Volvo 740 T5 motorswap/project

Gestart door Joost740, 10-01-2022 16:59:19

Vorige topic - Volgende topic

Taranis

Wat een fantastisch project en heerlijk leesvoer! :eusa_clap:

En inderdaad, op zo'n schuur is iedereen jaloers denk ik :D
Citaat van: Turbobiker op 31-10-2007 21:12:12
Nee, vandaag hebben zelfs etterbakjes uit Zeeland gelijk... :eusa_wall:

Joost740

Inmiddels zijn we een aantal maand verder en ben ik (zo nu en dan) weer verder geweest met de motor klaar maken!

Uitlaatspruitstuk is definitief gemonteerd met nieuwe tapeinden, pakkingen en koperen moertjes

Turbo gemonteerd

Daarna de koelstraat in antraciet gespoten, carterpan definitief gemonteerd en alle leidingen gemonteerd

Een van de vorige eigenaren heeft helaas lopen knoeien met remvloeistof, hierdoor was er een gat gerot in de chassisbalk. Hier heb ik (zo netjes mogelijk) een plaatje overheen gelast en goed in de bitumen gezet zodat dit niet weer gaat verroesten :)

Bij het monteren van mijn gasklephuis en de schijf die erop moet komen voor de gaskabel liep ik tegen het volgende aan:

Hiervoor is er inmiddels een ophoogplaat uitgetekend die dit probleem gaat oplossen, deze zal het gehele gasklephuis met zo'n 10mm verhogen.

Nog een ander klein probleem, ik mis de wartel die in het motorblok moet voor de aansluting van de kachelradiateur....

Geen ramp maar wel weet net zoiets kleins wat moeilijk is om te krijgen.

Dat was het voor deze keer! Zodra ik weer wat verder ben zal ik weer een update plaatsten.
Schat zo in dat de motor er met een paar maand wel in kan en dat ik dan bezig kan met de kabelboom, ecu, koelslangen, intercooler, radiateur en waarschijnlijk nog wel 10 dingen waar ik nog helemaal niet over nagedacht heb  :eusa_dance:
Volvo 240 1989 2.0 - Daily driver
Volvo 740 1988 T5 swap - Project auto

Taranis

Citaat van: Joost740 op 13-05-2022 14:36:42
en waarschijnlijk nog wel 10 dingen waar ik nog helemaal niet over nagedacht heb  :eusa_dance:

Je optimisme siert je :D

Mooi werk! Die ophoogplaat is wel een simpele maar sjieke oplossing :)

Joost740

Citaat van: Taranis op 13-05-2022 15:06:28
Je optimisme siert je :D

Mooi werk! Die ophoogplaat is wel een simpele maar sjieke oplossing :)

Dank! Met een project zoals deze moet je open staan voor tegenslagen en verassingen, anders wordt het snel ontmoedigend ;)

Joost740

Inmiddels zijn we een aantal maand verder, en heb ik zo nu en dan wat vorderingen weten te maken!

Laat ik maar beginnen waar ik de vorige keer geëindigd ben, een ophoogplaat voor de gasklephuis;

Als eerste ben ik samen met Bas aan het tekenen gegaan voor een 3D model ophoogplaat, de gat afstand van een 3 inch gasklephuis is niet haaks (kwamen wij ook achter...)
Wat in de eerste instantie een simpele tekening/ontwerp had moeten worden, met een 3 inch gat in het midden en daarom heen vier 8mm boutgaten werd ineens een hele opgave.

Desondanks de uitdaging is het aardig gelukt, heb geen foto's van de 3D geprinte ophoogplaat maar de RVS uitvoering moet ook goed zijn dacht ik zo!

Meteen maar gepast!

