De projecten van Jerra

Gestart door Jerra, 18-01-2021 12:04:44

Vorige topic - Volgende topic

Jerra

Het bleek toch weer vacuüm te zijn, dus de twee keer slecht starten zouden daardoor kunnen komen, of toch een contact slot wat zijn eerste keer zich meld..
We gaan het zien in de toekomst, ik ken de nieuwe eigenaar dus zal hem vast nog wel zien en er af en toe aan sleutelen!

In juli vorig jaar had ik hem eigenlijk al moeten verkopen... al die tijd niet weg kunnen doen en willen doen, maar nu is het eindelijk zo ver gekomen.
De t-5 gaat weer veel meer kilometers maken als weekendauto, met een nieuwe eigenaar die vaak en graag rijd en de proefrit van ruim 3 uur zeker kon waarderen.

Toch fijn dat die goed terecht gaat komen! Tijd om mijn handtekening aan te passen  ;)

En ohjah, er blijven toch nog 3 volvo's op mijn naam staan.... er komt wel een ander soort projectje voor terug  ;D
Het houd je van de straat hé
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Nog een keertje wassen en volgooien met 98, daarna met een goede vriend nog even lekker toeren.
Waarschijnlijk de laatste keer dat hij er in kon rijden, over precies een week is de sedan bij de volgende eigenaar :)
Stiekem ga ik deze toch wel missen hoor... zou willen dat mijn T-5R met zo weinig rammels en deze souplesse over de weg glijd :angel:

'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

MikeyQR

Citaat van: Jerra op 21-04-2022 13:43:57
Nog een keertje wassen en volgooien met 98, daarna met een goede vriend nog even lekker toeren.
Waarschijnlijk de laatste keer dat hij er in kon rijden, over precies een week is de sedan bij de volgende eigenaar :)
Stiekem ga ik deze toch wel missen hoor... zou willen dat mijn T-5R met zo weinig rammels en deze souplesse over de weg glijd :angel:

Rammelt je T-5R zo erg dan?
Kwa interieur of onderstel?

Die van mij rammelt totaal niet eigenlijk, ik weet het een 850 die niet rammelt maar toch is het zo.

Jerra

Nou laat ik voorop stellen dat ik hartstikke blij ben met de T-5R, vooral exterieur en interieur, en het motorblokje. Het is op heel veel vlakken een hele goede auto.
Maar de laatste 6(? uit mijn hoofd) jaar bij de vorige eigenaar is hij vooral gebruikt voor alleen maar korte sprintjes. Het onderhoud is daar ook naar, duidelijk geen daily.
Ja alles werkt, maar het onderstel is echt wel op, het gebonk/geklapper uit de bak of aandrijving, de vele vele kraakjes, de demping en vering... Ik heb er nog wel wat werk aan!  ;D
Het houd je van de straat, het is even uitstellen totdat ik (weer) een tweede rijdende auto heb, zodat ik daarna alles zelf kan doen.

Dus ja het is wel echt de RammelendeRoffel xD En de sedan was gewoon piekfijn en preventief onderhouden bij één dealer voor zijn hele leven, had ook één eigenaar voor mij en die hield hem echt goed.
Dat verschil voel (en hoor!) je meteen.

Ik hoop ooit zo'n piekfijne bolide ervan te maken zoals ik laatst al schreef over de GLT, wat een machine was dat!

Citaat van: Jerra op 26-03-2022 17:01:11
Gistermiddag was ik een nieuwe aanwinst aan het bekijken van een kennis, een sprankelende DOP 850 GLT estate!
Na een paar jaar 740 rijden nu toch weer terug naar de zo vertrouwde 850!
Niet zomaar een kennis trouwens, maar de aanstichter van het 850 virus voor mij, door zijn zoon zijn vorige twee 850's over de jaren heen mee te geven aan ons groepje vakantiegangers.

