850 T-5R loopt te arm -- blijkt bij tuning

Gestart door segermans, 11-04-2023 08:25:07

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Citaat van: segermans op 09-05-2023 08:29:07- De raildruk op het filmpje wat ik stuurde is de absolute raildruk, dus niet t.o.v. het inlaatspruitstuk. Het slangetje wat je ziet is om de drukmeter te ontluchten na gebruik. De raildruk lijkt dus echt te weinig mee te regelen. Als test heb ik ook de vacuumslang van de brandstofdrukregelaar afgetrokken met draaiende motor. In dat geval zou je een sprong van raildruk verwachten die gelijk is aan de onderdruk in het spruitstuk bij stationair draaien (= 0.6 bar). Echter gebeurt dit niet/nauwelijks. Vacuumslangetje is ook goed van inlaat naar brandstofdruk regelaar is ook goed. Nu heb ik ook een vermoeden dat mijn drukmeter wellicht niet helemaal goed is -- is een goedkope HBM unit van 20 euro. Ik ga kijken of ik bij een garage een goede drukmeter kan regelen.

Je meet dan tov de atmosferische druk. De gemeten druk zou dan inderdaad flink moeten varieren.
Als het vacuumslangetje van de regelaar goed is en goed aangesloten, kan het niet eigenlijk niet anders dan dat het membraan in de drukregelaar stuk is.

segermans

Ik heb onderhand alles (volgens mij) vervangen wat te maken zou kunnen hebben met de brandstofdruk:
- Brandstofpomp (Walbro 255 l/h)
- Bosch Green Giant injectoren (origineel!)
- Brandstofregulator (imitatie, origineel Bosch niet meer leverbaar)
- Vacuumslang naar brandstofdrukregelaar
- Brandstoffilter

Mijn raildruk regelt nog steeds niet mee met de inlaatdruk. Dit kan dus ofwel aan mijn brandstofdruk meter liggen, of aan iets anders. Ik ga binnenkort even kijken of ik van iemand een fatsoenlijke brandstofdrukmeter kan regelen. Wat zou nog meer invloed kunnen hebben op brandstofdruk naast bovenstaande?

Wat observaties:
- Telkens als ik mijn fuel trims reset (A2 poort resetten op OBD1) lijkt er een ander mengsel aangeleerd te worden. De overeenkomsten tussen de verschillende tests die ik gedaan heb zijn als volgt:
--- Stationair loopt mijn auto altijd te rijk op het moment (lambda = 0.6 - 0.8)
--- Cruisen ook vaak te rijk (0.8 - 1 lambda)
--- Volgas (eigenlijk al op het moment dat ik in de boost regio kom) is te arm (>> 1 lambda)
- Stationair zit er ongeveer 0.6 - 0.65 bar onderdruk in mijn inlaat.
- Ik kwam erachter dat mijn temperatuurmeter een fractie onder de 3 uur positie staat. Volgens mij blijft mijn thermostaat open staan o.i.d., want mijn bovenste radiateur slang wordt vrijwel direct warm.

Verder heb ik nog het volgende vervangen wat te maken heeft met mijn mengsel:
- MAF (Pierburg insert)

Heeft er iemand toevallig waardevol leesmateriaal over open- en closed loop? Ik wil graag weten welke variabelen/sensoren het mengsel bepalen in beiden gevallen en wanneer de motor van de ene naar de andere loop gaat.

VolvoFreak89

Je imitatie brandstofdrukregelaar kan DOA zijn. Gebeurt niet vaak, maar gebeurt uiteraard wel. Als je drukmeter verder op alles normaal reageert en snel logische waarden aangeeft - test het desnoods op wat banden - dan zal je de meting moeten vertrouwen.

Dus toch brandstofdrukregelaar, of vacuumsysteem ernaartoe. Dat is het enige wat ervoor kan zorgen dat er niet meegeregeld wordt met de turbodruk. Blaas anders alle leidingen door, verzeker jezelf ervan dat de vacuumslang naar de brandstofdrukmeter in vrij contact staat met je inlaatspruitstuk. Haal alles nogmaals los en controleer op verstoppingen. Dit is het moment om gekke dingen te checken. Zit er geen o-ring scheef, of troep in een leiding die hem blokkeert, dat soort dingen.

