195/60/15 of 195/65/15 all seaons of toch winterbanden

Gestart door wbeetje, 25-08-2022 02:25:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wbeetje

Herren,

Graag even aandacht voor het volgende:

ik zit te dubben wat ik ga doen, qua nw. banden. Het is nu zo dat ik zomerbanden op mijn huidige originele Volvo 850 glt 20V sedan bj.1995 velgen heb liggen, met maat 195/65/15 (vorige eigenaar heeft dat geregeld), terwijl volgens boekje het 195/60/15 moet zijn.

Ze zijn aan vervanging toe. Ik ga er of winerbanden opleggen of alllseasons met M+S 'en sneeuwvloklogo, waarschijnlijk Vredestein, want heb ik goeie ervaring mee bij oa Volvo S40.  Wat is jullie advies en waarom, winterbanden dus of all seasons? (en wanneer ik voor winterbanden ga, sowieso zoeken naar goeie 16 inch wielen om er volgend voorjaar zomerbanden op te leggen).

En dan de maat nog, 60 of 65 qua hoogte vd band? En wat is het verschil, rijd het beter als ik gewoon het advies van Volvo, 60 dus, volg ?

Alvast bedankt voor jullie input !

Gr. Bart

emperorbone

Ik vermoed dat het gros van de 850/V70 classic rijders er 195/65/15 of 205/55/16 ipv 195/60/15 of 205/50/16 op heeft liggen, op mijn classic zit iig 205/55/16. Dat zijn tegenwoordig namelijk veel gangbaardere maten en dat scheelt een stuk in de prijs. Misschien voelt het iets zachter aan met de hogere band maar met een rustige rijstijl zul je er waarschijnlijk niks van merken. Het enige wat je kunt hebben is dat de voorbanden bij maximale stuuruitslag licht aan kunnen lopen in de wielkasten, ik heb het soms bij in-of uitparkeren. Strikt genomen is dat afkeur voor de APK, maar volgens mij is dat niet iets waar een keurmeester snel tegenaan loopt. Als je dat wil voorkomen kun je de stuuruitslagbegrenzers vervangen of aanpassen. Ik heb dikkere begrenzers liggen, maar nog niet de noodzaak gevonden ze op de auto te zetten..

Op mijn classic zaten bij aanschaf vorig jaar twee nieuwe Vredestein all seasons, toen de andere banden vervangen moesten worden heb ik op die wielen dezelfde laten zetten. Voor dagelijks gebruik voldoet het prima, al vond ik de Crossclimates op mijn vorige auto net iets fijner. Ik denk dat ik bij de volgende wissel daar weer voor ga, maar het duurt nog wel even voor het zover is. Los daarvan ben ik erg blij met de all seasons, een goede all season kan op de meeste vlakken goed mee met een zomer of winterband, zeker in het gemiddelde Nederlandse weer.

Ries van de Zilverschuit

#2
Ik heb ook ooit afkeur gekregen op 205/55/16 met de originele witte uitslagbegrenzers, terwijl ik al vanaf het begin met deze maat rij en vele apk's er mee door kwam. Ik vermoed dat de banden toen vrij nieuw waren (hoger) en net iets anders van vorm dan de eerdere banden. Of de uitslagbegrenzers waren weer meer afgesleten. Of de keurmeesters hebben het eerder over het hoofd gezien. Na het plaatsen van de blauwe uitslagbegrenzers was het probleem over. Alleen levert dat best wel een grotere draaicirkel op. Niet zo fijn.

Wel of geen all seasons? Zou ik af laten hangen van de hoeveelheid gereden kilometers, denk ik. Het is en blijft een compromis, al pakt die beter uit dan ooit. Op de Volvo heb ik zomerbanden en op de Toyota all seasonbanden. Vooral omdat die in de winter naar de wintersport gaat, voor de rest rij ik er niet veel mee. Alleen gezinsritjes. Ze bevallen verder prima, al heb ik het idee dat ze wat meer geluid maken.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue