddrive/02d_55HyT70q7lLMNuIdW6ooA#IMG_9651

Ansich goed nieuws, na 4 weken dingen proberen loopt hij nog steeds mooi stationair xD
Echter na controleren van de onsteking, brandstofdruk, vacuümleidingen, accuspanning, sturingscodes, ecu resets, kan hij nog steeds geen toeren maken.
Ik heb ook de TPS en Temperatuursensor gecontroleerd. Lambda en LMM/MAF (welke is het nou bij een 10v, de sensor bij het luchtfilter) zitten ook aangesloten.

Iemand toevallig nog een gouden tip?

edit: overigens heb ik na het maken van het filmpje nog geprobeerd de gasinjectoren weer te monteren, dit klusje blijkt mij echt niet te liggen.
De montagegaten zijn daarna met elektrotape opnieuw en beter afgesloten, bood echter geen verbetering.

Heb je de signaal gever van de nokkenassensor los gehad? Zeg maar het metalen schaaltje die de pulsen stimuleert?
Zo ja, zit deze niet verkeerd om?

Nu moet ik zeggen dat dat electrotape ook niet echt ideaal is  ;).

Jerra

#136
Nee niet losgehad, maar ik zal de bekabeling eens controleren. Ik lees op het forum dat een 10V blijkbaar ook prima start zonder nokkenassensor.
Maar mogelijk dat deze bij een dotje gas/ meer toeren de werking wel verstoord.

Ik kan hem voor de zekerheid natuurlijk altijd even losschroeven.
edit: ik bedenk me dat ik deze wel losgehad heb, ik ga dit zeker controleren!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

volvobug

Heb je de brandstofdruk bij stationair lopende motor gecontroleerd, en vervolgens met drukmeter aangesloten gas proberen te geven en druk actueel afgelezen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

Nee ik heb een drukmeter die je ertegenaan moet duwen, zonder schroefverbinding en slangetje, en dan sproeit er wat benzine.
:angel: Leek me niet zo veilig met een lopende motor, maar zal binnenkort nog even meten met een betere brandstofdrukmeter.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Heb beide zaken even uitgeprobeerd, het schoteltje van de nokkenaspositiesensor zat er op de goede manier in.
En de brandstofdruk was ook prima op het moment van uitvallen, wel met een twijfelachtig oud drukmetertje, die test zal ik binnenkort nog eens herhalen.

Nog andere tips toevallig?  :angel:
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

#140
Aww al 120 dagen geen bericht, dan zal ik toch maar even een update schrijven vanuit de bijrijdersstoel van de T-5R.
(We sleuren een aanhanger waar qua hoogte 2 850's boven elkaar kunnen parkeren, en ik heb geen E achter B).

De T-5R gaat nog steeds zeer soepeltjes door het leven als daily driver, ondertussen met verse sloffen en verse dempers/volledige veerpoten.
Eind augustus komt er groot onderhoud aan, daar kijkt ie wel naar uit.

De huidige sleuronderneming is voor de komende maanden even de laatste grote rit voor de T-5R, hij brengt ons nog met een paar fietsen naar de zwarte cross en gaat dan in remissie ;)

De 10V is namelijk eindelijk klaar bij de garage, die waren compleet vastgelopen in hun werkzaamheden en waren maanden bezig met de APK (en het plaatsen van de gassinjectoren in het inlaatspruitstuk).
Maar ondertussen heb ik de eerste dagelijkse kilometers er mee af mogen leggen en genieten van de comfortabele eigenschappen (zeer verse auto qua ophanging en interieur, en natuurlijk de automaat).

Met de 10V ga ik dan ook deze zomer naar Tsjechië en daarna naar Frankrijk. Kan de 10V zich eens bewijzen als een gerepareerde auto. ;D
Het was een hele klus uiteindelijk, maar ik deed het dan ook om leerervaring op te doen, en ben nu toch erg trots dat het uiteindelijk allemaal goedgekomen is in het achtertuintje!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

#141
Zo vlak voor de vakantieplannen nog even de T-5R door de APK, hopelijk is die morgen klaar. Kan ik er dit weekend ook nog legaal mee een veel lichter aanhangertje vervoeren ;D en anders maar een ander voertuig lenen, immers heeft de 10V geen trekhaak.