Er is niks anders dat dat regelgedrag vam een drukregelaar kan tegenwerken. Een kapotte brandstofpomp zou voor lagere druk zorgen, maar binnen die druk zou er nog altijd actief meebewogen moeten worden met inlaatdruk. Het brandstof toevoersysteem is zo simpel als dat. Pomp, leidingen, drukregelaar. Meer is er niet.

Je observaties in lambda onderschrijven een constante brandstofdruk (geen meeregeling). Cruisen is ook onderdruk (tenzij autobahn ;)) en dus rijk. Alle temperatuuraanduidingen rondom 3 uur zijn in orde. Thermostaat staat alleen bij koude start dicht. Zelden komt hij terug onder de thermostaattemp na opgewarmd te zijn, alleen in strenge winters.

CiteerHeeft er iemand toevallig waardevol leesmateriaal over open- en closed loop? Ik wil graag weten welke variabelen/sensoren het mengsel bepalen in beiden gevallen en wanneer de motor van de ene naar de andere loop gaat

Piet hintte er al naar, blijkbaar telt bij deze auto's alleen je gaspedaalstand. Dus boven een bepaald percentage gas geven (waarschijnlijk 80 of 90%) gaat de boel in open loop. Maar nogmaals, zolang je brandstofdruk niet op orde is, hoef je hier geen moeite in te steken tenzij het je gewoon los van alles interesseert. Het is redelijk duidelijk waar je probleem zit.

Menno3274

Beetje offtopic.
Maar toch vraag ik me af waarom bij mijn vader zijn S70 2.5 20V (M4.4) met de brandstofdrukregelaar bij het brandstoffilter ook de druk helemaal niet veranderd op de brandstofrail. Blijft constant net iets over de 3 bar. Gaat daar dan ook iets mis. Of is dit bij deze non turbo motor een heel ander systeem?

VolvoFreak89

De 2.5 NA in die S70 gebruikt een MAP sensor en corrigeert daarmee elektronisch.

segermans

Dank VolvoFreak voor de uitgebreide uitleg. Een DOA brandstofdrukregelaar zou wel heel erg balen zijn.

Mijn turbodruk meter vacuum slang zit op de vacuumtree, net als de brandstofdrukmeter vacuum slang. Mijn turbodruk regelt gewoon geod van -0.6 tot 1 bar. Dit lijkt mij te betekenen dat de druk in de inlaat/vacuum tree dus goed is. Dan lijkt het mij dat de fout moet zitten in de vacuumslang van vacuumtree naar brandstofdruk regelaar, of de regelaar zelf. Juiste gedachte?

Anyway, ik ga deze week nog een keer mijn brandstofdruk meten dan, en ik laat je weten wat de uitkomst is!

Tot s lot, ik ben zeer geinteresseerd in hoe het closed- en open loop verhaal in elkaar steekt. Dus welke variabelen/sensoren er precies invloed op hebben, de formules, en wanneer je overgaat van de ene op de andere. Ik vind het altijd fijn om zelf ook begrip te hebben van hoe alles werkt, in plaats van klakkeloos dingen proberen die mensen tegen je zeggen. Begrip helpt ook bij toekomstig troubleshooten  :)

Menno3274

Citaat van: VolvoFreak89 op 15-05-2023 10:02:48De 2.5 NA in die S70 gebruikt een MAP sensor en corrigeert daarmee elektronisch.

Dat wist ik niet, niet kunnen vinden in ieder geval. Waar zit deze? De auto heeft wel dezelfde lmm als mijn S70 T5.

Piet

Citaat van: segermans op 15-05-2023 10:27:31Mijn turbodruk meter vacuum slang zit op de vacuumtree, net als de brandstofdrukmeter vacuum slang. Mijn turbodruk regelt gewoon geod van -0.6 tot 1 bar. Dit lijkt mij te betekenen dat de druk in de inlaat/vacuum tree dus goed is. Dan lijkt het mij dat de fout moet zitten in de vacuumslang van vacuumtree naar brandstofdruk regelaar, of de regelaar zelf. Juiste gedachte?

