De projecten van Jerra

Gestart door Jerra, 18-01-2021 12:04:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerra

#30
Dankjewel, dat was vrij makkelijk aanpassen!

Voorlopige conclusies: als je een verminderd brandstofverbruik wenst dan is het alleen logisch om vanaf de automaat naar een M56LK bak te gaan of naar een M66D.
De M56H met alleen de diesel final drive zal bij 100km/h en 120km/h ongeveer gelijke toerentallen maken als de automaat.

De M56H die ik nu op de plank heb liggen heeft een passend huis, maar de internals zorgen voor een sprong van 400-475 tpm.
Dus als ik zou gaan voor een transmissie ombouw komt er een diesel 5 bak in of een diesel 6 bak.
Die laatste optie is natuurlijk het meest ideaal omdat je dan ook nog eens vlot kan wegtrekken in de eerste 5 versnellingen alsof je een normale turbo handbak hebt.

Hoewel de automaat dus vrijwel net zo laag vertand is als de diesel bak.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Plaatje bijgevoegd.

Overigens wordt mij een TDI 5 bak met DualMass vliegwiel en drukgroep aangeboden voor 125 euro.
Die zou ik dan in het M56H huis kunnen bouwen.

Is dat een slecht idee? Ik heb wisselende ervaringen gehoord over die DMF's
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

)()()sT

#32
Ik zag vandaag een TDI-bak op Facebook voor 50 piek.
Zal ff zoeken of ik hem nog kan vinden.

https://www.facebook.com/100030106068853/posts/500819800931551/?d=n

Ook nog bij jou om de hoek :)

Jerra

#33
Ja klopt, en hij is ook degene van het totaalaanbod van 125.

-edit-
Naamswijziging van het Blog gezien de vernieuwde sleutel-motivatie en de vrije dag om de week; de komende tijd eens wat tijd in de Rooie A1 steken.
Zoals eerder te lezen genoeg aan het verzamelen geweest voor de Groene t-5, veel te monteren en de echt grote operaties gaan pas gebeuren wanneer ik een back-up heb om mee naar werk te kunnen.
+ Wat is er nou cooler dan een hele kale A1 ;)

Prijsvraag: wat is de oorzaak van dit geluid (MP3 is zelfde geluid met een veel legere accu)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Miyel

Je kunt natuurlijk ook gewoon voor single mass gaan en een koppeling zien te vinden of samenstellen die geschikt is voor de combinatie. Er zijn bedrijven die dat kunnen, frictie platen aanpassen etc.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

volvobug

Citaat van: Jerra op 25-03-2021 14:33:04
.....
Prijsvraag: wat is de oorzaak van dit geluid (MP3 is zelfde geluid met een veel legere accu)

Distributie niet op tijd waardoor kleppen de zuiger raken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

V70geRwin

Citaat van: Jerra op 25-03-2021 18:06:02
Hint voor de prijsvraag ;)

Behalve de ruitenkit staan de nokkenassen niet eens zo raar, maar de relatie met de krukas zal wel hardhandig zijn  ;)

Jerra

Expert SB T-5R heeft toen een whatsapp filmpje ontvangen waardoor hij mee kon kijken (waarvoor nog steeds dankbaar) en de krukas stond ook goed.

Dus we zijn er nog niet denk ik :P maar ik weet het zelf ook (nog) niet dus helemaal foutkeuren kan ik het niet.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

#39
Al een tijdje niets meer gepost, wel druk geweest maar helaas niet met de volvo's.

Ik ben op zoek naar een werkplaats/loods/grote schuur/bedrijfshal (koop) op 30 minuten afstand van Velp. Mocht iemand iets weten dan houd ik mij aanbevolen!
Tips en adviezen zijn ook welkom! Het doel is om de hobby voort te kunnen zetten maar niet altijd op straat (en in elke kamer onderdelen ;))

De RijdendeRoffel krijgt binnenkort weer wat (broodnodige) liefde en aandacht;
Volvobug neemt de magneetkoppeling onder handen.
Ik moet de ABS controller doorsolderen sinds ik ineens twee weken rondrijd met extra oranje lampjes aan.
Ik moet onderzoeken waarom er ineens nog maar 68 liter in de tank past... (Ik kwam stil te staan met 674km op de dagteller...)

En er is twee keer een flinke witte pluim bij wegrijden gespot, sinds de vervanging van de interieurradiator (31-01) heb ik niet bij hoeven vullen.
Maar nu heb ik 23/04 hem bijgevuld omdat zelfs het lampje aanging! :o
In de gaten houden en hopen dat de pluimpjes tot nu toe toevallig veel condens bleken te zijn.

Wel wat dingen die moeten gebeuren dus, maar het valt me nog alleszins mee.
Ik had niet verwacht bij aanschaf zoveel kilometers te gaan maken!
Immers zit ik sinds vandaag al over de 12.000km heen!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

#40
Bedankt @Volvobug voor je advies en extra paar ogen gisteravond!

Helaas bleek het niet de magneetkoppeling, maar het aircosysteem is gewoon echt leeg.
Op zoek naar het lek binnenkort. Verder hebben we de ABS controller eerst uitgelezen, zou nog de connector achter de kofferbak bekleding kunnen zijn (foutcodes: beide achterste wielsensoren).

Hoewel de 850 verder niet meer gewalmd of gepluimd heeft gaat er wel degelijk ergens koelvloeistof heen, dus dat wordt het belangrijkste uitzoekpuntje van de komende tijd.
Daarna wordt het ook eens tijd om alle koelslangen preventief te vervangen, dat lijken de eerste nog te zijn.

Bonus: industrieel plaatje vond ik wel leuk zo
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

volvobug

En vergeet de vacüumslangen niet, die breken al af als je er naar kijkt  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Jerra

Haha ja, dat stond eigenlijk al sinds de carterventilatie gedaan is bovenaan het lijstje, ondertussen is die zelfs een plekje gezakt.
Koelwater lekkage eerst opsporen, daarna is het vacuüm systeem aan de beurt en meteen maar alle koelslangen vervangen door d088 slangen.
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

V70geRwin

#43
Citaat van: Jerra op 19-05-2021 10:23:22
Haha ja, dat stond eigenlijk al sinds de carterventilatie gedaan is bovenaan het lijstje, ondertussen is die zelfs een plekje gezakt.
Koelwater lekkage eerst opsporen, daarna is het vacuüm systeem aan de beurt en meteen maar alle koelslangen vervangen door d088 slangen.

Die kan je goed combineren, vacuüm- en koelwaterslangen. Je moet vaak op dezelfde punten zijn.
Vergeet niet dat je turbo ook water gekoeld is en de beruchte kachelslangen (de slangen die naar het doorvoerpunt van je schutboard lopen).

Let even op dat je koelwater niet bij je automaat olie komt, dit kan gebeuren als de warmtewisselaar aan de zijkant van je radiateur doorslaat. Als er koelwater in je automaat olie komt kan je de bak weggooien, de lijm van de remvoeringen laat dan los in je bak. Je kan dit zien als er veel schuim aan de peilstok van de automaat olie zit.

Jerra

Goh toch die zoekfunctie maar eens beter leren benutten want ik zie hier niets...

Ik had toch echt begrepen dat er met bepaalde interieurfilters wel eens een vogeltje nestelt hieronder in het dashboard maar ik zie daar niets van  ::)

Net zoiets als steenmarters en bepaalde remleidingen
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR