Volvo 850 VS Qwic RD11 Performance speed

Gestart door Michaell, 22-10-2023 00:05:33

Vorige topic - Volgende topic

Philip850

Heb zelf overigens een Cube Stereo Hybrid met Bosch CX middenmotor en een chipje uit Duitsland. Met fully demping en xtr afmontage prima geschikt voor veilig snel fietsen. Heb er 2 maanden als uitdaging woon-werk en al het andere op gedaan en herken me in het buiten zijn, maar los van de kms die ik met mijn huidige werk maak, was het voor mij geen blijvende oplossing tov een auto. Veiligheid is een ding, net als met motorrijden, je bent zeer kwetsbaar. Je kunt amper iets meenemen, laat staan passagiers en mijn honden haten hun fietsaanhangers. Niet voor mij weggelegd!
Volvo 855R "Black Moose" '96
BMW K1600GT '20
Mercedes-Benz L206D camper '73

Michaell

Excuus van mijn late reactie. Ik doe de laatste tijd weinig meer kwa volvo dus het begint al een beetje langzaam uit mijn gedachte te verdwijnen allemaal. Ik doe nog steeds alles eigenlijk op de fiets momenteel, wat nog steeds erg goed bevalt.
Speedy staat nu bij de fietsenmaker ivm een kapot achterwiellager wat onder garantie vervangen gaat worden plus een nieuw trappertje, want die begon los te zitten. Ik rij er toch 10.000Km per jaar mee als ik hem alleen al voor woon-werk verkeer ga gebruiken. :)

Ik heb besloten de wagen toch nog even niet te gaan schorsen. Ik zie gewoon dat de wagen achter ruitgaat als deze niet gebruikt word. Een hoes was inderdaad een goed idee geweest! Maar ik blijf er nog gewoon mee rijden van tijd tot tijd. Dus hij blijft gewoon in het RDW systeem staan voorlopig. Daarbij ga ik dit jaar weer naar Italie ermee voor het goede doel! Dus ik wil niet hebben dat kort voor die tijd ineens een berg verrassingen om de hoek komen kijken door het lange stilstaan.

Vorige week hebben Ruurd en ik nog even een sleuteldagje gehad!
We hebben de draagarmen, stabistokjes vervangen van mijn wagen en een LPG lekkage bij zijn wagen gefixt plus nog wat kleine dingetjes hier en daar.
Rijdt weer als een trein! Geen geknak meer bij stuen en ligt weer heel wat stabieler op de weg nu, dus daar ben ik blij mee!
Ook heb ik een week daarvoor alle filters vervangen en versie motorolie er weer in gedaan (MPM 10W40 half-synthetisch).

Ik heb de wagen nu bij de garage gezet. Het is weer tijd voor een APK'tje (verloopt eind deze maand. De 26e uit mijn hoofd). Ben benieuwd. Altijd weer spannend. :)

Ik had het erover met de eigenaar dat ik de auto in 2026 weg ga doen.
Nou, hij wou deze tegen die tijd graag van mij overnemen zei hij. Hij schijnt al 10 jaar lang grote vraag te hebben naar klassieke volvo's en hij knapt ze ook volledig op (er staan inderdaad regelmatig klassieke auto's van allerlei merken bij hem op de brug)!

Dus het lijkt erop dat de wagen verkocht is in 2026!
Daar ben ik blij mee dat hij een goed huisje gaat krijgen.

En ik moet zeggen dat omdat ik steeds minder met de volo bezig ben de laatste tijd het afscheid makkelijker lijkt te worden voor mij van wat ik begin te merken.

Wel wil ik als de auto weg is nog actief blijven op dit forum. Ik weet niet alles, ben geen automonteur, maar ik denk dat ik altijd nog wel mensen kan helpen met mijn opgedane ervaringen met de 850 10V series. Ik heb veel geleerd van het meer dan 10 jaar zelf sleutelen aan mijn eigen 2 volvo 850's. (voor deze had ik ook een 10V 850 met AUT). En ik ben handig met elektra (mijn originele vak richting voor ik me ging laten  omscholen tot fietsenmaker. Wat ik met veel plezier doe). Dus ik kan vast nog wel een bijdrage geven denkik. :)

Michaell

Mijn auto heb ik moeten laten afkeuren.
De gehele dorpel rechts is weggerotvan voor naar achteren inclusief de wielkast thv de bevestiging van de achterbank. Hier zit een groot gat waarmee ik zo de weg op kan kijken.

Ik baal flink. Ik heb hem maar opgehaald van de garage, want dit word te duur. Daarbij gaven ze an er niet veel zin en tijd voor te hebben om te lassen. Dit snap ik. Want dit is zeker wel 1,5 dag werk schat ik in. Het schoonmaken, slijpen, dan erachter komen dat er nog meer verrot is, dat weer verder schoonmaken en slijpen, het op maat en vorm maken van het nieuwe plaatstaal en weer passen en aanpassen indien nodig, dan het eindelijk erin lassen en dan afwerken en roestbestenig maken.