Ik kan de advertentie online niet vinden maar als Sven? en zijn Opa uit Mierlo meelezen dan wil ik toch even vermelden hoe vol lof ik gisteren in die auto reed.
Keer op keer vervulde de auto mij echt met vreugde!

Hij was motorisch zo zacht en verfijnd, een boterzacht schakelende handbak en een gloednieuwe koppeling. Maar ook nieuwe rubber sloffen, een zeer net interieur die nauwelijks rammelt en de gehele ophanging was dik in orde. Een blok op de weg!
De remmen net vervangen en overduidelijk goed werk geleverd.

Het was mij echt een eer om in deze GLT te rijden!
Respect voor deze staat van onderhoud en/of restauratie!

Overigens liet de T-5R me nog staan vanochtend ook, met een volle tank neergezet, 3,9km van de pomp naar huis gereden.
En nu een weekje sedan rijden later; niet meer starten  ;D Zal vast niet blij zijn geweest met de liefde voor de t-5  ::) Jaloerse baksteen

Edit: Fun fact wat me vanochtend opviel, het gemiddelde bleef maar oplopen tijdens het starten, van 15,1L/100KM naar 17,9, omdat je natuurlijk wel inspuit maar geen kilometers maakt en met nog maar 4km op de boordcomputer gaat die invloed heel hard
2 SS'jes en 1 XBR

Vulk

Regel 1 als je een 850 turbo rijdt: zet de boordcomputer op de buitentemperatuur. ;D

Jerra

Ik dacht vanochtend al "ik mis een zoem"

Maarja geen tijd en overgestapt.

Nu even kijken, inderdaad geen brandstofpomp die loopt, alle zekeringen goed, even relais 103 gewisseld.
Ja hoor!

Ik wist niet dat die dingen stuk gingen in een week van stilstand, daarvoor nooit problemen vertoond.
Waren deze nou door te solderen?
2 SS'jes en 1 XBR

MikeyQR

Ja relais 103 gaan wel is vaker stuk helaas.
Ik heb ook een keer gehad bij mijn vorige T-5R, was gewoon onderweg tot ik moest stoppen voor een brug die open stond, dus ik zet de motor af, toen de brug weer dicht was had ik het zelfde starten maar niet aanslaan, daar sta je dan de rest van het verkeer op te houden ::)
Gelukkig had ik een relais 103 extra in de auto liggen, die erin gedaan en jawel hij liep weer! :eusa_dance:

henry classic v70

Relais 103 heb ik ook standaard in de auto liggen  :eusa_shifty:
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Jerra

Citaat van: Vulk op 22-04-2022 12:59:31
Regel 1 als je een 850 turbo rijdt: zet de boordcomputer op de buitentemperatuur. ;D
Geweldige tip trouwens, sinds dien is mijn rechtervoet nog lichtvoetiger ;) toch minder bezwaard haha

Dinsdagavond zoefde de sedan er dan definitief vandoor, afscheid deed toch wel pijn  :'(
Maar geeft wel een ontzettend goed gevoel dat er weer met eer en respect veel kilometers mee gemaakt gaan worden! Dat stil staan deed hem niet goed natuurlijk.
De t-5 sedan is echt een enorme stroomversnelling van de hobby geweest, leren onderhouden en sleutelen, accessories verzamelen en plaatsen.
Hij gaat regelrecht naar een poetser zodat die er ook weer als nieuw bij staat!
2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Het is een hobby met pieken en dalen, ben je eindelijk weer terug naar 2 auto's op je naam, maken we daar in één dag weer verandering in  ;D ;D ;D
Net nu mijn pa minder zenuwachtig over de tijd en geldverslindende autohobby begon te worden  :eusa_dance:
Gisteren met een goede vriend met voldoende autokennis de hele dag onder weg geweest, eerst de 850 ophalen en daarna nog mijn aankomende 780 project.

Na wat gegeten te hebben was het zo rond half 9 's avonds en konden we onze nieuwsgierigheid niet meer bedwingen, dus gereedschap mee naar het parkeerpleintje en maar eens wat onderdelen verwijderen.

Na aardig wat gesleutel hebben we de kop gelicht en konden we de schade eens bekijken.
De schade is duidelijk, verbogen kleppen (en een paar die permanent open staan), Zuigers hebben deukjes van klepcontact, maar cilinderwand nog helemaal krasvrij.
Zo snel mogelijk even het blokje met de hand ronddraaien om de andere cilinders zichtbaar te maken

Maar het onderblok lijkt dus best oké, hoonsporen zijn nog zichtbaar na 4.4 ton!

Een frisse gereviseerde kop lijkt mij dus voldoende afgaande op de eerste gevoelens.

To be continued...
2 SS'jes en 1 XBR

DBJoran

Ik was al benieuwd wie hem overgenomen had!

Ben erg benieuwd naar het plaatsen van een nieuwe kop, wil die van mij ook graag nog een keer netjes maken.

Jerra

Ik kan van @V70R^2 een volledig blokje overnemen wat al gereviseerd is.
Daarom denk ik toch maar voor een volledige blokwissel te gaan ondanks de staat van het huidige onderblok.

Misschien komt die ooit nog van pas voor mijn GLT ;)

Correctie: het is zelfs al nummer 6 als ik de verkochte auto's mee tel ::) :eusa_shifty:
Auto historie; Kangoo (1 week), GLT sedan, t-5 sedan (~2 jaar), T-5R estate, 780 coupé en 10V estate  :eusa_whistle:

2 SS'jes en 1 XBR

Jerra

Water? Dakraam lek? Ineens? Binnenkort maar eens op onderzoek uit, maar het buitje van gisteren is blijkbaar doorgedrongen in de auto, na een paar bochten de passagiersstoel ook nat...
Als ik rondvoel met mijn vingers langs de dakraam rails voel ik helemaal geen nattigheid trouwens.

Stond hier ergens een stappenplan dakraam reparaties aangaan en diagnosticeren?
2 SS'jes en 1 XBR

Peultje

Dakraam lekt altijd maar het lekwater hoort zich in de goot rondom het gat in het dak te verzamelen en dan door vier leidingen waarvan de instroomopening zich in de vier hoeken van het gat bevinden naar beneden te stromen en onder de auto op het wegdek te plenzen. Soms zitten deze buisjes verstopt maar je kan ze vrij simpel doorprikken met iets langs dun en soepels. Zeker de voorste twee kom je gemakkelijk bij. De achterste twee zijn lastiger en mij nog niet gelukt. Daarna testen door met een gieter of zo wat water (of een andere vloeistof, maakt niet zoveel uit, Fanta werkt ook) in het gootje te gieten en kijken of het er onder de auto uitkomt. Bij het doorprikken niet teveel kracht zetten anders duw je het slangetje van het tuitje en heb je een probleem.

Als dit alles goed is en het lekt nog steeds kan dit alleen alleen als er water door het dakraam buiten het gootje naar beneden komt. Als er geen scheur in het glas zit kan dit alleen als er water tussen het glas en de rubberen profielrand die om het glas zit doorsijpelt. De constructie hiervan is zodanig dat dit lekwater buiten het gootje terechtkomt. Haal nu niet dat profiel eraf. Er zit staal in dat roest wat en je krijgt dat ding er never nooit niet simpel weer lekker op terug. Ik heb toen dat probleem zich bij mij voordeed tussen de soepele lip en het glas lekker schoongemaakt met ontvetter en toen over de hele omtrek er goede 3M ramenkit tussen gespoten. Sindsdien geen lekkage meer.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

Jerra

Uitgebreide reactie! Waarvoor dank!

Ik heb bij aankoop van de T-5R de gaatjes gecontroleerd en zal dit nog eens doen.
Ik laat van me horen maar waarschijnlijk wordt het in de weer gaan met ramenkit, bij de 780 speelt dit probleem overigens ook dus ik kan mooi oefenen  :angel:
2 SS'jes en 1 XBR