Stuurhuis lek

Gestart door Michaell, 04-12-2022 19:44:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70geRwin

Bij estate goed kijken welke parts je krijgt, scanpech of huismerk is ronduit gaar de laatste jaren.

Beter bij autodoc de goede merken er uit pikken als TRW, Meyle, Lemforder voor dit soort onderdelen.

De Spie is echt heel listig en het is handig om het stuurhuis nog een beetje los te hebben op het subframe, hij valt toch in de pinnen maar dan kan je nog een beetje bewegen. Je kan overwegen de kruiskoppeling ook mee te vervangen als je alles echt strak wil hebben.

Zet je stuur goed in het midden en goed vast anders draait hij dolletjes je sleepring aan stukken. Dan kan je daarna ook even links en rechts meten op je oude stuurhuis voor de grove uitlijning. Als je dit vergeet kan je ook op het oog uitlijnen hoor met de banden even er op gaat dat prima.

Toen ik mijn stuurhuis verving deed ik gelijk een ander subframe er onder en was het werken tegen de klok in de DHZ garage, blij dat we toen een uur bij konden kopen maar ik reed wel met hele beroerde uitlijning naar huis  8)

Succes vast!

Michaell

Dank je wel V70geRwin!

Ik heb vandaag mijn spullen binnen gekregen!  :eusa_dance:
Ik wacht nog op 1 doos van HBM machines en dan kan ik aan de slag.  ;D

Ik heb inderdaad en gelukkig als ik het zo lees voor Volvo onderdelen gekozen. Deze keer dus geen huismerken.  :)

Ik had inderdaad al gelezen ergens dat het verstandig is het stuur vast te zetten (met een shorband ofzo) om te voorkomen dat de knop van de toeter kapot draait. En ook dat ik inderdaad de afstand moet opmeten van het oude stuurhuis en de nieuwe stuurkogels op het nieuwe stuurhuis op exact dezelfde lengte afstellen. Zo krijg ik in ieder geval de uitleiding in de buurt. Maar daarna moet ik inderdaad als een speer ff een afspraak maken bij een garage om ze echt uit te lijnen. Bij mij in de buurt zit een bandenspecialist die een hele grote mooie machine hebben om uit te lijnen. Heb laatst een rondleidingkje daar gehad. Gaat met allemaal laserstralen! Was  supercool om te zien. Deed me denken aan de 80's met synthesizers en die lasershows die ze daar altijd bij deden enzo! (good times!)!  Zo nauwkeurig  ga ik ze op het oog nooit krijgen natuurlijk. Maar tot die tijd moet het inderdaad ff op het oog.

Ik verwacht inderdaad een gevecht met de stuurkoppeling aan het huis. Lees al veel verhalen daarover. Kennelijk is het een alu koppeling over een stalen spie van het stuurhuis. Dat gaat samen in elkaar op ofzo. Dus ik verwacht veel kruipolie, een gasbrander en een grote hamer op een stuk hout ofzo. Dat is het enige waar ik denk echt veel tijd aan kwijt te zijn nu. Hoop dat het meevalt.  :eusa_pray:

Maar d'r heeft er nog nooit 1 gewonnen!  ;) ;D


V70geRwin

Het is vooral een gepiel omdat je zo weinig ruimte hebt.

Succes 👍

BBS

En toch hadden Arjen en ik het stuurhuis er zo onderweg en zat het nieuwe stuurhuis met 2x steken op zijn plaats.
Stuur even vastzetten inderdaad. Het mooiste is wel als je het nieuwe huis gaat plaatsen om dat even met z'n tweeën te doen.
Volvoloos....

Michaell

Thx!  :)

Ik heb gisteren de laatste doos binnen gekregen! 1x 500Kg motorsteun.


Jezus, dat ding weegt een ton! Maar zo kan ik de auto op de brug zetten zonder dat iets aan de onderkant mij hindert.
Nou, ik ben er helemaal klaar voor! 3 grote zware dozen!  ;D

Volgende week is de ons bedrijf 1 week dicht ivm de feestdagen. Lijkt mij een mooi moment om dat te gaan doen! Heb ik er een week de tijd voor. Nou, als het dan niet lukt!
Mijn werkgever vindt het best. Hij gaat dan weg op vakantie, en hij grapt dat het mooi gratis bewaking is!  Ik mag me helemaal uitleven volgende week. ;D

Ik hoop dat die kruiskoppeling makkelijk los komt. Iemand nog een goede tip daarvoor? Of is het gewoon grof geweld toepassen.
Ik zal hem als eerste goed nat maken met kruipolie (Geen WD40, maar echte kruipolie) voor ik begin. Hopelijk helpt dat.


Jerra

Heerlijke meme die om de zoveel tijd terug komt  :angel:
Heel veel succes gewenst met de klus en met zo'n baas moet je je gelukkig prijzen!
Naar mijn inziens hoort het ook zo :)
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Miyel

Waar werk je? Dan organiseren we een club sleuteldag komende week 😁
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

BBS

Wij waren geen rare dingen tegengekomen met betrekking tot extreem vastzittende zooi en zo.
Gewoon basis set gereedschap voldeed meer dan prima...
Aan weer de andere, andere kant was alles al zo vaak los geweest dat het ook allemaal niet de kans kreeg om vast te gaan zitten, of het moest al weer los.... ;D
Volvoloos....

Michaell

Thx Jerra!
Zoals het er nu naar uit ziet ga ik morgen eraan beginnen!
Ik ben inderdaad erg blij met mijn werkgever! Het is een goede gozer. Ik kan goed met hem.

Gisteren nog ff snel naar de Hamu gereden. Ff 3L ATF vloeistof Dextron III gehaald. Was ik bijna vergeten! Best wel een cruciaal iets.
Ik had nog 1,5L over van de Stuurpomp Flus, dus in totaal heb ik nu 4,5L ATF vloeistof van MPM. Dat moet genoeg zijn.  Ik heb geen idee hoeveel er in gaat als het systeem droog is.
Wat ik overhou mag ik terugbrengen van de Hamu. Maar ik denk dat ik het hou, want ik wil nu periodiek de ATF vervangen van de stuurpomp.

Ik werk in Uddel! Een Volvo sleutel dag lijkt me geweldig! Maar ik denk niet dat mijn werkgever dat gaat waarderen als hij op de camera ineens 30 Volvo 850 en V70 Classic ziet parkeren rond het gebouw! Van te voren ff snel een foto maken van een lege werkplaats, deze afdrukken en op precies de juiste afstand van de cameralens plakken. ;D

Ik ben benieuwd of de kruiskoppeling makkelijk losgaat. Dat is eigenlijk het enigste wat bij mij muurvast kan zitten (en het meeste heb ik inderdaad al minimaal 1x eerder los gehad :) ). De rest heb ik nieuw, dus als dat vast zit en ronddraai slijp ik het er gewoon af. Ik heb ook een nieuwe lading flensbouten en moeren + natuurlijk een assortiment wat we in de werkplaats zelf hebben. Misschien heb ik inderdaad mazzel en trek ik ze gewoon uit elkaar. :)
Maar anders een ongezonde lading kruipolie voor ik begin, eventueel lekker heet stoken (brandblusser paraat), paar klappen erop met een hamer op een stuk hout ofzo, mwa, die krijg ik echt wel los. Ik heb ook nog een dikke stalen vork spreider. Dit is een apparaat die je bij fietsen gebruikt om de achtervork open te spreiden, zodat je het wiel er niet uit hoeft te halen achter bij een bandenwissel. Is een dik massief stalen tool (die ik heb is een professionele. Niet de plastic variant)!
Als die daar tussen past kan ik die als een soort van poelietrtekker gebruiken. Mmmmm. Krijg nu al ideeën!


Mmmm. Misschien bruikbaar?  :eusa_think:

Verder heb ik nog wat kleine dingetjes die ik ook ga doen. Ik heb nog wat klein laswerk te doen aan de onderkant, wat kleine roestplekjes wegwerken en een lekje bij het voorraam (voor nu ff wat bitume ofzo in de rand doen. Maar ik ga die kit nog een keer volledig vervangen van de zomer ofzo. Maar dat laat ik een Carglass ofzo doen). Want he, als die toch op de brug staat!  :)

Michaell

Vandaag bezig geweest en het is bijna klaar!
Alleen nog ff uitlijnen op het oog. De rest is gedaan.

De auto staat nog in de garage en ik heb ff een caddy geleend om weer thuis te komen.

Ik had 1 enorme tegenslag!
Ik begon om 9:00 en had alles er om 11:45 onder vandaan. Zo far so good dacht ik. Het valt reuze mee dacht ik. Maar toen kwam gebeurde het!