Pfffffff. Ik heb hier helemaal geen zin in eigenlijk. :(
Maar het moet maar........ Daar gaan mijn plannen voor de avonduren na werktijd..... Ik heb de auto dit jaar nog gewoon echt nodig.

Ries van de Zilverschuit

Is een goed onderhouden andere 850 geen betere optie? Dan moet je tegenwoordig ook wel met 2000 euro klaar zijn, denk ik. En als je hem toch al in 2026 weg wil doen...

Haal je de goede onderdelen eraf en hou je in reserve. De rest naar de sloop.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Philip850

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 05-07-2024 21:11:06Is een goed onderhouden andere 850 geen betere optie? Dan moet je tegenwoordig ook wel met 2000 euro klaar zijn, denk ik. En als je hem toch al in 2026 weg wil doen...

Haal je de goede onderdelen eraf en hou je in reserve. De rest naar de sloop.

Een goed onderhouden 850 voor €2000? Dat is toch wel wat moeilijker geworden hoor tegenwoordig. Een niet verrotte apk waardige V70 classic is nog wel te vinden voor dat geld als je goed zoekt.
BMW K1600GT '20

de Boeing

I feel your pain, ik heb bij die van mijn ook nog steeds niet (durven) kijken naar de toestand van de dorpels of onder de modderkuipen van de achterwielen...

Dit lijkt toch wel de achilleshiel te worden voor onze auto's. Heel zijn leven buitenstaan en/of veel pekel tijdens de wintermaanden zal er niet aan helpen.

Michaell

Ik heb daar inderdaad ook aan zitten denken. Om deze auto weg te doen en tijdelijk een andere te kopen (niet eens zozeer een 850).
Maar aan de andere kant is deze auto technisch in orde. En ik weet de staat ervan. Ok, de dorpel en het spatbord is weg en dit is heel veel werk, maar het enige wat het mij feitelijk kost is tijd + 2 bussen bitemenspray, wat nadenkit en een stuk plaatstaal. Al en al ongeveer €50,- en wat tijd. Helaas heb ik nog even een auto nodig voor Energy4all in Italie.

Dus...... Aan de slag dan maar........
Mijn werkgever was weer zo aardig dat ik zijn werkplaats, brug en las apparaat mog lenen. Ik heb thuis alleen maar een electrode lasapparaat. Hoewel ideaal voor dik staal is dit niet geschikt voor plaatstaal. Brand er direct doorheen. Op mijn werk heb ik een MIG/TIG lasapparaat. Hier kan ik zelfs colablikjes mee lassen. Dus daar ben ik super blij mee.

Dus erst ff de schade bekijken. Yup, zo rot als een deur. :(
En volledig terecht afgekeurd!

Onder de passagiersdeur

Achterkant thv de wielkast. Je ziet dat het hier kleddernat is. Dit zat ook vol modder wat vast werd gehouden door de dorpelkap.
Dat is natuurlijk de reden dat dit gebeurd.

De onderkant met de dorpelkap eraf. Alles wat roest is heb ik uiteindelijk weg geslepen.
En dat is altijd meer dan je wil. :(
Wat een rotgevoel is dat zeg, een slijptol in je 850 zetten. :'(

Met de achterbank eruit (binnenzijde). De achterbank zat niet eens vast onderin.

Rotte stukken uit de wielkast geslepen en nieuw plaatstaal erin gelast en afgewerkt met nadenkit.
De kit is om 3 redenen:
(1: Het is zeker weten waterdicht.
(2: Het is een extra beschermende laag tegen steenslag.
(3: Het dicht ook de onderste rand van ongeveer 2cm waar ik niet kan lassen (het aanlopende stuk is van kunststof, wat ik niet makkelijk kan verwijderen).

Nog even 2 oogjes onder de dorpel lassen. Want de rand voor de dorpelkap is weg. Anders kan ik deze nu niet meer terugplaatsen.

Afwerken met 3 lagen bitumenspray tegen roesten.

Ook de dorpel onder de bitumenspray zetten.
Al en al heb ik een stuk van 86cm lang erin moeten lassen.
Maar grote stukken zijn beter dan kleine stukjes. Gewoon alles wegslijpen en dan met een groot stuk ineens alle fixen.
Dit gaat sneller dan meerdere kleine stukjes, maakt de kans op verder roesten kleiner en is uiteindelijk netter. Dus alles wegslijpen en in 1x alles weer afbakken en braden.

Zoals ik al dacht was dit precies 1,5 dag werk. Ik ben er persoonlijk blij mee!
Niet slecht voor een amateur schadehersteller. :)

De 15e gaat hij nogmaals voor de APK. Op dit na was hij verder in orde kwa APK en kan ik voor minder dan €100,-. toch weer ff verder tuffen. :)

Dit is inderdaad een zwak punt van de Volvo wagens gebouwd op het P80 frame. En ook de V70 schijnt dit probleem te kennen.
Het probleem van de dorpel word veroorzaakt door de kunststof clips die de dorpelkap onderop op zijn plek houden.
Hier komt speling in na de loop der jaren en dat schuurt de lak weg. Dus dat gaat rotten.
De wielkast word op dezelfde manier veroorzaakt wat ik kan vinden. De kunststof kap die boven hier wiel zit trilt en schuurt de lak (die hieronder ook nog eens dunner is) weg. En weer krijg je roest. Dit word APK afkeur, omdat op een gegeven moment de achterbak los komt te zitten en de gordel bevestiging onder los laat (die 14mm bout).

Dus ik kan zeer zeker adviseren dit toch even goed te bekijken! Als je er op tijd bij bent is het een kwestie van schoonmaken en nieuwe bitumen eroverheen en je bent klaar. Daarna moet je lassen. Dat is heel veel werk, want ware roest komt van binnenuit. Na 1 rotte laag, zie je dat het daaronder ook allemaal weggerot is. :(
Dit is DE reden waardoor onze wagens op de sloop belanden. Als roest eenmaal begint..... Je zou het kunnen vergelijken met een tumor in de mens. Het is nooit echt weg en het kan zo weer opduiken op een andere plaats.  :'(

Mijn andere wielkast heeft ook roest. Maar gelukkig is die kant niet door! Die hoefde ik alleen maar schoon te maken.

Ries van de Zilverschuit

Wel lekker als je dit zelf kan, zeg! Maar desondanks best nog veel werk. De kosten zijn het inderdaad niet.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Menno3274

Inderdaad gaaf om dat zelf te kunnen. Bij mijn S70 ben ik er ook een beetje bang voor. Ik zie hier en daar al wat. Binnenkort maar eens die plastic dorpelkap eraf halen...

Bij jou kan het in ieder geval weer even mee. :)

de Boeing

Wow, en al gelijk aangepakt en opgelost! Hulde  :eusa_clap:  :eusa_clap:

En 1.5 dag valt me ook nog wel mee...

Philip850

Netjes! Inderdaad de beste en goedkoopste oplossing, met een andere auto koop je ook weer andere mankementen  :)
BMW K1600GT '20

Michaell

Dank jullie wel allemaal! :)

Achteraf ben ik inderdaad toch blij dat ik even heb doorgezet. En nu kan hij er hopelijk inderdaad weer een hele poos tegenaan! En ik durf hem later ook met een goed gevoel wel te verkopen.

1,5 dag valt inderdaad nog wel wat mee uiteindelijk. Het was voor mij meer dat ik er tegenop zag en er geen zin in had. Ik weet dat dit toch een aardige klus is en dat ik de auto toch van de hand ga doen rond 2026 en dan heb je uiteindelijk toch niet echt de puf meer om er nog wat groots aan te doen "want hij gaat toch weg". Dus waarom nog zoveel tijd erin steken?
Maar al en al ben ik er toch blij mee en kan ik er zowiezo nog even van genieten! Als ik weer onder de A28 rij onder het viaduct en accelereer met de ramen over en ik hoor die diepe roffel van een 10V lekker galmen krijg ik altijd een glimlach op mijn gezicht en is alles weer goed. :)

Mijn dank gaat ook zeker uit naar mijn werkgever wie zo aardig was dat ik van het weekend en in de avonduren gebruik mag maken van zijn brug en gereedschap.
Dit was mij thuis buiten op de parkeerplaats ook niet gelukt. Ik was er nooit goed bijgekomen met de wagen op een krik en Mig lassen in de buitenlucht is en blijft erg lastig (de wind blaast je beschermingsgas weg waardoor je las mislukt en direct oxideert. Er mag namelijk geen zuurstof bijkomen). Elektrodelassen heeft dit probleem niet (hell, daar kun je zelfs mee onderwater lassen met de juiste apparatuur!) Maar dat is niet geschikt voor dun plaatstaal (mij lukt het in ieder geval niet).

Controleer het inderdaad maar even goed Menno3274. Hopelijk is er niks aan de hand bij jouw wagen en anders ben je er hopelijk nog op tijd bij en kun je erger nog voorkomen.

Edit: Owja. Nog ff een tipje wat ik heb ontdekt voor de dorpelplaat los te maken:
Ik weet niet of de bevestiging bij een S70 anders is dan bij een 850. Maar als de plaat vast zit met kunststof clips waar je het middelste pennetje uit moet trekken.
Probeer niet te hard aan dit middelste pennetje te trekken als dit zwaar gaat. Door de ouderdom zit dit te goed vast en breken ze af. Pak een klein dun dremeltje en vriemel die via de achterkan van die kap aan de achterzijde van deze clip op die pen die je eruit zou moeten trekken. Tik er voorzichtig met een klein hamertje tegenaan om voorzichtig dat pennetje omhoog te tikken. Zo voorkom je dat die afbreekt.

En mocht doe het toch niet overleven? Een trekbandje kan deze eventueel prima vervangen (je ziet het toch niet). :) Estate heeft ze wel, maar het huismerk is ets van €2,- per stuk. Wat ik persoonlijk aardig aan de prijs vindt voor zo'n klein plastic ding.