massa?... of iets anders?

Gestart door tequilamaster, 03-01-2022 15:11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tequilamaster

Update:
Toch maar even uit laten lezen. ( wel heel handig om vida en een dice aan te schaffen) Geen codes meer.
Bougies vervangen met originele. De oude ngk's waren best al driehoekjes geworden.
Rijd daardoor zeker beter en feller, maar stationair is het nog steeds prut. Er werd door de garage toch wel serieus getwijfeld aan het gasklephuis. Er zit er 1 in met gele sticker die redelijk recent gereviseerd is, maar zou toch de boosdoener kunnen zijn. Dus ja, investeren of niet? Er schijnt alweer een nieuwere versie te zijn, weer met witte sticker maar zonder bewegende delen ofzo.
Eventuele fouten in lamba's zouden toch uit vida gerold moeten zijn?

pcpg.janssen

Citaat van: tequilamaster op 09-03-2022 21:38:48
[...] Na montage, met accupool los, merkte ik dat de auto heel goed liep, helemaal blij, maar was van korte duur, want bij de tweede keer starten was het weer schokken en flikkeren. Doet mij toch sterk denken aan iets softwarematigs ofzo. Hij kan dus wel goed lopen hardwarematig, zou ik zeggen.
Doet mij het meest denken aan een sensor die z'n werk (met enige regelmaat) niet goed doet.

Citaat van: tequilamaster op 09-03-2022 21:38:48
Kan dit dan bijvoorbeeld de software van het gasklephuis zijn die opnieuw geladen moet worden? Daar lees ik hier wel wat berichten over. Gasklephuis is wel gereviseerd bij de vorige eigenaar.
Bij een motor die stationair onregelmatig loopt, denk je inderdaad snel aan de stationair/gasklep (op de meeste 850's/V70 classics waren dat twee aparte onderdelen, maar op jouw 2.4 is regelt de gasklep ook het stationair lopen). De gele modellen hadden een sleep contact wat op een gegeven moment slijt en storingen op kan leveren. Het kan het probleem veroorzaken. Ik weet ook niet hoe betrouwbaar zoiets gereviseerd kan worden, op lange termijn: het blijft een slijtage onderdeel. De witte sticker modellen hebben geen sleepcontact maar een magneet contact, waardoor er geen fysiek contact meer is tussen de twee meetpunten en ze dus niet meer inslijten.
Software zou niet opnieuw moeten worden geladen, iedere keer dat de spanning van je ECU af is geweest.

Citaat van: tequilamaster op 09-03-2022 21:38:48
Dynamo is bij de garage tijdens de voorkeuring voor apk nog eens doorgemeten en volgens hun prima.
Mooi, dan is dat voorlopig uitgesloten.

Citaat van: tequilamaster op 09-03-2022 21:38:48
Bij lopende motor ook met remmenreiniger in de weer geweest om vacuumlekken te detecteren, niets gevonden.
Mooi, dan is dat voorlopig uitgesloten.

Citaat van: tequilamaster op 12-03-2022 20:21:50
Ik probeer hem uit te lezen met vol-fcr maar dat lukt ook niet. Ik weet ook niet of dit bouwjaar wel ondersteund wordt???
Tot en met MY98 voor de 20 kleppers (dus in feite alle modellen met een staalkabel tussen het gaspedaal en het gasklephuis) en alle 10 kleppers, dus helaas niet jouw 2.4 model. Daar heb je een Dice met Vida voor nodig.

Citaat van: tequilamaster op 12-03-2022 20:21:50
Iedere keer als ik m reset door de accu af te koppelen komt na n tijdje het check engine lampje weer oppoppen.

Citaat van: tequilamaster op 19-03-2022 11:04:36
Update:
Toch maar even uit laten lezen. ( wel heel handig om vida en een dice aan te schaffen) Geen codes meer.
Wel bijzonder dat je het check engine lampje blijft krijgen, terwijl er volgens de garage geen foutcodes in zitten. Of zijn de codes die erin zaten op de 12e gereset en niet meer teruggekomen? Je mag in ieder geval ook wel eens aanwaaien hier in Houten om te kijken wat werkt voor wat betreft diagnose: ik heb een Dice, VolFCR, BrickDiag en 850-ODBII met de bijhorende dongels.

Wat je voor die tijd nog kan proberen:

  • Luchtmassameter (stekker lostrekken; loopt-ie dan beter stationair?)
  • Luister eens bij je uitlaatspruitstuk als de motor koud is: sist daar iets (lekkende pakking of gescheurd spruitstuk)?
  • Heb je een noemenswaardig verbruik van vloeistoffen (olie/kvs) of last van mayonaise aan de peilstok?

tequilamaster

Dank voor de uitgebreide info. Zeer verhelderend en ik zal dingen na gaan lopen. Was afgelopen 2 weken flink bezig om onder druk van de apk-keuring een hele waslijst aan dingen op te lossen.
Inmiddels gedaan:
Nieuwe Ferrita uitlaat eronder.
Distributie en waterpomp vervangen, was broodnodig, evenals lekkende nokkenaskeerringen
Tankhalsklem vernieuwd
Veerpootlager en schotel rechts vervangen
Beide abs sensoren voor vervangen, lampjes zijn nu ook uit na reset.
Nieuwe handremkabels
Nieuwe remslangen voor

