Kachelventilator vertoont kuren

Gestart door v/db, 01-11-2023 12:49:54

Vorige topic - Volgende topic

v/db

Goedemiddag,

De kachelventilator van mijn 850 vertoont kuren:
- Meestal werkt hij helemaal niet (lucht is wel warm)
- Soms werkt hij wel, komt dan trager op gang en draait vervolgens wel op volle toeren
- Op lagere snelheid hoor je een 'rrrrrrr' geluid

Het aircopaneel geeft 2 knipperlichtjes, maar dat deed hij altijd al. Ik heb begrepen dat het 3 dingen kunnen zijn: ventilator, weerstand of paneel. Als de ventilator het niet doet en je doet het schuifje naar rechts, dan hoor je wel een 'tik-geluidje'

Waar zou ik het best mee beginnen op basis van bovenstaande symptomen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

de Boeing

De motor smeren en als dat niet werkt nieuwe motor monteren.

Uitbouwen en dan met een L-vormig ijzertje (of dunne inbussleutel) wat dunne olie laten lopen tot op de as, daar waar lagers zitten. Op deze manier hou ik mijn motor al 13j in leven  ;D. Nu op de snelweg zet ik hem nooit aan, dan blaast hij hard genoeg ten gevolgen van het drukverschil buiten/binnen.

Als je hem laat zitten kan je via parafaan (even wegnemen) en onder de eventuele luchtfilter ook de schoepen zien zitten. Met een bus WD40 met spuit rietje kan je dan ook wel wat gangbaarheid bekomen (maar WD40 is geen lange termijn smering, vandaar beter dunne olie)

volvobug

Als je van plan bent door te rijden met de 850, gewoon vervangen door nieuw.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

v/db

Is het dan niet vreemd dat hij het soms wel en soms niet doet als het aan de ventilatormotor ligt?

Ludo

Citaat van: v/db op 01-11-2023 12:49:54Het aircopaneel geeft 2 knipperlichtjes, maar dat deed hij altijd al.

Waar zou ik het best mee beginnen ...

Foutcodes uitlezen.

volvobug

Citaat van: v/db op 01-11-2023 21:45:12Is het dan niet vreemd dat hij het soms wel en soms niet doet als het aan de ventilatormotor ligt?
Nee. Komt voor. Als hij het niet doet, sla er maar eens tegen. Soms komt hij weer op gang om de volgende keer weer stil te blijven. Slijtage.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.