Het nieuwe stuurhuis brak af! neeeeeeeeeee!!!!!!!!
Ik draaide de retourleiding erin en dat ging goed. Tot halve wegen de behuizing letterlijk afbrak %#$%!%&. Er was zwarte verf zichtbaar. Het gereviseerde stuurhuis had gewoon een breuk wat kennelijk niet opgemerkt is bij de revisie. Ja, en nu???? Ik ga evht niet stoppen nu. 6 uur ben ik ermee bezig geweest. Denken wat te doen, Hoeveel grip heb ik nog, is het genoeg? maar het is gelukt!!!
Het is mij gewoon gelukt om het afgebroken stuk vast te lassen!! Ik ben er absoluut niet happy mee, maar het werkt! Een goede las en op rotplek!
Alle ATF moest uit het stuurhuis (het werd ontlucht geleverd) en het moest superschoon zijn. Wat een gekut, maar het is gelukt, het werkt en het lekt niet!!

Het zit onder de auto, dus je ziet er niks van.  8)

Ik moet hem alleen nog ijtlijnen op het oog, maar ik was echt kapot en moest mijzelf gewoon dwingen te stoppen. Ach, nog 2 uurtjes en dan rijdt hij weer. Nee, naar huis, douchen en eten en dat heb ik gedaan. Morgen weer een dag. Eerst goed rusten, eten en drinken.
Ineens daagte het mij dat ik de hele dag niet gegeten en gedronken heb! Gelijk douchen en 3L melk achterover geslagen en een lekker potje koken. Morgen gaan we voor round 2!!!
D'r heeft er nog nooit 1 gewonnen!  ;D

Miyel

Haha herkenbaar dat van niet eten/drinken en niet willen stoppen. Mooi dat het gelukt is, al speelde je natuurlijk wel met de garantie. Als het niet gelukt was en je komt met een garantie claim terwijl er aan gehobbied is weet je het wel 😉
Maar dit is een goede boost voor het zelfvertrouwen.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

Michaell

Dat was inderdaad een van de dingen die door mijn hoofd ging. Maar ik wou absoluut niet nog eens het oude stuurhuis eronder doen en dit allemaal nog een keer doen.
Eenmaal er onderuit was gelijk duidelijk hoe lek dat ding was.  Beide kanten waren nat. Maar rechts was het ergst. Die terugplaatsen was voor mij geen optie. :eusa_sick:
Dan had ik het oude stuurhuis terug moeten sturen en dan kan het maar zo zijn dat ik 2 weken moet wachten en het allemaal nog een keer moet doen. Dan valt die 6 uur ineens wel mee.  ;)

Ik heb ook niet voor niks het T-shirt: "I void warranties!!"  ;D
Het is natuurlijk een gok wat ik genomen heb. Anders had ik een nieuw stuurhuis moeten bestellen en betalen. Maar in dit geval is het goed gekomen.
En natuurlijk: The Greater the Struggle, the More Glorious the Triumph!
Ben er nu achteraf inderdaad best trots op haha.  :)

Ben wel blij dat ik gewoon naar huis ben gegaan. Ik merk nu dat ik gewoon kapot was. Zo lekker vroeg naar bed. Lekker dromen over een mooi nieuw stuurhuis.

Voor morgen alleen nog op het oog uitlijnen. Heb al wat naslagwerk daarover gedaan met wat youtube filmpjes d.m.v. een touwtje spannen.
https://www.youtube.com/watch?v=awOMTYDptfk
Lijkt simpel. Ben benieuwd.
Natuurlijk niet perfect, maar het moet goed genoeg zijn om morgen mee naar huis te rijden. Dan nog een een afspraak maken voor het echte uitlijnen en dan ben ik klaar!

V70geRwin

Nice fix en met uitleg en wat foto's moet het met de garantie tochn ook wel goed komen bij een beetje fatsoenlijk bedrijf?

Misschien op voorhand al melden?

Succes met de touwtjes, dat kan verrassend precies uitkomen.

aloisdecroon

Nou wat een verhaal weer en idd de doorzetter wint he!
Maar je moet ook dat stuurhuis maar even kunnen lassen ter plekke, is het alu ?
En op ze minst even melden bij het bedrijf want zal mogelijk vaker met die type stuurhuis gebeuren

Aan de hand van dit topic heb ik laatst ook een stuurhuis bij ze gekocht mede omdat ik op het moment steeds in de buurt bent in DE
Mijne gaat er aankomende maand een keer onder, zal extra goed opletten met monteren en alles even goed inspecteren..


