850 T-5R loopt te arm -- blijkt bij tuning

Gestart door segermans, 11-04-2023 08:25:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freefall

3 bar tov het inlaatspruitstuk, dan wel.
Vacuumlek is meestal rijk lopen.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

segermans

Brandstofdruk bij de rail gemeten, en er komt het volgende uit:

- 1ste keer meten was nadat auto 3 dagen stil had gestaan. Meter sprong meteen naar 3 bar en bleef daar staan.
- 2de keer meter was na een rit om de motor op temperatuur te brengen. Meter blijft nu steken op 1.5 - 2 bar...

Hoe dan ook lijkt me dit niet goed. Neem aan dat de druk op de rail constant moet zijn, ongeacht motor temperatuur.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

freefall

Klopt toch wel aardig. Op contact motor uit krijg je 3 bar raildruk. Rijdend, zonder boost heb je een vacuum in je inlaat, dus de raildruk zakt. Ga je turbodruk genereren zal de druk oplopen.
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

segermans

Met motor uit, contact aan en warme motor is de raildruk echter ook maar 1.5 - 2 bar. Lijkt me dan laag, of niet?

Overigens paar keer bij stilstand gasgegeven zodat de motor in het boostgebied komt, en dan stijgt de meter ook niet meer dan 0.2 bar.

freefall

Stationair ga je je max boost niet halen. Dat ie 0.2 bar stijgt zegt wel dat er iets meedoet 8)
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

segermans

Maar waarom zou de raildruk niet gewoon constant 3 bar moeten zijn, ongeacht je manifold pressure? Dat lijkt mij persoonlijk het meest logisch.

Ik ga zo wel even rijden om te kijken wat er gebeurd met de raildruk!

freefall

1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

segermans

Na wat rondrijden komt de raildruk weer op 3 bar... Hierbij 2 filmpjes waarbij ik de auto doortrek tot 4200 toeren.

https://www.youtube.com/shorts/oP6R_aCnKtk

https://www.youtube.com/shorts/7hXXlxvc4nc

freefall

Omee, die regelt dus. En hoeveel turbodruk? Zag de naald even vorbij de 3 bar gaan
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

freefall

Lees ook t topic tuners deugd eens door, staat ook best wat info in
1997 417 nautic blue S70 2.5T AT Zoonlief
2000 426 mystic silver V70D AT
1997 421 dark olive pearl V70 2.5T 2.3T AT AWD
1998 419 sand silver S70 T5 AT zoonlief
1995 421 dark olive pearl 850 T5R AT
i beun, therefore i am

segermans

Ik geloof vrijwel helemaal rechts van het witte gebied in het dashboard.

segermans

Na wat onderzoek lijkt het alsof ik meer begin te snappen van de raildruk. Wat ik er nu van bak is het volgende - is dit correct?

De raildruk wordt gemeten t.o.v. de inlaatdruk en moet in principe 3 bar zijn als de motor uit staat (= geen vacuum of overdruk in de inlaat?). Bij het starten van de motor, ontstaat er een vacuum in de inlaat, waardoor de druk gemeten bij de rail ook zou moeten zakken. Voorbeeld: 0.5bar onderdruk in de inlaat betekent 2.5 bar gemeten aan de rail.
Als tijdens het rijden de turbo wordt aangesproken, neemt het vacuum in de inlaat af door de turbodruk (of ontstaat er zelfs overdruk?) waardoor ook de gemeten druk aan de rail toeneemt.

Indien bovenstaande juist is, lijkt het me dus van belang te weten wat de onderdruk in de inlaat is bij stationair lopen om een uitspraak te kunnen doen over de gemeten druk aan de rail. Ik heb toevallig nog een vacuummeter liggen -- ik zou deze in serie kunnen aansluiten aan de vacuumslang bij de brandstofdrukregelaar om te kijken wat de gemeten onderdruk is, en zodoende kijken of de gemeten raildruk 3 bar is t.o.v. inlaatdruk.

Ik ga dit morgen doen, en daarnaast een nieuwe brandstofpomp monteren om te kijken of het verschil uitmaakt. Ben benieuwd.

KIM

Klopt helemaal.
De reden voor deze constructie is om een constante drukval over je injector hebt. Het vacuum zou bij een constante raildruk voor meer ingespoten brandstof zorgen (er wordt aan de ene kant op de brandstof gedrukt en de andere kant gezogen.
De oudere systemen konden het beste met deze methode overweg. Latere systemen hebben dit vacuum niet meer en wordt de compensatie berekend (bij ME7 mbv van een spruitstukdruk sensor)

segermans

We zijn ondertussen weer wat verder. Wat is er gedaan:

- Brandstofpomp vernieuwd (Walbro 255 liter/uur).
- AFR meter gemonteerd.

Helaas loopt de auto nog steeds niet goed, al is de brandstofdruk wel stabieler. Wat informatie over het AFR verloop op basis van wat ik zie op mijn AFR meter tijdens het rijden:

Stationair: lambda 0.8
Cruisen: lambda rond de 1
Vollast: onderin het toerenbereik lambda = 1.2 en bovenin (althans, bij 4k toeren laat ik al gas los) lambda ~= 0.95.

Dus: stationair te rijk en onder vollast praktisch overal in het toerenbereik te arm (althans, tot waar ik durfde door te trekken)

Nu heb ik zelf de volgende actiepunten bedacht. Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden:
- vacuumlekkages zoeken met remmenreiniger.
- Bekijken Bougies (checken of ze wit zijn t.o.v. mooi koffiebruin). Ik heb net voordat ik op de rollerbank bij RICA stond de bougies & injectoren gewisseld en de bougies waren toen mooi koffiebruin. Indien de bougies nu wit zijn, turugzetten oude tune & oude injectoren (blauw)
- MAF sensor (erg duur, dus dit is laatste optie)

Nu heb ik concreet de volgende vragen:
- Wat denken jullie van bovenstaande acties? En missen jullie nog acties die ik zou kunnen ondernemen?
- Welke vacuumlekkages (if any) zouden voor het AFR verloop kunnen zorgen wat ik aan het begin beschrijf?
- Ik heb van RICA de oude tune mee teruggekregen op een kleine printplaat. Heeft iemand ervaring of je deze zelf weer in je ECU kan zetten?


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!