zekering 15 probleem, veel rook

Gestart door wbeetje, 13-04-2023 22:52:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wbeetje

Goede avond, misschien en hopelijk heeft er iemand meer info over het volgende:

Vorig week deed mijn binnenverlichting het niet meer, tevens de rode lampen in de deuren niet. Zekering 15 bleek stuk te zijn. Maar als ik die probeerde te vernieuwen ging deze direct weer stuk.

Mijn monteur er vanavond naar laten kijken, binnenverlichtingunit losgemaakt, weer aangesloten want hij vond niks raars. Zekering vernieuwd, geen probleem. Even later (ik was er toen weer bij) reden we de auto uit de werkplaats, een hoop rook in het interieur, we konden moeilijk lokaliseren waar het precies vandaan kwam, maar in ieder geval onder het dashboard uit, waarschijnlijk links (bestuurderskant) in de buurt van het raam/ linker  speaker in dashboard, daar kwam de rook het meest uit dachten we.

Zekering nr. 15 was helemaal weggesmolten zagen we, nogmaals geprobeerd met een nieuwe 10 ampère zekering, direct allerlei vonken en begon wederom te smelten. Dus voor nu maar gestopt, dan maar even zonder binnenverlichting en rode lampen in de deuren. Echter wil ik dit wel opgelost hebben natuurlijk.

Nr. 15 geeft aan: courtesy lamps, diagnostics,  door warning lamps, glove compartment lamp. Zou het één of ander relais kunnen zijn? En wat betekent "diagnostics" (niet de letterlijke betekenis, dat weet ik wel), maar wat betekent het m.b.t. de auto, misschien inderdaad één of ander relais/computer ?

Misschien iemand anders ervaring met dit probleem? Zou super zijn als ik iets van jullie hoor hierover, alvast bedankt !

pcpg.janssen

Diagnostics is (denk ik) de 12V pin op je ODB stekker (pin 16) of de 12V voor je LED-ding onder de motorkap.

Onder je zekeringbank loopt de kabelboom vanuit je motorruimte naar binnen. Het kan zijn dat je hier ergens sluiting hebt, waardoor je zekering eruit vliegt en je de rook krijgt. Op die plek zitten ook diverse relais (inclusief je cruise control, als je die hebt). Als het probleem in je relais zit, zul je dat wel snel zien. Verder zitten er in die buurt 2 modules in kunststof behuizingen: de VGLA (Volvo Guard Lock/Alarm) en IMM (Immobiliser), mits je die hebt.

Om hierbij te komen, zul je de "schopplaat" boven de pedalen/onder het stuur moeten verwijderen. Zijn een paar schroefjes en dan kun je hem eruit schuiven.