Met de 10V naar Bormio Italie voor stichting: Forza4Energy4all

Gestart door Michaell, 12-08-2023 19:48:06

Vorige topic - Volgende topic

Michaell

Hoi Allemaal,

Zoals sommigen van jullie misschien al wel weten (heb het wel eens benoemd) rij ik als vrijwilliger alweer bijna 10 jaar naar Bormio Italie om als mobiele fietsenmaker op de motor een klein peloton wielrenners, hardlopers en wandelaars achteraan op de prachtige bergpassen: Gavia, Mortirolo en de Stelvio om ze te voorzien van pechhulp, EHBO, communicatie met de top, bidon bijvullen enz!

Dit is best een belangrijke taak voor mij, want ik ben als (enigste) motorrijder altijd als eerste te plaatsen. Natuurlijk hebben we ook wat busjes als bezemwagen, maar op de smalle wegen kun je met een auto maar op bepaalde plekken keren. Tevens worden de wegen voor dit evenement niet afgesloten voor het gewone verkeer wat met name op de drukke Stelvio lastig kan zijn als je echt ergens snel moet wezen.
Ook ben ik voorzien van (uiteraard) een mobiele telefoon, maar daarbij heb ik ook een porto die gebruik maakt van een militaire frequentie (word niet gebruikt, en hebben we een vergunning voor om die te mogen gebruiken) en een satelliet telefoon zodat ik echt overal bereik heb in een noodsituatie. Boven in de bergen en langs bergwanden is bereik nooit altijd vanzelfsprekend, maar een satelliet telefoon heeft overal op de planeet bereik. als is het gebruik ervan vrij duur, dus dit is de laatste optie. Zo kan ik in een noodsituatie altijd iemand bereiken.
Dit is tot nu toe nooit nodig geweest, maar het is fijn te weten dat we de mogelijkheid hebben.

En verder zit ik op de motor als een echte pakezel! :)
Grote backpack rugzak vol AED. EHBO pak, eten, drinken, grote hoge druk fietspomp, zakken motorpak vol met fietsonderdelen en communicatieapparatuur en een tanktas van 2 verdiepingen vol met nog meer fietsonderdelen en gereedschap! Het is zwaar werk, maar ook weer heel erg leuk. En natuurlijk is het vaak mooi weer, maar soms is het weer minder. Zo is het droog en zo valt er ineens een enorme plensbui met wind en/of gelijk 30cm sneeuw! Het weer is boven erg onvoorspelbaar. Maar tot nu toe hebben we kwa weer redelijk veel geluk gehad en als er wat voorspeld is passen we natuurlijk de planning daarop aan.
De sfeer is altijd geweldig en vorig jaar hebben we met zijn allen maar liefst: €190.000,- binnen weten te halen voor het onderzoek!!

Voor dit doel prop ik mijn wagen vol (855, 2.5L 10V, MT, MY1996, LPG) met allerlei fietonderdelen + aanhangwagen waar mijn motor (Suzuki GSF Bandit S1200 MY 1998) op gaat voor de lange autorit van 13 uur (incl. vele pauzes) die ik in 1 dag rij met max 100Km/h ivm aanhangwagen.

Dit heeft allemaal als doel om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor de ontwikkeling van een medicijn tegen een energiestofwisseling ziekte bij kinderen.
Veel mensen hebben hier nog nooit van gehoord, want het is helaas niet erg bekend. In een nuttshell komt het er op neer dat kinderen met deze afwijking een defect hebben in hun energiecentrale. Als wij bijvoorbeeld ff 30 rondjes rond onze volvo gaan rennen zijn we bekaf (Ik ga het niet eens halen denkik), maar na een korte pauze van 5 minuten zijn we er weer klaar voor, want onze "batterij" laadt zich gelijk weer op. Door deze aandoening gebeurd dit dus niet bij deze kinderen en gaat dat zeer langzaam. Simpele handelingen zoals tanden poetsen, buiten spelen, zwemmen en dergelijke vraagt zodanig veel energie dat ze dat niet eens kunnen en meer dan een dag nodig hebben om bij te komen.
Gedetailleerdere uitleg is te vinden op: https://energy4all.nl/de-ziekte-energie4all/ziektebeeld.

En dit jaar leek het mij wel leuk om hier een blog/dagboek over dit geweldige jaarlijkse evenement te houden en te delen met mijn mede volvo liefhebbers!
Ik ga ook behoorlijk wat vragen van de inmiddels 27 jaar oude auto met rond de 800.000Km op de klok! Vol beladen met gereedschap, kleding + motor op een aanhangwagen en de 140Pk motor moet dit in 1000Km rijden en naar boven in de alpen in zien te krijgen. Ik lijk wel gek! :D
Maar het is wel een Volvo uit een bouwjaar dat men ervanuit ging dat een auto langer mee moet gaan dan de garantie/lease termijn. Dus dat geeft vertrouwen (staal/alu ipv plastic) en ruim van te voren krijgt de auto ook een grote check-up. Tevens is het mijn daily. Dus de auto staat nooit stil en is al een heel jaar weer getest! Dus ik ga er gewoon voor!

Het evenement gaat volgende maand van start. Het word gehouden op: 6-7-8 september in Bormio Italie met op 5 september een dag voorraf waar ik alle fietsen ga keuren op veiligheid (remmen, banden, speling, slijtagepunten dat soort dingen).

Meer informatie is te vinden op onze website van dit evenement: https://www.forza4energy4all.nl/
De site van de stichting zelf: https://energy4all.nl/
En filmpjes van de vorige edities op youtube: https://www.youtube.com/@StichtingEnergy4All
En ja, de motorrijder en fietsenmaker die in een paar filmpjes te zien is ben ik! :)

Ik op de motor met onze mascotte achterop boven op de Gavia pas!

Edit: bijna vergeten! Wie ons wil helpen in de ontwikkeling van het medicijn en een donatie wil doen, kan dit doen op: https://www.forza4energy4all.nl/deelnemers2023
Het maakt niet uit voor welk team. Het komt allemaal ten goede voor het medicijnonderzoek!
Heel erg bedankt voor wie een donatie wil doen!!

Jerra

Ontzettend leuk dat je dit avontuur in een webdagboek gaat gieten!
Heel veel succes gewenst alvast! Ik lees mee  ;D
'95 --- 855 A2 --- T-5R 2.0   --- MT --- tripletonner --- Dark Olive Pearl --- RammelendeRoffel
'91 --- 854 A1 --- GLT 2.5    --- MT --- enkeltonner --- Classic Red --- RestauratieRoffel
'87 --- 780      --- PRV6 2.8 --- AT --- dubbeltonner --- Champagne Beige Metallic --- 't Coupeblik
'95 --- 855 A2 --- 2.5-10V   --- AT --- quadrupletonner --- Regent Red Pearl --- De Audy met een "griekse ij"
2 SS'jes en 1 XBR

Michaell

Dank je wel Jerra! :)
Ik heb er dit jaar ook weer heel veel zin in. Leuk dat je meeleest!!

Ik heb dit jaar al de nodige voorbereidingen getroffen voor zowel auto onderhoud als het regelen van een aantal zaken. Ik zal daar gelijk ook nog even een update van geven van wat ik al zoal gedaan heb dit jaar:

In februari/maart begint voor mij eigenlijk al wat stapjes ter voorbereiding voor september. Het eerste wat ik altijd regel is de motortrailer. Deze heb ik niet zelf, maar die huur ik voor de periode van 1 week. Nou heb ik ondekt dat september altijd de meest lastig maand is om een motortrailer te huren! Kennelijk gaan dan de meeste motorrijders met vakantie en is dat de piekmaand voor de motortrailer verhuur. Om die reden plan ik dit een half jaar van te voren, zodat ik zeker weet dat ik dan een aanhangwagen heb en heb ik nog tijd zat om rond te kijken als een verhuurder niks meer beschikbaar heeft.
Kopen is voor mij niet echt een optie, omdat ik deze maar 1x per jaar gebruik en ik er geen berging voor heb. Het is zonde om deze de rest van het jaar buiten weg te laten roesten en dus ook moet onderhouden voor vertrek. Dus ik huur dan liever.

Ergens rond april/mei kwam ik er achter dat de auto wat begin te hikken. De motor liep verder prima, maar van laag RPM accelereren begon de auto wat te stotteren. Eenmaal op hoger RPM was er daarna niks aan de hand, maar ook stationair voelde ik een trilling in de motor en ook viel het mij op dat de motor wat lichte grijzige rook produceerde op LPG. Mijn eerste verdachte was de ontsteking/brandstof toevoer. Ik wou eerst de ontsteking checken, want dat is simpeler. En dat bleek correct. De stroomverdeler was nog prima, en ook de bobine vonkt prima, maar de bougie kabels...... Waren wat minder. 

Het verbaasde me nog dat de motor nog liep. 1 bougie kabel brak bij het verwijderen zonder al teveel moeite gewoon doormidden. Dit ziet er uit als ouderdom schade.
Ik had nieuwe besteld (Bosch) bij autodoc en daarna waren alle problemen en de rook weg. Easy fix.

Eind Juli had ik ook mooi de tijd om even alle filters, olie en KVS te vervangen. en om de auto even goed te inspecteren van onderen om te kijken of ik nog ergens olielekkage, roest, gescheurde rubbers, speling oid kon vinden. Maar nee, alles zag er erg goed uiten de auto was kurkdroog van onderen en de motor maakt geen rare geluiden en loopt gewoon mooi.

Nieuw luchtfilter (Bosch) en interieur filter (Myle)

KVS dop los, emmer eronder en wat geduld. De oude is vies geel geworden (was blauw) na 4 jaar ofzo en nieuwe blauwe van de action erin. op moment van schrijven is die nog steeds helder blauw in het expansievaatje.

Nieuwe olie en filter erop (Olie 10W40 MPM en filter van Bosch) en daarbij doe ik er ook altijd een flesje TLS olie bij.
https://www.tsl-allstar.nl/smeermiddelen

En als laatste mijn persoonlijke test circuit op tegenover mijn huis! Dit is op wat fietsers en wandelaars na een verkeers arme weg door de bossen. Deze rijdt letterlijk rond en bevat veel bochten, hobbels en een recht stuk zodat ik de besturing, schokdempers, remmen, acceleratie en dat soort dingen in 1 zwiep veilig kan testen zonder dat ik aan het overige verkeer hoef te denken. In dit geval rij ik een rondje om het KVS systeem te ontluchten. Van de 7L kwam er 6,5L uit (waarschijnlijk zit er nog 0,5L in de kachelradiator) en ging er maar iets van 4,5L in ofzo. En ja hoor. Tijdens het rijden heeft hij nog wat boertjes gelaten. Dus nog iets bijvullen, weer een stukje en controleren. Weer iets bijvullen en toen zakte het niet meer en was het systeem ontlucht.

Ook is het airco systeem weer onderhouden (wat ik jaarlijks doe) bij Marx aircoservice in Nederhorst den berg. Dus er zit weer verse koudemiddel, PAG olie en fluor in en deze blaast ijskoud!
https://www.autoairco-marx.nl/

Dus voor ik naar Bormio rij heb ik schone filters, nieuwe olie, nieuwe KVS en een ijskoude airco! :)

Died850

Leuk vwrhaal en wat goed dat je dit doet. Veel plezier en verwacht dat de 850 geen problemen gaat geven als ik het onderhoud zo lees  :D ! Succes!

Michaell

Dank je wel Died850!
Ik denk ook wel dat dit goed gaat komen. De auto rijdt alweer een jaar zonder grote problemen. Wel het stuurhuis in December vervangen. Dat was een grote klus! Maar daarna alleen maar wat hele kleine simpele dingetjes. Wel gaat een kist met gereedschap mee en ik heb van mijn vader vroeger geleerd altijd een flesje vloeistoffen mee te nemen. Just in case.
Dus ik neem motorolie (voor de auto en motor beiden 10W40, maar de motor heeft speciale motorolie nodig ivm de natte plaatkoppeling. Daar mag geen motorolie voor de auto in ivm dat de koppeling dan kan slippen) mee, Remvloeistof, ATF (voor de stuurpomp), en KVS. En daarbij hoort ook een rol ducktape!
En natuurlijk wat kleine onderdelen en de reserversleutels van de auto, motor en het huis. Ik zou maar een set verliezen! Zo kom ik altijd weg en thuis.

Ook neem ik naast een reservewiel ook een proppeset mee en een kleine 12V compressor zonder tank mocht ik een keer door een spijker rijden.
Natuurlijk ben ik lid van de ANWB met Europa dekking, maar als ik het zelf snel kan fixen heeft dat de voorkeur. :) Dus dat is mijn plan B.
Ook neem ik 2 navigatie systemen mee. Stel dat er 1 kapot gaat en als alles faalt ligt er ook nog een groot wegenboek Europa in de auto met pen en papier voor notities onder het rijden (net als vroegah). Dus ik kom altijd thuis en op plaats van bestemming.

En natuurlijk een lading eten (boterhammen) en drinken (sinaasappelsap in 3 thermoskannen) en wat snacks en 2 rollen WC papier, mocht het buitenlandse eten wat zwaar op de maag liggen ;).

Ik bereid met altijd graag voor!

Afgelopen maandag had ik bij de ANWB alvast de benodigde wegen vignetten besteld voor Zwitserland (2 stuks. 1 voor de auto en 1 voor de aanhangwagen).
Het zijn niet de goedkoopste dingen (Rond de €40,- per stuk + €5,25 handelingskosten), maar ik zeg altijd maar dat de bekeuring duurder is (en dat is natuurlijk ook zo! + je bent dan verplicht de vignetten alsnog te kopen bij de Politie).
En deze heb ik gisteren keurig in de post gekregen. Dit jaar zijn ze geel van kleur.

Voor mijn rit naar Bormio rij ik ongeveer 200Km om. Dit doe ik expres.
Ik rij namelijk recht naar beneden door Zwitserland en ga bij Como de Italiaanse grens over (Bormio ligt net onder het punt waar Zwitserland en Oostenrijk bij elkaar komen. Como ligt boven Milaan).
De reden die ik daarvoor heb zijn Bergpassen.
Want ten eerste mag je met een aanhangwagen vrijwel geen enkele bergpas op ivm de lengte op de vaak erg smalle wegen en haarspeldbochten en het gewicht van de combinatie in combinatie met de sterke daling als je weer naar beneden gaat. En ze hebben gelijk! De wegen zijn vaak net zo breed als 1 auto en in slechte conditie. Dat moet je inderdaad niet willen. En zeker als het weer ook nog eens tegenzit. Ik ben vaak genoeg over een bergpas geweest waar het beneden 25gr is en het boven hard sneeuwt. Niet een situatie die je wil met een aanhangwagen en op 4 zomerbanden als je omhoog rijdt om een steile weg!!

De 2e reden is de auto. De combinatie is erg zwaar en dit de steile wegen met haarspeldbochten optrekken zie ik niet zitten. Je gaat zo met 10 tot 25gr gemiddeld omhoog.
Het gaat wel, maar erg langzaam, terwijl achter je een file ontstaat met boze Italianen die met 100Km/h omhoog willen knallen terwijl ik 30Km/h rij in zijn 1 of 2e versnelling.

Via Como blijf ik op de snelweg en die is relatief vlak. Deze gaat natuurlijk niet over bergen heen, maar kronkelt eromheen of gaat door de velen tunnels. Dat is veel makkelijker voor de auto.
Tevens doe ik er even snel over. ipv kronkelen door de velen dorpjes, rotondes, stoplichten en bergpassen is het gewoon rechtdoor in een streep met 100Km/h zonder dat ik de hele tijd op de navigatie moet kijken.  Dat is voor mij een wegenvignet meer dan 10x waard!

Alleen de stad Como is ff goed concentreren. Het is een erg grote en drukke stad. Hier ga ik de snelweg af en vanaf daar is het een lang stuk alleen maar rechtdoor over de provinciale weg voor ik er ben.

Michaell

Vandaag heb ik bij een bevriende fietsenmaker een grote doos racefiets onderdelen opgehaald voor Bormio.
hierin zitten onder anderen: verschillende kettingen en cassettes (achtertandwielen voor derailleur systemen) Remrubbers en schijfremblokjes, kabels, spaken, binnen en buitenbanden, enz

Zaterdag aanstaande ga ik de aanhangwagen ophalen. Dan ga ik in de rest van de dag de motor op de kar zetten en de auto volladen met alles wat ik nodig heb.
Dan zondag nog alles checken aan de hand van een checklist of ik niks vergeten ben en wat broden smeren voor maandag.

Dan wil ik zondag vroeg naar bed. Denk een uur of 18:00u en dan wil ik maandag rond 3:00u vertrekken.
Dan hoop ik tussen 18:00 en 21:00u te arriveren in Bormio.
En ik heb er zin in!!! :D

Menno3274

Klinkt goed. Veel succes/plezier alvast. :D

Vulk

Dazzle

Succes hoor....  Aan de voorbereiding zal t niet liggen ;)

Michaell

Dank jullie wel allemaal!

Ik ben net terug van het ophalen van de motortrailer.
Vorig jaar had ik een grote trailer erachter voor 3 motoren met 2 assen. Dit was zeer overkill en ook erg zwaar, maar er was niks anders beschikbaar.

Maar dit jaar heb ik de perfecte trailer!

Bescheiden. Net als de man.

Ik mocht er ook een reserverwiel bij hebben *Als dat in jouw auto past*. Ik zei tegen de beste man: "Geen zorgen..... Ik heb een Volvo station uit 1996" en toen moest hij lachen. Oooohh zei hij. Dan heb je ruimte zat! Heb je die kar dan wel nodig dan?  ;D
Deze heb ik erbij genomen. De wegen in Italie zijn niet overal even best. Al heb ik nog nooit een lekke band gehad bij een aanhangwagen ben ik liever mee dan ongelegen. Spanbanden heb ik zelf en nog een disselslotje erbij gedaan.

Een erg compact karretje voor 1 motor. Deze kan ik zelfs optillen zo lichtgewicht dat die is! De auto merkte de kar niet eens.
Scheelt weer een paar honderd kilo in het naar boven zeulen zometeen. Perfect!
Kan ik ook eindelijk eens mijn witte kentekenplaat gebruiken die al jaren achterin ligt.

Vandaag ga ik de auto klaarmaken. Banken plat en zo efficiënt mogelijk vullen. Ik wil dat de auto vandaag klaar is.
Begin van de week heb ik de auto afgetankt met benzine (Super 98 E5) en aj, dat doet zeer a €2,22 per L!. Staatskas ook weer gespekt.  :eusa_wall:
Ook een flesje injector reiniger erbij in (Ik rij op LPG. Dus die zullen wel vies zijn inmiddels).
LPG tank zit nog voor 3/4 in. Die tank ik wel af als ik ga rijden. Momenteel hier €0,69 bij het goedkoopste tankstation (ik snap echt niet waarom mensen niet meer op LPG rijden. Zeker nu met de benzine en Diesel prijzen. 1x tanken en je hebt de €30,- extra wegenbelasting al ruim terug verdient).

Morgen de motor erop en mijn checklist nalopen en op tijd naar bed.

emperorbone

Goede reis! Moet met deze voorbereiding idd helemaal goedkomen :)

Michaell

Dank je wel Emperorbone!

Ik ben gisteren om 20:00u aangekomen in Bormio Italie.
De reis was lang, maar verder probleemloos. De auto had nergens problemen mee.
Ging ook een stuk makkelijker en beter met de kleine compacte aanhanger. De auto trok het geheel makkelijk omhoog. Ook kwa verkeer was het relatief rustig overal. Alleen in Como was het erg druk. Maar ik kwam daar ook aan rond 17:00u. Dus midden in het spitsuur.

Internet is hier erg slecht. Het hotel heeft een trage ADSL verbinding die we met zijn allen moeten delen. De verbinding klapt er vaak uit.

Vandaag is een relatief rustige dag. Het enigste wat in de planning staat is de fietskeuring en die zal vanmiddag gaan plaatsvinden. De rest van de dag gebruik ik om de auto uit te laden en alles klaar te zetten voor morgen. Want dan staat de Gavia pas op de planning!

De weersvooruitzichten zijn schitterend. De hele week vollop zon en rond de 20gr.
Het slechte weer was de afgelopen weken hier in noord Italie was is gelukkig weggetrokken.

Op een parkeerplaats in Zwitserland

Michaell

Afgelopen middag heb ik alle fietsen gecontroleerd op veiligheids puntjes, zoals gladden banden, versleten remblokjes speling op wiel en stuurdelen. En op een paar fietsen na waren de meeste in orde. De meeste deelnemers laten hun fiets keurig voor vertrek alvast ff checken bij de locale fietsenmaker en de rest kon ter plaatsen gerepareerd worden.

Morgen gaat het echte evenement van start! En dan staat de eerste bergpas op het programma en dat is de Gavia pas.

De weersverwachting is erg goed! Vol zon en rond de 27 graden. Dus naast gereedschap en onderdelen zal ik nu ook water meenemen op bidons bij te vullen waar nodig.

Morgen gaan we eerst beginnen met het ontbijt en zullen de wandelaars in 2 groepen vertrekken (8:15 voor groep 1 en 9:15 voor groep 2)
gevolgt door de fietsers om 9:30.

Ik heb mijzelf al klaargemaakt voor morgen. Alle communicatieapparatuur zit in de help voor de porto en al mijn tassen zitten vol met gereedschap, AED, EHBO, fietsonderdelen en nu dus ook waterflessen.

Het gaat een druk dagje worden voor ons, maar ik heb er superveel zin in!
Ik zal ook wat leuke foto's proberen te maken hier en daar. :)

Michaell

Vandaag was het dan zover. De eerste echte dag van het evenement. Vandaag staat de Gavia pas op het programma.

De Gavia is een bergpas vlak bij ons plaatsje Bormio. Na de start volgt een kort stukje door een aantal kleine dorpjes heen met een gemiddeld stijgings percentage van 4,5%. Maar na het laatste dorpje (Santa Cartarina) begint de echte bergpas met een gemiddeld stijgingspercentage van 10% tot de top op 2,621M hoogte waarvan er 1.41M daadwerkelijk geklommen moeten worden. Dit is een berg met een gemiddelde moeilijkheidsgraat  waarvan de wegen nog redelijk druk zijn door de vele motorrijders en de aantal sportwagens die zo nu en dan ook omhoog knallen. De wegen voor dit evenement zijn niet afgezet voor het normale verkeer, maar al en al is het nog relatief rustig.

Terwijl de eerste groep renners vertrokken maakte ik alvast mijn motor klaar om daarna de achtervolging en begeleiding in te zetten

De eerste groep renners in zicht.

En even later volgde de wandelaars.

En ook de laatste groep kwam binnen.

En nadat de laatste groep binnen kwam werd afgesloten met een gezellig feestje op de top!

Ik had maar 1 pechggevalletje vandaag. Een omgevallen racefiets die niet stevig neergezet was viel erg ongelukkig op de derailleur. Deze was krom en vastgeslagen tussen het frame. Maar dat was een easy fix! Gewoon ouderwets terugbuigen en hij schakelde weer als nieuw! :)
Voor de rest liep alles vlekkenloos.

We hadden een geweldig mooie dag vandaag! Volop zon en beneden was het 27gr. Op de top van de Gavia hadden we een comfortabele 22 graden. Wel was de zon erg sterk. Insmeren was een must.

Ook is er een geweldig leuk filpje gemaakt van de dag!
Het filmpje is klaar, maar het internet is hier gewoon ruk. Ik had een boel leuke foto's gemaakt, maar het uploaden van bovenstaande 5 foto's duurde al bijna een uur, terwijl ze maar iets over de 200Kb zijn per stuk (ik heb ze 95% verkleint). Dus ik moet helaas erg selectief zijn,
Doet me denken aan die goeje ouwe inbelmodem tijd.
Dus laat ik nog maar even niet beginnen over een 15min filmpje in HD kwaliteit. Brrrrr.

Maar zodra deze on-line staat zal ik het linkje even posten.

Michaell

De internetgoden zijn mij momenteel goed gezind, want ik heb zowaar snel internet nu!
Dit stelt mij instaat om de link van het inmiddels geuploade filmpje te delen van gisteren!

https://www.youtube.com/watch?v=79c1on9kHGw