Daarna een pakking gemaakt voor het gasklephuis

Lekker priegelwerk was het, misschien de volgende keer toch maar kijken of een OEM pakking van een 3 inch gasklephuis een beetje past

En toen moest ik iets gaan bedenken voor de gaskabel, en hier heb ik (en ook al eerder in het project) een fout gemaakt. (kom ik later nog op terug)

Met mijn boerenverstand dacht ik dat dit wel aardig moest gaan werken!

Likje verf over de houder heen en definitief gemonteerd

[

Toen was het de beurt aan de koppeling, origineel zit er een ouderwetse kabel aan. Dit gaat helaas niet werken, hiervoor heb ik een hydraulische koppeling van een 940 gepakt.

Het pasmaken stelt weinig voor.

Het gat voor de hydraulische koppeling is al aanwezig in het schutbord, zit alleen een afdekplaatje voor

2 moertjes later was deze ook verleden tijd!

Koppelingscilinder gemonteerd

Slang voor de remolie

Bij de voetenruimte

Pedaal van een 940 moet je hiervoor ook over zetten, en klaar!

Nu rest alleen nog het monteren en ontluchten van de koppelingscilinder op de versnellingsbak.

En toen was het tijd om de motor definitief een plekje te gaan geven in de motorruimte!

Meteen maar een OEM versterkte Volvo koppeling gemonteerd

Motor iets ondersteund zodat de bak er wat makkelijker op wil

Versnellingsbak erachter gehangen

De motor erin gemarteld met wat hulp van een aantal kameraden en een opzichter (welke de belangrijke taak van bier halen op zich had genomen) :)

Zo die zit!

Daarna meteen een beginnetje gemaakt aan de downpipe (uiteraard 3 inch)

De bocht naar beneden toe moest behoorlijk haaks worden

En dat is gelukt :)

Gelukkig bood een goeie vriend aan te helpen en d.m.v. pie cuts een super korte radius bocht te maken, waardoor er voldoende ruimte over blijft tussen het schutbord en de downpipe.

Dat was het voor deze keer weer! Eind deze maand verwacht ik de motor aan het lopen te maken, mocht dat inderdaad zo zijn zal ik uiteraard een update/filmpje plaatsen.

Bedankt voor het lezen!

Thijs850

Gereden 440 '91, 440 '95, 460 '96, 850 GLE ,93, V40 2013 T3 Summum 103K.
Huidig '93, 850 GLT met 203.502km gekocht huidige stand 307.000

de Boeing

Heerlijk leesvoer!

Keep up the good work.  8)

tom480

Ahhh, de Kôle Kermse, goede herinneringen aan 😎🍻!
- R1200GS -

Vulk

Taranis

Geweldige update maar ik ben nog even niet mee waarom je gaskabel-idee niet gaat werken :eusa_think:

Joost740

Even een korte update deze keer;

De motor draait! Aardig opgeschoten dit weekend met de kabelboom en ECU erin maken met dit als resultaat.

https://youtu.be/uEw1_Qsil4w

Er moet nog veel gebeuren aan kleine dingen maar het grote werk is nu wel verricht, binnenkort zal ik een wat uitgebreider verslag typen over wat er allemaal kwam kijken bij de kabelboom en ECU

)()()sT

Ben ik nou de eerste die "wauw!" roept? 8)
Wat een gaaf project, mooi te zien dat ie draait, super. Ben benieuwd naar het vervolg.

Jerra

Ja excuus! Vizar eigenlijk, ik zit echt te smullen van al die updates met zoveel geweldige kijkplaatjes!
Het leest heerlijk weg en vind het super dat je dit met ons deelt!

Wauw!
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Stefan

Super gaaf project dit, heel leuk en leerzaam om te volgen  :eusa_clap:

ben benieuwd hoe dit zal rijden t.o.v. een B230, komt vast wel vooruit. Graag meer van dit  :eusa_angel: :eusa_angel:
850R Estate MT LPi '97 Rood (609)

irian paul

Dat ziet er goed uit en klinkt ook lekker bruut.

Ik ben benieuwd naar de volgende update!