En de 10V breng ik morgen naar de gasspecialist voor een nieuwe buitenvuller (ivm de terugslagklep). Was even een spannend momentje de eerste keer gas tanken, al helemaal wanneer die bij de einde van de tankbeurt gaat terugspetteren ;)
Maar goed met deze reparatie kan die dan toch de lange reizen mee gaan maken begin augustus!

Zo leer je elke dag bij!

P.S. De RammelendeRoffel had een naam hoog te houden en dus er een extra deel in het dashboard begonnen met enorm piepen en kraken
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Died850

Goed om te lezen dat de 10V het weer doet, is een erg mooie wagen! Als ik het zo lees gaat die nog heel wat km's zien deze zomer. Veel plezier!

Jerra

#143
Citaat van: Died850 op 20-07-2023 09:41:50Goed om te lezen dat de 10V het weer doet, is een erg mooie wagen! Als ik het zo lees gaat die nog heel wat km's zien deze zomer. Veel plezier!

Nog bedankt! Ondertussen heeft de 10V met het (voor hem/haar) nieuwe blokje de eerste levenservaring opgebouwd.
zo'n 2200km naar en in Tsjechië vrijwel volledig op benzine en naar en in Frankrijk nog zo'n 1900km erbij waarvan het grootste deel op gas!

(P.S. Het was bijzonder nat op het kampterrein dus behoorlijk deel van het wagenpark daar had een mooi moddermaskertje op  ;D )
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Menno3274

Mooi tripje. En fijn dat alles zonder problemen ging. :D

Jerra

#145
Toch maar een kleine update schrijven over het mooie wagenpark.

De GLT gaat noodgedwongen in de verkoop, ik ben ondertussen al zoveel jaren op zoek naar stalling dat het niet meer houdbaar is en nu de vorige stalling niet meer mogelijk is staat hij te verpieteren in de achtertuin.

De 10v heeft verassend gezien een nieuwe rol gekregen; de ouders van mijn vriendin tuffen daar nu vrolijk in rond terwijl ze gaan besluiten of de hun V70 de reparatie nog wel waard is (automaat defect, veel kleine dingen mis mee)
Erg fijn dat die auto niet stil staat maar gewoon dagelijks gebruikt word :)

De T-5R heeft een flinke onderhoudsbeurt gehad, en dat maakt een enorm verschil. Ik ben nog niet helemaal tevreden over het kantel gedrag van de motor maar het is al stukken minder, verder is de ophanging beter, de stuurinrichting, de remmerij, de achtervering volledig vernieuwd. Verder een verse distributie en waterpomp en verse achteras bussen.
Er bleek ook geen stabilisator stang meer onder te zitten, de auto rijd nu zoveel beter!

Een nieuwe koppeling staat nog op de takenlijst.

De 780:
Gevonden waarom die niet start, brandstofpomp begon te overlijden, heeft helaas in het testen ook de kabels naar de brandstofpomp doorgesmolten.
Hopelijk ga ik in de nabije toekomst wat meer tijd vrijmaken om in de koude garage hiermee bezig te gaan.

De XBR (wel heel erg off topic :police: ) begint relatief veel olie te verbruiken, indien hij goed warm is geeft hij ook een pluimpje bij gas dicht.
In Mei wil ik er nog een weekje mee weg, daarna maar eens plek en tijd maken voor een koprevisie.
 
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Died850

Jammer dat de alter 1 het veld moet ruimen. Blijft wel de moeite waard tegenwoordig om te "redden". Blok ligt dus ook open?

En een swaybar achter zal een 855 T-5R zeker veel goed doen :D! Leuke update.

Jerra

Ja zeker! En ja het blok ligt open inderdaad, de kop gelift om de staat van de kleppen en zuigers in te schatten.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR