How-to: Motoren centrale vergrendeling vervangen

Gestart door pcpg.janssen, 29-06-2022 22:45:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pcpg.janssen

Het probleem
Na verloop van tijd krijgen onze Volvo's moeite om de deuren van het slot te krijgen met de afstandsbediening of de knop in de voorportieren (bij de raambediening). De theorie is dat de motortjes die de vergrendeling van de deur doen, voorzien zijn van een thermische beveiliging. Deze beveiliging is in feite een bimetaaltje en is onderhevig aan slijtage. Hierdoor zal de beveiliging naar mate de jaren vorderen, steeds wat minder stroom doorlaten waardoor het motortje niet voldoende vermogen kan trekken om de vergrendeling van de deur te bedienen. Het probleem is vaak erger als de auto warm is (bijvoorbeeld in de zomer of als deze in de zon gestaan heeft).

De symptomen
Wat je meestal ziet is dat de deur nog wel op slot wil (dat is letterlijk met de zwaartekracht mee, dus dat kost minder energie), maar dat de deur ontgrendelen moeizaam verloopt. Soms komt het palletje van de deurvergrendeling nog een stukje omhoog en helpt het dan om nog een keer (of 2) via de afstandsbediening te ontgrendelen. Soms komt het palletje van de vergrendeling een heel klein stukje omhoog en zakt dan weer naar de gesloten stand. Dit duidt hoogstwaarschijnlijk naar het motortje dat niet meer kan of wil.

De oplossing
Het motortje vervangen natuurlijk. Je hebt hiervoor gelukkig niet veel nodig:

  • Een motortje (per deur), zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005002508805423.html
  • Torx T30 schroevendraaier (of bit)
  • Torx T25 schroevendraaier (of bit)
  • Kleine platte schroevendraaier (0,5 x 3,0)
  • Hobbymes / Stanleymes
  • Tandenborstel of afwasborstel
  • Vloeibare (dunne) sneldrogende lijm, bijvoorbeeld Loctite 60 sec Universal
  • Siliconenkit
  • Remmenreiniger / ontvetter
  • Wit vet (indien niet meegeleverd: Molykote DX of soortgelijk)
  • Optioneel: Lithium spuitvet
  • Optioneel: Montage lijm
  • Optioneel: Dunne handschoenen (voor het werken met lijm)

Je kunt het motortje overigens ook open maken en de thermische beveiliging overbruggen, maar nadat ik me 3 of 4 keer in m'n handen heb gestoken met een kleine schroevendraaier, was ik het zat en heb ik besloten om die route niet te gaan bewandelen. Ik heb hem daarom ook niet beschreven, hoewel alle instructies wel van toepassing zijn om bij het motortje te kunnen komen.

Omdat deze how-to te begrijpen moet zijn voor zowel de beginnende als gevorderde sleutelaar, heb ik de stappen even opgedeeld in diverse posts, zodat je snel naar de stukken kunt klikken die je interessant vind. Als je zelf al 10 keer je deurkaarten vervangen hebt, is dat natuurlijk niet meer zo interessant.

In principe kun je de volgende stappen aanhouden:

Naast het vervangen van de motortjes, zijn er natuurlijk ook nog andere praktische zaken die je kunt doen als je het portier toch al half uit elkaar hebt liggen en/of je de sloten toch in je handen hebt:

pcpg.janssen

Deurkaart(en) verwijderen
In de handgreep: wip het afdekplaatje los met een platte schroevendraaier


Draai de onderliggende Torx T25 schroef los.


Wip het afdekplaatje van de buitenspiegel los. Doe dit met beleid, anders loop je het risico dat 1 of meerdere van de 3 ophangpuntjes afbreken. Bij mij is de bovenste al kapot, zoals je kunt zien.


Wip het afdekplastic rondom je deuropener (aan de binnenzijde) los. Meestal komt de onderzijde vrij makkelijk los en blijft de bovenkant zitten.


Omdat de "lipjes" van dit afdekplaatje naar buiten staan (dus de bovenste 2 staan naar boven, de onderste 2 naar onder), kun je met een kleine, platte schroevendraaier de lipjes voorzichtig een handje helpen. Zie de foto hieronder voor de locatie van de 4 lipjes.


Nu kun je de deurkaart loswippen/trekken. De deurkaarten zitten op meerdere punten vast met kunststof "pionnetjes" (bij gebrek aan een beter woord). Je kunt ze het beste loswippen met een wat grotere platte schroevendraaier, zo dicht mogelijk bij het "pionnetje".


Zie de onderstaande foto voor de locatie van de ophangpunten van de voorportier


Zie de onderstaande foto voor de locatie van de ophangpunten van de achterportier


Het deurpaneel blijft nu hangen in een gootje bij het raam. Til de deurkaart naar boven om hem los te maken (dit kan soms een beetje wrikken zijn: doe dit wederom met enig beleid).


In de deurkaart zitten diverse componenten waar stekkers aan vast zitten. Denk aan je electrische raambediening, het rode lampje in het portier en eventueel je spiegelverstelling en tankklep knopje. Maak de stekkers die je tegenkomt los en leg de deurkaart aan de kant.


Het meest gemakkelijk vind ik het om de raambediening omhoog te duwen zodat het los komt uit de deurkaart. Dan kun je de stekker(s) makkelijk losklikken. Mocht je last hebben van losse ophangpunten of loszittende delen van je deurkaart, dan is dit een mooi moment om die ook aan te pakken. Ik heb in de meeste gevallen gewoon montagelijm gebruikt Let erop dat je een lijm neemt die enigzins flexibel blijft.

pcpg.janssen

Slot demonteren
Schroef de deuropener aan de binnenzijde los (4x Torx T25)


Mocht je een kunststof afdekplaatje hebben, waar het slot achter verstopt zit, haal dat er dan uit. Ik heb hier helaas geen foto van genomen.

Wip het kunststof plaatje los waar de kabel van de deuropener doorheen loopt.


Verwijder het stangetje met het palletje van de vergrendeling.


Indien je werkt aan de achterportieren: maak de schroef los die de raam-rail vasthoud in je portier (Torx T25). Door deze los te maken, is het veel makkelijker om het slot er zometeen uit te krijgen en later weer terug in te krijgen.


Haal het rode lampje uit de deur, om te voorkomen dat je het beschadigd en schroef nu het slot los (2x Torx T30). Je zou het rode lampje ook kunnen laten zitten, maar als het slot naar beneden valt, dan loop je het risico dat het lampje afbreekt (ze zijn wat kwetsbaar).


Maak de stekkers los uit het slot. Mocht je kleine handen hebben, dan zou je dat ook al kunnen doen voordat je het slot los schroeft.


Verwijder nu het slot: duw nu het slot aan de onderkant richting de buitenkant van de auto, gezien vanuit de binnenkant van de auto. Op die manier "krul" je het slot om de raam-rail heen die in de portier zit en heb je het slot er zo uit. Ik heb geprobeerd dit op de foto te zetten, omdat het wat lastig uit te leggen is. Aan de kabel van de deuropener, zie je hopelijk wat ik bedoel.


En daar is het slachtoffer

pcpg.janssen

De motor vervangen
Leg de motor op een stabiel werkvlak

De motor zit in het driehoekige gedeelte, vlak boven de stekkers van het slot. Snij dit driehoekige gedeelte nu over de naad een deel openen. Dit deel van de slotbehuizing is ultrasoon gelast: soms lukt het vrij snel om de behuizing open te "breken" met een schroevendraaier zonder schade aan de behuizing (de las laat dan in feite gewoon los). Soms lukt dat niet en zul je langer moeten snijden. Belangrijk is dat je de behuizing (en de deksel) heel houdt, want die heb je straks nog nodig!


Het motortje kun je er gemakkelijk uitwippen met een kleine platte schroevendraaier. Je hebt heel weinig kracht nodig, dus waak ervoor dat je het motortje niet weg schiet.


Verwijder ook het bovenliggende tandwiel en maak deze goed schoon (ik gebruikte een tandenborstel en remmenreiniger). Het achtergebleven tandwiel kreeg ik er niet uit, maar heb ik wel zo goed als het ging afgepoetst met een doekje om het oude vet zo veel mogelijk te verwijderen.


Vet de tandwielen en het asje in met het witte vet of de Molykote DX. Plaats het eerder verwijderde tandwiel weer terug.


Vet de "wokkel" op het nieuwe motorje en de ophangpuntjes van de motor in met het witte vet of de Molykote DX en plaats deze weer terug. Zorg dat je hem voorzichtig aanduwt, zodat de pinnetjes onder het motortje weer in het motortje vallen.


Zet de deksel terug op het slot en sluit het slot terug aan in de auto. Test of de motor de juiste kant op draait (met andere woorden: of het palletje omhoog komt als je op "unlock druk" en andersom). Houd de deksel goed vast, zodat deze niet weg schiet, anders kun je de tandwielen gaan zoeken want die worden gelanceerd door het motortje (vraag niet hoe ik dat weet).


Als alles naar wens werkt, lijm dan de driehoekige deksel vast en wacht tot de lijm goed droog/hard is. Volg hierbij de instructies die bij je lijm horen (voor wat betreft aandrukken/kloppen en droogtijd).


Indien gewenst, kun je de naad vervolgens afsmeren met siliconenkit om te voorkomen dat er water bij het motortje kan komen. De onderkant hoef je niet af te smeren, zodat eventueel condensvocht via de onderkant nog weg kan.

Optioneel: je zou het mechaniek, dus niet het deel in de motor-behuizing maar de andere bewegende delen, even in kunnen spuiten met lithium vet. Dat spul blijft lekker lang zitten en kan redelijk belast worden en lijkt me daarom ideaal om de overige bewegende delen in het slot mee te smeren.

pcpg.janssen

Het slot terugplaatsen

In feite is dit exact het omgekeerde van het verwijderen van de deurkaarten. Het meest lastige klusje is het slot terug op z'n plek krijgen. De truc is om het slot weer rond om de raam-rail heen te draaien en vervolgens van onder naar boven te schuiven zodat de handgreep aan de buitenzijde van de auto het slot weer kan pakken.

Zet het slot weer vast met de 2 Torx T30 boutjes


Zet de deuropener weer vast met de 4 Torx T25 schroefjes en duw het plastic doorvoertje van de staalkabel weer vast.


Vergeet niet om je raam-rail weer vast te schroeven, als je aan de achterportier bezig bent (aan de voorzijde hoeft deze niet los).


Zet het ontgrendel palletje weer terug (kwestie van erop klikken)


Voor de zekerheid kun je nu het slot nogmaals testen, voordat de deurkaart erop gaat. Doe dit wel alleen als de lijm al (redelijk) hard is, om te voorkomen dat het motortje de behuizing open drukt.

pcpg.janssen

Deurpaneel terugplaatsen
En je kunt het deurpaneel weer terug gaan plaatsen. Sluit eerst de nodige stekkers weer terug aan.


Ik vond het prettig om de raambediening als laatste te doen, als het paneel al grotendeels op z'n plek zit.


Zet vervolgens het deurpaneel vanaf de bovenkant in het "gootje" langs het raam en controleer vervolgens goed of alle "pionnetjes" goed uitlijnen voor de gaten waar ze in moeten. Als dat zo is, duw ze dan met beleid vast en klop ze even na (rustig, met je vuist) om er zeker van te zijn dat ze allemaal weer vast zitten.

Schroef tot slot het paneel weer vast met die ene Torx T25 schroef en plaats de diverse afdekkapjes terug (kwestie van erop drukken):


En dat was het.

Menno3274


Ries van de Zilverschuit

Geweldig, wat een uitleg! Dank daarvoor. Dit is blijkbaar echt een hogeouderdomskwaal bij onze roffels.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

hilko73

Bijzonder mooie how to, hulde!

Ik weet uit ervaring dat het uitbouwen van een portierslot, na een paar keer oefenen, binnen 10 minuten kan. En dan sloop je niks.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)