Rem; Piept die Wel en Niet

Gestart door RoelvanHoof, 14-01-2024 10:35:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoelvanHoof

Dank voor de info
Wiel eraf snap ik  ;D
Bracket, bedoel je de remklauw? De remleiding moet er dan ook af want die is niet flexibel
En dan handrem terugstellen in de trommel  ???
Ik snap dat de remschijf eraf moet om in de trommel te komen om eea schoon te maken 😊
Hoor Lees graag, dank!
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Peultje

#16
Om de remschijf inclusief de handremtrommel eraf te krijgen moet de remklauw (remcilinder) eraf. Dat is niet zo moeilijk. Flexibele remleiding hoeft niet los, alleen het geheel daar niet aan ophangen maar met een ijzerdraadje (mag ook koper zijn) aan de veer of zo. Dan schroefje waarmee de schijf vastzit losdraaien (kan soms vervelend vast zitten) of uitboren. Je kan prima zonder. Dan door het gaatje in de remtrommel de handrem door het getande wieltje met een schroevendraaier te draaien lossen en de schijf kan eraf. Bij montage de handrem door dat gaatje vastdraaien en dan een beetje lossen zodat de trommel soepel draait. Soms heeft een voorganger het stelmechanisme omgedraaid en blijkt losdraaien vastdraaien te zijn. Succes. 
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

RoelvanHoof

Dank, heb alleen geen flexibele remleiding zie foto, dus dan moet de remvloeistof eruit, toch?
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

T5-4life

De remleiding kan wel iets bewegen. Dus als je de klauw er af haalt, hang je de klauw met een haak of ijzerdraad aan de veer. Zo blijft de klauw nagenoeg op zijn plek en dan hangt de klauw niet aan de remleiding.
C70 T5 coupe LPI 1998 392 dkm
C70 T5 cabrio 2000 234 dkm
S80 D5 2005 311 dkm

Peultje

Net even in Haynes gekeken en die zegt:
- remblokjes eruit
- de remleiding loshalen uit het clipje op de wielarm
- aan de linkerkant de bevestigingsbout uit de driewegverdeler van de remleiding losdraaien
- de twee bevestigingsbouten van de remschoenen verwijderen
- dan zou je voldoende speling in je remleidingen moeten hebben om de remschoen van de schijf te kunnen halen. Wel die schoen ondersteunen en netjes ophangen

als je de schijven er niet af krijgt kan je ook de handremkabel lossen achter de middenconsole tussen de voorstoelen.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

RoelvanHoof

Top!
Ga je beschrijving volgen 👍
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

Kenners,

Heb los gekregen en de boel gesmeerd.
Wiel loopt weer soepel, maar nu komt het:
Trek ik de handrem aan, wiel blokkeert oké, handrem los wiel draait stroef in de rijrichting  >:(
Wiel even draaien in achteruit en ja hoor wiel loopt weer soepel  ???

Enig idee, graag feedback Dank!
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

Peultje

Bij vooruit rijden worden de remschoenen tegen de trommel aangetrokken en bij achteruitrijden van de trommel afgeduwd. Het lijkt er dus op dat de remschoenen niet goed terugkomen bij het lossen van de handremhendel. Dit kan, ik heb beperkte ervaring daarin, komen door een slecht lopende kabel, slappe veertjes, roest, etcetera
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8

RoelvanHoof

Dank!
Wordt weer het spul openmaken en nog zorgvuldiger schoonmaken. De remschoenen zagen er wel oké uit. Zal onderin de kabel beter moeten checken denk ik.
Wat me overigens opviel is dat het leek of de remschoenen beetje naar links hellen, is dat iets van betekenis ?
Groet en dank wederom
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio

RoelvanHoof

Haha, ben door de keuring heen, maar loopt toch niet zo soepelste als de het linker wiel.
Zou ik dat palletje voor de afstelling van de remschoenen toch wat losser moeten zetten? Een eerdere poging blokkeerde het wiel niet.
Ik weet het niet? Wie wel?
Dank en groet!
Blije rijder 850 Gle, 10 klep 1994 504 dkm
Voorheen XC90 en C70 Cabrio