Dus best wat dingen aangepakt en nu fluitend door de apk gekomen, heel blij mee. Nu kan ik rustig verder zoeken naar het nog steeds slechte stationair lopen. In ieder geval met het gevoel dat er steeds meer dingen beter worden dan ze waren, in mijn poging om de v70 weer zo goed mogelijk op de weg te hebben.

volvobug

Heb je de TPS sensor al eens vervangen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

tequilamaster

Continueing saga. :(  Auto is weer heel slecht aan het lopen, nadat ie het een hele tijd redelijk heeft gedaan, net als we over 2 dagen dachten met deze naar Italie te vertrekken. Ik heb net de nokkenassensor en de krukassensor vervangen voor nieuwe in de hoop het op te lossen, maar helaas. Geeft foutcode 6400 aan. Nokkenassignaal te hoog....? Merkte net wel dat de accu weinig doet. Zou dit iets kunnen betekenen? Vervangen van relais 103 doet ook niets. Zitten inmiddels aardig wat nieuwe onderdelen in...
Suggesties?

robbiev

ja, zoals al eerder gezegd: stekker van de luchtmassameter loskoppelen. 1 minuut werk en dat kan het echt zijn weet ik uit ervaring. Met afgekoppelde luchtmassameter reed mijn auto weer prima (wel duidelijk minder vermogen en hoog verbruik)

tequilamaster

Thanks voor de snelle reactie. Heb het even geprobeerd, maar maakt geen verschil. :(. Jammer, had mooi geweest.

de Boeing

wellicht al eerder geopperd: maar een Bosch of volvo nokkenassensor?

Onze beestjes zijn heel gevoelig op hun sensoren!

lage accuspanning gaat op gegeven moment ook problemen geven

benzine pomp al ooit vervangen? (ik heb nu een nieuwe gemonteerd en heb sinds dien geen slechte start meer gehad, hout vast houden natuurlijk, maar die kan dus ook nog wel vage problemen geven)

Jerra

Ik weet niet of ik het had genoemd, maar alle gekke problemen bij de sedan waren toch gerelateerd aan de brandstofpomp... soms wel maandenlang foetsie en dan weer terug, allerlei relais doorgesoldeerd en overbrugd...
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Rudd

Heb daarstraks een bericht gelezen van iemand die een plafond zocht..maar vind het niet meer,daarom reactie via hier.
Was verleden week bij volvo garage in Beveren en die mensen hebben mij snel en goed geholpen voor een check.
Er stond achteraan een 850 ,zelfde groene kleur als de mijne maar 2500 cc, hij mag weg voor 700 euro
317000 km, onderhoudsboekje, 2022 blanco autokeuring.
parts@garagedekeulenaer.be (Robby).

tequilamaster

Waarom ik aan de accu dacht is omdat tegelijk met het fluctueren van het toerental ook de verlichting in het dashboard en de koplampen op en neer gaan. Dus elektra gerelateerd dan toch?

Sbv

massa kabel en plus kabel nog goed? Worden deze niet heet?

Ik zag even niets over dynamo maar laadspanning is nog wel goed?

aloisdecroon

Oke en wat is op zo'n moment de spanning bij de accu en bij de dynamo ?

Je zegt eerder dat de dynamo bij voorkeuring is gechecked, maar je zegt ook dat de storing niet continue is..

Als de koolborstels bijna op zijn of de spanningsregelaar doet raar kan de dynamo best op het ene moment nog wat doen en andere moment (bijna) niet meer boven boordspanning uitkomen.

Kan ook massa of plus kabels zijn, als de plus draad van de dynamo half vast zit of een massa van de accu, alles even nalopen kan sowieso geen kwaad maar dat is inmiddels wel gebeurt neem ik aan

Als het zeker niet de dynamo en hoofd stroom kabels zijn dan circuit van de hoofdspannings lijnen checken (zilvere 50amp zekeringen) en zo verder werken, moet wel iemand met de draadschema oplossen.

Als de spanning op interieur (dashboard) en motor wegvallen lijkt mij er iets meer aan de hand dan een interieur zekering of een sensor van de motor, maar iets wat al dat verbind.

Succes en let op (eerdere) aannames en incomplete diagnose zijn meestal het probleem.
Bijv een getest/uitgewisseld relais en blijkt later de stekker een losse connector te hebben..

Jeroentjuh

Ecm-6400 is je nokkenas versteller. Deze erin gekomen na de riemwissel?

Nokkenasresetklep kan ook vervuild zijn. Of de bedrading klem tussen het deksel en de kop gedraaid? Zekering nog heel?

tequilamaster

Thanks allemaal. Inmiddels ook de accu vervangen, lekkere verse Varta erin. Geen verschil. En de nokkenasversteller losgemaakt en schoongemaakt. Geen verschil. Ik las nog iets van zekering 5 die evt. wat zou kunnen oplossen i.v.m. code ECM 6400, alleen bij mij, als ik op het zekeringslijstje kijk is het ook niet nr.5 die de versteller schakelt. Ik geef het weer even op.