Wellicht snap ik je niet helemal goed, maar enkele posts terug zei je dat de de brandstof druk tov atmosferisch mat (absoluut noemde je het)
Maar hier boven zeg je dat je de vacuumslang van de drukmeter ook op de vacuumtree hebt aangesloten.
In dat laatste geval meet je dus toch tov de druk in het inlaatspruitstuk en dan klopt het dus gewoon dat je altijd 3 bar brandstofdruk meet!
Of bedoel je hierboven  met "brandstofdrukmeter vacuum slang " de brandstofdrukregelaar vacuumslang ??
Dan zou je gedachte juist kunnen zijn.

CiteerTot s lot, ik ben zeer geinteresseerd in hoe het closed- en open loop verhaal in elkaar steekt. Dus welke variabelen/sensoren er precies invloed op hebben, de formules, en wanneer je overgaat van de ene op de andere. Ik vind het altijd fijn om zelf ook begrip te hebben van hoe alles werkt, in plaats van klakkeloos dingen proberen die mensen tegen je zeggen. Begrip helpt ook bij toekomstig troubleshooten  :)

In een nutshell:
De ecu bepaalt het mengsel aan de hand van een tabel (VE-map partial load) waarin load tegen het toerental is afgezet.
De load wordt berekend uit de gemeten luchtmassa door de lmm en de RPM volgens de formule  load=(air mass/RPM)x(1/Injector constante)xnog wat compensatie constanten .
De ecu maakt  het mengsel dan  door de injectietijd te varieren,.
Om dit verhaal kloppend te houden moet bij monteren van grotere injectoren dus door de tuner bovengenoemde "Injector constante" worden aangepast.

In closed loop komt hier dan nog een feedback regelmechanisme overheen met de lambdasonde als sensor. Dit is een narrowband sonde wat wil zeggen dat die alleen maar kan meten of het mengsel  te arm of te rijk is t.o.v lambda =1.
De ECU regelt dit dan bij door de injectie tijd te verlengen of te verkorten, dat is de Short Term Fuel Trim (STFT).
Als de STFT voordurend afwijkt legt de ECU deze afwjking vast in de Long term Fuel Trim en telt deze alvast steeds op bij de waarde verkregen uit de tabel  om het regelsyteem sneller te maken.
Er zijn twee aparte LTFT's nl één voor stationair en één  voor middelmatige load (LTFT-idle en LTFT-partial load)

In open loop valt het lambda regelsysteem weg en bepaalt de ECU  de hoeveelheid  in te spuiten benzine alleen nog maar aan de hand van voornoemde tabel en de LTFT.

Dus in closed loop spelen als sensoren de LMM, krukassensor (RPM) en de lambdasonde een rol
In open loop allen de LMM en de krukassensor.

Of het syteem in open danwel closed loop gaat wordt bepaalt door de stand van de gasklep.

Dit is het basisregelmechanisme.
Verder zijn er nog meer invloeden (fijntuning zou je het kunnen noemen) zoals bijv. de temperatuursensor tijdens de opwarmfase en acceleratie verrijking bij volgas

Als je je er verder in de materie wilt  verdiepen kan ik je het topic "Tuners deugd, Motronic 4.4 tuning uitgelegd" aanbevelen.

segermans

Citaat van: Piet op 15-05-2023 18:22:10Wellicht snap ik je niet helemal goed, maar enkele posts terug zei je dat de de brandstof druk tov atmosferisch mat (absoluut noemde je het)
Maar hier boven zeg je dat je de vacuumslang van de drukmeter ook op de vacuumtree hebt aangesloten.
In dat laatste geval meet je dus toch tov de druk in het inlaatspruitstuk en dan klopt het dus gewoon dat je altijd 3 bar brandstofdruk meet!
Of bedoel je hierboven  met "brandstofdrukmeter vacuum slang " de brandstofdrukregelaar vacuumslang ??
Dan zou je gedachte juist kunnen zijn.

Dat laatste inderdaad. Was een typfout van mijn kant...