Michaell

#29
De auto is klaar!

Het was maar goed dat ik naar huis was gegaan, want ik had een oepsie gemaakt. Ik had de stuurstangen verkeerd gemonteerd. Deze had ik onder vast gezet, maar ze moeten bovenop. Was mij gisteren niet eens opgevallen tot ik ging uitlijnen. Ik zag dat vanochtend wel direct.

Ik heb de touwtjes methode geprobeerd en dat ging echt super! Ik had een klein beetje een toespoor, maar dat was eenvoudig verholpen. Auto rijdt super. Handen van het stuur en hij blijft recht rijden,
Als ik een afwijking heb, is die vrij klein. Zojuist de garage gebeld en donderdag wordt die echt uitgelijnd. Maar ik denk dat ik er inderdaad verdomt dichtbij zit gezien het goede rijgedrag.
alleen zat het stuur onderste boven haha.  Ach, heeft ook zijn charme. Leest wel lastig de snelheid boven de 60Km/h. ;D
Ik weet niet hoe. Want het stuurhuis stond perfect in het midden, maar ik denk dat het asje wat er maar op 1 manier in de stuurcolomb (hoe je dat ook schrijft) past achterste voren zat.
Gelukkig was de fix simpel. Stuur er ff af halen. Kabel claxon fatsoeneren en op de juiste stand terug plaatsen. De Knipperlichten gaan als bonus nu ook weer automatisch uit (nokje daarvoor zit kennelijk aan het stuur en niet op de as). Wel altijd spannend om de airbag te hanteren!  :eusa_sick:
Maar ik kon er wel om lachen om met een op zijn kop zittend stuur naar huis te rijden (ik wou naar huis!). Maar nu is alles weer normaal. Easy fix 15 min werk ofzo!

Thuis nog ff onder de auto gekeken (20Km rit): Geen lekkages, auto stuurt lichter dan voorheen, nieuwe schubframerubbers en allemaal nieuwe bouten en moeren, nieuwe stuurstangetjes, alles goed schoongemaakt bij het subframe en ontvet (om nieuwe lekkages direct te kunnen zien), nieuwe ATF vloeistof en ontlucht. Stuurpomp is stil. Ik ben er super blij mee!  :eusa_dance:

Ik heb wat foto's gemaakt en zal vandaag of morgen een verslagje maken van dit maffe avontuur!

Het stuurhuis was inderdaad van alu. Hoewel ik geen superuitrusting heb om alu te lassen (Ik heb alleen een MIG lassaparaat, maar wel een fles 100% Argon gas en een spoolgun met alu lasdraad) is het toch beter gelukt dan ik had verwacht. Het was een rottig plek, De opening waar de grote retourleiding in geschroefd moest worden scheurde open halve wegen. Een cruciale plek.
Leiding erin gedrukt om ervoor te zorgen dat het schroefdraad op 1 lijn blijft. Afgebroken deel erop drukken en bakken maar met gekruisde fingers.  :eusa_pray:
Maar ik neem ze dit niet kwalijk. Dit is gewoon pech! Het stuurhuis was wel dergelijk goed en vakkundig gereviseerd. Als je er 1000 doet, zit er altijd wel 1 tussen met een defect die over het hoofd gezien word. Ik heb nog steeds lof voor dit bedrijf! Het is inderdaad wel een goed idee om het nieuwe onderdeel ff grondig na te lopen.
2 tips: Haal de kruiskoppeling los binnen in de auto. Die glijd er zo uit en valt met het stuurhuis soepel mee eruit. Eenmaal eruit kun je de rest eraf hameren! tip2: Haal de leidingen van het stuurhuis los bij de stuurpomp en verwijder het stuurhuis incl. de leidingen!
De leidingen zijn absoluut niet vergeving gezind kwa terugplaatsen en je wilt dit draad niet kapot draaien (of afbreken... Heb ik gehoord van een vriend!.... Ooit  :eusa_shifty: )
Ik zal nog even contact me ze opnemen. Ik hoef geen nieuw stuurhuis. Maar misschien krijg ik wat compensatie ofzo. Al heb ik de garantievoorwaarden wel verbroken denkik.