Rem matig, patroon op schijf ook matig

Gestart door Misha, 19-02-2024 11:45:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Misha

Hi, :D
Mijn auto remt vaak met wat gevoel van indrukken/loslaten. Beetje zoals een onbalans, maar niet echt heel duidelijk voelbaar in stoel of stuur, wel in vertraging. Ik vind ook dat ik voor hard remmen erg hard moet trappen, je krijgt hem slecht de ABS in.
Nu zat ik na een stukkie rijden eens te kijken en ik zag daar dat eigenlijk alleen de buitenste 1,5 cm van de schijf gebruikt lijkt te worden. Let wel: dit is gemaakt direkt na 100 km rijden en in droge omstandigheden.
Zijn de klauwen aan vervanging toe ? het lijkt me dat enige onvlakheid in het blok vrij snel bijslijt.





Thx alvast,

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rjverbrugh

Gaat ie wel gewoon rechtsdoor bij remmen?

volvobug

Stage 0 voor de remmen: eerst maar eens alles gangbaar maken, dus geleidepennen, aanlegvlak remblok in/op klauw, remzuiger in de klauw. En zorg dat het aanlegvlak remzuiger - rug remblok vlak is.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Misha

Citaat van: rjverbrugh op 19-02-2024 13:36:06Gaat ie wel gewoon rechtsdoor bij remmen?
Sterker nog : hij gaat gewoon rechtdoor bij het remmen.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Misha

Citaat van: volvobug op 19-02-2024 17:37:58Stage 0 voor de remmen: eerst maar eens alles gangbaar maken, dus geleidepennen, aanlegvlak remblok in/op klauw, remzuiger in de klauw. En zorg dat het aanlegvlak remzuiger - rug remblok vlak is.
Zou allemaal in orde moeten zijn, blokken en schijven zijn nieuw, schoongemaakt en netjes ingevet.
Denk dat de zuiger kantelt of zo.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Peultje

#5
Even simpel: Als ik het zo lees is er minder remvertraging dan zou moeten (je krijgt de bolide niet de ABS in). Het enige wat van belang is voor die remvertraging (vette schijven en dat soort ongein daargelaten) is mijns inziens de druk in je remcilinders. Hierbij aannemende dat de remzuigers soepel door de cilinder kunnen bewegen. De remvloeistofdruk hoort zo groot te zijn dat die wel door strakke geleidingspennen en zo heendrukt. Deze remdruk is normaliter zo'n 100 bar. De diameter van je remzuiger is zo'n 3cm. Als alles goed is drukt daar dan bij remmen zo'n 3cm x 3cm x pi maal die 100 bar is 2800 kg op. Daarmee druk je echt wel het spul langs wat roestige pennen. Terugkomen van de boel na het remmen is dan echter wat lastiger en de boel gaat slepen maar dat staat krachtig remmen niet in de weg.

Bij een kleiner aanliggend deel van de blokken op de schijf wordt de remdruk van die blokken op die schijf navenant groter (die 2800 kg blijft immers hetzelfde) en dit zou dus niet mogen uitmaken voor de remvertraging.

Kortom, het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat de remdruk, de druk van de remvloeistof in het hydraulisch systeem, lager dan normaal is. Dit kan door lucht in de leiding komen. Ik zou dus beginnen met de boel eens goed te ontluchten. Dit is zeker het geval als je links en rechts hetzelfde probleem hebt dus als de wagen bij remmen netjes rechtdoor gaat.
Rode V70 R AWD 1999 B5234T8