Verder -- bedankt voor de uitleg in een notendop! Ik ga ook verder met het lezen van Tuners deugd. Thanks voor de aanrader.

Ik heb trouwens nog een laatste vraag: waarom krijg ik geen error CEL als mijn cruise & idle beiden niet op de lambda = 1 zitten? Mijn narrowband sensor zit dan toch constant tegen de 0 of 1 Volt aan (afhankelijk van of het te rijk of te arm is). Dan zou je toch een Fuel Trim CEL moeten krijgen?

VolvoFreak89

Slag om de arm want ik kan er naast zitten, maar ik geloof dat dat te maken kan hebben met "readiness monitors". Na een ECU reset, doet je ECU in feite eerst een paar zelf-tests die verifieren of je emissiesysteem correct werkt. Dit duurt een paar startcycli, en pas daarna laat hij een CEL zien als er dingen mis zijn.

Het kan ook zijn dat hij uberhaupt niet op ready-state terecht komt, omdat je meteen met scheve emissie begin, maar dat is speculatie.

Gezien je sensoren het allemaal wel doen maar de waarden gewoon niet perse sense maken, krijg je niet direct een CEL op basis van missing signal. Ik weet dus niet hoe lang je rijdt tussen ECU resets, maar het kan dus zijn dat hij nog met de zelf-test bezig is.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: segermans op 16-05-2023 08:37:21Ik heb trouwens nog een laatste vraag: waarom krijg ik geen error CEL als mijn cruise & idle beiden niet op de lambda = 1 zitten? Mijn narrowband sensor zit dan toch constant tegen de 0 of 1 Volt aan (afhankelijk van of het te rijk of te arm is). Dan zou je toch een Fuel Trim CEL moeten krijgen?

Dit ligt volgens mij iets ingewikkelder. Het motormanagement corrigeert altijd naar lambda 1 met de fueltrim. Zolang die correctie binnen een bepaalde bandbreedte blijft (dacht +25% en -25% of iets in die geest), dan krijg je geen foutmelding. Er zijn hier wel mensen die dit preciezer uit kunnen leggen, denk ik.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

segermans

Heb ondertussen een andere drukmeter in elkaar gezet en zo, opnieuw, de brandstofdruk gemeten. Bij aanzetten contact, vloog de meter direct naar 2.2 bar en zodra ik het contact uit deed, viel hij meteen weer terug naar 0..

Na de brandstofdrukregelaar uitgesloten te hebben, tot de conclusie gekomen dat dit enkel kan komen door de brandstofpomp. Deze er weer uitgehaald en toen zag ik dat het slangetje eraf gesprongen was (Walbro staat bekend dat het meegeleverde slangetje net iets te kort is...). Het domme is dat ik tijdens de montage nog twijfelde of het wel zou blijven zitten, maar na een korte discussie met mijn vader besloten dat het wel zou houden. Niet dus haha.

Afin, ik had nog een onderdompelbare 8mm brandstofslang liggen. Deze op maat geknipt en gemonteerd. En de brandstofdruk werkt nu EINDELIJK naar behoren. Auto loopt nu overal te rijk, maar ik geef het nog even wat tijd om in te leren (pas Klein stukje mee gereden).

Slordig van ons, maar gelukkig zijn we achter de oorzaak. Dank voor jullie meedenken! Top.

Wie weet post ik hier nog eens wat als m'n lambda bij stationair en cruiseen niet op 1 komt (nadat de auto zich ingeleerd heeft)

Vulk

Ludo

Blijkbaar werkt die zoekfunctie hier nog altijd niet, na zovele jaren.  ::)
Het had je anders veel werk en zoeken bespaard, want de oorzaak van deze foutcode is met deze fix al meermaals opgelost...

segermans

Citaat van: Ludo op 28-05-2023 21:39:44Blijkbaar werkt die zoekfunctie hier nog altijd niet, na zovele jaren.  ::)
Het had je anders veel werk en zoeken bespaard, want de oorzaak van deze foutcode is met deze fix al meermaals opgelost...

Blijkbaar blijft een heel topic doorlezen ook lastig  ;)